A123 cellen nu bij ACW verkrijgbaar

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door prop-er, 6 jun 2007.

  1. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Na de Link van prop-er gelezen te hebben:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Lijkt het dus gepuntlast en voor de balancer-kabels toch veertjes...
     
  2. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.077
    Locatie:
    Moordrecht
  3. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als er mensen interesse hebben in de A123 LiFePO4 cellen kan ik er wel redelijk goedkoop aankomen.
    Ik heb er zelf geen ervaring mee dus kan geen advies geven.

    15 euro per cel zonder soldeerlip
    16 euro per cel met soldeerlip.

    GJ
     
  4. WuTangcl

    WuTangcl Guest

    Paar vragen over deze cellen,

    Zou ik een 3S pack aanschaffen,
    kan ik deze dan ongestraft gebruiken in een vliegtuig wat normaal op 3S LiPo vliegt ?

    deze cellen moeten geladen worden op 3,6 volt,
    Mijn Swallow advance lader kan LiIon laden, als ik die lader op 1S instel staat er ook 3,6v
    betekent dat dan dat ik die A123 cellen ook in 3S kan laden met die lader ?

    GrEEtz Roel
     
  5. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.887
    Locatie:
    Nijmegen
    Misschien kan je ze wel gebruiken i.p.v. Lipo, maar de spanning is wat lager, deze cellen hebben een nominale spanning van 3.3V per stuk, Lipo's leveren ongeveer 3.7V (afhankelijk van de stroom natuurlijk).

    LiPo is 3.7V nominaal, 4.2V is de maximale eindspanning voor de lader.
    LiIon is 3.6V nominaal, 4,1V is de maximale eindspanning voor de lader.
    A123 cel is 3.3V nominaal, 3.6V is de maximale eindspanning voor de lader, LiIon mode NIET gebruiken dus!
     
  6. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er schijnen een soort adapters te koop te zijn waarmee je met een lipolader de A123 cellen op kunt laden.
    Of.. wat ze in de US doen, een DeWalt lader ombouwen.
    En als je handig bent zelf iets bouwen

    Op de duitse en US fora laden ze de cellen wel met een Li-ion of Lipo lader, levensduur van de cellen neemt dan wel af.

    Maar het enige pluspunt wat ik zie aan de A123 cellen is dat ze mechanisch iets sterker zijn, verder is een lipo superieur.

    Ik heb getwijfeld om een paar van deze cellen te bestellen voor mijn Pyranha maar ik hou het bij Kokam..

    GJ
     
  7. WuTangcl

    WuTangcl Guest

    Dank jewel voor julli antwoorden,

    Ik begin nu ook te twijfelen,

    De voordelen die ik zag waren dus inderdaard de sterkte van de cellen, deze zouden een crash makkelijk overleven.
    Maar ook de snelle oplaadtijd.

    De twijfel die ik nu heb komt door de prijs nu,
    als ik die cellen voor 15 euro Per stuk moet kopen,
    vervolgens een LiPodapter (adapter om A123 cellen te laden met elkae andere willekeurige lader) moet kopen,
    dan loopt de prijs wel heel erg op, dan kan ik net zo goed wat
    extra LiPo's van UH bestellen, dan kan ik ook langer en sneller vliegen.
     
  8. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De A123 cellen zijn inmiddels al weer iets goedkoper geworden, zo'n 12 euro per cel.
    Maar als je de prijs van een vergelijkbare goede (geen B-merk) lipo ziet dan is een lipo zo rond de 17 euro per cel en zeker lichter in gewicht, kan je desnoods nog een kevlar bakje maken, ben je nog steeds lichter.

    Het voordeel van het snellere laden is ook een beetje uit de wereld, de nieuwe Kokam kan je ook sneller laden, maximaal 2C is aangeraden, 3C kan ook nog prima.

    De nieuwe generatie lipo kan je ook zwaarder belasten, 30C gaat vrij makkelijk en ze hebben dan nog steeds een levensduur van een paar honderd cycli.
    Heb al Kokam4000 gezien die met 95C ontladen werden en maar net handwarm werden.

    Ik weet niet waar je het in wilt gebruiken en wat je reden is om A123 cellen te willen.
    GJ
     
  9. WuTangcl

    WuTangcl Guest

    Nou niet meer dus eigenlijk, maar de bedoeling was om deze in
    een bovendekkertje te gebruiken,
    en dan puur omdat je ze binnen 10 minuten vol zou kunnen stampen
    met je lader, Als ze dan IPV 1000 cycli maar 300 meegaan is IMO nog heel erg veel.

    En nog een voordeel wat ik ook vond was dat het geen kwaad kon als je ze tever ontlaad.
    Een LiPo is dan bijna meteen naar zen galamiezen.

    Maar goed de prijs is me dan nog te hoog,
    ik ga wel gewoon voor een extra paar van deze goedkope packs of Deze Packs
     
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.077
    Locatie:
    Moordrecht
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.077
    Locatie:
    Moordrecht
  12. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.077
    Locatie:
    Moordrecht
    Over de nieuwe UH cellen:

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=743899

    Well this is what I got: I charged the cells after soldering them into a 3s pack with a MCMR charger and a volt meter shutting off at 11.1v. That charge only goes to 1800mah so it took an hour and a half. I was not able to do the constant voltage part to top the cells. Discharging with a Super Turbo at just over 2A volts went from 9.5 to 9.0 in 1:10 [hr/min] and 2070mah discharged. it then dropped to 8.5v by 1:20 2303ma @1.3A discharge rate. By 1:30 it was 7.8v and 2492ma. I cut it off at 1:34 7.4v and 2590ma discharged. the discharge rate had increased to 1.4A.

