ABC Hobby Austin Mini Countryman (retro)

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Catweazle(c), 24 aug 2008.

1. Caretaker

Caretaker

Lid geworden:
    15 mei 2005
    Kijk , dat is nou info waar ik iets aan heb..
    hartelijk dank hiervoor..
    Ik had al ergens gelezen dat de TL-01 bodymount ook een optie was om te gebruiken bij de Mini Pickup...

Hartelijk dank.

Greetz
    Jim

2. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Even een kleine update.

Heb de besturingservo en de motor in de mini gebouwd.

Zoals gewoonlijk eerst weer even de tekening er bij.

Tijdens de inbouw van de servo, is de servosaver uitgewisseld tegen de optionele versie. Deze beschikt over metale slip delen waar bij de standaard saver plastic is gebruikt.
    Ook zijn de plastic servohouders uitgewisseld tegen de aluminium versie.
    De servo zelf is van het type Futaba S3003, deze had ik nog liggen dus dat kwam mooi uit.

De motor was vrij snel te plaatsen.
    Het uitlijnen van het tandwiel nam de meeste tijd in beslag. Dit kwam doordat je geen geleidingstripje langs de tandwielen kan plaatsen omdat daar geen ruimte voor is. Je moet het dus geheel op het oog doen. Maar met een beetje geduld is ook dit gelukt en zitten de tandwielen precies in lijn.

De motor spec's zijn niet erg spectaculair, maar zal ze toch even geven.
    De motor is van het type Speedmachine 23x2 turns en heeft een afgegeven vermogen van 105,5 watt.

Dit was het weer voor deze keer.
    :bye: Ruud

3. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Was echt een weekendje om eens lekker te hobby'n.
    Ben al weer een aardig eindje opgeschoten.

Na de vorige keer de motor te hebben gemonteerd, was het nu eerst zaak om de Spur Gear Cover in orde te maken voor montage.
    Dit is weer een van de extra optie's die niet standaard bij het pakket in zit.
    Denk dat deze optie echter geen overbodige luxe is omdat het de tandwiel overbrenging tussen de motor en de cadanas tegen vuil gaat beschermen.

Eerst weer even wat tekenwerk van het geheel.[​IMG]

De Spur Gear Cover wordt in een blister van twee stuks geleverd en is standaard doorzichtig.
    Voor deze te monteren is moet er dus eerst 1 worden uitgeknipt, de gaten worden aangebracht en eventueel worden gespoten of geverfd.
    Daarna kan de cover met een 4 tal schroefjes en twee boutjes en moertjes op het chassis worden aangebracht.

Daarna was het tijd om de ontvanger, ESC, accu en antenne aan te brengen en aan te sluiten.

Het geheel ziet er nu zo uit

Zoals op de foto te zien is heb ik ook de standaard antenne gewisseld.
    Standaard is er een sprietantenne bij het pakket aanwezig. Deze steek door de kap na buiten wat ik persoonlijk een lelijk gezicht vindt.
    Ik heb daarom dan ook de keus gemaakt om de optionele Stealth antenna te gebruiken.

De antenne is vrij simpel als volgt aan te brengen op het chassis en blijft binnen de kap.

Deze antennes zijn niet alleen bestemd voor de Genetic chassis maar kunnen mbv het bijgeleverde beugeltje op vrijwel elk chassis worden aangebracht.
    Het is wel een zaak even goed naar de tekening te kijken. Daar wordt namelijk aangegeven hoe er met de antennedraad moet worden omgegaan.
    Deze mag onder geen enkele voorwaarde worden afgeknipt, maar wordt op een speciale manier netjes om een bijgeleverd houdertje gewikkeld.

Hier even een closeup fotootje van hoe het er dan uit ziet.

Nu nog even een overzicht foto uit een andere hoek, van de vorderingen tot nu toe.

