Aanhanger/Autoambulance

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Probie, 10 jan 2010.

  1. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    we kijken er naar uit!

    :)
     
  2. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    Zo, even met 50,000 dingen tegelijk bezig geweest. Moet voorzichtig zijn, want ik kan niet veel meer foto's uploaden.

    Mbt de vering heb ik 4 verschillende ideeën.
    De gewone starre as, die kan je zien op vorige foto's.

    De volgende ideeën ben ik mee bezig, alleen ik heb géén idee welke ik ga gebruiken. Dus de starre as zal even op het model blijven.

    Zoalds ik al eerder vermelde, ik gebruik zo veel mogelijk materialen die ik rond de werkplaats heb liggen. Dus ook nu gewoon karton en hout.

    Deze opstelling kan draaien;
    [​IMG]

    Zoals je ziet heb ik veel draai ruimte;
    [​IMG]

    Hier kunnen schokbrekers op komen;
    [​IMG]

    En nog een andere is deze (deze kan ook draaien). Ook hier kunnen schokbrekers geplaats worden. Alleen ik hou niet veel ruimte over voor schokbrekers. Ze zullen klein worden. Ik maak me dan ook alleen zorgen dat ik niet voldoende uitslag heb;
    [​IMG]

    Een andere methode die wat moeilijker is, is de volgende opstelling;
    [​IMG]

    Tevens ben bezig met een schokbreker die er voor moet zorgen dat het oprijgedeelte niet met een te grote schok naar beneden komt als er een auto op rijdt.

    Dan het zwenkwiel, of een in hoogte verstelbare poot, of een zwenkwiel dat weg kan klappen.

    En dan de lier(en). Ik heb een aantal ideeën waar ik mee bezig ga. Ik zie wel welke het mooiste uit komt.

    En dan nog ................. :confused: Effe over denken. :rolleyes:

    Update volgt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  3. Jeroen vh.

    Jeroen vh.

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    383
    Locatie:
    nederland heerlen
    Leuk project!
    Ik wacht de volgende update af.
     
  4. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    de laatste foto is het mooiste systeem denk ik.
    je hoeft geen hele as te gebruiken maar 4 lose.
    zo kunnen de wielen ook alle 4 onafhankelijk veren.
    alleen moet je dus wel veren hebben die bij het gewicht van de auto die er op komt niet helemaal inveren.
    de eerste metode ( :cool: ) hoef je dus geen sterke veren te hebben alleen dat ze de as horiezontaal houden.
    ik denk dat de kar ook wat meer zal schoken tijdens het rijden.
    op de laatste foto zal dat minder snel gebeuren.
    ik zou dus voor het laatste gaan.
    succes met de keuze.

    gr Sander.
     
  5. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    ikzelf zou geen van die 2 systemen nemen. ik denk dat bij de eerste de vering redelijk zal tegenvallen. (kan het natuurlijk mis hebben.)
    het 2e systeem ziet er wel leuk uit, maar ik denk dat je met die veerarmen vrij snel vast komt te zitten achter takjes etc. (als je daar al eens overheen zou willen rijden uiteraard.
    ik zou het 2e systeem pakken, en dan omdraaien. de 2 shocks naast elkaar in het midden, en de armen aan de buitenkant aan het chassis bevestigen.
     
  6. mickietjuh

    mickietjuh

    Lid geworden:
    6 jul 2009
    Berichten:
    815
    ik zou voor het laatste systeem kiezen:)

    ik bedoel.. WOW... dat is nice!:p

    veel succes verder;)
     
  7. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Ik zou voor het laatste systeem gaan. Met de suggestie de shocks dirct op de assen te monteren. De bevestiging aan de chassisbalken zou je kunnen handhaven. Veert een stuk soepeler m.i.;)
     
  8. FireFrenzy

    FireFrenzy

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Utrecht
    dit project is te awesome voor woorden... echt keep up the good work;)

    je bent volgens mij een punt vergeten though... "trekhaak"
     
  9. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    Bedankt FireFrenzy.

    Trekhaak? Bedoel jij dit?
    [​IMG]

    Op het uiteindelijke trailer zit het wel beter. Alleen de aanhanging achterop de E-Maxx zal nog leuk worden.

    Ik ben nu al daaaaagen bezig met de vering. Kom er nog steeds niet helemaal uit. Ik moet aangepaste schokbrekers zelf maar maken. Ik zie wel hoe dat moet. Vandaar dat ik nog niet veel heb gepost de laatste paar dagen.
    Maarre, ik ben wel bezig.

