90 size elektro heli ?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door 666yeti666, 28 apr 2008.

1. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Er zijn nog Oringen te verkrijgen met verschillende hardheden. Dan kan je de reactie van de kop zelf naar wens afstellen. Ik zou overigens wel eerst met ATV's enzo spelen, de heli is nog steeds superstabiel met een wat hoger toerental.

2. Juist even gemeten; 7.1 cyclic graden op mijn IonX2 met flybar.

3. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    aha ! bedankt.
    zoals eerder vermeld zit ik nu op 9 graden, maar dat is dus absoluut niet nodig. Tenminste zoals ik zie hoe jij er fantastisch 3D mee vliegt dan is dat dus meer dan voldoende, zeker voor een beginner zoals ik. Dan ga ik dit ook reduceren tot 7graden. Dan wordt hij ook gelijk wat tammer tijdens de hoover vermoed ik.

(mechanisch gezien is 9 graden cyclic trouwens wel de limiet bij mij, want bij -12graden pitch loopt hij bij 9graden cyclic net niet meer aan)

Flybarless heb je dus 8 graden, is daar een verklaring voor waarom het meer moet zijn dan met flybar? Of MAG het meer zijn zonder dat je er iets van merkt ?

Is een aantal graden verschil in cyclic GOED MERKBAAR TIJDENS 3D VLIEGEN (met flybar). Is hij wendbaarder / sneller ? Lijkt me wel .

Bas

4. Lazerbeak

Lazerbeak

Lid geworden:
    2 jan 2005
    Hey Bas!! Ik hier?

Goed man!! Ik weet nog wel dat we het er in Venlo over hadden wat je volgende heli zal worden. Toen never nooit geweten dat je nu dit zou hebben! Ik ben zeer benieuwd wat het je gaat brengen dit seizoen, een nieuwe heli is altijd extra motivatie om meer te leren! We gaan het mee maken!

Groeten,
    Tjerk ;)

5. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    He Tjerk,
    ben je verdwaald ofzo ..... ;-)

Ondanks een nieuwe heli zal er veel geoefend moeten worden als ik verder wil komen op de dutch3d sportklasse en daar zit een beetje het probleem, heel veel tijd heb ik niet. Maar goed, het is natuurlijk altijd fijn om een nieuwe heli te vliegen, hij zal door zijn hogere gewicht veel minder last hebben van de wind, iets waarbij ik tijdens de dutch3d met mijn logo veel last van had tijdens de hooverfiguren.

Bas

6. barrrrtt

barrrrtt

Lid geworden:
    4 aug 2008
    Verschil in stabiliteit met hoveren tussen mn ESP (50size) en de XLE (5,1kg) is verwaarsloosbaar. Dus dan zou ik maar weer snel gaan oefenen ;)

Verder heeft hij wel een stuk minder last van wind in FFF, blijft beter zn baan volgen. In bochten met veel wind dan is de ESP weer fijner, die reageert dan weer minder fel op een windvlaag. En zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Nu ik eraan denk, verschil tussen de trex500 en bovenstaande qua stabiliteit is ook minimaal.

Laatst bewerkt: 6 feb 2009
  7. Wel vergelijk het met je staartgyro. Daar geef je de gyro ook de mogelijkheid om de volledige uitslag te benutten. Dit doe je door de limiet in te stellen in de gyro (niet in de zender). Daarna ga je door je ATV wat te minderen of Dual rate/Expo bijvoorbeeld in je zender de piro snelheid naar wens instellen.

Dus de gyro regeling kan bovenop je stuursignaal een extra correctie doorvoeren indien nodig (bijvoorbeeld een windstoot). Maw er moet bovenop je maximale stuursignaal nog ruimte zijn om te corrigeren.

8. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Misschien kan jij veel beter vliegen dan ik. Ik ervaar het op een wedstrijd altijd als extra druk om netjes te hooveren, wat is jou ervaring hiermee ?

Tijdens hooveren had ik er last van dat de heli met aardig wat wind en windstoten niet netjes op zijn plaats bleef. Een van de jury-leden maakte zelfs de opmerking " he kun je er geen baksteen in doen "
    Dus natuurlijk moet ik verder oefenen om op de centimeter nauwkeurig te kunnen hooveren, ook met wind en windvlagen, iets wat jij waarschijnlijk al perfect beheerst ?

Hopelijk dragen nieuwe instellingen in combinatie met een zwaardere heli hier aan bij.

