90 size elektro heli ?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door 666yeti666, 28 apr 2008.

1. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    De eerste echt goedkope 90 size helicopter moet nog gemaakt worden, brandstof of elektro, groter is altijd duurder (zeker als je het goed wil doen :wink: )

Ik zeg trouwens niet dat hij van gisteren is, of dat hij niet vaak of goed vliegt (ik ken hem niet eens) alleen is het altijd de vraag hoe recent de ervaring is. die SLS dingen zullen heus niet slecht zijn, maar om te kunnen zeggen dat ze beter zijn dan merk X moet je ze eigenlijk beide tegelijk gekocht hebben en beide op dezelfde heli vliegen :D

Cheers,

Richard

2. Ik had in Venlo vorige week hetzelfde gesprek met Cees over die Lipos van FP en SLS. Nu goedkoper zijn ze alvast niet echt, bijna exact dezelfde prijs als FP voor een 6S1P3700mah pakje. Altijd goed voor de consument die extra concurrentie maar of ze nu echt zo veel beter dan FP zijn... Bij SLS hebben ze wel enorm veel keuze ze hebben bijvoorbeeld 3700, 4000, 4200mAh, enz

Deze freestyle vlucht is bijvoorbeeld met een 90cycle FP lipo gedaan. Bij de demo in Venlo zat ik al bijna aan 100 (geen filmpje daarvan).

ionx2-filmpjes

Ik heb er ook nog eentje van 140 cycles en daar merk ik het verschil wel al duidelijk tov een nieuwe.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. leo-rcc

leo-rcc

Lid geworden:
    23 mei 2007
    Hoi allemaal.

Ik ben me aan het orienteren op een grote electro heli, waar ik een scale bodykit op wil zetten (indien ik er 1 kan vinden, of een Russische Hind of een Seaking). Daarbij is over de kop gaan en achterstevoren/binnenstebuiten vliegen iets wat ik totaal niet ga willen, ik wil puur op scale gaan vliegen.

Ik zou graag op prijs stellen als iemand me een gedegen advies geeft over welke heli, of er een body kit te vinden is en welke electronica ik daar het beste in kan stoppen. Stabiliteit is daarbij mega belangrijk, ik weet dat we nu niet meer over een heli onder de 2000 euro praten dus ik wil er ook absoluut de beste spullen in hebben. Ik zit daarbij ook de denken aan een heliCommand Rigid bijvoorbeeld.

De reden dat ik electro wil is dat ik bij brandstof helies vaak zo'n enorme rookpluim uit zie komen, en dat vind ik bij een schaalmodel erg storend. De enige keer dat een Hind zo rookt is als er een raket ingeslagen is. :)

Als iemand iets weet hoor ik het graag.

4. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Hallo Leo,
    ik wil je eigenlijk vragen of je deze discussie in een nieuw draadje wilt plaatsen aub ?

Iets met "90 size schaal heli" ?

Ik wil dit draadje graag houden om alleen 90size elektro heli te bespreken geschikt voor 3D ?
    Anders ben ik bang dat er dingen door elkaar gaan lopen wat voor jou en mij niet handig is.
    Hopend op je begrip,
    Bas

5. ---

Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  6. leo-rcc

leo-rcc

Lid geworden:
    23 mei 2007
    Uiteraard wil ik dat doen en ga ik dat doen, maar in dat geval, zou je dan je titel in het eerste bericht willen veranderen naar 90 size 3D electro heli of zo? "90 size electro heli?" is naar mijn idee redelijk algemeen dus was voor mij dat juist de reden om hier te posten.

7. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    ok, leo, dat ga ik doen, tenminste als dat lukt ..... bedankt !

8. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Enfin, we zijn weer even verder en ik heb er weer even over na kunnen denken ..... en weer een klein stapje verder gekomen.
    Zo denk ik dat het toch beter is om met 12 te gaan vliegen, ik heb afgelopen zondag de dyna-x van michael zien vliegen op 10s en dat gaat op zich best maar het houdt niet over.
    Ook denk ik dat een 12s accu minder zwaar belast wordt dan een 10s onder dezelfde condities.
    Op verschillende fora kom je toch het meeste 12s tegen. (Voor F3C zou 10s trouwens wel voldoende zijn)
    Dus het wordt 12S.

