Aanschaf en bouw van een Prusa i3 single sheet printer

Vandaag het nieuwe hotend ontvangen, dat zou zo'n beetje de laatste stap moeten zijn in het 'goed' krijgen van mijn printer.

Het G3D hotend doet het op zichzelf goed, maar doordat ik zelf de PTFE liner beschadigt heb, is ie wat gaan 'oozen', oftewel, hij lekt een beetje door, waardoor je soms wat ongewenste bobbeltjes in een print krijgt.

Het E3D hotend is 'all metal', wat wil zeggen dat je er bv. ook nylon of andere zaken mee kunt printen welke een hogere temperatuur nodig hebben.

De doos:
foto.jpg

Inhoud:
foto1.jpg

Voor een idee van de schaal:
foto2.jpg

Het hotend geheel geassembleerd:
foto3.jpg

Ter info: Om het probleem van de eerste laag op te lossen heb ik een andere haarlak gebruikt van l'oreal. Nu is de eerste laag direct wel goed. Het probleem zat 'm dus waarschijnlijk in het soort haarlak. (ik gebruikte eerst Etos haarlak extra strong).

Wat is de kostprijs van de nieuwe kop?
En wat zijn de bevindingen?

Garnaal, heb je al kunnen testen?

Nog een vraagje.
Met de vele veranderingen die je hebt doorgevoerd... (wat schitterend is natuurlijk) Kun je nog eens een nieuwe samenvatting maken van welke onderdelen je zou gebruiken/kopen mocht je de prusa i3 opnieuw moet bouwen? (misschien moet de nodige links en prijzen?)
Het draadje is zo groot geworden dat je soms de bomen door het bos niet meer ziet.

Zo hebben we een beter overzicht over wat te kopen en wat niet te kopen om het best mogelijke resultaat te verkrijgen.

Ik ga nl. binnenkort mijn bestellingen maken om een prusa i3 te bouwen.
Er zijn zoveel mogelijkheden die ik in m'n hoofd heb om dingen te printen... :D

Alvast bedankt!

Ik heb inmiddels aardig wat geprint met de nieuwe kop, en het verschil is toch echt wel te zien. De oude kop was gaan lekken door mijn eigen schuld, maar ook voordat ie lekte, deed hij bepaalde dingen minder goed dan de nieuwe. Met name bridgen doet de nieuwe kop als een dwaze, ik kan over de volle 20cm van een print een bridge zetten als ik wil, hij doet het gewoon, zonder ook maar 1 draadje te missen.

Ander voordeel is dat deze kop veel sneller warm is. Is ook logisch, hij gebruikt hetzelfde verwarmingselement, alleen de massa van de kop is veel lager.

Een voorbeeldje, dit is onbewerkt, komt zo van de printer af, is een bridge van 3cm, geen draadje gemist, hangt niet door, niets:

bat4.jpg

Ook wel een leuk voorbeeldje van hoe 3d printen bij deze hobby nuttig is. Ik had een lipo checker wat op zichzelf een prima apparaat is, maar als behuizing doorzichtige krimpkous. Dat ziet er niet uit. Dus een doosje voor gemaakt:

bat3.jpg

bat1.jpg

bat2.jpg

Of een voorbeeld van mijn parkmaster, een accu-clipje:

park1.jpg

Wat betreft kopen; ik zou gewoon ergens een set printed parts en het frame bestellen, je gaat ze toch wel zelf opnieuw afdrukken en dan kun je diegenen kiezen die jij het mooist vind.

Alle hardware parts, zijn die ook te verkrijgen in een volledige kit bij de spaanse leverancier?
Ik heb me al suf gezocht, maar ik kan enkel de losse onderdelen vinden in hun webshop.

Verder ben ik aan het kijken voor een goede kit wat betreft het elektronische gedeelte.
Alleen kan ik geen kits meer vinden tegen de prijs die jij ervoor hebt betaald.
De meeste kits kosten minstens 150 euro of meer.
Kun je op eBay beter kijken op .com of is het gemakkelijker te kijken via je eigen land? (bij ons dus .nl of .be)

Alle tips zijn welkom!

Edit: Oja, bij de extruder, waar moet je precies op letten bij de losse aankoop van een kop? Op eBay zijn ze tekoop voor zo'n 35 euro. Is dat een goede prijs?

