900 km/h modelstraaljager.

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door bono, 1 jun 2006.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.405
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik bedenk me nu ook iets waar ik nooit aan gedacht heb.
    Stel dat een echte F-16 volgas van erg hoog naar beneden vliegt op volle snelheid.
    Dan remt hij dus ontzettend veel af.
    Nooit aan gedacht.
     
  2. MDM1FOX

    MDM1FOX

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Ede
    En ok hier weer een anwoord het ligt eraan hoe je het maar bekijkt zo is er dit vliegtuig de x-34:
    [​IMG]

    tja en deze gaat mach10 en is op afstand bestuurd dus....... :wink:
    maar dan een door NASA ontwikkeld modelvliegtuig :wink: ogeveer :p

    groetjes Dennis
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.405
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ja je heb altijd baas boven baas :lol: :lol:
    Ik heb er het filmpje van gezien.
    het was alleen zo hoog dat je de snelheid niet meer ziet.
    Ten minste niet op een filmpje :wink:
    Dat was toch een nieuw record?
     
  4. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Dit is de X-43 en niet de X-34.

    De X-34 heeft een raketmotor:
    [​IMG]


    De X-43 heeft een SCRAMJET motor, klik hieronder voor filmpjes van de lancering (zelfde filmpje, verschillende resolutie)
    3,2Mb
    6Mb
    8.9Mb
    14.5Mb
    [​IMG]
    Groet,
    Bas
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En temperatuur.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.009
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik begrijp eigenlijk niet waarom een turbine dan dezelfde stuwdruk blijft geven op grote hoogte, de lucht is daar ijl of dunner en toch vliegt zo`n lijntoestel met gemak 900 km/h ! een turbine zet zich toch ook af tegen de lucht ? Zij vliegen niet voor niets op 10 km hoogte.
     
  7. QAFS

    QAFS Guest

    Wordt een modelvliegtuig bij 900 km/h niet finaal uitelkaar gerukt? Of ligt dat aan mij :(
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Omdat straalturbines met een overmaat aan lucht werken (factor 10? 20?). Als de luchtdruk wat minder wordt tengevolge van hoogte, heeft dat weinig/geen invloed. Bovendien is de lucht daar kouder, ook gunstig.

    Een straalturbine zou ook werken in het luchtledige (ware het niet dat hij dan geen zuurstof krijgt, dan noemen we het 'raketmotor'). Turbine levert stuwkracht door massa te versnellen: actie is reactie, 1e (2e) wet van Newton.
     
  9. Steven D

    Steven D Guest

    Zet zich helemaal niet "af" tegen

    gewoon actie en reactie,

    ron heeft gelijk

    als je zelf zuurstof zou kunnen toevoegen draait hij ook in het luchtledige,
    hij zuigt zich niet aan (fabeltje) noch zet hij zich af tegen de lucht erachter (als die al zich zo snel achter de motor zou kunnen verzamelen)

    duwt zich af tegen de gassen IN de motor, grote druk binnenin, geen achteraan, dus kracht vooruit

    newton
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.725
    Locatie:
    Woerden
    De straalmotoren die onder de moderne verkeersvliegtuigen hangen zijn gemaakt op optimaal te werken op grote hoogtes. Op die hoogtes heb je inderdaad het voordeel van een geringere luchtdichtheid waardoor de weerstand die een vliegtuig ondervindt duidelijk minder is. Ook vlieg je daar zo goed als altijd boven het weer dus heb je veel minder problemen met turbulentie onweer en ga zo maar door.
    De luchtstromingen zijn daar veel sterker dan vlak boven de grond maar ze zijn ook constanter. Dat kan een voordeel zijn maar ook een nadeel. Als je een "tegenwind" hebt van 200km/uur duurt een vlucht duidelijk langer. Heb je die wind in de rug dan ben je juist veel sneller op je bestemming.