Nu wat betreft de heli’s . Ik heb veel rondgekeken en ben de volgende heli’s tegen gekomen.
    Hieronder de opsomming met daarbij wat commentaar met hetgeen ik op dit moment over de betreffende heli weet :
    Aanvullingen zijn welkom

Ik neig naar een van de eerste 3 heli's ....

Robbe Millenium 90 II of IIII ?
    • goedkoopste instap in 90size , al gezien voor 575euro.
    • Omgebouwde/aangepaste brandstofheli
    • Aparte aansturing ; 45graden gedraaid , mechanisch gemixed. Schijnt zeer goed te werken, geen . Werkt v-stabi of ac-3x hier in de toekomst wel goed mee ??
    • Nadeel is laag zwaartepunt doordat accu helemaal onderin het frame ligt
    • Bewezen goed
    • Oud model ?

Miniature Aircraft ion-X2 :
    * door lage dollarkoers relatief gunstig in aanschaf : 1000U$ = 650euro
    * gebouwd voor elektro
    * simpel opgebouwd
    * accu’s liggen hoog in frame, beter voor zwaartepunt
    * verkrijgbaarheid onderdelen ?
    * onderdelenprijs ?

JR airskipper E10
    • relatief betaalbare instap in 90 size : 850,-
    • omgebouwde/aangepaste brandstofheli
    • degelijk en betrouwbaar merk, wordt gebruikt door veel wedstrijdvliegers
    • laag zwaartepunt , doordat accu’s vrij laag liggen
    • onderdelenprijs ??
    • bewezen goed

Dyna EX 90
    • Erg duur : 1200,-
    • Omgebouwde/aangepaste brandstofheli
    • Alleen gemaakt en geleverd door ercmarket
    • afgeleid van de millenium, met 2 enkele frames, verder hetzelfde als millenium

Henseleit 3D-mp-91-XL-E
    • dure high end heli 1120,-
    • alle onderdelen zeer mooi en degelijk
    • zeer betrouwbaar en compact opgebouwd
    • 1 leverancier
    • Onderdelen duur ?

Acrobat Shark
    dure high end heli 1085,-
    motor hoog en gunstig geplaatst
    minder compact opgebouwd dan henseleit
    Onderdelen zeer mooi en degelijk
    1 leverancier
    Onderdelen duur ?

Revolution ECF (heli professional)
    • dure high end heli : 1039
    • ontworpen voor elekro
    • zeer compact en degelijk opgebouwd
    • apart design
    • 1 leverancier
    • Hoge onderdelenprijs ?

Align T-rex 700 :
    Brandstofheli 1000,-
    Net op de markt
    Nog geen elektro conversiekit voor te krijgen
    Onderdelenpijs gunstig ?
    Slechte lagers ?

Geschikte en voordelige elektronika heb ik ook al even kort naar gekeken :

Lader :
    Hyperion 0610i DUO
    HYPERION CHARGERS SUPPORT PAGE

voeding :
    Manson sps-9402 (1..30V / 20A)
    Manson Engineering Industrial Ltd.*|*Products*|*Product Detail

ESC :
    Jeti spin 99

Motor :
    Scorpion HK4035-500
    kv =500
    400gram
    6mm shaft
    170U$

Laatst bewerkt: 8 jul 2008
  9. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Dit is een dealer in de EU voor de IonX2
    Hubschrauber
    En Flycam Lexmond staat ook op de dealerlijst van MA.

Verder vond ik ook nog de JR Vibe 90E.
    VIBE 90E
    Maar die zal wel een beetje duur zijn...

Eric

10. cdec

cdec

Lid geworden:
    2 dec 2003
    Hier kijk ik ook al een tijdje naar(eventueel tweedehands, anders een Mill II SE, die is van carbon). Heb al goede contacten opgebouwd met Kim Jensen, (hij ontwikkelde de ombouwkit die ercmarket verkoopt, en heeft zelf een paar van deze heli's).
    Hij gebruikte eerst 10S, maar is nadien omgeschakeld naar 12S.
    Zelf heeft hij de Actro 32-3 5mm as gebruikt, maar nadat de as 2 keer afbrak, is deze vervangen door een 8mm exemplaar. (is voor hem dus een absolute must op een heli in deze klasse)

Deze motor is het goedkopere equivalent voor de Actro motors (zou zelfs iets krachtiger zijn). Let er wel op dat je de versie met 8mm as hebt (ook rekening houden met de mogelijke tandwielen).
    De 500KV versie is ideaal voor 12S, de 560KV versie is voor 10S.

