Aanhanger/Autoambulance

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Probie, 10 jan 2010.

  1. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    Er zijn nogal wat methodes om een ophanging te realiseren. Ik heb er een aantal foto's van gemaakt. Uiteindelijk heb ik er één gekozen; die zie aan het einde van de serie. Ik zal proberen wat tekst en uitleg geven per foto.

    Systeem (1; De starre enkele as (een starre dubbele as is te vinden aan het begin van dit draadje);
    [​IMG]

    [​IMG]

    Systeem (2; De wipas; deze is gemonteerd op een buis van 40x15x3. Het probleem was dat het wiel tè ver naar buiten kwam en er net iets buiten het oprijgedeelte uitstak. De derde (middelste) as is niet echt nodig.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Systeem (3; Een variatie op de wipas is de volgende foto; Deze is met een hoekprofiel gemonteerd. Op deze manier kunnen de wielen net onder het rijgedeelte vallen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Systeem (4; Dan is er de onafhankelijke vering. Op deze manier zijn alle wielen apart geveerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het probleem van alle (behalve de starre as) was dat ik maar heel weinig ruimte had voor schokbrekers. Ik ben een hele tijd bezig geweest om shocks te krijgen die eventueel zouden passen.
    De volgende foto's zie je hoe weinig spelingsruimte ik had. Rekening houdend met de ruimte dat ik had tot het oprijgedeelte;

    Minimaal;
    [​IMG]

    Maximaal;
    [​IMG]

    Op de volgende foto's heb ik de shocks gebruikt van mijn sloop auto'tje.
    De eerste zie je de shock helemaal in gedrukt;

    [​IMG]

    Op deze zie je het helemaal uit;

    [​IMG]

    Ook met de shocks op een andere hoek te zetten gaf problemen;

    [​IMG]

    Zelfs eigengemaakte shocks werden nog te groot;

    [​IMG]

    Na eindeloos zitten te etteren en te irriteren heb ik uiteindelijk gekozen voor de wipas. Okay, dan maar geen shocks. Ik heb in ieder geval veel spelingsruimte;

    [​IMG]

    Hier ze je de spelingsruimte;

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu dat ik eindelijkheb gekozen voor de ophanging kan ik verder. De hoogte van de trailer is bekend, dat betekend dat ik nu de wegklapbare zwenkwiel kan gaan uitvogelen.

    In de tussentijd ben ik tot de conclusie gekomen dat de jerrycan en de lier eigenlijk totaal niet meer in verhouding staan. Kijk vooral maar naar de lier, die zal een stuk groter moeten worden;

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook heb ik de laadklep veranderd. Eerst was het een geheel;

    [​IMG]

    Ik vond het nogal zwaar er uit zien, dus dan maar een stuk eruit. Het oogt in ieder geval beter;

    [​IMG]


    Zo, dit is een lange update. Er is nog veel te doen aan de trailer. Het schokbrekersysteem komt nog wel, ik ben er nog niet helemaal uit. Zelfs met de hulp van andere forumleden en zoeken op amerikaanse fora voor ideeën.
    Het leuke is dat je wel veel andere ideeën daar van daan kan halen. Als dit klaar is heb ik tenminste een volgend project in gedachten.
    Ga nu eens kijken naar mogelijke verlichting op de trailer.

    Update volgt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Ziet er goed uit maar ik begrijp 2 dingen niet.

    1) waarom de assen doorlopend tussen de wielen links en rechts? Introduceert een hoop gewring en wielstanden afhankelijk van elkaar.
    2) Waarom heb je te weinig ruimte voor de shocks, die kunnen toch ook zijdelings aan de lengtekoker komen, die hoeven er toch niet perse onder? De rijplaat ligt erboven, bovendien hebben echte aanhangers vaak een bult in het midden om de wielophanging ruimte te geven.
     
  3. pakoo

    pakoo

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    106
    of bladveren????
     
  4. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Dan is het niet gedempt. Wellicht niet nodig voor een model.
     
  5. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    Even een uitleg. Geen gewring!! Kijk maar naar de volgende foto;

    [​IMG]

    Niet de beste foto, maar hier kan je zien dat het voorste wiel en het achterste wiel helemaal naar boven staan, zonder gewring.

