90 size elektro heli ?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door 666yeti666, 28 apr 2008.

1. Het valt allemaal nogal mee vind ik. Ik zou je wel aanraden om je kleinere heli niet weg te doen, of dus niet enkel een 90size te kopen. Nieuwe dingen kan je best met een 50size leren. Ik denk dat alle wedstrijdpiloten een 50size hebben om mee te oefenen.

Verder heb ik gewoon zo'n 90Ah semi traction loodaccu van 100Eur en die voldoet prima voor mij (met zo'n automatische lader uit de Aldi van 16Eur zodat ie altijd vol is). Kan ik een paar keer de .50 en/of .90 mee laden en aangezien mijn packs thuis ook opgeladen worden kan ik evenveel vliegen als de brandstofpiloten bij ons op het veld (ik heb 2-3 packs per heli). Soms laat ik de lader gewoon thuis, 6 vluchtjes per middag vind ik meestal meer dan genoeg.

2. ferro

ferro

Lid geworden:
    4 nov 2005
    tja idd , dat zou de mega grote ontwikkelingen die electro heli's doormaken wel aardig afremmen in de praktijk ! denk je ook niet als eerste aan trouwens.
    als je een bedrijfsauto of busje hebt met niet een hele hoge instap , kun je altyd nog even willy wortellen met byv een steekkar en 2 zware jongens accu's , en dat handzaam maken.
    [of bij mij een speciale aanhangwagen bestellen :] ]

@richard ; hoeveel accus stonden er toen bij heon in de keet dan ? want idd iedereen haakte er de hele middag van alles en nog wat aan , zonder problemen dacht ik ?
    mvg ferry

3. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    ja, zo zie je maar dat het voor de een wel werkt en de ander niet ....

Ik zat zelf ook te denken om meerdere paketten aan te schaffen , uiteraard niet in 1 keer maar geleidelijk. Dat heb ik nu ook met mijn heli's .
    De logo heeft 4packs , de mini titan ook, en de 3dx500 2 packs .

Zowieso houd ik de logo 10 of de mini titan om te oefenen erbij.

Ik ben bang dat als ik een tijdje t-rex 600 heb, ik toch liever 90size zou hebben .... ik ken mezelf .... aan de andere kant is het laden van grote lipo packs niet heel gemakkelijk ....
    ach, ik moet er nog eens rustig over nadenken

4. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Persoonlijk vind ik het zonde om meer packs dan laders te hebben, ik zal uitleggen waarom. Accu's verbeteren constant, wat nu goed is kan morgen achterhaald zijn en dan wil je die dus hebben. Ook is het zo dat accu's minder worden met verloop van tijd, als je 200 vluchten in een jaar doet dan zal een accu misschien perfect 200 vluchten mee gaan. Doe je 200 vluchten op 1 accu in 3 jaar dan haal je die 200 vluchten niet, dan wordt hij ook minder door het verloop van tijd... dus dan haal je misschien 150 vluchten zonder achteruitgang.

Je kan natuurlijk 5 accu's kopen voor je heli, maar als je niet zoveel vliegt dan zijn ze dus allang versleten door ouderdom voordat je ze echt "opgevlogen" hebt.

Als je inderdaad meerdere heli's hebt met per heli meerdere packs dan kun je sowieso al meerdere vluchten doen, maar wil je vaker met 1 heli vliegen dan is het voor mij niet acceptabel om telkens maar met 1 lader tegelijk op 1c een accu op te laden.

Smaken verschillen.

Cheers,

Richard

5. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Zowel meerdere accu's hebben als een grote loodaccu is een goede optie van mij. Dat je je lipo's vroegtijdig wil vervangen als er nieuwe zijn kan ik op zich begrijpen, maar aan de andere kant is dit iets heel persoonlijks. Ik heb ook een Fury Extreme gekocht laatst terwijl dit niet de "latest and greatest" is.