    Later after recharging by the same method, it was hooked up to a 2409-12 driving a 9x5. Some old 8x2100 packs would give 21+ amps. A couple of bursts with the yuntong pack showed 20.5A. Then I cracked it wide open the volts dropped from just under 10 [analog meter] to 7.3 at 17.5A in 1 minute. I didn't like that but let it run. At about 8 min the volts had climbed to 7.6 at 18A. it then began to drop and I cut it off at 7v,16.6A at around 10-11 min. I checked the temperature of the pack with an IR meter at a scorching 160*F. That I believe is bad for a 12C pack that should pump out 30A or better.

    So either these are 2C and not 12C from kit's disclosure [post 22] or these are really bad cells. yuntongs switch was found out on the 28th and my cells were shipped on the 5th. According to admin these should have been replaced 12Cs or the 2Cs were shipped knowingly by the UH/HC warehouse. Integrity wherefore art thou.

    I strongly suggest you do not buy these cells either way.

    Richard
     
  13. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Hoi,

    Ik kom me even hier inschrijven om een beetje op de hoogte te blijven.
    Heb een draadje lopen op een ander forum waar de voors en tegens nog niet uitgevochten zijn. Heb dan ook wel een pittige gebruikstoepassing verzonnen wat voer is voor sceptici:

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=725096

    Deze week verwacht ik mijn nieuwe lader binnen. Zoals ik in het LiFePo draadje in het elektrovliegforum heb beschreven is dit een 20A/1000Watt lader voor A123 cellen geprogrammeerd. mijn 13s2p pakket is dan als alles meezit binnen 15 minuten vol. Mijn Shulze 636+ lader wordt dan voor slow chargen en balancen gebruikt.
    De nieuwe lader zal dan met een loep tijdens het laden bekeken worden :wink:

    13s2p=1800gram pakketje. Kan er ook een 2.2m kist mee hoveren.

    groetjes, Erik
     
  14. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Past er alleen in als je bereid bent een paar deuken in je stuwbuis te hebben. CG kan net staartlastig uitvallen. Was een paar weken geleden bij Jepe en die vond het maar niks.

    Dit werkt dan weer wel:
    http://airtoimedia.nl/web/upload/Emile/Lift-Off_xs_EDF_Erik_8-7-2007.wmv

    Of in een Mpx twinjet/rbc lippisch p20/Jepe spitfire/ Rbc Horten 13B.
     
  15. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    En een Calmato trainer 40 :wink:
     
  16. retlaw

    retlaw

    Lid geworden:
    29 dec 2005
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Antwpen
    laden van A123 met ULTRAMAT 30 Pb ( loodaccu's )
    stom dat ik er nog niet aan gedacht had maar een 4S A123 bat. kan je laden met een klassieke lader welke Pb loodaccu's kan laden ( 4S x 3.6V = 14.4V ) een lood accu lader ( mijn ULTRA30 eentje van het jaar 2003 nog) kan tot 7A laden maar stopt op maximum 14.45V.
    Ik heb er eens voor de lol een 10cell NCMn aan gehangen en dat werkt zoals ik gedacht had op 14.35 volt zat de stroom al onder de 1 Amp en stopte de laadcyclus bij 14.40Volt
    dus hiermee zou het al kunnen lukken !
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2008
  17. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo Walter,

    Je spreek over een ULTRAMAT, geldt dat ook voor een ULTRAMAT 15???


    Jos
     
  18. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    De ultramat 15 is geschikt voor maximaal 6 PB cellen. Je zou het even kunnen uitproberen bij een loodaccu zelf, voordat je gaat spelen met een A123. Maar je zal rond die 14-14,5V uitkomen voor 6Pb cellen.

    Een ultramat 17 is al standaard geschikt voor LiFe cellen.
     
  19. retlaw

    retlaw

    Lid geworden:
    29 dec 2005
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Antwpen
    Laders zijn niet zo intelligent dat ze kunnen zien welke batterij je aan de lader hangt m.a.w. je kan de lader bedriegen door hem een ander type van batterij aan te bieden.
    Ik heb een simulatie lading proberen loggen met lader ULTRAMAT30 ingesteld om loodbatterijen ( Pb ) te laden met een maximum stroom van 7A. Om de spanning niet te snel laten stijgen heb een 50W lamp extra op de NCMn batterij geplaatst.
    opmerking :de aangeduide spanning op de logger is 0.44V lager dan deze op de lader display.
    [​IMG]
    Na 25min laden wordt er een laadcapaciteit van 2300mA bereikt. Dus er zit wel een mogelijkheid in om de A123 (4cellen) batterijen snel te laden op een veilige manier met lader instelling Pb.

    Een andere mogelijkheid om een A123 batt. te laden met een LiPo lader zou eventueel gedaan kunnen worden met een extra circuit tussen de lader en de batterij welke de batterij afschakeld wanneer de toegelaten max-spanning bereikt wordt zoals in volgend voorbeeld
    [​IMG]
    regeling van de max spanning wordt gedaan met P1

    nog een draadje i.v.m. zelfde idee : http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=49607
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2008

Deel Deze Pagina