Op zich is het multimeterverhaal ook niet sluitend hoor, aangezien je dan de maximale stroom instelt, wat niet altijd nodig is. Ik ben wel in het bezit van een multimeter, maar heb die pots ook handmatig ingesteld. Het voordeel: mijn motoren worden niet (ja, niet) warm.
Ik gebruik zelf veel pronterface (zie eerder in dit draadje) maar daarmee heb je hetzelfde, het is klikken, proberen, aanpassen, klikken, proberen, enzovoort.
Loskoppelen doe ik om te voorkomen dat je door 'binding' je motoren te zwaar gaat afstellen. In principe moeten je carriages (x en y) vrij kunnen bewegen, zonder al teveel weerstand.
Jerk/acceleration hebben te maken met hoe de snelheid van de printer opgebouwd wordt. Je kunt bv. zelfs wel 1 miljoen mm/s instellen als snelheid, voor een klein object zal dat 0,0 verschil uitmaken, omdat de printer nooit op die snelheid uitkomt.
Stel je printer moet een rechte lijn tekenen. Hij begint dan met snelheid 0. Stel je hebt een snelheid ingesteld van 30mm/s. Hij kan niet van 0 in 1 klap op 30mm/s zitten, hij zal dus moeten 'optrekken'. De mate waarin hij dat doet, leg je vast met de acceleration. Dus stel je stelt een acceleration in van 1mm/s^2, dan houdt dat in dat hij elke seconde 1mm/s 'harder' gaat. Hij zou er dan dus 30 seconden over doen om op 30mm/s uit te komen.
Jerk is een afgeleide daarvan, stel je hebt als acceleration ingesteld staan dat hij met 10mm/s^2 mag accelereren. Hij zal dan niet direct met die acceleratie beginnen, maar het langzaam opbouwen. Dat is de jerk instelling.
Samengevat:
snelheid is de mate waarin de positie veranderd
acceleratie is de mate waarin de snelheid veranderd
jerk is de mate waarin de acceleratie veranderd
Met name bij hoeken en dat soort zaken, zijn die echt van belang. Als je printer een rechte lijn print waarop een rechte hoek volgt, kan hij niet gewoon 'volgas' de hoek om knallen. Hij gaat dan voor de hoek vertragen, en na de hoek weer versnellen.
Als je printer dat te bruut doet, en er toch al sprake is van speling, zal e.e.a. op dat punt gaan 'schommelen'.
Hoe dan ook, gebaseerd op het geluid in je filmpje, en het feit dat de defaults op zichzelf redelijk zouden moeten werken, denk ik dat het in je stappenmotoren zit.
Mijn extruder zal nog wel een week of 2 op zich laten wachten voor ik het publiceer. Ik kreeg bij mijn 'printed parts' een ander x-carriage dan jij, op zich zou het problem wat ik beschrijf, bij jou al redelijk ondervangen moeten zijn door het x-carriage, waar een 'drager' aanzit.
Ik wil het geheel klaar hebben, dus carriage + extruder + fanmounts + mount voor auto bed leveling, alvorens ik het publiceer. Ik heb nu de extruder + fanmount voor de 'top fan' + auto bed leveling klaar, ik moet dus nog 1 fanmount en het x-carriage.
Hier de extruder:
Je ziet aan het platte vlak lipjes zitten naar onderen toe. Achter de extruder zelf zit ook een soort lip naar boven toe. Daarmee verviervoudig ik in totaal de lengte waarover de extruder in de verticale richting contact maakt met het x-carriage, en dat is afdoende om alle 'slob' eruit te krijgen.
Ik moet er wel bij zeggen; deze extruder is getekend met het Gadgeds3d hotend in gedachten, anders had ik 'm wel smaller gemaakt. Een J-head etc zal wel passen, maar dan moet je nog een separaat 'groovemount' stukje printen.