    Ik hoop dat je me niet kwalijk neemt met mijn volgende opmerking nav van jouw opmerking waarom ik te weinig ruimte voor de shocks heb;
    Ik ben nu twee weken bezig geweest met ruimte voor de shocks. Recht geplaatst, schuin geplaatst, aan de lengte koker, aan uitsteeksels geplaatst aan de zijkant van het frame, geplaatst aan de assen en dan aan de frame, etc., etc., etc.
    Ik ben naar winkels geweest om te kijken wat voor shocks te verkrijgen waren, echter zonder resultaat. Ik nam dan altijd mijn frame mee om te kijken wat voor maten te krijgen waren. De uitslag van die shocks waren allemaal te krap.
    Op het 'Net gekeken voor shocks, maar daar kon ik géén maten vinden.
    Ik heb (rechtstandig) 20mm ruimte en eventueel 30mm schuin. Waar kan ik shocks vinden met die uitslag?
    Dan mbt de bult in het midden; Dan zou ik het hele oprijgedeelte opnieuw moeten maken. Daar heb ik (even) geen zin in.

    Doorlopende assen;
    Ik heb gekeken naar het vastmaken aan de wielophanging zonder doorlopende assen. Ik krijg dan tè veel gewring omdat ik een bevestiging van hoekprofiel gebruik. Als ik dat ga veranderen, moet ik "U" profiel van 15bx40hx2d mm moeten gebruiken, en dat heb ik nog niet kunnen vinden.
    Ik hoop dat ik eea goed heb uitgelegd.

    @ pakoo;
    Bladveren ben ik mee bezig. Ik heb een rol van verenstaal kunnen krijgen. Dat was levensgevaarlijk om dat los te maken. Heb mijn voet er op gezet en toen het ijzerdraadje door geknipt. Man, wat was ik blij dat ik mijn voet er op had!!!!! Het sprong bijna overal heen.
    Nu even een aantal strips met de straaljager afslijpen, en dan kijken wat ik er mee kan.
    Misschien als ik dat klaar heb, ik wèl ruimte heb voor shocks.
    Er is weinig te verkrijgen aan bladveren in Nederland. Het idee waar ik heen wil is dit;
    [​IMG]

    En dat moet kunnen met dit type bladveren (die ik dus zelf ga proberen te maken, met geluk).
    [​IMG]

    Ik hoop dat ik voldoende tekst en uitleg heb gegeven???:D:D

    Update volgt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    Goed bezig! Het ziet er echt super strak uit zo!
     
  7. Jeroen vh.

    Jeroen vh.

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    383
    Locatie:
    nederland heerlen
    Ziet er goed uit!
    Ga zo door.
     
  8. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Nee hoor, neem je niks kwalijk. Ik gooi wat dingen op waar je wellicht niet aan/over gedacht heb. Met wat geluk is er dan een oplossing.

    Niet elke brainstormsessie is succesvol. Ik blijf wel blaten hoor, misschien helpt het een keer.
     
  9. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    heel mooi, ga ik volgen!!

    over het veren.
    als je nou de trailer iets hoger op zijn wielen zet, dus dat tussen blokje tussen de wielen langer, dan heb je daarnaast meer ruimte voor vering;)
     
  10. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    ik heb nog wel blad veren van mijn high lift over.
    ik zal de maten vanavond even platsen.
    ook heb ik de bevestegingen voor het cassie erbij.
    dus ik heb 4 bladveren met bevestegingen en ook de plaatjes om ze op elkaar te klemmen.
    zal vanavond ook gelijk even een foto er bij doen.

    ik hoor wel of je het iets vind.

    gr Sander.
     
  11. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    hier een fototje.
    ze zijn compleet.
    de maten kunnen iets afwijken.

    gr Sander.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    @ Mark-013 en Jeroen vh.;
    Bedankt voor het compliment!!:-D:-D

    @ SCRT Pilot;
    In elk geval stel ik het op prijs dat men mee denkt en durft te denken. Soms loop ik ook vast en met mijn vrouw kan ik niet echt brainstormen. Als ik wat gemaakt heb, betrek ik haar wel altijd!! Vindt ze hartstikke leuk.:p

    @ vinnygogo;
    Bedankt voor het compliment! :D
    Dat hoger zetten, heb ik geprobeerd. Lijkt voor geen meter!!:mad:
    Idd, ik heb dan meer ruimte, maar ik ben nog niet helemaal uit gerangeerd wat betreft de shocks. Ben nog bezig met ideeën.

