Aandrijving: Waterjet of schroef?

Voor mijn zelfbouw boot wilde ik eigenlijk een 28mm waterjet van kmb gebruiken. Ik kan geen info vinden op dit forum over mensen die ervaring hebben met dit type aandrijving.

Nu de romp zo goed als af is heb ik mijn bedenkingen; Is het wel zo slim?

De romp die ik gemaakt heb is soort kruising tussen een DeepV en een trimaran. Het begon als een simpel tekeningetje voor de lol maar is eigenlijk een beetje uit de hand gelopen (werkt het wel of niet idee).
De romp is 900mm lang en weegt 845gr (zonder deck)

Na de moeder mal en de negatieve mal is de onderstaande romp de eerste uit de serie.

IMAG0354.jpg

IMAG0351.jpg

Wat voor aandrijving zou dit gevaarte een leuke snelheid geven?
Oftewel: wat zouden jullie doen:rolleyes:
Graag hoor ik jullie mening/ervaring/verwachting!

Wanneer er interesse in is kan ik het hele "ontwerp" process in een uitgebreid fotoverslag in een topic knallen (ter inspiratie voor derden;))

Grt Sander

Hallo Sander,

Kun je een foto van de spiegel posten?
Als je in de foto maten aangeeft (lineaal?) kan iedereen zien hoeveel ruimte je hebt.
Ook is de vorm van je achterschip heel belangrijk, niet alleen voor de inbouw, maar ook; wat steekt er nog onderwater bij de gewenste snelheid? Misschien een idee om dat te testen....

Mvg,

HJ

Hoi Sander,

Een waterjet zal je niet lukken met deze romp, daarnaast zou je met een schroef een stuk harder kunnen.
Ik heb zelf een kehrer 33 in een graupner jet-star gezet. initiëel met een os fs40s cx er in (6 cc 4-takt automotor).
Paste op papier prima bij de drive maar had toch moeite met op toeren komen.
Inmiddels zit er een electromotor in en dat gaat prima, niet snel, maar heel veel trekkracht.

In de verte heeft het wat weg van een river racer, welke allen jet aandrijving hebben.
Deze rompen hebben een dergelijke "triamaran" lay-out, maar wel met minder scherpe V-hoeken. En de middelste tunnel is vlak om zo een jet te kunnen monteren.

Hieronder een modelromp van MHZ met een duidelijk detail van de spiegel en bodem:

m-1707.jpg

Verder lijkt me jou romp wat aan de zware kant voor een 28mm jet. Op de site van Kehrer hebben ze het over 2,5 tot 4 kilopond (1 kp = 10 Newton = 1kg +/-) maximale stuwkracht voor de 28mm jet.
Grofweg niet boven de 1kp per kilo modelgewicht komen!

Waarom wil je een jet toepassen in dit model?
Een jet aandrijving heeft in principe een lager rendement dan een vergelijkbare conventionele aandrijving met een schroef. Bij modeljets is dat verschil nog groter, hoewel de Kehrer jets relatief erg efficiënt zijn. Kortom, je gaat een stuk harder met dezelfde motorisering en accupakketten als je er een schroef onder of achter zet.

De reden om voor een jet te kiezen is de geringe diepgang waarin je met het model kunt varen, en de mogelijkheid om zeer snel te kunnen sturen door de vectorsturing. Daarnaast hoef je (indien je voor deze optie kiest) nooit een (verbrandings) motor achteruit te laten draaien om achteruit te kunnen varen. Ook remmen gaat grandioos.

Hallo Sander,

Gezien de rompvorm zou ik éérst een paar sleepproeven doen met het vaarklare gewicht in de romp, om te zien hoe de romp bij verschillende snelheden reageert.

Ik verwacht, dat 'ie als verdringer zal (blijven) varen, ook al kom je op 30-40 km/h.

Zoals al gevraagd, is een foto van de spiegel nuttig, om te kunnen zien of er ruimte is voor een jet.
Doe er dan gelijk eentje van de bodem bij, dan kunnen we zien of het laatste deel wel ruimte heeft voor een jet inlaat.