Je loodaccu kan je aan het eind van een vliegsessie gewoon aan de druppellader gooien, en dan er pas weer afhalen als je weer weg gaat. Je kan dit gewoon voor jezelf kopen, dus anderen hoeven er niet van te gebruiken (een club koopt ook geen brandstof voor alle leden).

6. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Ik heb zelf nog eens eens even grofweg uitgerekend wat voor vermogen het kost om een stel vlieg-accu's te laden.
    Laten we zeggen dat de heli op 2 maal 5s lipo 5000mAh vliegt.

Als je 4 packs in totaal hebt kun je 2 keer vliegen. Je neemt ze uiteraard opgeladen mee van thuis, dat is al 2x vliegen.

Als je laadt met 1.5 C ivm levensduur van de lipo's, dan kost dat 7.5A per pack. 7.5A x 21V = 158W . Als je lader een efficiency heeft van zo'n 80% dan zal het ingaande vermogen zo'n 200W zijn.
    Totaal dus 400W per laadbeurt (uitgaande van een lader die 2 packs gelijktijdig kan laden) Dat is een stroom van 33A per ca. 50minuten . Als je een accu hebt van 90Ah (90A per 60minuten) kun je dus 60/50 * 90 = 3.2 keer na-laden => wordt dus 3x en dan is de accu leeg (90Ah haal je er natuurlijk nooit uit, vandaar de afronding van 3.2 naar beneden).

In totaal dus 5x vliegen

Stel dat je een heli hebt (t-rex 600) die op 6s 5000mAh vliegt dan wordt het als volgt . Stel dat ik daar 2 packs van heb = 2x vliegen

Laden met 1.5C = 7.5A. Vermogen = 7.5 x 6 x 4.2 = 190W. Pin= 240W . Stroom = 20A per ca. 50minuten . Met een accu van 90Ah kun je dus 5x na-laden.

In totaal dus 7x vliegen

Het scheelt dus maar 2x vliegen ..... mmm ... valt wel mee eigenlijk .....

7. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Alleen heb ik soms een dag dat ik snel achter elkaar wil vliegen, daarom heb ik 2 laders en 2 voedingen en laad ik gewoon met de maximale 220watt die de TP1010 kan laden (220 : 85% x 100% = 260 watt op de 220v per lader). Maar dan kan je wel elk half uur 2 vluchtjes doen.
    Rustig laden is beter (alhoewel ik nooit iets negatiefs heb gemerkt mbt het 2c laden!!), maar als je haast hebt en met 2 laders tegelijk wil laden is het wel fijn dat het kan. Ik ga denk ik nog weleens 2 laders erbij halen (4 laders tegelijk laden). Dan kun je tenminste doorvliegen.

Zoals ik al zei, smaken verschillen... maar het is inderdaad goed om er over na te denken.

Cheers,

Richard

8. BMWrap

BMWrap Guest

Mijn ervaring is met twee heli's (HDX500 , T-Rex 600) in het veld dat je gemiddeld max 10 vluchten maakt, in mijn geval verdeeld over deze twee heli's. Ik heb 4x 6s 5350mah FT Lite V2 lipo's (nu 20c voor de V2) en 5x 4s 4500mah voor de HDX500.

Ik heb eeb Mega power 960sr (180w) lader en de nieuwe Hyperion Duo lader ook goed voor twee keer 180w. Deze laden het hele circus in 160 min weer op met 1C

Alle crasches die ik heb meegemaakt waren in de buurt van die 10 of meer vluchten, consentratie problemen tussen de oren beginnen dan ook mee te spelen.

Als ik na tien vluchten dus ergens een stopcontact zou kunnen vinden heb ik en 50 min weer 3 packs ter beschikking als het zou moeten, maar eerlijk gezegt wil ik gewoon de mogelijkheid hebben om zo veel te kunnen vliegen en daar deze investeringen voor gedaan, daadwerkelijk voor deze reden (meer dan 10x vliegen) gebruik ik deze apparatuur niet. Het blijft in de praktijk toch altijd maar rond die 10 vluchtjes.

