ABC Hobby Austin Mini Countryman (retro)

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Catweazle(c), 24 aug 2008.

1. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi EraZor,
    bedankt voor je compliment. De chassis hebben wat deckopbouw betrefd inderdaad wel wat van elkaar weg.

Het is wel de bedoeling dat mijn Countryman straks het asfalt gaat raken. :lol:
    Denk alleen niet dat ik wedstrijden zal gaan rijden om dat ik daar nog laaaaang niet ervaren genoeg voor ben. ;)
    Sta echt nog in de kinderschoenen wat betrefd het rijden met RC wagens. :)
    Wil wel probren om met de Countryman straks te gaan driften. Weet niet of dat moeilijk is, maar kom er dan vanzelf wel achter :lol:

2. EraZor

EraZor Guest

OK, cool dat je er iig mee de weg op gaat! Één puntje: aan de voorkant vh chassis zit nu een plastic bevestigingspunt dat je zilver hebt gemaakt. is dit de bevestiging voor een bunmper van foam oid? Het valt wel érg op nu..Lijkt zelfs onder de kap door te steken, of is dat gezichtsbedrog? Wellicht is zwart een minder opvallende kleur?

Overigens: ik zie dat je veel details van je kap aan de buitenkant hebt gespoten. Die lak ben je bij de eerste aanrijding wel kwijt, vrees ik, of had je daar aan gedacht?

Laatst bewerkt door een moderator: 31 okt 2008
  3. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007

Hoi EraZor,
    Het bumper gedeelte waar je op doeld, valt staks helemaal weg achter de orginele body bumper.
    Het is nu nog zichtbaar omdat ik de body nog niet goed in de vergrendeling heb gedrukt. Hij ligt er los boven op.
    De body zakt als deze vergrendel is, nog zeker 5 a 7 mm.

Op onderstaande foto's heb ik de body even in de vergrendeling geklikt.
    Dit is dan de juiste hoogte.

Je ziet, ziet er al gelijk heel anders uit ;)
    Mocht het zo zijn dat na het plaatsen van de bodybumper de chassis bumper nog steeds te veel zichtbaar is, dan haal ik die als nog gewoon weg. :)

Heb er ook al rekening mee gehouden dat bij een aanrijding de lak zou kunnen beschadigen.
    Heb dan ook al een contract afgesloten met een autoschade bedrijf om de auto dan weer op te lappen :lol:

Maar even zonder dollen, als al het werk klaar is aan de body, komt er nog een laagje elastische blanke lak over de gehele body.
    Op die manier hoop ik het lakwerk toch weer enige bescherming te geven.;)

4. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hallo allemaal,

had weer chroomverf besteld bij Airbrush Almere, mijn hofleverancier :lol:, maar kreeg een mailtje van ze dat ze door de verf heen waren en deze begin volgende week pas weer binnen kregen.:(

Wordt dus even wachten voor ik de voorbumper helemaal gereed kan maken.

Ben op dit moment ook een beetje aan het twijfelen geraakt of ik de hoodflame wel weer op de motorkap zal gaan aanbrengen.

Nog even een geheugen opfrissertje,
    links zoals deze er in eerste instantie opzat, rechts zoals de Countryman nu is.

Ondanks dat ik het een heel mooie flame vind, denk ik zelf dat het een beetje over de top gaat als ik de hoodflame weer aanbreng.
    Dit te meer omdat ik ook nog spiegels op de voorspatborden wil gaan plaatsen.

Dat zullen waarschijnlijk deze spiegels worden.

Zal dus nog even dubben worden.
    Laat hierover rustig jullie mening weten, ben er wel benieuwd naar.

5. EaRnst

EaRnst Guest

GEEN FLAME:D Hij ziet er perfect uit zo :D:D:D
    jammer dat je door de verf heen ben :(

grtz. Earnst

6. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Ramen gewassen en lampen aangepast

In afwachting van ... ben ik de ramen en de koplampen van de Countryman maar eens onderhanden gaan nemen.

De koplampen zien er na wat lijntjes nu zo uit.:D

Heb ze even uitvergroot om het een beetje zichtbaar te krijgen.

Na dit klusje was het tijd om de ramen van de mini eens onderhanden te nemen er daarna te gaan wassen.

Eerst heb ik de portierramen van hun details voorzien.
    rechterportier

linkerportier.