Nu het chassis rijklaar is wou ik het natuurlijk ook even uitproberen.
    Maar dat was jammer want het regende de hele zondag en kon hem dus niet buiten laten rijden.
    Dan maar even de wielen in de lucht en kijken hoe hard deze zouden draaien.:D
    Heb dat maar heel even gedaan, de banden zijn nl nog niet aan de velgen verlijmd en kwamen door de snelheid meteen los van de velgen.
    Dat was wel even lol :lol:

Na de banden weer op hun plaats te hebben gezet, nog even een beetje in de kamer aan het spelen geweest met het chassis en alles funktioneerde prima.

dat was het dan weer voor deze keer.
    De volgende stap die ik ga doen is het aanbrengen van de Stealth Bodymount. Ook dat is weer een extra optie.

4. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Stealth mounts

Eén van de dingen die ik van mijn eerste bouwproject heb geleerd, is dat ik geen uitstekende bodyposts op mijn chassis wil hebben.
    Persoonlijk vindt ik dat dit de auto er niet mooier op maakt.

Bij het Volkswagen Kever project heb ik dat probleem opgelost mbv magneten. Deze keer ga ik het nog anders oplossen.
    ABC Hobby heeft hier een Stealth mount oplossing voor. Dit is weer een van de optie's die ik tegen kwam toen ik aan het uitzoeken was wat de fabrikant van de auto aan extra's te bieden had.

Het pakketje ziet er als volgt uit en kost momenteel $13,50.

Het geheel is geen vervanging van de bestaande bodyposts, maar een aanvulling. Het mooie van deze optie is dat het ook bij andere chassis te gebruiken is.
    Ik heb een stukje terug al een gedeelte van de tekening laten zien toen de vraag kwam of de kap die ik in dit bouwverslag gebruik, ook op een ander chassis zou passen.
    Hier deze tekening nog een keer.

Zoals je kan zien is deze optie bij de meest uiteen lopende kapvormen toe te passen.
    De enigste beperkingen bij het gebruik van deze optie is,
    - je moet minimaal 20mm vrije ruimte hebben tussen de boven kant van de bodypost houder en de kap. Dit wordt ook aangegeven bij de laadbak van de auto links onder op de tekening.
    - de bodyposts moeten een doorsnede van 5 of 6mm hebben.

De volgende foto laat zien wat er voor een bodypost nodig is.
    Het pakketje bevat materiaal voor 4 bodyposts.

Het geheel is een soort klik systeem.
    Je legt de C-delen tegen elkaar, schuif de ring B om de C-delen en je drukt als laatste de kogel van onderdeel A in de C-delen.
    Simpel toch :)

En zo ziet het er uit als het puzzeltje in elkaar is gezet.

Als laatste stapje breng je dan het bijgeleverde stukje dubbelzijdig plakband aan op de C-delen en het geheel is klaar voor montage aan de bodyposts.

Na dit klusje is het zaak de bodyposts op maat te maken.
    Dus maar even de kap erbij en kijken hoeveel ruimte we hebben tussen de kap en het chassis.

De voorkant is een eitje. De Steatlth mount past pecies tussen de kap en het chassis. Moet dus de posts zover inkorten de Stealth mount er net op past.

De achterkant was wel even meten en passen, maar dat is uiteindelijk toch ook goed gelukt.

Een overzicht van het geheel.

en zo ziet het er dan uit als de kap er op zit.

Zo, weer een stapje verder.
    Nu kan het body werk gaan beginnen. Daarover de volgende keer.

5. Caretaker

Caretaker

Lid geworden:
    15 mei 2005
    Zo Ruud dat ziet er goed uit.
    Wat een geweldige bodyposts zijn dat, als ik het goed begrijp plak je een deel op je body met 2-zijdig tape, en dan kun je hem op het chassis deel klikken.
    Dat is zeker wel een optie om mijn Mini Pickup er straks op te monteren..
    Ik hou ook niet zo van die uitstekende bodyposts maar met mijn offroads is er denk ik geen andere mogelijkheid.