Maar goed er is natuurlijk altijd baas boven baas en zijn 10 vluchtjes kinderspel en moeten meeeeeer haha en tja dan word het of heel duur in lipo's of een hernia van het lood slepen.

Erik

9. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    En daarom neem ik maar 1 koffertje mee met laders (2x lader 2x voeding) en 1 aggregaatje, ik heb maar 2 accu's per heli maar kan toch sowieso elk half uur 2 accu's vol hebben. Tis maar wat je wil, wat mij betreft is 5 accu's kopen niet efficient omdat ze dan sneller versleten zijn door ouderdom dan doordat ze "echt" opgevlogen zijn.

Als ik 9 lipo's had zou ik ook niet zoveel hoeven te laden.

Cheers,

Richard

10. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Als je terplekke kan laden zoals Richard met een aggregaat, je hebt meerdere heli's bij..
    Dan zou ik ook niet meer als twee lipo's per heli kopen.
    Als je op het veld staat met anderen, kletsen, koffie drinken, om de beurt vliegen etc.etc. dan heb je daar meer als genoeg aan.
    En scheelt het dus misschien niet super veel in aanschaf van lipo's over langere tijd genomen, maar je hebt wel altijd de nieuwste typen Lipo cellen in je heli zitten en je haalt er het maximale rendement uit..

Eric

11. Skidz

Skidz

Lid geworden:
    6 jul 2003
    Of gewoon 4 goedkope lipo's en die stukvliegen... met laad- en ouwehoertijd doe ik dan 6 vluchtjes per (mid)dag, en als ze stuk gaan so what? De gaten tussendoor vul ik wel met koffie, shocky, Rap 50, vul maar in.

12. ferro

ferro

Lid geworden:
    4 nov 2005
    nou , zoveel knaken spenderen , dan wil je ook gewoon gaan , tenminste ik wel.
    ik heb een trex 600 met 1 lipo en een lader die maar met max 4 ampere laad .
    dat is dus vliegen en dan laden met een laadtyd van 70 minuten.
    ik vind dat zwaar irritant aangezien ik ook al baal van maar 4 minuten vliegtyd .
    zou me er ook niet in kunnen vinden om alles mee te zeulen , en dan uiteindelijk maar 16 minuten vliegen .
    zullen we ons neer moeten leggen bij zulke korte vliegtyden ? of word dat meer en meer ?
    gelukkig heb ik ook 2 heli's die roken :]
    mvg ferry

13. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Goedkope lipo's gaan niet alleen sneller stuk, maar ze leveren ook bij lange na niet het vermogen van de betere... ook zijn ze vaak zwaarder. Dus dat is geen optie :wink:

Daarom is het verstandig om een "zwaardere" lader te kopen direct al, dan kun je ze binnen 30 minuten volladen die 6s packjes.

En vliegtijden worden steeds langer, eerst moesten we blij zijn met een 2170mah 3s pakketje voor een 450size heli, nu zijn er 2500 mah evolite packjes die net zoveel wegen... De accu's worden steeds beter en goedkoper, zeker nu de concurrentie toeneemt... goed voor ons he! :D

Cheers,

Richard

14. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Zo, even een update;

ik heb op de dutch3d weer een andere 90size elektro heli gezien. Het was een Dyna-X van michael daris, van rcmarket in belgie. Er zat een actro en een jazz 55-10-32 op 10s lipo. Verder BLS futaba servo op de staart die het , naar later bleek niet goed meer deed .... waardoor hij met een geleende heli de serie af moest maken. Jammer voor hem, maar goed, dat ding vloog prima, erg veel power en lekker stil.

Ik heb hem eens zitten bekijken en de aansturing van de swash beviel mij niet zo. Het is 90graden aansturing, waarbij de stuurstangen allemaal zeer lang zijn vond ik. Een aantal servo's bewogen zelfs mee in de hele constructie .... zag er zeer vreemd uit.

