aanhaalmoment

Wellicht zoek ik verkeerd

Kan weinig vinden over het te gebruiken aanhaalmoment bij montage van..
Dit zou je toch mogen verwachten bij iets wat door de lucht raast en als er onderdelen worden vervangen en/of gecontroleerd.

Heb nu diverse build filmpjes bekeken en het is allemaal met het handje. Sommige gebruiken zelfs een accuschroevendraaier. Dit druist tegen mijn montage kennis, als het carbon, magnesium, alu en plastic/kunstof legeringen betreft. Vast is vast zegt de boer.

Van mijn carbon racefiets zijn van alle cruciale onderdelen het aanhaalmoment bekend. Zo ook toen ik nog aan een motor sleutelde werden alle belangrijke onderdelen gemonteerd met een momentsleutel. Zou niet graag op een motorfiets zitten waar alleen op gevoel is gesleuteld.

Sommige configuraties lopen in de duizenden euro's dan wil je toch exact weten van hoe en wat.

Voor dit werk beschik ik nog over een momentsleuteltje 2.5-25 Nm. Prima geschikt voor. Zou er graag gebruik van willen maken.

Helaas is de kwaliteit schroeven die een hoop van de grotere merken leveren dermate dat je deze al dol draait voordat het schroefdraad op is ;).

Bij metalen schroeven die in metalen bussen worden gedraaid altijd borgmiddel gebruiken. Verder denk ik niet dat een momentsleutel nodig is. De gemiddelde motor levert maximaal 1 kg thrust en dat in combinatie met de beperkte massa van het toestel zelf maakt het volgens mij overbodig om een momentsleutel te gebruiken.

Buiten dat zijn er maar weinig mensen die een goede momentsleutel hebben.

Borgen van is voorwaarde 1!.

Waar het mij om gaat is dat iets zorgvuldig wordt gemonteerd. Dat de motor maar maximaal... levert is niet waar ik aan denk.
Vooral de resonantie en vibratie waar een multicopter mee wordt belast is een belangrijke factor. Een vliegtuig stort zelden of nooit neer omdat het vermogen van de motor te hoog is. Verkeerde montage is vaak debet hieraan.

Vergis je niet in wat trillingen teweeg brengen. Zowel positief als negatief. Als het boutje wat net te strak of te los is aangedraaid kan dit gevolgen hebben.

Wil het niet zwaarder maken dan maar zelf vind ik het prettig om exact te weten van hoe of wat. Fabrikanten die bouwpakketten onderdelen leveren (die niet bepaald goedkoop zijn) zouden er goed aan doen meer specifiek hier op in te gaan.

Ik denk dat de gemiddelde koper van een Dji 550, wat toch een hobbymodelletje is, niet eens weet wat een momentsleutel is (laat staan een geschikt model in huis heeft)
Voor wat betreft multicopters voor professioneel gebruik lijkt het me inderdaad niet verkeerd als de fabrikant / leverancier dergelijke informatie aanlevert / dient aan te leveren.

Laatst bewerkt:
Persoonlijk denk ik dat er gewoon te veel variabelen zijn.

Wellicht dat professionele systemen ivm de nieuwe regelingen voor commercieel gebruik wel een manual hebben waar deze dingen in staan. Die specificaties gelden dan enkel voor de door de fabrikant gebruikte materialen.

Het gros van de hobbyvlieger stelt echter zelf zijn spullen samen, waarbij er verschillende motoren op verschillende armen, hetzij verschillende soorten kunststoffen, aluminium, metaal, hout, G10, Carbon geweven, carbon gepultrudeerd, en in verschillende diktes en verschillende lengtes en verschillende geometries op eindeloos verschillende combinaties gemonteerd zijn. Ik denk dat het vaststellen van aanhaalmomenten alleen mogelijk is bij RTF systemen waarbij de gebruikte componenten vast staan.

Berekening maximum aanhaalmoment om een boutverbinding voor te spannen

Leuke site, kende ik niet.
Moet wel met beleid gebruikt worden, een aantal onderliggende aannamen wordt niet vermeld. Het is daarom jammer dat niet alle toegepaste formules gegeven worden.

Verder ben ik het wel met Menno eens, dat het hier normaal gesproken niet zo nauw luistert. Handvast aandraaien en goede borging (Loctite, Lock Bond) is meestal voldoende.

@Tecto
De stijfheid van het aangespannen materiaal komt wel aan de orde, helemaal onderaan op de "i" bij belastingreserve klikken, en dan op de "i" bij stijfheidsverhouding.
Maar het is geen erg toegankelijk schema, en nogmaals ontbreken een aantal onderliggende aannamen.

Groet,

Ad Bakker

--> Fingerspitzengefühl!

Als je maar genoeg bouten aandraait (op zelfde materialen zoals hierboven al aangegeven) heb je geen momentsleutel meer nodig. Voor M5 - M10 enkel nog bij kritieke zaken ter controle, maar 'k zit er nooit meer ver van. Alles boven M10 met momentsleutel maar dat is niet aan de orde bij het modelbouwen. Onder M5 enkel nog op gevoel, een waarde van 0.54Nm/2.07 krijg ik op geen enkele momentsleutel die wij gebruiken. En net deze (M2/M3) komen veel bij multicopters voor en dat is dan nog een bout met klasse 12.9, en veel van de Chinese halen dit lang niet .Volgens mij zelfs de 8.8 nog niet eens.