    Toch hebben deze voordelen ook een nadeel. De luchtdichtheid is minder! Dat is dus een voordeel maar voor de motoren juist een nadeel.
    Om de vlam binnen in de motor brandend te houden is maar een vrij kleine hoeveelheid lucht nodig. Meestal is niet meer dan 2% tot 4% van de lucht die de motor in gaat echt nodig voor de verbranding. De rest van de lucht die de motor in gaat is nodig om de motor te koelen en de stuwkracht te vergroten.
    De compressors in de straalmotoren zijn zo ontworpen dat ze voldoende lucht leveren voor de hele motor op de "werkhoogte". Als het vliegtuig lager komt zal er steeds meer lucht de motor binnen komen en zou het dus te veel kunnen worden. Daarom zitten er diverse "omleidingen" in de motor die een (regelbaar) deel van de lucht uit de compressors buiten de eigenlijke motor omleidt. Die lucht komt uiteindelijk in de uitlaat pas weer bij de rest.

    Ook aan de inlaat kant zitten er soms hele slimme kleppen en dergelijke om daar al te zorgen dat er niet te veel lucht naar binnen kan komen.
    De Concorde is daar een voorbeeld van. Bij Mach 2,2 op 12km hoogte komt er nog zoveel lucht naar binnen dat ook daar de inlaat geregeld moet worden. Pas als de snelheid onder de Mach1 komt en de Concorde nog op grote hoogte is zal de inlaat helemaal open staan om voldoende lucht binnen te krijgen. Als hij dan verder zakt zal de inlaat weer "dichtknijpen" om te voorkomen dat er te veel lucht binnen komt.

    Er zit dus toch nog veel vast aan wat in principe een simpele motor is. Gelukkig hoeven wij daar geen rekening mee te houden. Onze modellen komen niet hoger dan een paar honderd meter :wink: en daar telt dit allemaal nog niet.
     
  11. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Als het nog over snelheid gaat,
    Ik heb nog een filmpje van een DS'er (zweven, dus zonder motor!!!). Die haalt na een aantal rondes 301 Mile/H. Das dus ± 485 Km/H. Ook best hard :D
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=424220
    Dat is de snelste DS'er tot nu toe geloof ik..


    Pylonracers gaan ook best hard, maar ik heb geen flauw idee HOE hard. Iemand die het wel weet?
     
  12. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
    Ik dacht de F3D rond de 330 km/h?
     
  13. Koenieboy

    Koenieboy

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Belgium
    Ik heb hier een filmpje van Bert van Didden met zijn deltascout. Gefilmd op Jets Over Pampa in 2004.

    Er stond toen, als ik mij niet vergis, een 11 kg turbine op. Het toestel zelf woog iets van 5 kg.

    http://media.putfile.com/deltascout-at-pampa
     
  14. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    dat gaat hard genoeg
     
  15. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.038
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Sneller als die Scout van Bert (de man die sneller vliegt dan zijn schaduw)heb ik ze in mijn 30 jarige RC loopbaan ook nog nooit gezien. 8)
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.520
    Locatie:
    Groningen
    wat is eigenlijk het snelste electro? 350 oid?
     
  17. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    Oegstgeest
    Afgelopen weekend is er een kist op 350 gemeten in het circuit.
    Maar in duikvlucht kan het dus nog wel een stukje harder!
     
  18. Het is trouwens dan kleine zwarte ding op de tip van die witte raket die mach 10 gaat. Die grote witte raket is er om het kleine tuigje voorop op snelheid te brengen.
    Postulaat van Newton ipv wet ;). Actie is reactie is trouwens het derde postulaat van Newton :wink: .

    Niels
     
  19. Koenieboy

    Koenieboy

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Belgium
    De postulaten van Newton:
    ter info:
    het eerste postulaat van Newton is het traagheidsbeginsel
    het tweede postulaat is kracht is massa x versnelling (F= m.a)
    het derde postulaat is het actie en reactiebeginsel
    :lol: :lol:
     
  20. zendesigner

    zendesigner

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    486
    Locatie:
    lummen Belgie / DMC DIest en KMC meerhout

    De heer bert didden heeft helaas zen scout verleden zaterdag bij therniek58 in nuth tussen de patatten geplant.

    buiten wat bolletjes piepshuim was er niet veel meer van over vanvoor :(

    Na twee keer veel "chance" gehad te hebben was het helaas de derde keer raak :|
     

Deel Deze Pagina