Even geen Chinees, maar onvervalst Nederlands. Waarvoor een blus diode. Een spoel heeft een bepaalde hoeveelheid energie opgenomen en geeft dit ook weer terug bij het uitschakelen van de stuurstroom. Bij het inschakelen zal er enige tijd verstrijken voordat de max. stroom wordt bereikt en constant blijft. Hierbij vormt zich een magnetisch veld wat het relais inschakelt. Als er een weg heen is, is er ook een weg terug. De heenweg zal laten we zeggen 1 microseconde duren, maar de terugweg 100 nanoseconde, dit is de tijd dat het magnetisch veld wordt afgebouwd. Dezelfde energie die er is ingestopt komt er ook weer uit zij het in tegengestelde richting en in een veel kortere tijd. Hieruit volgt dat de spanning ook wordt opgeslingert tot 10X de voedingswaarde en bij 12 volt kan dat dan 120 volt zijn. Doordat er nu een diode over de spoel zit en de stroom in tegengestelde richting gaat is deze door de diode geleidend geworden zodat er geen hoge piek ontstaat. Zie het zo, neem een brandkast en leg deze op een aanhangwagen. De wagen kan dit makkelijk dragen. Hijs hem op en laat hem vallen, dan gaat hij dwars door de wagen heen, hoewel het gewicht van de kast niet is veranderd, doch doordat de tijd van het ophijsen langer duurt dan het vallen, komt ook hier de energie in een kortere tijd weer vrij met als gevolg schade.
Groetjes Hans.