Greetz
    Jim

6. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi Jim,

klopt zoals je schrijft,

je plakt het kogelgewricht in de kap met dubbelzijdige tape en deze klikt om en in de op de bodypost gemonteerde houder. Zie linksboven op de tekening.
    De houder heeft een standaard gat van 6 mm waar de bodypost doorheen gaat en wordt met een schroefje aan de bodypost vergrendeld.
    Voor posts van 5 mm doorsnede zijn extra vulbusjes bijgeleverd.

De kogelgewrichten zitten tot mijn verbazing bijzonder vast in de kap. Denk dat er een speciaal soort tape voor is gebruikt.
    Ook de grip tussen kogelgewricht en houder is zeer hoog. Mss zelf genoeg voor je offroads.

Hoop dat het je lukt om de Mini Pickup op het M-03 chassis te zetten.
    Ben er wel nieuwsgierig naar, dus laat even weten als je het klaar hebt of mee aan de gang gaat.

Succes

7. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Spuitwerk is gestart

Zo de eerste aanzet tot het spuiten van de body is begonnen.

Hier enkele fotootjes van de start.

Allereerst de hele body aan de binnenkant goed schoon gewassen met dreft. De volgende stap was het aan de binnenzijde afplakken van de ramen, lampen en de plaats op de motorkap waar de hoodflame moet komen. Na het afplakken is de hoodflames voorzichtig uit het afplakband uitgesneden.

Zo je ziet heb ik voor het spuiten van de hoodflames niet de gehele binnen kant afgeplakt, maar alleen een groot gedeelte rondom de hoodflames.
    Ik spuit nl met een dus danig lage druk en dunne naald dat de overspay minimaal te houden is.
    Mijn spuitdruk is 1 bar en ik gebruik een naalddikte van 0.2 mm. Daarnaast zet ik de naaldbegrenzing ook nog een keer op 1/3 van zijn bereik zodat ik heel fijne nevel krijg.
    Deze manier van spuiten heeft mij heeel veeeel oefening gekost, maar het resultaat is dat ik vaak veel laagjes achter elkaar door kan spuiten en je gelijk naar het eind resultaat kan werken.

Na het zetten van de hoodflame heb ik de hele binnen kant van de body voorzien van 1 laagje multicolor.
    Dit vind ik persoonlijk nog het moeilijkste spuiten. Het gaat zo dun dat je het amper kan zien wat je doet en dan is het echt oefenen om het in één keer egaal te kunnen krijgen.

Hier nog even een dichterbij'tje van de motorkap.

Zo je ziet is er nog weinig of niets van de multicolor te zien op de body. Dit wordt pas echt zichtbaar zodra de hoofdkleur helemaal is aangebracht.

Kreeg tijdens het terug zien van de foto's en het schrijven van dit stukje weer een ideetje :idea: dat ik gelijk nog even wil uitproberen.

Dus tot zover dit update'tje.

8. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Bedacht tijdens het schrijven van de vorige update dat ik een paar van de stickers ga uitwissellen door spuitwerk.
    Zo ben ik van plan om de raamlijst van de voor- en achterruiten te spuiten ipv te stickeren.
    Ook de scharnieren van de voorportieren de deurhandgrepen de gril en sierstips lang de zijkant ga ik proberen chroom te spuiten.
    Om dit te kunnen gaan doen was er nog wat extra afplakwerk nodig.

Wat nu ook meteen goed te zien is, is een naad die over de hele achterkant van de body loopt. Deze is vrij diep, en ik weet niet of dit een pers of malfout is geweest. Durf dus ook niet te zeggen of dit op al deze body aanwezig zal zijn.

Op de volgende foto is deze naad goed te zien. Hij loopt net voor de stealth mounts langs.:(

Hoop dat het niet meer zo opvalt als het spuitwerk klaar is.

Vlak voor het spuiten heb ik ook de voor- en zijramen even opnieuw afgeplakt. Deze staken mij te ver over de ramen heen waardoor het spuiten van de randen lang het dak een stuk moeilijker is.

