aangeslagen recinus olie verwijderen uit lagers ?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door zendesigner, 18 mrt 2006.

1. willywuyts

willywuyts

Lid geworden:
    5 jul 2005
    ik gebruik zo'n badje voor mijn uitlaat, plastic onderdelen, en nog wat vanalles, maar voor mijn lagers heb ik toch een beetje bang...

2. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Steffe, het kleinste lagertje wat ik heb kunnen vinden heeft een binnendiameter van 1mm en een buitendiameter van 3mm en kan een load van ongeveer 4kg/mm2 hebben. Persoonlijk denk ik [dus niet wetenschappelijk onderlegt] niet dat het kogeltje genoeg eigen gewicht heeft, en de ruimte om de benodigde snelheid te bereiken, welke ook nog eens afgeremd/gedempt wordt door de reinigingsvloeistof, om een dergelijk schade te kunnen veroorzaken die jij voorspeld. Voor het vergruizen van een zand korreltje is meer kracht nodig, en dit overleeft het lager ook best aardig. Trillingen van een elektromotor zijn veel hoger en sterker/agressiever van dynamiek, ook dit verwerkt een lager best aardig. Onbalans en speling op de as die er doorheen loopt, zal meer vibraties verzorgen die ook veel agressiever van aard zijn, dan een ultrasoon badje ooit kan veroorzaken. Ik denk dan ook dat het reinigen met een ultrasoon badje minder schade aan een lager kan veroorzaken dan welke je onder normaal gebruik kan ondervinden. Ik zeg niet dat je ongelijk heb, maar als je het tegen het licht houdt waar wij mee onze lagers “mishandelen”, zelfs onder “normaal” gebruik [dan heb ik het nog niet eens over crashen] dan begrijp je ik daar niet zo zwaar aan til.

Hieronder een lijstje van aanbevelingen van SKF lagers voor wanneer je ze toch zelf wilt reinigen.

For information find below cleaning solutions ranked from best to worst:

Ultra sound machine plus continuous filtered cleaning product
    Ultra sound machine plus cleaning product
    Cleaning product in pressured bottle into bearing (example WD 40 sprays)
    Bearing shank in cleaning product that is changed several times
    Flow of cleaning product into bearing
    Bearing shank in gasoline
    Bearing shank in cleaning product that is used
    No cleaning.

3. J.G.

J.G. Guest

Hoi, je zal het beslist niet geloven,maar ik ben al 20 jaar modelvlieger en heb nog een tijd meegemaakt dat er alleen maar met 20%ricenusolie werd gevlogen.
    Als motoren een langere tijd (ongveer 1 a 2 jaar) stilgelegen hadden dan zat inderdaat alles vast.
    Nu kwam er iemand op het gekke idee om de motor uit te koken in water met behoorlijk veel waspoeder.
    Hiervoor moet je een tamelijke grote ketel hebben want dat schuimd als een schuimkanon , zie daar na ondeveer een dik uur uitkoken kwam er weer beweging in en voor ongeveer 80% was al het aangekoekte weg.
    Wel niet vergeten de motor aansluiten behoorlijk met een goede olie weer in te spuiten.
    W.d. 40 is hiervoor uitermate goed geschikt voor omdat het smeert en de vocht verwijderd.

Groet, Johan.

4. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Moraal van het verhaal; geen wonderolie (meer) gebruiken, maar moderne synthetische olien zoals Klotz, carbolin, etc. WD-40 is inderdaad een prachtig middeltje, en bij iedere bouwmarkt te verkrijgen.

Grt.

5. Zoef de Haas.

Zoef de Haas.

Lid geworden:
    2 okt 2003
    Na 16 jaar gebruik kreeg ik ondanks alle voorzorgen en onderhouds behandelingen toch problemen met mijn koelsysteem van de motor. De koelmantel zat verstopt en was zelfs niet met 8 bar luchtdruk vrij te krijgen. De motor een OS-FS48 moest dus uit elkaar. Met zoutzuur in de koelmantel is daarna de troep opgelost, kalk met alum. oxide, en daarna grondig gespoeld. Bij het monteren besloot ik ook maar gelijk nieuwe lagers te monteren, maar dat is een probleem, lagers niet meer leverbaar. Om nu gelijk maar een nieuwe motor te kopen en daarmee ook gelijk dan het halve schip te moeten verbouwen dat ging mij dus net iets te ver. In Amerika waren er nog 200 op voorraad à $14.50, maar dat kon ik niet betalen omdat ik niet beschik over een creditcard. Dus probleem en om een verder nog prima motor te dumpen voor alleen maar 2 lagers, dat zag ik ook duidelijk niet zitten. Toen keek ik eens in de catalogus van Conrad en vond daar 2 lager typen die er geschik voor waren. Nummers, 21447791 die direct aan de maat is en 221952 die ook aan de maat is, maar voor een dikkere as. Geen probleem en besteld. Even een busje gedraaid 12X15 mm en de boel gemonteerd. Wie niet beschikt over een draaibank kan ook een verloop busje gebruiken van 15X12 mm wat wordt gebruikt voor een verloop in koperen waterleiding, dat heeft nl. exact de juiste maat. Wel even 2 mm korter maken, omdat het iets te lang is. Zelf draaien is natuurlijk wel wat nauwkeuriger, maar we hebben het dan over verschillen van 1/100 mm.
    De kwaliteit van deze lagers is zondermeer uitstekend te noemen, beter zelfs nog dan de originelen. Vanmiddag de boel weer gemonteerd en proef laten draaien. Kosten van deze gehele operatie inclusief de lagers, 4.40 euro! Ik heb er gelijk maar een paar op voorraad genomen. Dus wie nog met een motor zit waar lagers in moeten, die weet nu wat er mogelijk is! Dit wilde ik jullie niet onthouden.

