De schilderwerken vorderen , komt wel in orde tegen het KMACH rondvlucht weekend in Herentals Groeten Jef
Bezig met de afwerking , belettering en belijning , de cockpit moet ik ook nog schilderen en daarna nog een laag blanke lak , het einde komt in zicht , zal wel klaar zijn tegen het rondvlucht weekend Groeten Jef
De A-26 is klaar voor het jaarlijks rondvlucht weekend hopelijk verbeterd het weer tegen het weekend , voorlopig voorspellen ze regen op zaterdag en heel het weekend sterke wind tot 5 beaufort
Geen maiden van 't weekend voor mijn vliegkunsten stond er naar mijn gevoel teveel wind , wel met de Piper gevlogen maar daar bleef het bij , hopen op wat minder wind de komende dagen . Broederlijk naast elkaar , de 2 Invaders
Fantastisch! Één schoonheidsfoutje : de kist zou moeiteloos strak op ooghoogte moeten blijven plakken, maar ik zie toch vrij veel 'hunting'. Of het zwaartepunt ligt excessief ver naar achteren, of je hebt ergens teveel weerstand in de besturing. Even nalopen en hij is picture-perfect.
Met 2 motoren vliegt de kist mooi strak op ooghoogte , maar toen de buitenmotor uitviel was er nog weinig lijntrek en ging het op en af , maar ik vermoed ook wel dat het met de piloot te maken heeft , zwaartepunt ligt redelijk vooraan de vleugel , op 1/5 ongeveer
Hoewel ik het me nauwelijks kan voorstellen (gezien het hoge niveau waarop jij bouwt), zit er enige weerstand in de besturing? Idealiter zou het hoogteroer (bij stilstand) door de zwaartekracht naar vol down moeten zakken. Gebeurt dat niet, dan zou dit een verklaring kunnen zijn waarom de besturing bij voldoende lijntrek wel naar behoren werkt maar, als deze vrijwel afwezig is, een wat 'hakerig' gedrag gaat vertonen. Een andere situatie die men wel ziet optreden is dat bij weinig lijntrek de (met de windrichting wisselende) kracht op het kielvlak de kist om het zwaartepunt laat schommelen. Als de tuimelaar dan stilstaat ( er wordt niet gestuurd) zal het hoogteroer met deze schommelbeweging meegaan. Geen idee wat er werkelijk aan de hand is, maar dit zijn de punten die ik als eerste zou onderzoeken.
Bedankt voor het compliment Bruno , de besturing gaat zeer soepel , daar zit het niet in volgens mij , zoals ik al zei , de piloot misschien , nog wat proefvluchtjes maken en misschien eens proberen met iets lood in de neus . Groeten Jef
Ik denk niet dat er wat mis is met de piloot. Het zwaartepunt naar voren maakt de boel stabieler maar helpt niet altijd. De scharnieren lopen soepel maar het vluchtbeeld spreekt dat tegen, de hoogte correctie blijft te lang actief waardoor er sprake is van overstuur, die komt meestal uit een zwaar punt in de besturing. Meest voorkomende oorzaak is ganzenpoep, dat plakt als een dolle aan je lijnen en maakt het precies sturen lastig, op te lossen door de lijnen te poetsen. Meer waarschijnlijk is een zwaar punt in de besturing die je niet voelt als er geen lijntrek is, dan lijkt alles op de grond normaal maar is echt vlak vliegen moeilijk. Als je naar je stootstang kijkt dan zie je dat die door de lijntrek (middelpunt vliedende/ zoekende kracht) op het aluminium blokje achterin tegen de romp aan gedrukt wordt, dat kan voldoende extra weerstand opleveren om het vlak vliegen te hinderen. Als je een 2mm verenstaal vertikaal tussen romp en stootstang plaatst waar de stootstang overheen kan glijden levert dat minder weerstand op.