Aankooptips gebruikte HPI Baja

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Rc Amateur Reporting, 30 apr 2013.

1. M@rcel

M@rcel

Lid geworden:
    15 apr 2012
    Ze passen wel (hebben dezelfde 6-kant meenemer) maar de diameter van de banden is anders waardoor acceleratie c.q. topsnelheid veranderd

De 5T heeft om die reden een andere tandwielverhouding in de tandwielen bij het diff

2. Re entry from the 80`s

Re entry from the 80`s

Lid geworden:
    12 mei 2011
    Ja,... van remvloeistof gaan de stickers er ook aan. Niet zozeer omdat de sticker aangetast wordt maar wel omdat de remvloeistof eronder kruipt.

3. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Dat heb je dan met remmenreiniger ook..
    Alleen remmenreiniger "vergaat" na een poosje.
    Hebben 5T wielen wel dezelfde offset als 5B wielen?
    Zoja, dan moet je inderdaad je vertanding vervangen, en dan kan je volgens mij gewoon rijden..

4. Etinogard

Etinogard

Lid geworden:
    27 mei 2012
    Heb je wel eens remolie aan je handen gehad?
    Ik wel, ik heb ook remmenreiniger aan me handen gehad, ik kan je de verschillen vertellen.
    Remmenreiniger op je handen laat je handen wit uitslaan door uitdroging(denk ik), rem olie zorgt ervoor dat je toplaag van de huid wegvreet.

Remmenreiniger kun je gerust op een auto lak spuiten, gebeurd niks, flik dit maar niet met remolie, dan vreet de complete blanke lak weg.
    Heb het beide gezien of gedaan(op een brug).

5. M@rcel

M@rcel

Lid geworden:
    15 apr 2012
    Wat bedoel je met "dezelfde offset"? De diameter (of hoogte) is anders; die van de 5T is groter (hoger).

De 5B heeft banden van 170mm hoog en een 20 tands tandwiel en de 5T heeft 190mm hoge banden en een 19 tands tandwiel.

Dat betekent dus ook dat je auto ca. 10mm hoger komt te staan wat als voordeel heeft dat je meer grondspeling hebt en als nadeel dat de auto eerder 'omrolt' in een snelle of te scherpe bocht. Wielverbreders helpen dat voorkomen.

6. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    @ Etino : Ik heb zeker remmenreiniger en remolie in mijn handen gehad, ik werk en studeer in een garage.
    Rem olie moet je inderdaad zeker niet op de lak spuiten, als je de lak wil houden.
    Remmenreiniger vergaat inderdaad, zoals ik al zei, alleen als je genoeg remmenreiniger gebruikt, zal dit ook achter de stickers komen, waardoor deze los(ser) gaan zitten.
    Persoonlijk zou ik het met een doek aanbrengen..

@ M@rcel : De offset is hoever de hex in of uit het midden van de velg zit.
    Met meer offset ( positieve offset ) zit de hex meer naar de auto toe, waardoor de wielen meer van de auto af gaan, en de auto breder word.
    Met minder offset ( negatieve offset ) zit de hex meer van de auto af, waardoor de wielen meer naar de auto komen en de auto smaller word.

Qua diameter zou je dus anders moeten gaan vertanden, als je tandwielen en op het diff gelijk zijn, dan kun je dit doen met de pinion.
    Als dit het geval is, dan kun je beter geen grotere banden gebruiken, of je moet heel licht gaan vertanden..

7. M@rcel

M@rcel

Lid geworden:
    15 apr 2012
    Ik snap 'm en dan is het antwoord op de vraag of er verschillende offset is; nee. De velgen van de 5T en de 5B dezelfde offset. Ik wissel ze dan ook wel eens om; als ik op de 5T meer acceleratie wil hebben zet ik er 5B banden (met een kleinere diameter) onder.

8. Etinogard

Etinogard

Lid geworden:
    27 mei 2012
    Mijn fout, ik dacht namelijk dat het nog om de lak ging en niet over de stickers, dan idd beter met een doek want remmenreiniger kan de lijm oplossen.

In vervolg even berichten twee keer lezen :p

9. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Haha, dat kan gebeuren ;)

10. Rc Amateur Reporting

Rc Amateur Reporting

Lid geworden:
    30 apr 2013
    Jongens ik ga toch maar voor de veilige weg een nieuwe kap is namelijk te kostbaar en veel va de genoemde manieren maken je kap dof of broos.
    Dus heb nu carson paint remover besteld moet alleen weer wachten erop das wel balen.

De wielen verschillen inderdaad 20mm in hoogte heb dun net een setje nette velgen plus banden binnen gekregen!

Deel Deze Pagina