Groeten, Jan.

Dank voor de reacties!

Ik heb voor een Jet gekozen omdat dit een schaalmodel is van een type wat ik in de toekomst wil gaan bouwen. De snelheid heeft niet de meeste prioriteit, als het maar een beetje in verhouding blijft denk ik.
De reden hiervoor is eigenlijk wat Unusual RC al zegt, wendbaar en weinig diepgang.

@Haje: dit model zal achterin 20mm in het water liggen. Dit is nu mijn verwachting. hangt een beetje van de hardware af.

@ Syt, de 33mm van Kehrer wat voor motor hangt erop? de 40mm vond ik te groot voor dit model.

Hoever moet een waterjet in het water blijven? Ik kan me voorstellen dat te hoog boven het water ten koste gaat van de kracht.

Onderstaand 3 foto's; Een motor van Ø75mm past tot op de bodem :rolleyes:

IMAG0355.jpg

IMAG0361.jpg
IMAG0358.jpg

Hallo Sander,

Kijk even op de Kehrer site welke aandrijving er wordt voorgesteld:
KMB - Kehrer Modellbau Berlin - 28-mm-KEHRER-Jet

Ik kan de 33 mm jet niet vinden, maar als het niet hard hoeft te gaan, zou je met een 28mm jet ook al uit de voeten kunnen, ze hebben daar verschillende sets voor in de catalogus.

Ik zou ook even contact opnemen met Kehrer en ze de foto's van je romp laten zien (met de afmetingen erbij.
Wellicht kunnen zij je nog tips aan de hand doen betreffende de inbouw, want daar zie ik nog wel een probleempje.
Niet de inbouw op zich, maar het zijdelings aanzuigen van lucht door de jet, vanwege het ontbreken van een vlak naast de inlaat.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

De site heb ik inderdaad grondig doorgespit. De 33mm staat in de catalogus met de prijs op aanvraag.
Je hebt een goed punt met luchtaanzuigen daar heb ik nog niet aan gedacht. Ik ga eind deze week de romp ter water laten met gewicht, kijken om hoe hij ligt.

Wellicht kunnen zij je nog tips aan de hand doen betreffende de inbouw, want daar zie ik nog wel een probleempje.
Niet de inbouw op zich, maar het zijdelings aanzuigen van lucht door de jet, vanwege het ontbreken van een vlak naast de inlaat.

Geheel mee eens.
Daarom is een vlakke of lichte V instelling belangrijk! De jet zuigt niet alleen vanuit de vaarrichting water naar binnen. Ook van de zijkant en zelfs van achteren, net als een propeller van een vliegtuig. Immers zal het volume aan water welke de jet verlaat veel groter zijn als de snelheid van het model (3e wet van Newton: actie = - reactie)

Verder moet alleen de jet inlaat zich minstens bij stil liggen (statisch) onder water bevinden. De uitlaat doet er niet veel toe, bij voorkeur horizontaal met de centrale as door het zwaartepunt. Sommige modellen hebben zelfs een lichte hoek naar beneden zoals een aantal modellen van Graupner.

Ook qua wendbaarheid zal je model wellicht tegenvallen; de "thrust-vectoring-steering" wordt deels teniet gedaan door de twee "rompen" naast de middenromp.
Die zijn bij die river-speedboten veel minder prominent aanwezig. Zij kunnen over het water driften; bij deze romp wordt dat (denk ik) lastig.

@Unusual RC
Sommige boten van Kehrer hebben een behoorlijke Vstelling. River racer kwam ik tegen in hun catalogus.
full

Maar deze rompen hebben indd nog wel een vlak naast de inlaat.
Ik heb de hoogte van de romp achterin lager gemaakt dan de voorkant. Dit had ik afgekeken van een eerdere boot die ik had. Is dit de hoek je jij bedoelt?