Na al deze aanpassingen kon dan eindelijk het spuitwerk beginnen.
    De volgende foto's tonen de eerste 3 lagen. Nu kan je gelijk zien hoe dun er gespoten wordt.
    Ook zie je dat de multicolor laag die als eerste is gespoten nog steeds niet echt zichtbaar is.
    Maar rustig afwachten :), dit komt zodra de helezaak gesealt wordt.

Nadat de body op kleur gespoten is, waarvoor ik nog eens 5 lagen nodig had, heb ik de accent kleur op de wielbakken en de onderkant van de body aangebracht.
    Hier heb ik met opzet niets afgeplakt om dat ik de overspay als schaduw werking wil gebruiken.

De volgende stap was het afdekken van de reeds gespoten lagen.
    Dit heb ik gedaan door 2 lagen zilverkleurig en 4 lagen zwart aan te brengen.
    Dit levert dan het volgende resultaat op en is het effect van de multicolor laag ook in een keer zichtbaar.

De eerder genoemde naad over de achterzijde van de body is nog wel zichtbaar, maar valt niet zo er op.

Tot zover de vorderingen tot nu toe.

9. westy1969

westy1969

Lid geworden:
    25 sep 2007
    Dat heb ik bij mijn tamiya bmw kap ook, het zal wel met het produktieproces te maken hebben.

En wat ben je weer een mooiprojectje aant maken zeg.

10. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi westy,
    bedankt voor je compliment.

Mss bouw ik er wel weer een bagagedrager of iets dergelijks over heen.
    Zie je het helemaal niet meer.:)

Ga vandaag nog weer eens lekker aan de gang, heb nu nog even de tijd omdat ik momenteel ziek thuis ben. Dus even de situatie uitbuiten;)

11. tamiyam03freak

tamiyam03freak

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Citaat:
    Oorspronkelijk geplaatst door tamiyam03freak [​IMG]

Mijn andere mini :
    [​IMG]Deze afbeelding is verkleind. Klik op deze balk om de volledige afbeelding te bekijken. De originele afbeelding is 1024x768 en 328KB.[​IMG]
    Hier zie je m'n ander mini project , ik heb deze niet op het forum geplaatst maar dat is wel nog de bedoeling , ik ga nog verdere details aanbrengen ( lchtbuckets met verlichting zit er al in )

Hé man komt me bekend voor, heb ik die al niet ergens gezien:grin:

ABC Hobby Austin Mini Countryman (retro)

Zit er bij jou trouwens ook een naad over de hele achter kant van de body?

Ben benieuwd wat jij er van gaat maken.

Succes.

Dag Ruud ,

Ik denk ik post het hier erbij , het gaat tenslotte om joun auto.
    Op mijn kapje heb ik ook de lijn erin staan , dus ga er maar vanuit dat het in elk kapje zit . Hier een foto ter verduidelijking :

Deze afbeelding is verkleind. Klik op deze balk om de volledige afbeelding te bekijken. De originele afbeelding is 1024x768 en 433KB.[​IMG]

De 2 mini's samen :
    [​IMG]Deze afbeelding is verkleind. Klik op deze balk om de volledige afbeelding te bekijken. De originele afbeelding is 1024x768 en 553KB.[​IMG]

Motorblokje met austin clubman op achtergrond :
    [​IMG]Deze afbeelding is verkleind. Klik op deze balk om de volledige afbeelding te bekijken. De originele afbeelding is 768x1024 en 294KB.[​IMG]

En hier van de lijn :

Ook aan de zijkant zie je de lijn lopen :

Zo nu weet je meteen hoe mijne eruit ziet , en dat het een altijd voorkomend probleem is.

groetjes ,

levi ;)

[​IMG] [​IMG]

12. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi Levi,

zien er alle twee goed uit.

Leuk te zien dat je ook een groene kleur voor de countryman hebt gekozen.

Twee zielen één gedachte.:)

Ben net aan het experimenteren met het chroom spuiten van de trips langs de wielbakken en onderkant van mijn mini. Moet nu even drogen voor ik weer verder kan.

