Accu voor de Banckert

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Lantaarntje, 22 nov 2017.

  1. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    Ik heb eens gekeken naar het gewicht van 12 volt 7 ah accu's. Die komen op ca 2.5 kg.
    De 6 v 12 ah accu die ik van de winkel kreeg weegt maar 1,7 kg. In dat laatste geval heb ik dus veel meer mogelijkheden voor aanvullend ballast.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.712
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maar die 6 Volt accu gaat toch niet door de opening. Ik zou hem er niet in zetten en dan romp en dek samen lijmen. Als de accu dan vervangen moet worden heb je een probleem. Of kan de motor geen12 Volt aan? Het is natuurlijk jouw boot en jij beslist wat je doet. We proberen je zo goed mogelijk te adviseren. Tekeningetje zal ik morgen maken en plaatsen. Gr. Klaas.
     
    Lantaarntje vindt dit leuk.
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.723
    Locatie:
    Salland
    Je hebt ondertussen al aardig wat antwoorden op je initiële vragen.

    Waarom lood? Omdat het lood in een accu een nuttig gewicht is. Natuurlijk kun je de boot aandrijven met Nicad, NiMh, van mijn part lipo's (nog lichter), maar dan zul je, om niet te kapseizen, tóch lood bij moeten voegen. Onhandig en onnodig.
    Gesealde loodaccu's zijn goedkoop, betrouwbaar en kunnen simpel geladen worden met een ladertje wat vrijwel niets kost. Het nadelen zijn: je kunt ze alleen maar langzaam laden met maximaal 1/10 van de nominale capaciteit. (dus een 7Ah loodaccu moet je gedurende 10 uur laden met een stroom van 700 mA (Milli-ampere) Verder is de spanningscurve van een loodaccu wat steiler dan van andere typen; vol levert hij braaf 12V, maar onder belasting "kakt hij langzaam in" naar 11, 10, 9 enz volt. (Ook weer een voordeel: je ziet dat je model langzamer vaart en weet dus: tijd om te laden!)
    Andere typen accu's vereisen een ander type lader = duurder.

    Ik prefereer in mijn "grotere" schepen lood. In mijn kleinere en snellere schepen maak ik gebruik van Lipo's: licht, kunnen veel energie genereren in korte tijd en snel oplaadbaar.

    Advies: maak eens contact met de scheepsmodelbouwvereniging in Heemskerk. Da's niet te ver bij jou vandaan, heeft een prachtig vaarwater en een heleboel kennis in huis.
    Doe daar eens wat kennis op. En ja, je zult waarschijnlijk verschillende adviezen krijgen; aan jou de schone taak om kaf van koren te scheiden
     
    Lantaarntje vindt dit leuk.
  4. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    Ik bedacht net het volgende: bij mijn bootje moet je om het goed waterdicht te maken het gehele bovendek verlijmen met de romp en daarna afwerken met een rubber stootrand. Ik bedenk nu dat je die verlijming ook zo kunt maken dat je die altijd weer los kan krijgen. