90 size elektro heli ?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door 666yeti666, 28 apr 2008.

1. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Onderdelen van Henseleit zijn uiteraard ook niet goedkoop, maar het gaat hierbij wel om A1 kwaliteit en degelijkheid, Jan vraagt ook voor de gewoon simpele dingen simpele prijzen, alle waar naar zijn geld zeg maar!!

Bij de Revolution is dit dus totaal anders, ik heb een keer het complete schuim frame gekocht dat kwam meen ik op 35 euro maar om dat frame aan het alu meganiek vast te zetten heb je 8 alu afstand busjes nodig van zo'n 8mm lang, niks moeilijk gewoon afgekort van een staf 6mm met een gat van 3mm, daar vroegen ze dus 7 euro per stuk voor dat is dus wel 56 euro totaal!!!!!

Wat mij ook irriteerde bij de Revolution was dat op veel plaatsen de boutjes veel te lang waren, dit geeft een erg rommelige totaal indruk, wat dus bij een Henseleit echt niet voorkomt.

Ok de specs,

MP-XL-E weegt leeg, dus zonder accu regelaar en motor 2900 gram

een vliegklare setup met Actro 32/3 - Power Jazz 63V regelaar en 12s 1p 3700mAh Flight Power accu komt totaal op 4600 gram, afhankelijk van je vliegstijl heb je dan een vliegtijd van 6 tot 12 Min.

Gr,

Mario

2. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Bas, heb je al nagedacht hoe je je accu's op het veld gaat laden?

3. Francis

Francis

Lid geworden:
    21 okt 2004
    Hoi,

Zoals ook Mario al aangeeft, maak je met een Henseleit geen verkeerde keuze. Ik heb een NT gevlogen en vlieg nog steeds met de kleine MP-E. De service is gewoon top en de prijzen zijn acceptabel, echter niet op het niveau van de asiatische concurrenten, maar daarvoor krijg je dan ook duitse topkwaliteit.

Het enige alternatief dat, in mijn ervaring, op gelijk niveau staat met een Henseleit is de Joker 2 van Minicopter. Ook dit is een prachtige heli met vergelijkbare vliegeigenschappen en vergelijkbare prijzen en een even goede, zo niet betere, service van Gerd. Ik vlieg er zelf één met V-stabi op 10S 4900 mAh en geloof me power zat om 9 min rond te dollen. Zonder V-Stabi , dus met paddels, moet je rekenen op een minuut of 7. Vlieg je wat rustiger dan kun je in beide gevallen gemakkelijk 2 minuten langer vliegen. Hoe lang je vliegt is nl. erg afhankelijk van je toerental. Veel succes met de keuze.

4. jd1uth

jd1uth

Lid geworden:
    7 okt 2005
  5. PaulH

PaulH

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Ik heb een Tornado van heli-professional. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nooit problemen met hun service heb gehad. Leveringen waren altijd snel. Ook vragen werden prompt per mail beantwoord door Rainer Bissdorf. Ik heb wel gehoord dat er de laatste tijd problemen waren omdat hij een nieuwe E-heli heeft uitgebracht. Dat mag natuurlijk geen excuus zijn.

Ik heb de Tornado omdat ik de Revolution spuuglelijk vind. De tornado heft veel weg van de NT (die heb ik trouwens ook).

Gr. Paul

PS: De Joker van Francis met v-stabi vliegt super.

6. ferro

ferro

Lid geworden:
    4 nov 2005
    nu moet ik wel zeggen dat ik het idee heb dat heliprof bij bezitters van zn helis wel een onderscheid maakt . want de mensen die zeggen dat ze goede levering hebben , hebben vaak ook een heli van hem .
    en ja , degelijkheid , of zal ik zeggen een gebrek daaraan .
    ik persoonlijk vind dat iets wat na 150 vluchten kapot is , niet degelijk is . ik heb een trex 600 . ben er blij mee , vlieg er graag mee , maarr , ik lees overal dat de standaard lagers van align slecht zijn . ik heb nog geen problemen gehad , maar heb al wel 100 vluchten op mn trex staan . nu krijg ik zoiets van ; nou , hoelang zal het nog goed gaan ? .
    vind ik dus een slechte zaak . dat er een tientje aan lagers word bespaard op zon kit . wat ik eigenlijk nog opmerkelijker vind , is dat het fenomeen gewoon word geacepteerd . bij ieder ander product word er met andere maatstaven gemeten , en word een merk er keihard op afgebrand.

ik wil gewoon iets hebben wat nooit kapot gaat , en ben bereid daarvoor iets meer te betalen.
    dat alle mainstream merken hun mankementen hebben komt doordat ze in dezelfde mainstream prijsklasse concureren .
    dus toen ik dingen las in de trend van 'honderden vlieguren' was ik verkocht .
    dit is dus hoe ik er tegenaan kijk en redeneer , ieder zn keus natuurlijk , is maar goed ook , anders zouden we allemaal met hetzelfde vliegen . ik wens je succes met je brainstorm!
    mvg ferry

7. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    iedereen bedankt voor de reacties.