Zelf ga ik waarschijnlijk voor de 500KV op 10S. In de Millenium zijn er tandwielen beschikbaar die dit mogelijk maken.

Maar ik ben alles nog wat aan het uitzoeken, mijn doel is F3C -style, niet 3D.

Chris

11. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    He, goede tip ! Trouwens, inderdaad adverteert inko's modellbau-land ook in de rotor .... had het kunnen weten ...
    Flycam lexmond ken ik niet, eens opzoeken.

Onderdelen voor MA dus wel in europa te koop, dat geeft hoop (en dat rijmt).
    Ik zoek eigenlijk een manual van de ION-X2 om te kijken welke onderdelen welke prijs hebben bij inko's modellbau-land, dan kan ik zien of ze betaalbaar zijn.

De Vibe 90 is errug goed maar ook errug duur .

Laatst bewerkt: 9 jul 2008
  12. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Kim Jensen , die naam ben ik tegen gekomen op een forum. Dus toch op 12s , dan zal hij wel 3D vliegen.
    En een as van 5mm die afbreekt, allejezus ! Dat ken ik alleen van brushless-elektro monstertrucks dat soort verhalen.
    Kijk dit zijn de goede tips die ik zoek. 8mm, ben benieuwd of er genoeg pinions voor te koop zijn dan ?
    De ION-X2 heeft trouwens als optie een dubbel hoofdtandwiel in combinatie met een langer tandwiel, zodat de krachten beter verdeeld worden. (Uiteraard niks met brekende motor-as te maken)

Levert scorpion dan ook met 8mm as? Standaard is hij namelijk 6mm.

Ik heb eens verder gezocht naar de millenium en feitelijk is het een wel heel gedateerde heli , dat wel. De SE heeft dan wel een carbon frame, maar de constructie is hetzelfde gebleven.
    Dat van de aparte 45graden gedraaide aansturing is vooral een voordeel voor F3C denk ik. Omdat er geen interactie op de tuimelschijf.

Een nadeel is wel dat op de enkele servo die voor de pitch bedoelt is, erg veel kracht komt te staan, hiervoor is dus een heel sterke servo nodig (lees: duur ...)

Wat ik wel weer handig vind is dat de accu erg gemakkelijk onderin het frame gelegd kan worden, dus bv. 2x5s achter elkaar.
    Echter, het nadeel daarvan, zeker voor F3C is het daardoor lage zwaartepunt. Ik kan me voorstellen dat een roll daardoor minder symmetrisch verloopt, of heb ik het helemaal mis ??

Ik vroeg me verder af hoe het zit met onderdelen, deze heli is al vrij oud, dus zijn ze nog volop te koop ?

Maar feit blijft dat deze wel erg goedkoop is voor een instap in 90size elektro.

13. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Manuals:
    IonX2 Documents

Ik zag Tareq Alsaadi met de VIBE vliegen op Helifreak, sjongejonge die vent vliegt buitenaards...:)
    Moest even naar een E versie zoeken ;)

Eric

14. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Ja inderdaad, bedankt, heb er net even doorheen gebladerd en moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben !
    De riemspanning wordt netjes met 1 bout afgesteld..
    En je kunt kiezen voor 2 hoofdtandwielen en veel overbrengingsverhoudingen, kortom, voor elk wat wils.
    En het hele frame van carbon, ook erg mooi ...

Nadeel is dat de accu niet naar achteren verschoven kan worden, als je het zwaartepunt wilt corrigeren moet je lood op de staartvin plakken ... niet echt mooi, maar ja, zo is er altijd wel wat.
    De kop ziet er ook zeer degelijk uit zeg, wow !
    "i have a dream "....

Nu bij "Amianhobbies" voor 999U$ .... :))

15. helihenk

helihenk

Lid geworden:
    4 apr 2004
    Bas ,

Hou er ook meteen rekening mee dat Robbe heli-onderdelen duuuuuuur zijn .
    Wat wel blijft is dat een Robbe heli ( millenium -Futura enz ) wel als een trein vliegen ( positief bedoeld ! )
    Gewicht zal alleen ook niet zo laag zijn vrees ik .

