Aansluiten van relais

Hallo ik wil een paar speeltjes op mijn bootje aansluiten en dit aansturen met een relais.
Echter ik ben het schetjse kwijt en nu snap ik het niet meer. :oops: Kan iemand mij weer even aan de huppel helpen wat ook alweer de bedoeling was met die acht pootjes. 8O
Enne weet iemand hoe ik met behulp van die zelfde relais een motor kan aansturen via een drie standenschakelaar die op mijn multi switch (FUTABA) zit alvast bedankt.

Je bent iets te onduidelijk met je vraag, hoezo 8 pootjes? Er bestaan vele soorten relais, jij hebt er een met 8 pootjes? meer uitleg is nodig...........
Dat relais moet aangestuurd worden via een electronische schakeling tussen de ontvanger en het relais, heb je er zoiets tussenzitten?

Zo te lezen heb je al relaismodulen? De originele van Robbe of andere?

Je zult inderdaad eerst wat duidelijker moeten zijn voordat we een zinnig antwoord kunnen geven.

Om een motor vooruit-stop-achteruit te kunnen schakelen heb je in ieder geval een relais-ompoolmodule nodig, dat dan inderdaad met een 3-positie schakelaar via de multiswitch bediend kan worden.

Ik heb een multiswitch module om de relais aan te sturen en inderdaad er zitten 8 pootjes onder inmiddels ben ik er al achter hoe dit werkt maar nu heb ik weer hetr volgende de stroom van mijn ontvangeraccu is niet sterk genoeg om de spoel te activeren.
Op 12 V. doet dit relais het namelijk wel.
Waarschijnlijk moet ik nu andere relais kopen.
En om de motor te bedienen zal ik dus zo"n relais ompool module nodig hebben maar ik wil eerst eens kijken of ik dit zelf in elkaar kan prutsen.
Groetjes Norwin

De stroom voor multiswitch-uitgangen komt uit de extra accu, die op de multiswitch decoder wordt aangesloten. Uiteraard moet de spanning van de extra accu overeen komen met die van de relais-spoelen. Tevens moet er een (blus)-diode over de relaisspoel aangebracht worden om te voorkomen, dat de multiswitch-decoder stuk gaat.

Een blus diode wat is dat nou weer kan je iets specifieker zijn want ik snap er niet echt veel van .
Groetjes Norwin

Een 8 pinnig relais heeft doorgaans 2 aansluitingen voor de stuurstroom, 2 maak contakten, 2 breek contakten en 2 hoofd contakten. Een blus diode staat over de stuurspoel en wel zo dat de cathode, dit is het streepje van de diode, aan de + aansluiting zit. Deze voorkomt dat bij het uitschakelen van het relais de inductive terugstoot uit de spoel, deze is enkele malen hoger dan de voedingsspanning (het bobine effect) de stuurtransistor opblaast. Deze vormt dus een kortsluiting voor deze spannings piek.

Groetjes Hans.

Effe voor alle duidelijkheid ik ben niet echt technisch onderlegd maar wil wel graag alles zelf uitproberen, dus to the point is dit eenvoudig zelf te maken of moet ik me weer een klap Euries uit de zak laten kloppen bij de lokale modelbouw toko.
Groetjes Norwin

Dit kost echt niet veel, een diode van het type 1N4148 of een iets zwaardere 1N4004 kost niet meer dan een kwartje. Voor een klein relais is het eerste type het meest geschikt.

Groetjes Hans.

Hoi Norwin,

Een oud Chinees spreekwoord zegt; "Een plaatje zegt meer dan duizend woorden" (maar dan in het Chinees :wink: ). :lol: :lol: :lol:

afb5689.jpg

Naast de spoel van het relais zie je de blusdiode :D .

Groetjes Danny.

@Danny,
Dit bedoel je toch eigenlijk
  • "图片值得一千个词"(vereenvoudigd Chinees)
    of
    "圖片值得一千個詞" (traditioneel Chinees)
    In Pinjin lees: túpìan zhíde yigiãn ge cí

Even geen Chinees, maar onvervalst Nederlands. Waarvoor een blus diode. Een spoel heeft een bepaalde hoeveelheid energie opgenomen en geeft dit ook weer terug bij het uitschakelen van de stuurstroom. Bij het inschakelen zal er enige tijd verstrijken voordat de max. stroom wordt bereikt en constant blijft. Hierbij vormt zich een magnetisch veld wat het relais inschakelt. Als er een weg heen is, is er ook een weg terug. De heenweg zal laten we zeggen 1 microseconde duren, maar de terugweg 100 nanoseconde, dit is de tijd dat het magnetisch veld wordt afgebouwd. Dezelfde energie die er is ingestopt komt er ook weer uit zij het in tegengestelde richting en in een veel kortere tijd. Hieruit volgt dat de spanning ook wordt opgeslingert tot 10X de voedingswaarde en bij 12 volt kan dat dan 120 volt zijn. Doordat er nu een diode over de spoel zit en de stroom in tegengestelde richting gaat is deze door de diode geleidend geworden zodat er geen hoge piek ontstaat. Zie het zo, neem een brandkast en leg deze op een aanhangwagen. De wagen kan dit makkelijk dragen. Hijs hem op en laat hem vallen, dan gaat hij dwars door de wagen heen, hoewel het gewicht van de kast niet is veranderd, doch doordat de tijd van het ophijsen langer duurt dan het vallen, komt ook hier de energie in een kortere tijd weer vrij met als gevolg schade.

Groetjes Hans.

Kijk dit zijn antwoorden waar een eenvoudige kaasboer wat mee kan. 8O
Bedankt allen en als er nog iemand weet hoe ik een relaisompoolmodule kan bouwen dan hou ik me aanbevolen. :!:
Gaarne ook weer in bruikbare appelen en peren taal :?

Back