Heb het even niet gevolgd, ben namelijk zondag ge-crashed met de logo 10 3D na het strippen van het hoofdtandwiel ..... vrijwel zeker is de oorzaak het doorbuigen van de kunststof motorplaat . Daardoor kan het motortandwiel van het hoofdtandwiel afbuigen. Dit komt door grote krachten die erop werken , omdat ik 550mm bladen gebruik ipv de standaard 500mm.

Maar goed, ik heb zondag de henseleit van mario gezien en ook de ion-x van jurrien. Allebei mooie kisten. De henseleit blinkt uit door eenvoud, het chassis is zeer simpel opgebouwd en er zijn goede materialen gebruikt. Ik zag voornamelijk carbon en aluminium. De staart wordt mbv een stang aangedreven, net als bij de ion-x2. De kegeltandwielen in de staart zijn grof vertand en beide van kunststof.
    De heli staat erg laag op zijn poten en heeft een erg lange cockpitkap. Ook zitten de servo's erg dicht bij de kop en zijn de aanstuurstangetjes erg kort. Dit geheel werkt erg compact, wardoor de heli erg snel kan rollen, aldus mario.

De ionx-2 ziet er ook prima uit. De opbouw is meer conventioneel , maar de materialen zien er ook goed uit. Ik zag wel dat de kegeltandwielen in het staarthuis kleiner en fijnere tanden hebben dan van de henseleit. Misschien daardoor ook kwetsbaarder ? De staartbuis is vrij dun en van aluminium. De accu's zitten aan de zijkant van het frame. Bij de henseleit onder, heel dicht in het midden.
    De bladhouders zijn kunststof maar de rest is alu voorzover ik dat kon zien.
    De heli vloog voortreffelijk ! Wat een power, dat verwacht je niet , want het geluidsniveau is zeer laag.

Elke heli heeft zo zijn voor- en nadelen.
    Van de henseleit vind ik het enige nadeel dat je volledig afhankelijk bent van Jan henseleit . Als de beste man, om het maar even bot te zeggen, morgen onder een vrachtwagen komt , is de kans groot dat het is gedaan met reserve onderdelen.

De ion-x2 komt hoofdzakelijk uit de VS. Wordt ook wel in belgie verkocht maar onderdelen vind je niet op elke hoek van de straat.

Wat betreft laden van de accu's , dat zou ik dan doen door 2 maal 6s apart te laden via een een grote zware auto-accu .

De joker2 moet ik nog even bekijken.

En de tornado ken ik eigenlijk niet ?

8. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Laatst bewerkt: 6 mei 2008
  9. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Absoluut geen slechte heli die Shark, wel weer zo'n standaard doos model met een vrij laag zwaartepunt;)

10. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Ja, de opbouw is conventioneel.
    Ik heb eens de onderdeelprijzen proberen te vergelijken :

3D-mp-xl-e vs shark

heckrohr : 45euro vs 16euro
    rotorkopfzentralstuck : 44 vs 40
    blatthalter : 21 vs 27
    blattlagerwelle : 11 vs 11
    cfk chassis seitenplatte : 44 vs 42
    gfk haube : 87 vs 69
    ritzel: 23 vs ?
    heckblatthalter : 16 vs 19

... mmm .... ze lijken elkaar op dat gebied niet veel te ontlopen.

Acrobat is volgens mij ook een kleine eenmanszaak. In principe hetzelfde verhaal als henseleit. Het is allemaal prachtig maar wat als ..... je weet wel .. vrachtwagens enzo ....

11. ferro

ferro

Lid geworden:
    4 nov 2005
    ik zou me daar geen zorgen over maken als ik jou was .
    ik heb eens een soortgelijke vraag [over henseleit] gezien op heligraphix [ q&a sectie] , hun zeiden dat er iets geregeld zou zijn ofzo.
    ik zou eerder in de gaten houden hoelang een klein bedrijfje al in buisseness zit
    en dus over een paar jaar nog bestaat.

mvg ferry

12. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Ik denk ook dat er maar weinig bedrijven zijn die de spare-part 15 jaar lang nog blijfen leveren terwijl het model niet meer gemaakt cq verkocht wordt.

En Bas is die staartbuis van de Shark ook van carbon?

Gr,

Mario

13. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Nou het hoeft niet perse 15 jaar, maar 5 jaar lijkt me al een goed begin .... ik ga geen heli van 1200euro kopen als er over een paar jaar geen onderdelen meer te koop zijn.
    Maar goed, dat blijft koffiedik kijken natuurlijk.

Wat betreft die staartbuis, die van de shark is inderdaad niet van carbin maar van alu, dat zal het prijsverschil verklaren.

Ik zag trouwens dat jouw nieuwe ac3x systeem bij stefan plochinger vandaan kwam, die ook de shark bouwt.
    Ging het afgelopen zondag nog goed gedurende de rest van de dag ? Toch nog iets af moeten stellen ?
    Heb je met dat systeem ook meer vermogen tot je beschikking , net als met V-stabi ?

14. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Ik wil niet negatief doen maar:

Als je een 6S accu een beetje snel wil laden trek je snel 20 ampere van de 12v, er zijn maar weinig accu's die dat echt goed volhouden. Bij de HEON hadden we een 250 ampere recreatieaccu (dikkere platen, mag je dieper ontladen en gaat niet zo snel stuk als een std. autoaccu) en zelf die vlogen we met een groepje mensen in een middag vrij snel plat. En zo'n accu kost snel 300 euro en weegt echt VEEL (ik heb hem daar in de keet getild en ik voel het nog... en dat was vorig jaar).

Als je echt serieus met zulke grote heli's wil vliegen, meerdere keren per middag zul je toch aan een aggregaat moeten OF een club waar ze een goede voorziening hebben. Tenzij je zelf elke keer aan de haal wil met een superzware accu van enkele tientallen kilo's :wink:

Anyway, dat was even mijn 0,02 cents met betrekking tot het laden.

De ION-X is inderdaad een hele mooie heli en de Henseleit ook, alleen beide vind ik qua verkrijgbaarheid vd onderdelen en prijs/kwaliteit toch wel aan de (te) dure kant. Ook moet je, wat ik zondag al tegen je zei, je goed bedenken dat behoudens dat alles VEEL duurder is bij een crash of vervanging (bladen/onderdelen etc) ook de heli zelf veel groter en indrukwekkender is dan wat je nu gewend bent. Feit is dat veel mensen geen stap verder komen nadat ze een "dure/grote" heli hebben gekocht omdat ze er geen dingen mee proberen te doen... proberen gaat makkelijker met een goedkopere kleinere goed vliegende heli, uitvoeren gaat makkelijker met een grote stabiele heli.

Cheers,

Richard

15. ferro

ferro

Lid geworden:
    4 nov 2005
    idd richard , ik heb nu 2 henseleits en een trex 600 waar ik allen zeer tevreden mee ben.
    met de trex 600 push ik mn armzalige kwaliteiten veeeel meer dan met de henseleits , dat is zeker , maar ook de reden dat ik mn trex zowiso erbij houdt.
    ik koop regelmatig accu's in , en wel van die grote waar jy het over hebt .
    die zijn zo'n 55 bij 30 cm , 280 ah en inkoop zo'n 225 euro. ze wegen een kilo of 65 a 70.
    heb ik het goed dat je dan een 6s 4900 lipo ongeveer 50 keer kan laden hierop ?

ik zou wel eens willen weten hoeveel en hoe hard een heli slijt.
    ik bedoel , ik vlieg veel , elke dag na werk effe een vluchtje , soms overdag hier op mn werk een vluchtje , en nu het langer licht word ook savonds meerdere.
    heb vorige week dinsdag een nieuwe fp 4900 6s lipo gekocht , heb er nu al 18 vluchtjes op staan , en ik was van het weekend in het buitnland, dus niet gevlogen .
    ik vlieg veel om en om [trex/mp] vanwege laadtyden. dus dat zijn 36 vluchtjes [met 2 heli's ] in iets meer dan een week.
    ik lees vaak dingen als ; 100 vluchtjes en nog steeds goed' . dan denk ik ; ja mooi 100 , dat is volgende maand.
    hoe zit het met 800 vluchtjes ? wanneer word goedkoper duurkoper ?
    mvg ferry

16. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Dat heb je niet goed, eerder 30x ongeveer... even rekenen:

Met 1,7c laden (max voor de TP1010) trek je ongeveerr 30 minuten lang 20 ampere de laatste 5 min iets minder, maargoed het is ff ongeveer!!
    2 accu's op 20 ampere capaciteit dus.