@Syt; Ik heb contact gehad met Kehrer over de 33mm range lees hier hun reply:

"The 33-mm-Jets are handmade and Mr Kehrer works on them if we have spare capacity. At the moment we almost have no free time. I am really not able to name you any date from which the production will start again.
Please note this applies to the 40-mm-Jets also.''​

Hoe ben jij aan jou 33'er gekomen? en als ik dit zo lees zal het een kostbaar stukje kunst zijn...​

Laatst bewerkt door een moderator:
De river racer romp van KMB is "geleend" van een speedboot welke gewoon met een prop aangedreven wordt. Het grotere MHZ model is wel gelijk aan het origineel.

En als je goed kijkt zul je zien dat het geen diepe V is, die romp. Idd is een driehoek voor de afvlakking voor de inbouw van de jet inlaat een optie. Echte jet sprint boten hebben dat ook.

Over hoe de bodem er ter hoogte van de jet inlaat uit moet zien doen vele verhalen de ronde. Op rcuniverse.com is er hierover een draad(je) van ruim 54 pagina's!!!

De hoek waar ik het over had was die van de jet straalbuis van de zijkant gezien t.o.v. het horizontale (water opper-)vlak. Bij een aantal Graupner modellen staat deze iets naar beneden gericht. Er ontstaat dus ook een deel verticale lift.
Sommige modeljets hebben zelfs een extra servo om dit via de zender te kunnen trimmen.

Een jet in een smalle romp zal de achtersteven naar beneden doen trekken. Op YouTube is een outrigger te zien met jet. Niet vooruit te branden!

Dat idee krijg ik ook bij jou model.

Die filmpjes staan hier:
jet powered blizzard outrigger

Het feit, dat er geen updates meer geweest zijn, laat me vermoeden dat de topicstarter het licht gezien heeft, en de rigger voorzien heeft van een strut en een prop en de jet in een geschikte romp heeft ingebouwd...

Groeten, Jan.

Dat is hem Jan!

Ik zat op mijn mobiele telefoon gisteravond, dan is links toevoegen niet zo eenvoudig.

Ik vermoed ook dat hij het heeft opgegeven. Nu is een outrigger romp natuurlijk ook totaal niet handig. daar de achtersteven uit het water gelift wordt door twee kleine wiggen. En bij een jet moet het inlaat gedeelte altijd contact blijven houden met het wateroppervlak.

Overigens kwam ik op de site van Hamilton jets wel verschillende inbouwvoorschriften tegen voor catamarans en triamarans met flinke V instelling: http://www.hamiltonjet.co.nz/includ...als/Obsolete Manuals/HJ211 Produce Manual.pdf

Zie pagina F2

Overigens is dit een wat ouder jet model, wellicht kun je meer vinden op de website waar ik deze ook vandaan heb: HamiltonJet

Dank voor de vele info!

Op dat filmpje van de outrigger is indd goed te zien dat de romp het water blijft. Na deze informatie ben ik er wel uit dat ik geen Jet in het model ga stoppen. Ik denk dat het teveel met vaargedrag van het model doet.

Een aanpassing aan de mal en dan wordt een schroef.:D

Sander

Enige reden waarom je in jou model een jet zou toepassen is als het een schaalmodel zou zijn, waarvan het origineel ze ook heeft.

Ik weet dat er tegenwoordig een aantal Amerikaanse fregatten met een soortgelijke romp rondvaren. Ik dacht dat je een dergelijk snel schip wilde maken!?

Zoiets zal het ook wel gaan worden, qua vaargedrag denk ik. Er is m.i. te weinig oppervlak om op te gaan planeren, dus het gaat wave-piercing worden. Een beetje zoals ook de EarthRace/Ady Gil en de Gojira doen.

De Ady Gil lijkt er goed op, mijn boeg ziet er wel anders uit. Wave piercing zal niet lukken denk ik. Ik hoop dat ik genoeg oppervlakte heb om te kunnen planeren.

Sander

Back