    Update komt wel, hoor.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  10. hyundai

    hyundai

    Lid geworden:
    1 okt 2009
    Berichten:
    31
    Ziet er super stoer uit, man.
    Ga zo door.:p
     
  11. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    @ hyundai;

    Bedankt, wacht maar tot ie af is!!
     
  12. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    Nog steeds bezig met de vering. Ik kom er niet uit. Inmiddels al zo'n 15 verschillende schokbrekers gezien, en niet één voldoet aan mijn eisen.
    Ik word hier helemaal gek van :evil:.
    De methode waar ik aan zat te denken (samen met een aantal andere leden) wil niet echt goed werken. Ik zit met de uitslag waarvan ik niet voldoende heb. Het ziet er goed uit op de foto's, maar in werkelijkheid wil het niet!
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals je ziet, heb ik maar 1,5cm uitslag en bij het wiel 1cm.

    [​IMG]

    Ik moet het hele systeem gaan herdenken (is dat een goed woord??).

    Om wat frustratie af te reageren heb ik de kruissleutel aan de zijkant van de gereedschapskist gemaakt. Misschien wat moeilijk te zien (de macro mogelijkheid van mijn camera laat af en toe wat te wensen over), maar de sleutel zit los en wordt op zijn plaats gehouden door een "bout". Wil dat nog veranderen voor een echte bout.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik denk dat ik maar eens even wat anders ga doen. Ik moet bv nog een jerrycan maken, want die moet op de voorkant van de trailer komen.
    Ik kan het wel kopen via internet, maar dan komt de prijs van dat ding nogal aan de hoge kant.
    Hetzelfde met de "big jack". Ik hoop dat het ongeveer er zo uit komt te zien;
    [​IMG]

    Gaat nog leuk worden; ik heb géén afmetingen van dit ding.

    Update volgt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Rare vergelijking mischien, maar toen ik nog met Lego technic "speelde" plaatste ik de shocks een stuk schuiner. Wellicht dat het plaatsen van de shocks voor de as (gezien vanaf het bevestigingspunt van de arm) uitkomst biedt.

    Of natuurlijk bladveren gebruiken, maarja...Dat loopt al snel in de papieren;)
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2010
  14. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    ik heb even iets bedacht voor jou:

    [​IMG]

    ROOD : verwijderen / afzagen
    ZWART : verwijderen
    GROEN : nieuwe steuntjes
    GEEL_BLAUW : schokbreker

    RODE GEDEELTE : met jou huidige setup zal je veel vuil opscheppen en blijven haken achter zand en stenen.

    wat denk je ervan?
     
  15. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Wat Nitro laat zien klopt aardig, je moet alleen de veer wat meer tangentiaal plaatsen anders wordt de vering steeds zachter naarmate je hem verder induwt.

    Wat je nu hebt is een hefboom die de slag verkleint bij het wiel en een perfecte bron van ergernis omdat je steeds zult vastzitten achter vanalles.

    Je kunt ook als het anders te hoog wordt de scharnierassen voorzien van een arm en de vering plat leggen, 1 binnenin het chassis de andere er buiten.
     
  16. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    Mijne Heren (kijk naar de hoofdletter als compliment voor jullie!! :-D),

    Bedankt voor het mee denken.

    RCW zei het al, eventueel bladveren. Wel ik heb bladverenstaal gekregen van een vriend, maar het is een crime om dit spul te zagen/knippen. Maar ik ben van plan om daar eens naar te kijken; ik kan bij een slagschaar en zal dan strips moeten zagen/knippen van 15 mm breed en aan het einde een krul maken. We shall see!!

    @NiTrO;
    Hier heb ik ook aan zitten denken. Het probleem hier is dat ik dan zo'n kleine schokbreker moet hebben dat ik het met een pincet moet hanteren (grapje :D). Zelfs de kleinste shocks bij "mijn" modelzaak (en die hebben nog al wat spullen!!) waren nog te groot.
    Ik geef het nog niet op, er moeten nog wat andere ideeën uitgewerkt worden.

    In de tussentijd ben ik bezig geweest met de lier af te werken. Deze moet aan de voorkant van het oprij gedeelte.
    Hier is het resultaat.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het moeilijkste gedeelte was de tanden er in zagen. Dit is redelijk goed gelukt met een figuurzaag en een goede bril;
    [​IMG]

    Vergeet één ding niet, het is pure show, het werkt voor geen meter!! Misschien komt tzt een ander model (heb wat leuks gezien op het net) of als ik wat harder werk, dat ik een echte lier mag kopen. :D:D:D:D

    Update volgt;
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  17. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Die lier is echt mooi gemaakt.