250 ampere accu zou dus 25 ladingen zijn in theorie, moet makkelijk kunnen maar in praktijk kapt de accu er al veel eerder mee omdat je hem (net als onze lipo's) niet helemaal leeg kunt maken tot 0 capaciteit. Reken dat je met heel rustig laden een lading of 20 haalt van een 250 ampere accu, dan ben je al goed bezig... met 2 accu's per vlucht (12s) kun je dan 10x vliegen op 1x 250 ampere superzware accu.

Mijn T-rex 600 heeft nu denk ik tegen of net over de 300 vluchten gemaakt en alleen de swash heb ik vervangen (originele kreeg iets speling) en de bladhouders + het staartbusje. Maar dit zijn dingen die op elke heli slijten, oke, de swash niet... maar dit was nog een oertype model 01. De nieuwe zijn sowieso al beter. Kijk al slijt die 600 2x zo hard als je 3DMP dan is hij nog dik goedkoper, want hij kost ook maar de helft. Zeker bij een crash zul je dat merken he. En wat je eerder opmerkte over die lagers, 1x goede monteren en dan zit je voorlopig ook goed he. Kost je een paar tientjes en klaar is het weer.

Cheers,

Richard

17. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Kijk om deze reden had ik dit draadje aangemaakt !

Dit zijn inderdaad zaken om heel goed te overwegen. Het laden had ik niet zo bij stilgestaan ... mmm een praktisch probleem dus.
    Met een t-rex 600 kun je dus dubbel zoveel (20) vluchten maken als je diezelfde loodaccu gebruikt. Maar dat is dus wel zwaar en duur. Vandaar dat jij (richard) dus dat aggregaat hebt gekocht .... ;-)

Aan de andere kant, zou ik werkelijk 20 vluchten maken op 1 dag of op een meeting ofzo ?? Als je 10x vliegt is het al veel volgens mij ..... tja ....... mmmmmm er is weer stof tot nadenken .....

18. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Ik vlieg op een warme gezellige middag met gemak 10 vluchten met mn T-rex 600, meestal zo elk half uurtje 2 vluchtjes (dat kost me dan dus 5 uurtjes :wink: ) En vergeet niet dat zo'n accu dus MEER dan 50 kilo weegt... die til je gewoon echt niet alleen ff uit de auto op het veld en thuis uit de auto t huis in (om te laden). Een accu is enkel praktisch voor kleinere helicopters of als je niet zoveel vluchten wil maken... (dan kun je een kleine accu meenemen)

Op je autoaccu kun je sowieso niet laden, want die trek je zo over de zeik... zeker als je er meerdere laders aan hangt (die je uiteindelijk toch koopt, want je wil vliegen.. niet wachten)

Tis inderdaad allemaal stof tot nadenken... lastige keuzes!

Cheers,

Richard

Laatst bewerkt: 7 mei 2008
  19. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Bas ik was ook eerst van plan om een MP-XL elektro te kopen, het laden op het veld heeft mij toen doen afhaken.
    Ik zag het echt niet zitten om met een aggregaat te gaan lopen shouwen, maar dat is echt de enigste optie met dat soort pakketjes.

Gr,

Mario

20. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Ach, met het kleine aggregaatje wat ik heb valt het nogal mee dat sjouwen! Weegt maar 14kg, dus dat is stukken lichter dan een accu en doordat er 220v uit komt kun je er een lang verlengsnoer aan doen (50mtr) zodat je hem ver weg kunt zetten en je hem helemaal niet hoort draaien (normaal 54-59dB(a) op 7mtr).

Het makkelijkste is natuurlijk een club waar ze gewoon een goede voorziening hebben. Daar zijn we nog steeds druk mee bezig om zo iets te kunnen verwezelijken hier in Haps, vooral dit vraagstuk (het laden) hebben we al uren over gediscussierd. Stel je voor: 10 mensen, met allen 2 laders die allemaal 20 ampere van de 12v trekken.... Inderdaad, lastig!

Cheers,

Richard

Laatst bewerkt: 7 mei 2008

Deel Deze Pagina