-> Eventueel loctite in het gat en niet op de bout (bij een blind gat). Erin draaien en er net tegenaan. En dan aandraaien tot de imbussleutel wat begint te buigen. Bij metaal verbinding soms maar 1/8 - 1/4 toer. Bij plastic heel wat meer.

Kan me vinden dat een F550 een hoog speelgoed gehalte heeft. Wat niet wil zeggen dat we maar wat aan moeten knoeien. Gezien de reacties nemen we het niet zo nauw en alleen als we boven.... dan is iedereen in rep en roer.

Wat ik lees dat piloten hier op dit forum die zich pro noemen maar in basic hun accuhouder achterstevoren monteren en hun status grotendeel alleen bepalen.... Dus kostbare ... en je bent een pro. Volgens mij als beginneling nog een lange weg te gaan.

Conclusie tot zover. Je moet het niet al te nauw nemen en met een klodder loctide is oke. Aanhaalmoment van bouten, zonder het te gebruiken materiaal in het ontwerp mee te nemen spreekt voor zich. Mag ik als leek even achter het oor krabben.

Dus qua montage enz.. nemen we het niet zo nauw, gaat vooral om niet boven...

Was even in de veronderstelling om een hiaat onder de aandacht te brengen.

Fingerspitzengefühl daar zijn al zoveel miskleunen mee gemaakt en vooral een term die gebruikt wordt door figuren die aan een hoge mate van zelfoverschatting lijden.

Mijn vingers werken ander dan.

Dus qua montage enz.. nemen we het niet zo nauw, gaat vooral om niet boven...

Dat komt mede doordat vrijwel alles in de modelbouw qua materiaalspanningen behoorlijk overgedimensioneerd is. Het luistert daarom meestal niet al te nauw.

En dat is maar goed ook, want als je echt voor elk boutje het aanhaalmoment moest gaan bepalen en dan met een momentsleutel(tje) aan moest gaan halen dan was het plezier snel weg. Komt nog bij dat je dan van alles wat je gebruikt ook nog eens de materiaalspecificaties moet hebben. Die worden helaas in 90% van de gevallen niet door de fabrikanten geleverd, maar als je alles zo precies mogelijk wilt berekenen is het niet genoeg dat er gezegd wordt dat het rvs/inox, aluminium of koolstofvezel versterkte kunststof is.

Wat ik zo zie zijn storingen/ongelukken vrijwel altijd een gevolg van een slechte keuze van apparatuur(combinaties), onoordeelkundig gebruik of falen van elektronica, en vrijwel nooit door materiaal falen. Natuurlijk breekt er wel eens wat, maar dan is het overbelasting door een crash.

Ik zie het dus wat minder negatief in dan jij, ondanks het feit dat sterkteberekeningen en voorkomen van materiaal falen door breuk en/of vermoeiing altijd mijn beroep is geweest.

Groet,

Ad Bakker

Lol.. als je niet weet hoe je zo'n apparaat in elkaar schroeft moet je er niet aan beginnen en het iemand laten dien die er wel kaas van gegeten heeft.. simpele logica zegt toch hoe strak je een bout of moer aandraaid.. of wanneer en hoeveel locktight te gebruiken.. daarnaast geloof ik dat er minder multi's spontaan uit elkaar vallen dan dat er compleet naar beneden komen.. onzinnige topics allemaal..

Lol.. als je niet weet hoe je zo'n apparaat in elkaar schroeft moet je er niet aan beginnen en het iemand laten dien die er wel kaas van gegeten heeft.. simpele logica zegt toch hoe strak je een bout of moer aandraaid.. of wanneer en hoeveel locktight te gebruiken.. daarnaast geloof ik dat er minder multi's spontaan uit elkaar vallen dan dat er compleet naar beneden komen.. onzinnige topics allemaal..

Doen we morgen:

"Props schoon maken om de 10 minuten, want insectenrestanten brengen onbalans in props"

Wellicht dat de topicstarter eerst wat meer ervaring moet opdoen voordat hij zijn oordeel over andere velt?

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik prijs me gelukkig dat jij (hoop ik althans) niet aan kritische apparatuur komt waar ik gebruik van moet maken.
Waar denk je dat technische studies voor zijn bedoeld?

Groet,

Ad Bakker

Klopt! Hoef ik inderdaad niet. Weet natuurlijk niet wat je doet waarbij het wel nodig is,maar waarschijnlijk is het bij die kritische apparatuur waar jij aan werkt verplicht die wel te gebruiken? of een vorm van controle om zeker te zijn dat alles vast zit? Ik heb in ieder geval geen momentsleutel nodig om m'n quads in elkaar te zetten..;)

Ik heb in ieder geval geen momentsleutel nodig om m'n quads in elkaar te zetten..;)

Ik heb in een eerder bericht ook al uitgelegd dat dat volgens mij ook niet nodig is. Sluit niet uit dat dat in bepaalde omstandigheden ooit wel eens kan gebeuren, maar dat zal dan door de fabrikant van de betreffende component dan echt wel duidelijk gemaakt worden.
Overigens zijn momentsleutels weinig betrouwbaar. Met name de wrijvingscoëfficiënten die je toepast zijn uiterst onzeker en werken sterk door in het resultaat, en dat zal in een ontwerp zeker meegenomen moeten worden. Ik zie dat in een modelbouw setting inderdaad niet snel gebeuren.

In echt kritische situaties worden bouten hydraulisch voorgespannen. Dat is heel erg nauwkeurig te doen, maar uiteraard erg duur.

Groet,

Ad Bakker

Back