Bas

9. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Ik ben het helemaal met Bart eens !
    Een zwaardere heli heeft ook last van windvlagen en kan ook nadelig zijn door de massa-traagheid. Veel oefenen dus !

10. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Tuurlijk heeft elke heli last van wind, maar zwaarder heeft toch echt voordelen tov een lichtere bij wind, maar het grootste voordeel zit in je vingers, of nadeel natuurlijk;)

11. barrrrtt

barrrrtt

Lid geworden:
    4 aug 2008
    Of ik beter kan vliegen, geen idee! Vlieg nu 6 maandjes. Over extra druk op een wedstrijd geen ervaring mee, maar hoe meer mensen komen kijken hoe beter ik ga vliegen.

En op de cm nauwkeurig hoveren met wind is en blijft lastig. Beweer ook niet dat ik een heli-master ben, mijn ervaring is dat het verschil tussen 30 en 90 size er natuurlijk wel is, maar niet zaligmakend. Het enige wat voor mij veel rustiger en makkelijker was op de 90'er dan de 50 waren tic tocs. Maar dit zal ook wel te maken hebben met het vermogen.

Ik las ergens ook iets over de toeren naar beneden brengen bij hoveren, juist met veel wind maakt dit het voor mij lastiger. Elke CP heli die ik gevlogen heb kreeg ik strakker op z'n plek met redelijk wat toeren dan bijv. 1350 bij de XLE (dit is met wind). Zonder wind is het inderdaad rustiger met minder toeren erop. Misschien heb je hiermee al gespeeld, zo niet, altijd leuk om te proberen.

12. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Enfin, geen tijd meer gehad om te vliegen, ook vanwege het weer.

Desondanks alvast wat instelling veranderd, te beginnen met de cyclic pitch, op aanbeveling van Jurrien verlaagd.
    In de manual van de stratus staat dat trouwens netjes vermeld, evenals de rpm en pitch settings, waarbij men in 3D "maar" +/-10 graden instelt. Toch heb ik maar +/-12graden gekozen. Zie foto onderaan voor het gedeelte van de manual van de stratus waarin dit beschreven staat.

Cyclic pitch = 7graden (was 9graden)

Expo = 50% in alle modes (was40%)

pitch in de verschillende modes :
    mot.off = -12 /+12 (ivm autorotatie)
    hoover = -3/+6
    akro = -12/+12
    3D = -12/+12

Nu is het nog zo dat ik vanuit mot.off eerst door hoover moet om bij akro en 3D te komen. Da's niet handig voor een auto vanuit hoover, want dan veranderd de pitch van +6 naar +12, dat gaat wel geleidelijk (programmeren in de zender) maar is niet slim. Dus dat moet ik nog even veranderen, zodat ik vanuit de 3d stand gelijk naar auto kan gaan zonder langs hoover te moeten. Zo leer je gaandeweg wat het handigste is ....

Ook het toerental tijdens hoover moet iets omhoog om te kijken of de eerder genoemde vibratie verdwijnt. Of omlaag, dan scheelt dat gelijk in de stroom.

Verder even een hulpstukje gemaakt om de flybar vast te zetten , die verf-roerstaafjes zijn toch wel handig . DAT ZEG IK : GAMMA !

wordt vervolgd .....

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  13. helihenk

helihenk

Lid geworden:
    4 apr 2004
    Hoi Bas ,

Waarom kan je niet gewoon naar 3D of Acro schakelen vanuit motor uit ?
    Ik kan met de T12 FG ( en zover ik weet allen andere Robbe zenders ) vanuit ThHold ( is motor uit ) direct naar IDL1 of 2 schakelen .
    Of heb jij de schakelaars gecombineerd ?
    Voor de regelaar maakt het niet uit , die heeft toch een softstart .
    Ik heb 1 schakelaar voor THHold ( overruled altijd alles ) en 1 schakelaar voor normaal - IDL1 - IDL2 ( 3 st schakelaar )

Ik weet niet wat voor zender je hebt , maar lijkt me toch wel mogelijk .

Henk

14. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Hoi Henk,
    dat kan prima, ik moet dan alleen de schakelaars anders programmeren. Dat gaat prima met m'n mx-24s waarbij alle schakelaars vrij programmeerbaar zijn. Dus een kwestie van even doen .....
    Aangezien ik 3 heli's heb is het uiteindelijk de bedoeling dat het voor alle 3 gelijk gaat worden.
    De motor off schakelaars zijn ook al andere schakelaars geworden, die op een handigere plek zitten ...... zoals ik al zei, gaandeweg leer je ....

