Aanhanger/Autoambulance

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Probie, 10 jan 2010.

1. mark

mark Guest

Een lier kan je kopen voor ongeveer €30 van 3Racing.
    Schaal 1:10, zeer sterk, ongeveer meter draad erop.

Ik zal ff zoeken op het systeem van Bruder voor je.
    Als ik niets kan vinden voor je, zal ik morgen ff van de mijne een foto maken.
    Daar moet ik zonlicht voor hebben, anders zie je bij zoiets kleins alleen maar een lichtvlek :p

2. niels danenberg

niels danenberg

Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Laatst bewerkt: 12 jan 2010
  3. Probie

Probie

Lid geworden:
    23 sep 2009
    @ Mark. Ik heb even gekeken, maar vindt de prijs (nog) een beetje aan de hoge kant. Op zichzelf lijkt het mij toch wel iets voor eventueel later. Ik zie wel hoe het zit met Bruder.

@ Niels. Als mijn idee niet lukt, kan ik altijd dat gebruiken.

In de tussentijd heb ik even een krik gemaakt. Die heb ik ook nodig.
    De onderdelen zijn gemaakt van plexiglas buis, plexiglas staaf, een stuk van een metalen klerenhanger en een stukje zink voor de bodemplaat.

Vond zelf dat het niet slecht is gelukt. Het is nu 40mm hoog.
    Hier is het afgebeeld met een €2,00 muntstuk. Het geeft een beetje het beeld van de groote.

Straks (niet meer vanavond!!) eens kijken naar de brandblusser of een ander type krik.

Update volgt.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. xxsanderxx

xxsanderxx

Lid geworden:
    23 okt 2009
    meschien ook een idee om de wielen ook te laten veren,
    je bent zo lekker bezig :D
    word al leuk zo.
    oh ja een oprij plaat aan de onderkant.

gr Sander.

5. Probie

Probie

Lid geworden:
    23 sep 2009
    @Sander. Bedankt voor het mee denken.:D
    Die vering zit ik al een tijdje mee. De ideeën waar ik aan heb zitten denken was o.a. bladveren maken (kom ik later op terug), torsiebar vering (wordt lastig), stugge vering met gefixeerde as zoals ik het nu heb (maar dat wordt waarschijnlijk te stug) en nog wat ideeën waar ik mee aan het brainstormen ben.
    Het idee van jou is goed uitvoerbaar, en geeft veel mogelijkheden. Ga het definitief uitproberen.

De bladveren is ook wel een idee, maar is moeilijk om verenstaal van dat formaat te krijgen. Zit te denken aan verenstaal van bv een oude opwindwekker of klok. Dan moet er ook nog een krul aan de beide uiteindes komen, en verenstaal is verrekt moeilijk te buigen. Ik geeft dat idee nog niet op en moet daar ook over brainstormen.

Wat de oprijplaat betreft, het frame wordt kantelbaar met een oprij gedeelte gemonteerd met scharnieren aan de achterkant. Ook daar komen binnenkort foto's van.

Zo, vanmorgen mijn frame gekregen, netjes afgelast door collega's op werk. Het is behoorlijk zwaar geworden, aangezien er géén 15X15X1mm buis aanwezig was, aleen maar 15X15X1,5mm. Mijn voorkeur ging uit naar 1mm dikke buis, maar dat moest dan besteld worden, en dit hadden in voorraad en kon het voor niks krijgen, gelast en al!!
    Maar aangezien de trekker een E-Maxx is met trekkerbanden en 4wiel aangedreven, moet het te trekken zijn. De hoofdzaak is dat ik er een leuk project van maak dat leuke details heeft.

Later komt er een foto van het frame.

Update volgt.

6. xxsanderxx

xxsanderxx

Lid geworden:
    23 okt 2009
    voor dat verenstaal moet je ook rekening houden met het gewicht dat er op komt.
    dus wel afstellen met het gewicht erop :D
    en geen dank voor het meedenken hoor, vind het gewoon leuk dat mensen zo lekker aant knutselen zijn, en echt met de hobby bezig zijn.
    dan komen er bij mij ook gelijk ideen boven en die wil dan wel delen :D.
    nou ik zie de fotos wel tegemoet.

gr Sander.

7. Probie

Probie

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Vandaag bezig geweest met mijn laadklep; De opstaande randen er op gezet en gepopnageld (mooi woord!!:-D). Toen was het even een kwestie van kijken hoe en waar de scharnieren moesten komen en met 3mm boutjes er op vast gezet. Op deze manier kan ik alles nog los maken voordat ik alles permanent vast zet.
    Ik had nog kettingjes liggen van messing en heb die ook gemonteerd. Het geheel functioneerde naar behoren.
    De foto's;

Ziet er goed uit zo;

Ik moet nog andere foto's maken van een zijaanzicht, maar ik heb niet veel ruimte over op mijn werkbankje. Dus het zal moeten gebeuren in de woonkamer.

Hier is ook een foto van het frame;

Dit zo ongeveer hoe ik de helemaal wil hebben. Er zullen veel details bij komen zoals ik al met een paar kleine dingen heb laten zien.

