Aanschaf en bouw van een Prusa i3 single sheet printer

Zo nog eentje dan om het af te leren.. [URL="
[/URL]

Hier print ik een vaas die normaal 5 uur duurt, op het filmpje is de print 1 uur een 4 minuten bezig, hier is hij al op laag 340 van de 499 op een snelheid van 340%!

De printer lijkt er geen moeite mee te hebben en de vaas ziet er goed!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@spattex Als ik het goed zie/begrijp dan gebruik je een glasplaatje met daarop haarlak? Of gebruik je nog meer spullen op het heated bed?
 
Ja klopt, alleen een spiegel van de Ikea met de haarlak van het merk wat micropuller aangaf.
Werkt echt goed.
En natuurlijk verwarming op 65 a 70 graden.
Ik print met PLA.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt, ga denk ik ook maar eens zo'n spiegel kopen, nog tips waar ik op moet letten?

Ben net bezig met het frame van m'n printer in elkaar te zetten.
Als eerste maar eens wat onderdelen printen om die tie wraps te vervangen door bijvoorbeeld van de lm8uu een sc8uu behuizing te printen.
 
Werk rustig en netjes en meet alles goed na.
Scheelt een hoop zorgen acheraf.
Succes met bouwen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
trillen x- en y-as

Beste mensen,

ik ben nieuw hier en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een prusa i3, single frame. Op zich print hij best aardig, maar als ik een thin-wall cube print, dan trilt hij soms. Iets meer uitleg wellicht. Als de extruder in de x-richting verplaatst, dan trilt hij en ongeveer na de helft gaat hij mooi soepel. En zo ook in de y-richting. Als je goed kijkt is het ook in de print te zien. Als je je nagel over de lengte-richting van de print haalt, dan lijkt het op schuurpapier. En dit zou mooi glad moeten zijn.

Iemand eenzelfde ervaring? En natuurlijk ook een oplossing?

Dank voor jullie aandacht,

mvrgr,
Bubbo
 
Je bedoelt dit (bij het gaatje):
IMG_0161.jpg


Dit heb ik in het begin ook gehad, en komt doordat je extruder teveel bewegingsvrijheid heeft, waarschijnlijk tov het x-carriage.

Het was voor mij 1 van de redenen waarom ik een eigen extruder getekend en geprint heb.

De standaard 'gregs wade extruder' heeft maar een heel klein contactoppervlakte met het x-carriage, en kan daarom al snel bewegen.

Hier zie je deze beweging, ietwat overtrokken, weergegeven:
IFZuiJZzR3c[/media] 3528 - YouTube

Ik heb het dus opgelost door zelf een extruder te tekenen die een groter contactoppervlakte heeft. Over het algemeen hielp het ook om de schroeven waarmee de extruder aan het x-carriage zit, goed vast te draaien (maar niet _te_). Ook kun je dit verminderen door in de slicer te spelen met de instellingen voor zaken als jerk en acceleration. (lees: verlagen)

Als ik mijn extruder-setup klaar heb (inc fanmounts, bed-leveling en carriage) zal ik de .stl's hier posten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja, daar lijkt het inderdaad op. Het rare is dat hij eerst een klein stukje netjes gaat en daarna begint te bibberen (ik zei net dat het andersom was, maar dat is dus niet zo)
De extruder zit inderdaad wat 'losjes' vast. Het rare is dat door de constructie de extruder ook best wel ver van de x-as af zit.
Maar het probleem doet zich bij mij ook in de y-richting voor. En dan blijft de x-as helemaal stil en beweegt alleen het bed, maar ook dan gaat hij de eerste 1 cm netjes en gaat daarna weer bibberen.
[media=youtube]V2LQZDap2U8[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De speling die ik in het filmpje laat zien, geeft ook in de y-richting een wobbel. Immers, de printkop maakt dan een beweging in de y richting, waardoor de snelheid waarmee de kop in die richting beweegt veranderd, maar de snelheid van extrusie gelijk blijft. Je krijgt dan dus een lijn die dik,dun,dik,dun, etc is.. en dat geeft ook een wobble.

Wobble:

- kromme draadeinden of spindels op de z-as. Oplossing: rechte spindels, of ontkoppelaars (zie eerder in dit draadje)
- de snaar(en) niet voldoende gespannen, te hoge snelheid, of te hoge jerk/acceleration
- een loszittende extruder, of speling op het frame zelf
- overslaande steppermotor of een slechte kwaliteit draadeind/spindel

//edit:
voornamelijk luisterend naar je filmpje, zou het ook kunnen dat er een driverpot verkeerd staat afgesteld, waarschijnlijk te hoog. Het klinkt alsof een motor de wobbel veroorzaakt in dit geval.