    Verenstaal is gehard nadat het in vorm gebracht is dus ik weet niet of de schaar er zo blij van zal worden. Als ik me goed herinner is er verenstaal met een treksterkte van 1300 N/mm2 dus het is erg sterk.
     
  18. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    Dat moet (mag) je me even uitleggen.

    Dank je.

    Dat heb ik nou nooit begrepen, dat van N/mm2 etc, en zal waarschijnlijk ook nooit begrijpen. Mijn mentor heeft (had) dat al vaak geprobeerd.


    Die jerrycans op het net zijn zóóó leuk en niet eens zo duur. TOTDAT je gaat kijken wat de portokosten zijn. Dan schrik je je rot. Die dingen zijn opeens 2 keer zo duur.
    Dan maar zelf een maken.
    Internet op om te kijken hoe ze er uit zien en wat de afmetingen zijn.
    Dus dat hield in dat ik vanmiddag een jerrycan maar heb gemaakt van plexiglas (daar had ik nog wat van liggen).
    Uiteindelijk klopt het niet helemaal; de tuut zit in het midden, terwijl het eigenlijk méér aan de zijkant had moeten zitten.
    Gelukkig heb ik de tuut niet vastgelijmd, dus zou eventueel het weg kunnen halen, gaatje dicht en de tuut meer op de plaats zetten waar het hoort.
    Voor nu laat ik het zo, het moet alleen nog een kleur krijgen van legergroen.

    Het resultaat;
    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan de maat van de euro kan je zien hoe groot (klein) het is geworden.
    Het leuke was toen ik de bovenkant met wat extra superlijm wou afwerken, bleef ik maar bij gieten. Ik denk dat de hele jerrycan vol zit met superlijm :D:D.

    Update volgt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
    Cnn vindt dit leuk.
  19. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    [​IMG]
    bovenste deel is bovenaanzicht, onderste deel zijaanzicht.
    Ik meen dat Peugeot dit (principe) ook doet (heeft gedaan) met de dempers om de wielkasten achter niet zover naar binnen te hoeven laten komen.

    EDIT:
    compacter en eenvoudiger:
    [​IMG]



    1300 N/mm2 wil hier zeggen dat het materiaal bezwijkt bij een belasting van 1300 N/mm2. Is de doorsnede van het onderdeel 1 mm2 dan heb je daar dus 130 kg voor nodig om het kapot te krijgen (klopt niet wat ik zeg maar is zo voor een leek wat inzichtelijker). De ontwerpspanning (toelaatbare belasting) moet natuurlijk lager liggen. Heeft met blijvende vervorming, belastingssoort (vermoeiing) en veiligheidsfactoren (welke weer te maken hebben met het type onderdeel, bijv. hijsoog) te maken.

    Is hier verder niet van belang (voor mij ook al weer dik 15 jaar geleden dat ik ermee te maken heb gehad), ik wilde aangeven dat het ERG sterk is en wellicht niet goed voor de schaar. Als je bijv. een veer van een modelauto wilt doorknippen met een niet geharde zijsnijtang dan heb je een afdruk in je snijkanten staan ipv dat je de veer hebt doorgeknipt (heb ooit de pedicuretang van mijn vrouw geprobeerd :), die is dus niet gehard heb ik ontdekt :D).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jan 2010
  20. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    In geval dat jullie allemaal denken dat ik niets uitvoer, post ik twee foto's van de jerrycan die ik nu geverfd heb, een houder voor gemaakt en tevens een sjorband er aan. Het leukste was om de gesp te maken waar de sjorband mee vast komt te zitten. Dat ding is 7mm vierkant en het moeilijkste was het middenstukje waar de sjorband mee vast wordt gezet.
    Laat maar weten wat je er van vindt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat de ophanging betreft, ik ben nu bezig met foto's te maken met diverse mogelijkheden. Zoals ik al eerder zei, ik ben (kom) er nog steeds niet echt uit. Het mooiste zou bladveren zijn (daar ga ik waarschijnlijk dit weekend mee aan de gang.
    Daartegenover zou ik ook wel eens willen uitzoeken (horen van andere leden) hoe en of een torsiebarvering zou werken en of zoiets te realiseren valt. Het principe van een torsiebar weet ik, maar wat voor verenstaal/ijzer/rvs etc daar voor nodig is, wordt een totaal andere denkwijze.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015

Deel Deze Pagina