Zoals je ziet op de laatste foto is het wel eens tijd om de ramen te gaan wassen :lol:
    Zit een aardig zakkertje op.

Voor het wassen heb ik alleen geen sopje gebruikt, en was ook niet met een 10 minuutjes klaar.
    Ik heb hiervoor even de hulp ingeroepen van de grid 2400, 3200, 4000, 6000, 8000 en 12000 schuurpatjes. :)
    Als laatste actie bij deze wasbeurt kwam het HG glans, laminaat reparatie flesje om de hoek kijken.
    Dus toch nog even wassen :lol:

Daarna kwam het geheel zo uit strijd.

Wil bij deze toch Caretaker nog een keer bedanken voor zijn tip van de F-4G Phanthom II.
    Je ziet het resultaat, kon het Sol spul niet zo gauw te pakken krijgen, maar het spul van HG werkte ook goed.:D

Na heel wat wikken en wegen heb ik ook maar besloten om GEEN hoodflame meer op de motorkap aan te brengen. Er komt straks alleen nog een Austin embleempje op en thats it.
    Ben toch tot de conclusie gekomen dat het over de top zou zijn.:)

7. tamiyam03freak

tamiyam03freak

Lid geworden:
    11 mrt 2008

Ziet er strak uit , al zou ik zelf het overige plastic van de ramendetails snijden , op deze manier zal het niet nóg matter worden...
    Wat ik nog heb gedaan zoals je hierboven kunt zien is een mini stickertje ( zit bij de tamiyakits ) aan de rechteronderkant van het achterraam in het rechter deurtje :D

als je wilt stuur ik je zo een stickertje wel op in een envelopje..;)

8. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi Levi,

Heb het plastic al uit de raamdetails gesneden, de matheid die je nog ziet is nog een overblijfsel van de glaslak. Dit krijg ik er niet verder meer uit.:(
    Durf ook niet echt goed dieper door te schuren omdat ik dan bang ben door de ramen heen te schuren.

Gaaf dat stickertje, zou mooi op de linker zijkant achter op het raam kunnen, zit niet iets een beschadiging en is deze gelijk weggewerkt.:D
    Stuur je wel even een pb'tje met de gegevens.

9. tamiyam03freak

tamiyam03freak

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Je hebt pb 'tje terug van me;)

10. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    prachtige koplamen, zijn deze nu met een decal gedaan?

11. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi ShadesInBlack,
    ik heb inderdaad gebruik gemaakt van een decal.
    Heb eerst een zwart/grijs ontwerp gemaakt met een tekenprogramma. Heb hiervoor als voorbeeld de koplampen van mijn vorige project, de Volkswagen Kever, gebruikt. :lol:

Toen ik dat eenmaal had staan, ben ik met proefafdrukken net zolang gaan verkleinen tot ik de juiste maat voor de mini koplampen had.

Daarna de zaak op decalpapier afgedrukt, de decals gesealt en op de mini aangebracht.:)

Leek me de beste optie, kan al wel aardig met de airbrush over weg, maar dit was me toch iets te fijn werk om te spuiten.

Nog een klein grapje,
    als je het voorbeeld zou bekijken van de Kever, en hoe ik de uiteindelijk decal op de mini heb zitten, dan zitten ze op de kop. :lol:

12. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006

Zelfs al is dit zo, nooit toegeven! Nee dat is om de high-end optische redenen die bij de ontwikkeling van de mini gebleken is na verder onderzoek.
    Was mij trouwens niet opgevallen.

Zo'n decalpapier, is dat gewoon transparante zelfklever? Hoe krijg je dat dan netjes op de bolle lampen?
    Ik vind het netjes!

13. Vin

Vin

Lid geworden:
    22 jan 2007
    Wat een waanzinnig mooie Mini! Voor de bumpers zou je ook chromen Tamiya bumpers kunnen gebruiken, die zien er zo uit:

14. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hallo ShadesInBlack,
    Het door mij gebruikte decalpapier, kan je zien als een transparante decal op A4 formaat.
    Het aanbrengen van de decal gebeurt, na het printen en sealen, net zo als een standaard decal.
    Om de decal strak te krijgen heb ik een softer gebruikt. Dit spul zorgt er voor dat de decal zachter en nog soepeler wordt.
    Na het aanbrengen heb ik een houten prikker genomen en van uit het hart van de decal alle oneffenheden uit de decal gerold.;)

Het decalpapier heb ik van mijn hofleverancier Airbrush Almere. :lol:
    Het is te verkrijgen voor intjet en laserprinters in transparant, blank, en wit.