Nog steeds wachtende op mijn Airskipper E10 .................

Henk

16. cdec

cdec

Lid geworden:
    2 dec 2003
    Ja, deze is ook beschikbaar in 8mm versie, gewoon opgeven bij bestelling.
    Kim is trouwens niet de eerste waar de 5 mm as afbreekt (moet effe opzoeken wie het nog aan de hand had. Is gewoon iets om rekening mee te houden als je een heli uitzoekt, als er 8mm tandwielen beschikbaar zijn, zou ik daar voor kiezen.

Hun ervaring met de support van Actro is dat het niet zo schitterend is, heeft lang aangesleept om de as vervangen te krijgen (maar kon dan wel weer ge-upgrade worden naar 8mm)

Idd, maar wat is duur? 3 snelle digitale servo's voor de tuimelschijf kosten ook meer dan 100 euro/stuk

Er kunnen idd alle soorten packs in (10S, 2x5S, 12S, 2x6S,... ruimte zat)
    Voor het probleem van het lage zwaartepunt heeft Kim een oplossing bedacht, hij heeft extra zijplaten om 2x 6S te monteren langs elke zijde van de heli, tussen de rotor en de motor in. Helpt enorm natuurlijk bij het 3D vliegen.

Wel, da's het grootste nadeel dat ik bij deze heli zie. Zijn nog volop te koop, maar hoe lang nog? In België zit je vast aan Ercmarket, in Nederland (of europa) heb ik er geen idee van.

Is best betaalbaar in vergelijking met anderen. Kwalitatief nog steeds hoogstaand.
    Het lijkt me de ideale keuze indien je al een Millenium hebt, en naar elektro wil overschakelen. Maar of het vandaag de juiste keuze is om hier voor te kiezen, dat vraag ik me eerlijk gezegd ook af.

Chris

17. Ik vlieg nu reeds meer dan één jaar met 2 IonX2s met Actro motoren met 8mm as intern en 6mm waar de pinion zit. MA heeft dit zo laten maken omdat je dan meer keuze hebt voor de pinions. Ik heb nog geen gebroken 6mm asjes gezien. Bij mij werkt het prima zelfs voor extreme 3D. Wat ik je wel kan vertellen is dat bij de actro motoren de asjes vrij snel in de lagers inslijpen. Op die plaats zijn ze 8mm dus het heeft niets met de diameter te maken. Ik heb ze nu met groene loctite op de as vastgezet, dit zou dit probleem oplossen naar het schijnt (volgens Daniel Jetschin en anderen).

Wat ik ook belangrijk vind is om te weten of die single stage overbrengingen het wel zullen houden met de mega power van 12S. MA had dit vroeger ook maar zijn nu met versie 2 van de Ion dus overgestapt op een dubbele overbrenging. De eerste met riem, de 2de met tandwiel. Die tandwielen konden die kracht gewoon niet overbrengen zonder al te veel slijtage. Heb nu ook al een Synergy gezien op 12S met enkele overbrenging, ben benieuwd hoe lang die tandwielen het uithouden op 12S.

Scorpion kiest nu ook voor 6mm, dus het zal wel goed zitten denk ik (meer dan 100Eur goedkoper dan actro).

(De prijs van de ALign T700 is overigens maar 680EUR en niet 1000Eur, maar inderdaad hier is nog geen E versie te zien)

18. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    @helihenk :
    onderdelen dus toch wel duur, daar vreesde ik al voor, ik had wel eens gekeken naar een kleine robbe heli en schrok toen van de prijzen.
    Degelijkheid heeft zo zijn prijs. bedankt voor de tip

@Chris:
    over het afbreken van de motor-as, ik ben het nu op het helifreak forum ook al eens tegengekomen. Een belangrijk punt dus, ik moet echter wel opletten op de verkrijgbaarheid van pinions in de 8mm maat .
    Waar breekt de as dan trouwens ? Heb je foto's , ben wel nieuwsgierig. Soms wordt bij motoren, van het gedeelte waar de pinion op moet komen , wel eens afgedraaid naar een kleinere diameter , daar kan natuurlijk wel een breuk ontstaan.
    Ik zou van Actro juist wel een goede service verwachten ! Zo zie je maar.
    En de montage van de lipo's aan de zijkant is dus net als bij de dyna-x van michael.