Bas

15. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Enfin,
    afgelopen weekend nog 2 maal gehooverd en de vibratie er niet uit gekregen, tenzij het toerental aanzienlijk wordt verhoogd (governor op 85%).
    Vervolgens van alles gecontroleerd om te kijken of het , buiten de harde dempers (tip van Laurens !) die er nu op blijken te zitten, wellicht (ook) aan iets anders ligt.
    Bladen gewogen en verschil < 1gram. Dynamische balans geeft een verschil van 1mm. Paddles zijn exact even zwaar (20gram). De hoofd-as en de blad-as waren tijdens de bouw al over een glazen tafel gerold en bleken perfect recht.
    De staartbladen nog niet aan toe gekomen.

Vanmorgen nog even dezelfde vraag over de vibratie op helifreak gepost en waarempel erg snel antwoord gekregen. Ook daar was er iemand die met de hardste dempers een vibratie had en met de wat zachtere dempers nergens last meer van had, zie hieronder.
    Het is nu dus wel duidelijk dat ik zachtere dempers ga bestellen. Moet ik ook wel navragen of de C-clips nog steeds op de blad-as gemonteerd moeten worden, lijkt me van wel.

"I fitted the hard (90 D) one piece dampers (MA0844-12) on my Ion-x and got a lot of wobbles during spool-up and spool-down. Always happened at ~1500-1700 hs. I went back to softer 60 D O-rings (2 per side, MA0844-8) and all wobbles went away. When I need to replace these dampers I'd probably try the 80D O-rings (MA0844-4) next time.

I hate wobbles!

Cheers,
    TomC"

Hier te vinden : Ron's HeliProz South: MA08 OLDER UPGRADES

Verder heb ik 2 maal ca. 6 minuten kleine stukjes heen en weer gevlogen en wat gehooverd met verschillende toerentallen. Daarna moest ik 2000 a 2200mAh bijladen. Gemiddelde stroom dus ca. 20 a 22A.
    Voor de ontvangeraccu moest ik iets van 280mAh bijladen (maar dit is niet helemaal eerlijk, want de accu is ook nog gebruikt om wat in te stellen, dus dat meet ik nog eens nauwkeuriger…).

Als ik tijdens hooveren vol max pitch geef (+12graden) dan schiet de heli natuurlijk naar boven en hoor je de staartbladen flink "blazen" . Lijkt wel een soort overtrekken/stallen.
    Is dit normaal ? Zou de maximale bladhoek te groot zijn ? De staart blijft overigens wel keurig op zijn plaats, de spartan en de ds8900g doen wat dat betreft prima hun werk.

Bas

16. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Je staartrotor heeft die grote hoeken nodig om te corrigeren. Dat hoor je dan ook tijdens het vliegen met een Eheli.

17. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Ik kom jou ook overal tegen :)

Ik snap dat het nodig is om te corrigeren. De "eindpunten van de staart" zijn zo afgesteld in de software van de gyro, dat het schuifende gedeelte van de staart net niet aanloopt.

18. Je moet zo snel mogelijk eens iemand je toerental laten meten (Of eventueel met je logger als die dat kan). Tussen 1700 en 2100 zou je toch geen wobble mogen hebben. Indien wel is er iets mis, best niet verder vliegen dan.
    Lager dan 1750 heb ik geen ervaring, maar dan moet je waarschijnlijk zachtere dempers steken zoals Laurens ook al zei.

Heb jij zo'n siliconen sleeve op je spindle in je hub?

Met welk toerental vliegen de F3C piloten hun hoverfiguren?

Laatst bewerkt door een moderator: 18 feb 2009
  19. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Toerental moet ik zeker nog meten, nog niet aan toe gekomen. het gaat wel weg bij een hoger toerental dus ik ga er even vanuit dat het alleen aan de dempers ligt.

siliconen sleeve ? Eh ... waar zou die moeten zitten ?

Ik zal inderdaad eens aan Cees vragen wat hij voor rpm gebruikt tijdens hoover, is wel erg laag meen ik mij te herinneren. 1350rpm .... ?

Bas

20. barrrrtt

barrrrtt

Lid geworden:
    4 aug 2008
    Soms is een verschil van een half of heel % al genoeg om wobbles of rare trillingen uit de heli te krijgen.

Had rond de 1350 op normal ook een rare wobble en met een half % lager was hij helemaal weg.

Maar als de demping heel stug is dan ligt het waarschijnlijk daar aan.

Deel Deze Pagina