Hoi Vin,
    bij de Countryman wordt al een bumper geleverd, moet deze alleen nog aan mijn wens aanpassen.

Aan de zijkanten van de bumper ga ik nog stangetjes aanbrengen die van de stootnokken tot het einde van de bumper lopen.
    Het geheel wordt dan weer, je raad het al, chroom gespoten. :lol:

Heb trouwens vandaag een nieuw potje chroomverf binnen gekregen, dus aankomend weekend gaat het feest weer beginnen:)

15. richardh

richardh

Lid geworden:
    25 feb 2007
    hij gaat lekker!

de ramen zien er weer piek fijn uit, en ik wist niet dat er ook 12000 grit papier was?

ben benieuwd hoe ie er uit gaat zien met de spiegels erop... ben voor mijn echte mini aan het twijfelen of ik ze op de spatborden ga zetten, het ziet er wel lekker retro uit!

hier in nederland heeft bijna niemand ze op de spatborden zitten maar in japan waar de mini oorazend popiejopie is daar doen ze het meer.. (eigenlijk meer reden om ze wel op de spatborden te zetten ;) )

hij gaat lekker hou vol :-D

16. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi Richard, komt ook weer van mijn hofleverancier. :lol:

Hier het linkje naar het setje polijstlinnen.;)
    Airbrush Services Almere

17. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Bumper en spiegels gereed maken

Vandaag ben ik begonnen met het gereedmaken van de voorbumper en de spiegels.

De bumper moest eerst weer worden uitgesneden.

Daarna heb ik de stangetjes die aan de uiteinde van de bumper moeten komen van 2 mm koperdraad geknipt en gebogen.

Het geheel aan elkaar gemonteerd en de zwarte ondergrond voor het chroomwerk aangebracht.

In tijd dat de bumper aan het drogen is ben ik verder gegaan met het gereed maken van de bumper ophanging en heb deze alvast op de Countryman gemonteerd.

Had daarna nog wat tijd over en ben vast begonnen met het gereed maken van de spiegels.

Even los op de body gelegt om te kijken of de verhouding een beetje klopt.

Denk dat het wel aardig klopt.

Hoop morgen de bumper en spiegels af te werken en te plaatsen;)

18. richardh

richardh

Lid geworden:
    25 feb 2007
    hey ruud,

als ik de spiegels zo zie zijn de (hoe ga ik die dingen nu noemen..) stukjes tussen de spiegel en de body, te lang.. [​IMG]

ik ben voor mijn roestaratie (nieuwe voorkant :) ) aan het knutselen geweest met tape en die spiegel.. en zoals ze hier zitten zag ik het meest, niet zo veel dus;)
    (of ze echt zo moeten zitten weet ik niet want volgens mij was er geen standaard plek voor de speigel op de spatborden)

maar je ziet zo ook dat de stukjes naar de body korter zijn..

als je meer foto's wilt geef maar een gil

19. richardh

richardh

Lid geworden:
    25 feb 2007
    deze geeft ook een beetje een idee

20. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007

Hoi Richard,
    zoals je zelf al zij, zal je aan spiegels met een korte spiegelstang weinig hebben.
    Je kan de spiegels dan niet zo plaatsen dat je ongehinderd langs de auto kan kijken.
    Op je foto is dat ook duidelijk te zien. De kijklijn van je spiegel ligt nl maar voor de helft lang je Mini.
    De andere helft wordt geblokkeerd door je voorruit/daksteil.:(
    Mocht je de mogelijkheid hebben om de spiegelstang met minimaal de helft van de spiegeldiameter te verlengen zal je achter uitzicht enorm verbeteren.
    Je zichtbeeld wordt dan niet meer belemmerd door de voorruit/daksteilen.;)

Ik heb ook nog even goed gekeken of bij mijn spiegels de spiegelstang iets kan worden ingekort.
    Dit gaat niet echt zonder de stevigheid van de gehele spiegel te verminderen. Ben bang dat ik dan tijdens het rijden met de Counrtryman de spiegels gauw af zal breken.:(

Ook denk ik dat je nu nog even een beetje een vertekent beeld hebt, omdat de linker en rechterspiegel verwisselt op de motorkap liggen. :lol:
    Had dit even zo gedaan omdat ze er anders afvielen.;)

Deel Deze Pagina