Ik heb verder weer naar de kist van cees verplanke gekeken, zie foto's onderaan , een JR Sylphide met actro en jet spin 99 + extra heatsink, voor F3C. Loopt op 2 maal 5s lipo 6000mAh van het merk SLS (stefans lipo shop in duitsland) , volgens Cees betere prestaties dan flightpower en nog goedkoper ook !
    De spanning zou zeer constant blijven en daalt dus niet zo als met een flightpower. Als het pack leeg is valt de spanning zeer steil af. Tot het einde dus constante power. Goede tip dus ...
    Het viel me weer op hoe geruisloos deze heli draait. Maar goed , deze kist is toch veel te duur dus dat wordt hem zowieso niet.

Verder de kist van john vugts gezien, die heeft twee JR airskipper 90 heli's waarvan hij er met een 3D vliegt. Deze versie is ook in elektro te koop bij AKmod in zwitserland voor rond de 850euro.
    Dat lijkt op dit moment de goedkoopste 90 size elektro.
    Verder zie je dat er het meeste met JR en Thunder Tiger wordt gevlogen op de dutch3d wedstrijden , da's waarschijnlijk ook niet voor niks.

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  15. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    De Skippy's zijn van Nando ipv John;-)

De besturing van de DynaX is hetzelfde als van de Robbe Millenium, volgens gebruikers ervan de beste aansturing. Het systeem heeft GEEN interactie, terwijl de meeste 120 graden gestuurde heli's dat wel hebben.

16. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Nou moe, ik heb met nando zitten praten, welke kisten waren dan van John ??

Dat van die robbe millenium verteld michael mij inderdaad ook. De dyna-x is ervan afgeleid begreep ik.
    Toch zag het er raar uit. Geen interactie ... mmm ... is dat niet onderliggend aan het 90graden systeem in het algemeen ?

17. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Ik vraag me bij zulke uitspraken altijd af wanneer de laatste keer is geweest dat hij ze back-to-back vergeleken heeft, de nieuwste packs. Ontwikkelingen gaan zo razendsnel, dat verschillen tussen fabrikanten snel veranderen.
    Zelf vlieg ik allemaal FP, die zijn supergoed. Maar ik weet uit ervaring dat TP ook goed is, maar in mijn ervaring minder dan FP. Toch heeft TP nu ook weer een hele nieuwe lijn uit die ik nooit gevlogen heb, dus die kunnen hendig beter zijn dan FP. Snap je wat ik bedoel??

En het systeem 88 wat op de robbe heli's te vinden is werkt inderdaad best goed, overigens net zoveel werk (of zoniet meer) om interactievrij te krijgen als een eCCPM setup zoals je die normaal vind. (ik heb vroeger ook een Robbe gehad)

Cheers,

Richard

18. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    John had alleen zn nachtvliegrappie mee helaas.

Het 90 graden systeem word bijna alleen maar door 3 afzonderlijk werkende servo's bestuurd. Bij de Milli is dit zo gemixt dat alle 3 de servo's samenwerken. Je hebt dus de voordelen van 90 graden en 120 graden mix bij elkaar op die heli.

19. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Cees een klein beetje kennende is dit toch erg accuraat. Hij heeft toch echt extreem veel vliegervaring, en vliegt erg vaak.

20. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Ja, klopt, hij vliegt mee in de top van de F3C, is niet van gisteren ..... dus ik vind zijn ervaringen met SLS lipo's erg aannemelijk.

Maar goed, qua heli zit ik ook een beetje te hopen op de Trex 700 elektro. Wellicht dat ze die nog gaan uitbrengen.

Ik sprak ook nog met de man van rchelistore. Die vertelde mij dat Century met een 90size elektro heli bezig zijn. De testvluchten zouden in volle gang zijn. Tevens willen de kijken of er genoeg markt voor is. Persoonlijk denk ik van wel, lipo's worden betere en goedkoper, het is een kwestie van tijd.
    Ik had ook al wat foto's op helifreak of runryder gezien van deze century . Zag er veelbelovend uit, maar ook heel erg duur ....

Deel Deze Pagina