Post vanavond de resultaten van vandaag wel weer.

13. richardh

richardh

Lid geworden:
    25 feb 2007
    ben benieuwd!

heb ook nog een kale kap liggen voor mijn tam cooper, dit geeft food for thought :)

14. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Chroom gespoten

Zo weer lekker een dagje aan het spuiten geweest.

Heb me weer forstelijk vermaakt en ben weer een aardig eind opgeschoten. Onderstaande foto laat zien hoe ik de basis voor de chrome voorruitlijst en de koplampen heb gelegt. Dit is allemaal aan de binnen kant van de kap gespoten.
    Ook is de chrome strip langs de wielbakken en de onderkant van de body aangebracht.

Tijdens het spuiten hiervan bedacht ik me opeens dat de hoodflame me nog niet helemaal aanstond en dat ik de vouw op het midden van de motorkap in de flame wou betrekken zodat er een soort zwaard op de motorkap ontstaat .:p
    Dus ook dat gelijk maar even aangepakt. Als ik dan toch bezig ben... kan dat er ook nog wel even tussen door.
    Heel voorzichtig het beschermfolie van de kap gesnede waar dat weg moest, de zaak vetvrij gemaakt en even met een grid 4000 schuurpapiertje de kap bewerkt.
    Daarna als eerste kleur het ondergrond zilver aangebracht. 3 laagjes waren voldoende.

Nu kon de red/gold lak gespoten worden en was de vouw in de hoodflame opgenomen.

Na het goed bekijken van het gespoten werk, was ik toch niet tevreden over de kwalteit van de chrome strips aan de onderkant van de auto.
    Deze waren doordat ze van binnen uit waren gespoten toch niet zo glanzend als ik ze wil hebben.
    Het chrome is me te grijs en heeft geen hoogglans.:(
    Dus ga ik het chromewerk aan de buiten kant van de kap spuiten ipv de binnenkant.
    Het kan nl wel wat ik wil, kijk maar naar het proefstukje naast de auto. Daar kan ik mezelf op zien toen ik de foto maakte en dat noem ik pas chromewerk:D

Dus de stoute schoenen maar aangetrokken en weer heeel voorzichtig overal de beschermfolie weggesneden waar het chroom moest komen.
    De plaatsen weer vetvrij gemaakt en maar nu de te verchromen plekken met een grid 6000 schuurpapiertje bewerkt. Er mogen nl geen krasjes aanwezig zijn omdat deze meteen zichtbaar worden in het chroomwerk.

Het chroomwerk is uit 4 laagjes chroom opgebouwd. Na het spuiten van elke laag heb ik een ongeveer een 1/2 uurtje gewacht, toen met een pluisvrij katoenendoekje het chroom goed afgeveegd en de volgende laag gespoten.

Dit is het resultaat wat ik wilde bereiken. Spiegeltjes:D
    Als ik nu in de grillijst en koplamprand kijk kan ik me zelf tenminste zien. Zo hoort chroom te zijn.

Gelijk de daklijsten en stijlen ook maar even mee genomen. Hou wel van een beetje bling bling.

Vast even een tipje van de sluier optillen om te kijken of het allemaal goed gegaan is.

en kan het geheel nu rustig een nachtje drogen voor het afgewerkt gaat worden.

tot zover weer de stand van zaken van dit dagje spuiten.

15. richardh

richardh

Lid geworden:
    25 feb 2007
    en wat voor een chroom verf gebruik je daarvoor?

want het ziet er idd goed bling uit ;)

16. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi Richard,

ik heb Alclad ALC114 voor lexan gebruikt.
    Er wordt aangeraden de hoogglans ondergrondlak (ALC305) te gebruiken. Dit heb ik echter niet gedaan.
    Heb met proefspuiten ondervonden dat deze lak niet flexibel genoeg is voor de kappen die wij gebruiken.