    @ xxsanderxx;
    JA, GRAAG, LAAT ME DAT EVEN WETEN!!!!!! Bespaart een heleboel werk met snijden en afwerken van 10 mm verenstaalstrips. En het maken van oogjes en boren van gaten en ...............
    Ik wacht met ingehouden adem!!
    Je was me iets voor, ik was bezig met de update en toen ik het plaatste, zag ik je post.
    Ja, ik ben geïnteresseerd!! De maten komen overeen met wat ik gedachten had.
    Nu de grote vraag; Wat vraag je er voor en wat wil je er voor hebben?
    (Dat in verband met de vraag wat ik voor mijn BMW R75/5 (normaal formaat) vroeg; €7500,00. Die vent helemaal over de rooie; "Ben je wel goed wijs? Zo veel?" Ik als antwoord; "Wat ik er voor wil hebben is €1000,00. Als jij bereid bent om €7500,00 te betalen, zeg natuurlijk niet nee!") Had ie even geen antwoord op!!

    Heb nog wel even wat bungeecords (hoe heten die dingen in het Nederlands??) gemaakt als probeersel. Zal waarschijnlijk nog wel meer maken van andere kleuren.

    [​IMG]

    Update volgt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    je hebt een PB.

    gr Sander.
     
  14. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    Laatst bewerkt: 2 feb 2010
  15. m@ntje

    m@ntje

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    80
    Het is misschien gemakkelijk om een torsieas na te maken. Hier een voorbeeld hoe het een en ander in elkaar steekt.
    Re: Wat is een torsie as?
    Een vierkant buisje, 2 platte plaatjes waaraan de wielen. Steek je in het buisje en spuit vol met rubber. Goed laten uitharden en het zal wel werken, denk ik. Zo te zien ben je wel handig en zal dit wel lukken.

    Groetjes.
     
  16. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    Snelbinder of spin! :thumbsup:
     
  17. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    @ xxsanderxx;
    Bedankt voor de gebruiksaanwijzing. Ik denk dat ik dat wel kan gebruiken.

    @ m@ntje;
    Zit ik al geruime tijd daar aan te denken. Is gewoon een stang dat ergens in het midden vast zit en waar de wielen aan het einde vast zit (ERG gesimplificeerd!!!!). Doordat het vast zit in het midden, krijg je "torsie" op de stang.
    Maar het vol gieten van een buis met rubber? Wat voor rubber? Siliconen lijkt mij niet echt de oplossing. Moet er toch eens over nadenken.

    @ Mark-013;
    Zat ook te denken aan "spin", maar dat zijn meerdere "snelbinders" aan elkaar.
    Maar je, je hebt gelijk; "snelbinders". Kon er niet op komen. Die kleintjes zien er wel lief uit, hè?:p
     
  18. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    Wegklapbaar zwenkwiel

    @ xxsanderxx;
    Pakketje binnen!! Ga er binnenkort mee aan de gang. Ik hou je op de hoogte.

    Zo, ben even bezig geweest met het wegklapbaar zwenkwiel en ben er (denk ik) uitgekomen. Het kan zijn dat ik er nog wel een aanpassing aan ga maken, of iets veranderen. Ben er nog niet 100% tevreden mee.
    De foto's;
    [​IMG]

    En omhoog weggeklapt;
    [​IMG]

    En van de andere kant;
    [​IMG]

    en weer opgeklapt.
    [​IMG]

    Het werkt als een lier (ik bedoel een zwenkwiel :)) en blijft stevig zitten. Ik wil nog gaan kijken of ik het nog beter verstelbaar kan maken.

    Update volgt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  19. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Gaaf, kan je hem ook echt indraaien? Ziet er nu uit alsof de lengte vast is.
     
  20. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    Dat is de bedoeling, maar de buis die nu gebruk is van alum. Die wordt veranderd naar 6mm messing zodra ik het heb gehaald. Dan komt op de bovenkant een moer die vastzit. Dan kan hij ook echt indraaien. Alleen nu nog even geen tijd om naar de winkel te gaan (35km weg).

    Klopt bijna, hij zit niet helemaal vast; het wiel moet kunnen draaien, en dat doet het nu ook. De moer bovenop is alvast voorbereiding. Verder kan de buis nu ook omhoog en naar beneden.
     

Deel Deze Pagina