De nette methode: opzoeken welke stepperdrivers je hebt en welke stroom de motoren mogen hebben, dat instellen als vref (met de potmeter op de stepperdriver). Hiervoor heb je een multimeter nodig.

Minder nette maar functionele methode: motor ontkoppelen, tapeje op de as (als 'vlaggetje' om te zien of ie draait) en dan de pot helemaal tegen de klok in draaien (voorzichtig, ze zijn fragiel). Gebruik hiervoor een keramische of plastic schroevendraaier, of haal de spanning er af (ook de USB). Daarna in kleine stapjes (1/8e) met de klok mee draaien totdat de motor beweegt en geen stappen mist.
 
Hoi Garnaal,

ik ga eerst je raad opvolgen t.a.v. de stepperdrivers. Het zou heel goed kunnen dat de motoren nu teveel spanning krijgen. Ik ben al een tijdje aan het stoeien met het afstellen hiervan. Maar je hebt gelijk, zonder multimeter weet ik nooit 100% zeker of ze goed staan.

Het loskoppelen is wel een goed idee. Is er een handig programmaatje waarmee je de motoren kan aansturen? Nu doe ik dat met repetierhost, maar dan moet je telkens de knop indrukken, snel aan de potmeter draaien, dan weer op de knop drukken enz. Zou handig zijn als je de motor constant kan laten draaien.

te hoge snelheid is het niet, want dat staat bij bij vrij laag (verre van 340%)
en wat is jerk/acceleration?

Ik ben op zoek naar wat goede standaard instellingen voor repetier/slic3r van waaruit ik een goede basis heb, maar dat is nog best lastig te vinden
Dank voor je tips!

ik ben trouwens erg benieuwd naar je extruder setup
 
Op zich is het multimeterverhaal ook niet sluitend hoor, aangezien je dan de maximale stroom instelt, wat niet altijd nodig is. Ik ben wel in het bezit van een multimeter, maar heb die pots ook handmatig ingesteld. Het voordeel: mijn motoren worden niet (ja, niet) warm.

Ik gebruik zelf veel pronterface (zie eerder in dit draadje) maar daarmee heb je hetzelfde, het is klikken, proberen, aanpassen, klikken, proberen, enzovoort.

Loskoppelen doe ik om te voorkomen dat je door 'binding' je motoren te zwaar gaat afstellen. In principe moeten je carriages (x en y) vrij kunnen bewegen, zonder al teveel weerstand.

Jerk/acceleration hebben te maken met hoe de snelheid van de printer opgebouwd wordt. Je kunt bv. zelfs wel 1 miljoen mm/s instellen als snelheid, voor een klein object zal dat 0,0 verschil uitmaken, omdat de printer nooit op die snelheid uitkomt.

Stel je printer moet een rechte lijn tekenen. Hij begint dan met snelheid 0. Stel je hebt een snelheid ingesteld van 30mm/s. Hij kan niet van 0 in 1 klap op 30mm/s zitten, hij zal dus moeten 'optrekken'. De mate waarin hij dat doet, leg je vast met de acceleration. Dus stel je stelt een acceleration in van 1mm/s^2, dan houdt dat in dat hij elke seconde 1mm/s 'harder' gaat. Hij zou er dan dus 30 seconden over doen om op 30mm/s uit te komen.

Jerk is een afgeleide daarvan, stel je hebt als acceleration ingesteld staan dat hij met 10mm/s^2 mag accelereren. Hij zal dan niet direct met die acceleratie beginnen, maar het langzaam opbouwen. Dat is de jerk instelling.

Samengevat:

snelheid is de mate waarin de positie veranderd
acceleratie is de mate waarin de snelheid veranderd
jerk is de mate waarin de acceleratie veranderd

Met name bij hoeken en dat soort zaken, zijn die echt van belang. Als je printer een rechte lijn print waarop een rechte hoek volgt, kan hij niet gewoon 'volgas' de hoek om knallen. Hij gaat dan voor de hoek vertragen, en na de hoek weer versnellen.

Als je printer dat te bruut doet, en er toch al sprake is van speling, zal e.e.a. op dat punt gaan 'schommelen'.

Hoe dan ook, gebaseerd op het geluid in je filmpje, en het feit dat de defaults op zichzelf redelijk zouden moeten werken, denk ik dat het in je stappenmotoren zit.

Mijn extruder zal nog wel een week of 2 op zich laten wachten voor ik het publiceer. Ik kreeg bij mijn 'printed parts' een ander x-carriage dan jij, op zich zou het problem wat ik beschrijf, bij jou al redelijk ondervangen moeten zijn door het x-carriage, waar een 'drager' aanzit.

Ik wil het geheel klaar hebben, dus carriage + extruder + fanmounts + mount voor auto bed leveling, alvorens ik het publiceer. Ik heb nu de extruder + fanmount voor de 'top fan' + auto bed leveling klaar, ik moet dus nog 1 fanmount en het x-carriage.