En qua onderdelen kan dat dus best lastig worden.
    Al met al wordt het dus voor mij wat twijfelachtig om voor de millenium te kiezen ... mmmm .......

Ik neig stiekem steeds meer naar de ION-X2, zeker nu ik de bouwbeschrijving heb gelezen.

@jurrien :
    dus de motor-as is niet geheel 8mm ???!!! Ja, ik kan me voorstellen dat dat een probleem kan geven, juist op de overgang van 8mm naar 6mm kan dit wel zwak zijn natuurlijk. Wellicht bestaan er geen 8mm pinions ?
    Volgens mij hoorde ik dat probleem van inslijten ook van michael. Eigenlijk schandalig dat dat gebeurd bij zo'n dure motor ! Blijkbaar hebben ze de assen niet goed gehard ?

Wat betreft die dubbele maingear, dat staat duidelijk in de handleiding dat dat wordt geadviseerd voor zwaar 3D. En dat is inderdaad een sterk punt van deze heli. Zo wordt de kracht op een enkel maingear gewoon gehalveerd, dat lijkt mij zeer belangrijk.
    Ook is de riem vanaf de motor tot het eerste tandwiel ook best slim, de riem is zacht en is goedkoper om te vervangen dan een pinion vermoed ik.
    Nu ik begreep van chris dat scorpion ook 8mm as levert zou ik eerder voor die motor kiezen, zeker gezien de prijs !

Allen bedankt voor deze tips, erg belangrijk voor mijn keuze !

wordt vervolgd ! .....

19. Maar zoals gezegd heb ik daar nog geen klachten over gehoord. 6mm is wel voldoende denk ik. Het probleem bij Actro is dat de as kan bewegen in de lagers (een paar mm). Alle Actro motoren van dit bouwtype hebben dit probleem trouwens, niet alleen de 32-3.
    RunRyder - Actro 24-4 shaft replacement

Of het met de scorpion beter zal zijn weet niemand, ze zijn nog niet zo lang op de markt.

Bij MA hebben ze ook pinions voor 8mm, maar niet in alle maten, een 19T kan bijvoorbeeld niet omdat er dan niet genoeg 'vlees' is.

Het dubbel tandwiel helpt, maar ook de riem, die doet dus al de eerste reductie van ongeveer 1:1.5. Ik vraag me echt af of dat bij die andere merken met één tandwiel op termijn zal werken met 3500Watt. Indien het werkt heb je natuurlijk een zeer lichte en simpele uitvoering, maar zoals gezegd zijn ze daar bij MA en de Ion vorig jaar vanaf gestapt. Dit is het grote vershil met de IonX 1.

Laatst bewerkt door een moderator: 10 jul 2008
  20. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    ok, dus als ik het goed heb begrepen zijn er problemen met actro motoren met een geheel 5mm as doordat er verticale speling is ? Of is die intern ook al 8mm en vervolgens afgedraaid naar 5mm op de plaats van de pinion ?
    Actro zal dus iets beter zijn huiswerk moeten doen. Om nu van begin af aan een motor uit elkaar te halen om er wat shims tussen te doen is niet handig natuurlijk ...

En inderdaad is het met de scorpion ook maar afwachten natuurlijk.

Het sterkst is een geheel 8mm as, maar ja, zoals je al zegt is de keuze dan beperkt.
    Is het mogelijk om het andere tandwiel die op de tandriem loopt aan te passen ?
    Of is daar geen keuze in wat ik me voor kan stellen ?
    In mijn geval zou de overbrenging geschikt moeten zijn voor 12s. Qua headspeed dacht ik zelf aan maximaal 1800rpm in idle-up1 en standaard iets van 1600rpm.
    Wat denk jij hiervan ? Wat zijn jouw headspeeds ?

MA heeft niet voor niets het enkele tandwiel laten varen natuurlijk. Aan de andere kant hang het ook sterk af van de gebruikte materialen.

De henseleit 3d-mp-xl-e heeft ook een directe overbrenging met slechts 1 tandwiel, maar dat is dan wel een speciaal schuin tandwiel, zodat het oppervlakte per tandje groter en sterker is.
    Henseleit is wel bekend om de betrouwbaarheid, dus tja, het kan mischien wel?

Deel Deze Pagina