Als ondergrond heb ik dekkend zwart van Schmicke gebruikt maar denk dat het op zich niet uit maakt welk ondergrond kleur je gebruikt.

Als je de proefspuit op de foto naast het prikkertje bekijkt, daar zit helemaal geen zwart onder. Deze is direct over het groen heen gespoten.

Het is echter wel zaak dat je tijdens het spuiten niet meer druk gebruikt dan 1 bar en je de spuit tussen de 10 en 15 cm van van het te spuiten oppervlak af houdt en je zeer dun spuit.
    Als je dit niet doet heb je grote kans dat het chroom wit uit gaat slaan. Dit is mij in het begin ook gebeurd.;)

De lak kost dacht ik ongeveer 5,50 euro en is direct spuitklaar.

17. richardh

richardh

Lid geworden:
    25 feb 2007
    thnx ruud

Alclad heb ik wel eens van gehoord maar waar krijg je dat?

Nog nergens zien liggen.. hebben ze dat in almere ook?

en welke zwart van schminke, ik heb wel schmincke verf maar ik denk niet de goede hier!

het blauw op mij laatste vliegtuig (is wel depron en dus niet helemaal te vergelijken met lexan..)geeft af met mijn zweet vingers af en toe ;)

Laatst bewerkt: 11 okt 2008
  18. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi Richard,

de Alclad is idd bij almere te verkrijgen. Durf alleen niet te zeggen of jij de chroom voor lexaan of de chroom voor plastic nodig hebt.
    Het enigste verschil wat ik me zo kan bedenken is dat voor lexaan je van de binnenkant af spuit en plastic je aan de buitenzijde spuit.
    Maar of de samenstelling van de lak ook anders is weet ik op dit moment niet.:(

Het zwart van schmincke is het dekkend basis zwart, dacht nr 702.

Heb ik nog een tipje voor je,
    ik heb aan mijn linkerhand altijd een katoenen handschoen als ik met spuiten, schuren ed. bezig ben.
    Dit voorkomt de nare vingerafdrukken waar jij het over had.
    Heb daar in het verleden ook al verschillende keren narigheid in het spuitresutaat door gehad.
    Met spuiten is niets zo naar als vingerafdrukken, je ziet ze altijd weer in het eindresultaat terug en kunnen je werk aardig verzieken;)

19. richardh

richardh

Lid geworden:
    25 feb 2007
    Thnx voor de tips!

Die handschoen ga ik gebruiken! (wel aan mijn rechter hand ben links ;) )

Depron is een soort (piep)schuim achtig spul, niet echt palstic maar meer een foam plank waar je goed mee kunt bouwen, en het is gemakkelijk te bewerken.
    Eigenlijk ook goed om evt interieur voor jou project, het is alleen wel zacht dus als je er een keer je nagel inzet blijf je dat zien!

Dat heb ik met schmincke bauw gespoten en dat geeft na het spuiten nog af.. en dat deed het met rood niet..
    Maar da's niet zo'n groot probleem

Die chroomverf kan ik denk ik niet gebruiken op depron, de oplosmiddelen lossen denk ik ook het depron op, al zou dat wel erg mooi staan op sommige vliegtuigen! :)
    Maar voor de kap van tam-mini ga ik wel wat regelen!

20. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    als ik zo lees wat depron is en dat je schmicke verf gebruikt, zou ik het toch eens een keer op een proefstukje depron proberen met de chroom voor lexaan.
    Deze is zover ik ervaren heb niet echt agressief en met een dekkende onderlaag kan het al helemaal geen kwaad.
    Het chroom gaat nl niet door de onderlaag heen:)

Wel is het zaak om de ondergrond voor chroom spiegelglad te hebben.
    Elk oneffenheidje zie je nl direct.

Kan je trouwens het blauw dat je gespoten hebt niet sealen met de blanke glans lak van schmincke.
    Deze lak blijft ook nog een elastisch na gebruik. Gebruik ik ook in een verhouding van 1 op 1 verdund.

Deel Deze Pagina