Groetjes Hans.

Laatst bewerkt: 20 mrt 2010
  6. WimBlommaert

WimBlommaert

Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Lagers

in een goeie professionele lagerhandel (BV Ets. Vervaet in België) heb ik tot op heden nog maar één keer een lager voor een modelmotor niet gevonden, en dat betrof één van de voorste lagers in een OS FF 240. Alle andere lagers zijn meestal zelfs uit voorraad leverbaar. ook de kleine lagertjes van de nokkenas van een OS FS.... niks speciaal aan die lagers, meeste zijn standaard lagers: R6Z is véélgebruikt als voorste lager in de iets grotere Os motoren, 6002 en 16002 als hoofdlager..... gewoon je oude lagers meenemen, en klaar is kees!

Wim

7. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Ik ,en ik denk wel meer auto rijders .
    Ben nu ook vlieger in hoofdmoot maar rijden doe ik ook wel .
    En daar wil je de lagers erg lichtlopend hebben .

Groeten Wiebe.

8. Arjen van Viegen

Arjen van Viegen

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Waarom moeilijk doen met uitkoken, ultrasone trillingen, Thinner en andere moeilijke en/of risicovolle methoden als het ook makkelijker kan??

Gewoon een beetje IMAL (kruipolie, te verkrijgen bij iedere bouwmarkt) er in even wegleggen, dan zit er al beweging in, dan nogmaals inspuiten etc. Na één of twee keer kun je de motor al zonder al te veel kracht ronddraaien ronddraaien en nog een scheutje IMAL lost daarna alle restjes gewoon op... Daarna een drupje dunne olie en de motor is weer klaar voor gebruik. bij het starten wel oppassen: bij de eerste start komt er de nodige zwarte meuk uit de uitlaat...

Tegenwoordig demonteer ik er zelfs de motor niet meer voor (een enkele keer alleen een carterdeksel).

9. Beton

Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    28 aug 2005
    Mocht je toch nieuwe lagers willen hebben dan kan je ze bij onderstaande link bestellen.

RC-Bearings.com

Verzendkosten zijn 3 dollar.
    Het is een setje van 4. dus 2 krukas en 2 nokkenaslagers.
    Ik heb ze zelf ook besteld.

10. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  11. Beton

Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    28 aug 2005
    Ja, alleen veel te duur!

Ik had begin dit jaar lagers nodig voor een OS Max 25 FSR. die heb ik bij onderstaande levarancier besteld.
    LAGERS prijs 40% KORTING, GEREEDSCHAP.
    Kosten meer dan 30 Euro.
    Later zag ik ze bij RC-Bearing staan voor 6.50 dollar! Met verzend kosten van 3 dollar komt dit neer op nog geen 8 Euro.
    Als ik dat eerder had geweten had ik ze natuurlijk in Amerika besteld.
    Ondertussen diverse lagers besteld bij RC bearings.
    Of de kwaliteit gelijkwaardig is weet ik natuurlijk niet. Dat zal de toekomst moeten uitwijzen.
    Boca bearings ken ik ook maar die rekenen veel hogere transport kosten!

12. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Er zit veel verschil in kwaliteit.
    Mijn vaste lagerboer (voor het grote spul), raadde mij zelfs af om mijn kleine modelbouwlagertjes bij hem te kopen, aangezien dit voor hem vaak incourante maten zijn (oftewel: niet in grote hoeveelheden verkocht)
    Dat, in combinatie met het feit dat de lagers (die hij dus wel kon leveren) zwaar overgedimensioneerd waren qua specificaties, maakte dat dit soort lagers bij hem vele malen duurder uitvielen.

13. Wiert Land

Wiert Land

Lid geworden:
    19 nov 2010
    Ik maak de mijne met oven reiniger van witte reus (muscle is nog beter) schoon werkt perfect, goed inspuiten en even laten weken daarna goed uitspoelen, goed in de afterrun zetten en die van mij is nu weer als nieuw. Werkt ook heel goed voor de koelribben had eerst een speciaal engine cleaner voor €10,- werkte bijna niet.​

14. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    Petroleum werkt ook. De motordelen ondergedompeld in een potje/bakje petroleum wegzetten en een aantal dagen laten weken.

Daarna goed de petroleum uit laten lekken, de motor weer in elkaar zetten en smeren met machine olie.

Nieuwe lagers koop ik in de SKF winkel, in Utrecht op de Leidsekade.

15 euro voor een setje voor de OS160FX.

15. juweeltje

juweeltje

Lid geworden:
    15 aug 2011
    EUuuuuu dit topic is al van een tijdje terug hoor jongens,
    maar ik ben nog niet lang actief op dit forum:D

en euuuu ja hoor, er zijn van die jongens op het forum die WEL een ultrasoon (verwarmd!) trilbad hebben :p:D

Deel Deze Pagina