Update volgt; ik moet nog aan de gang met mijn brandblusser, grote krik, jerrycan, lier, sleeptouw met ogen, etc.
    Mijn vrouw houdt haar hart vast :p.

8. xxsanderxx

xxsanderxx

Lid geworden:
    23 okt 2009
    :thumbsup:

gr sander.

9. NiTrO

NiTrO

Lid geworden:
    1 dec 2002
    heel mooi maar in mijn ogen mocht de laadklep iets langer geweest zijn, dan had je zo geen steile helling

maar toch een top-bouwprojectje, super!

10. Probie

Probie

Lid geworden:
    23 sep 2009
    De laadklep moet echt niet langer zijn. Het rijgedeelte is klantelbaar (zie foto's);

Zo zie je dat de laadklep precies goed van formaat is.

Iig bedankt voor het compliment. :D

Maarre, door de achterklep is het geheel aan de achterkant iets te zwaar. Als er niets op staat, dan kiept het rijgedeelte omhoog. Dit los ik op met een pen die dat gedeelte vast houdt. Als je kijkt naar 4 foto's terug en met name het frame, dan zie je dat er binnen het frame een extra stang is gelast. Dat is om die pen op te monteren. Dan zou het ook leuk zijn om een soort liertje te maken dat het rijgedeelte weer naar beneden trekt (moet daar even over na denken).

11. niels danenberg

niels danenberg

Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Ziet er top uit:thumbsup:.

Vond het zelf ook raar staan zo'n kleine rijplaat. Keek even snel op foto's of je het niet kantelbaar kon maken, maar dacht dat je dan in de knel kwam met de wielen. Toch niet dus, nogmaals ziet er goed uit;)

12. Probie

Probie

Lid geworden:
    23 sep 2009
    @ Niels; Bedankt voor het compliment :p.

13. Probie

Probie

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Weer eens bezig geweest met diverse aanpassingen. Frustratie alom :(. Heb ik beugels gezaagd, gevijld, schoongemaakt etc, dan boor ik er een paar gaten in, zitten ze aan de verkeerde kant!! :hammer:Balen. Moet ik weer opnieuw beginnen. Maar de schuur waar ik het groffere werk doe, zoals aluminium zagen en vijlen (daar heb ik een bankschroef en ee grotere werkbank) is steen koud!! Dus je staat er een tijdje en moet vervolgens een aantal uren binnen zitten om weer op warmte te komen.

Okay, niet getreurd. Ik moet nog meer onderdelen maken. Dus zat te denken aan een kruissleutel. Dat leek me wel leuk.
    Priegelwerk, dat wel, maar het ging goed. Hier zijn de onderdelen die ik heb gebruikt. De munt gaaft aan het formaat;

En het eind resultaat;

Ik denk dat ik morgen maar weer eens ga kijken of ik de beugels kan maken. Dikke trui aan met dikke sokken!!

Update volgt.

14. SCRT Pilot

SCRT Pilot Guest

Nog een uitdaging, een wielklem maken hehe! Kruissleutel ziet er trouwens geweldig uit.

15. NiTrO

NiTrO

Lid geworden:
    1 dec 2002
    zou je niet beter het aanhangerproject even stil leggen en een verwarming installeren in je schuur?

hehe grapje!

heel mooi hoe u alles zo klein en realistisch kan maken!

16. Probie

Probie

Lid geworden:
    23 sep 2009
    @ SCRT Pilot. Ja wel!! Een goed idee. Ik heb er nooit een gehad, maar zie ze wel eens op caravans hier.
    Moet daar eens een nachtje over slapen. :sleepy:

@ NiTrO. Ook een idee dat waarschijnlijk dit jaar gaat gebeuren. Maar op het ogenblik géén goed idee; je hebt geen idee hoeveel rommel ik op het ogenblik in de schuur heb.:(
    En het over kleine en realitische; Ik heb crawlers gezien op internet die echt gedetailleerd waren!! Ik wil een beetje die kant op en heb nog veel ideeën!

Ben nu nog wel even bezig geweest met de brandblusser. Maar of dat vanavond nog af komt? Ik denk van niet.

17. SCRT Pilot

SCRT Pilot Guest

18. Probie

Probie

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Ik ben ook hier op te vinden, want ze hebben toch leuke projecten en voorbeelden!! Hier haal ik ook veel inspiratie en ideeën vandaan.
    Deze truck had ik nog niet gezien. Hartstikke goed he?

Persoonlijk vind ik dat iedereen creativiteit bezit. Het moet alleen groeien. Het is het geduld wat moelijker te vinden is.

19. Klamath

Klamath

Lid geworden:
    3 mrt 2008
    over de vering, wat je kunt doen is eenzelfde ophanging maken als de XC01 van tamiya achter heeft. (2 stangen naar voren aan het chassis, en 2 schokbrekers boven de as. dan kun je aan de achterkant hetzelfde doen, maar precies omgekeerd. :)

20. Probie

Probie

Lid geworden:
    23 sep 2009
    @ Klamath;
    Even gekeken hoe het daar mee zit. Goeie tip. Ik ben al wel bezig met 3 verschillende types van vering. Ik moet ze even proberen met mijn oude houten proefframe.
    Ik laat de diverse methodes wel zien dmv foto's binnenkort.

Deel Deze Pagina