Hier de extruder:
extruder.png


Je ziet aan het platte vlak lipjes zitten naar onderen toe. Achter de extruder zelf zit ook een soort lip naar boven toe. Daarmee verviervoudig ik in totaal de lengte waarover de extruder in de verticale richting contact maakt met het x-carriage, en dat is afdoende om alle 'slob' eruit te krijgen.

Ik moet er wel bij zeggen; deze extruder is getekend met het Gadgeds3d hotend in gedachten, anders had ik 'm wel smaller gemaakt. Een J-head etc zal wel passen, maar dan moet je nog een separaat 'groovemount' stukje printen.
 
Ik ben momenteel druk in afweging voor het kopen van een 3d printer.
Na even zoeken kwam ik al snel uit bij de Pursa i3.

Waar moet ik op letten bij het kopen hiervan?
Zijn er Do en Dont's?
 
Do's en don'ts.. ik denk dat het belangrijkste is om 'kits' te bestellen. Electronica en hardware kan gescheiden ingekocht worden, maar ik zou proberen het frame, de rods, printed parts, lagers, etc, zoveel mogelijk bij 1 leverancier te halen. Dan weet je zeker dat je bij elkaar passende zaken hebben. Zelf winkelen met de BOM (bill of materials) in de hand kan zeker, en kan marginaal (tientje) goedkoper uitpakken, maar de kans is groot dat je dan net dat ene lager, dat boutje, of dat moertje mist.

Een don't is denken dat het een 'fire and forget' oplossing is. Na het bouwen zul je zeker nog wel een halve rol filament bezig zijn met het calibreren, tweaken en finetunen van je printer.

Als software zijn er talloze opties. Solidworks, Autodesk Inventor, Rhinoceros, Freescad, Openscad, Sketchup.. en dan ben ik er vast nog wel wat vergeten.

Ikzelf gebruik Autodesk Inventor, wat mij betreft hands-down het beste pakket van genoemde opties, maar ook $$$.
 
Hier nog een voorbeeld van een snoepautomaat, ik vond dit zo'n geweldig design dat ik het niet kon laten om deze te printen.

784IMG_20140204_203320.jpg


598IMG_20140204_203335.jpg


350IMG_20140204_203355.jpg
 
Print kwaliteit is wel indrukwekkend moet ik zeggen. Geen foutje te bespeuren, lagen zijn nauwelijks te zien. Welke laagdikte print je?
 
0,2mm , met Cura gesliced.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik de behuizing zeker 3 keer opnieuw heb geprint.
Ik heb een aantal keren fouten gehad met Cura tijdens het printen, zoals spontaan stoppen tijdens het printen, filament werd op 60% spontaan uit de extruder gedraaid enz.
Ik heb het ook geprobeerd met Slic3r, maar ook daar ging het een paar keer mis.

De printtijd van de behuizing was 10 uur en 15min.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik er vergeet bij te vertellen is, dat ik nog steeds print met de Chinacloon van de J-head 0.4mm nozzle.
En werkt eigenlijk nog steeds perfect, de echte uit Amerika van de maker heb ik nog op de plank liggen als reserve.
 
Jij gebruikt toch ook de G3D set? Dat is een budaschnozzle cloon en niet een j-head clone.. en gewoon een goed hotend.

Het kan nog beter, je x-as zit nog verbetering in.. zodra ik uitontworpen ben, begrijp je het.. hier een klein voorproefje:

x_idler_end.png


De uiteindelijke versie ziet er nog iets anders uit, maar dit is het 'idler-end' ervan.

Als je naar jouw idler-end kijkt, als je die belt opspant, zal hij de smooth rod voor de z fractioneel krom trekken. Dat doet deze versie niet. Ook heb jij nog de moer bovenin het idler-end zitten, waarmee je 'm 'restrict' naar het draadeind, en je z-wobble kunt krijgen. Dat kan met deze variant niet.

Daarnaast zit er in dit ding al de mogelijkheid de belt te spannen, middels de twee schroeven op de kopse kant. Dat maakt de montage en het spannen van de belt makkelijker.

En nee, nog geen supernette prints, ik print dit soort dingen met een eigenlijk te hoge snelheid, en heb het 'motor-end' nog niet ontkoppelt van de as, en wel een iets kromme as :P

Overigens, als hij het filament uit de extruder draait, dikke kans dat de potmeter voor je extruder nog wat fijntuning nodig heeft. Tijdens het printen 'retract' cura (en slic3r ook), dat zijn over het algemeen snelle/grote bewegingen van het filament. Als hij dan bv. het terugtrekken van het filament wel doet, maar het niet opnieuw weer feed (vanwege oververhitting driver bv), dan krijg je dat.
 
Back
Top