Als ik me niet vergis heeft Garnaal een bod uitgebracht op een Ebay-veiling van die Spaanse leverancier (en dus minder betaald dan de oorspronkelijke vraagprijs)
Je zou ook eens op de Duitse Amazon kunnen zoeken: Suchergebnis auf Amazon.de für: reprap
Verder zoek ik vaak op de Duitse Ebay. Daar is veel meer te vinden dan op de Nederlandse site. Ebay internationaal kan ook, maar dan heb je vaak weer te maken met een behoorlijke levertijd.

Ik zowat overal al gezocht en het is veel duurder.
Waarschijnlijk duurder door vraag en aanbod...
Ook op de veilingen loopt de prijs hoog op.
Tot nu toe heb ik één goed betaalbare kit gevonden op eBay, maar daar bleek de leverancier af en toe steken te laten vallen.

Blijven zoeken is de boodschap denk ik.

Ondertussen heb ik ook al gemerkt dat de ene prusa i3 de andere niet is.
De onderdelenlijsten en plastic onderdelen durven wel eens afwijken/verschillen.
En daardoor weet je soms echt niet meer wat bij welke kits past.
Kwestie dat ik geen onderdelen bestel die onderling niet compatibel zijn...

Verder ben ik aan het kijken voor een goede kit wat betreft het elektronische gedeelte.
Alleen kan ik geen kits meer vinden tegen de prijs die jij ervoor hebt betaald.
De meeste kits kosten minstens 150 euro of meer.
Kun je op eBay beter kijken op .com of is het gemakkelijker te kijken via je eigen land? (bij ons dus .nl of .be)
SainSmart Ramps 1.4 + Mega2560 R3 + LCD 12864 3D Print Controller Kit For RepRap | eBay
Probeer deze eens, heeft altijd wel iets in de veiling. Snelle levertijden.

Alle hardware parts, zijn die ook te verkrijgen in een volledige kit bij de spaanse leverancier?
Anders hier nog een andere:
3D *LabteK - 3D LabteK

Ziet er goed uit.
Is dit ook een betrouwbare leverancier?

Kan iemand zeggen waarvoor de opties "hobbed bolt" en "spring" zijn?

Misschien moet ik een eigen topic starten.
Aangezien ik hier garnaal z'n topic vervuil...

Ik vind het geen ramp hoor, maar als je een eigen topic wil starten, ook prima.

Met betrekking tot Ramps.. ik heb mijn set gekocht van een ebay veiling van Gadgets3d.com. Deze man heeft die sets ook gewoon te koop staan op ebay, maar dan zijn ze veel duurder.

Wat jij zoekt, is deze veiling:
RepRap Ramps 1 4 MEGA2560 REV3 5X A4988 G3D LCD MK2A Hotend Belts Cables | eBay

Hier zie je de set die ik gekocht heb, en het huidige bod staat op 102 dollar (=73 euro).

Wat die verkoper doet; deze veiling loopt een keer af, en dan start hij gelijk weer een nieuwe, met hetzelfde product.

Je moet die veilingen dus ff in de gaten houden. Ik heb er steeds een maximumbod opgezet wat ik maximaal kwijt wilde, en bij de 2e ronde had ik de set al. Ze gaan gemiddeld tussen de 100 en 150 dollar de deur uit.

de 'hobbed bolt' is de bout die in de extruder zit. In de meeste gevallen een gewone M8 bout, waar een soort van 'groef' in gemaakt is. Het is de bout waarover het filament gaat lopen en die het filament gaat aandrijven.

Springs zullen de veren voor onder het heated bed zijn, of voor in de extruder.

de 'hobbed bolt' is de bout die in de extruder zit. In de meeste gevallen een gewone M8 bout, waar een soort van 'groef' in gemaakt is. Het is de bout waarover het filament gaat lopen en die het filament gaat aandrijven.

Springs zullen de veren voor onder het heated bed zijn, of voor in de extruder.

Aah okay, nu ben ik mee.
Bedankt voor de uitleg.

Nog niemand besteld bij 3d labtek? Die mechanische set ziet er echt goed uit.

Ik heb daar twee weken geleden een set besteld. Ik krijg het als het goed is maandag binnen. Ik laat dan wel weten wat de kwaliteit is. Levertijd is dus dan wel bijna drie weken.
Op reprapforum zijn er tevrede klanten van 3d labtek.

Hey Garnaal, heb je de Z-as verbetering die je hebt gemaakt voor je printer ergens online staan? Ik zou deze graag willen printen voor mijn i3 te verstevigen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back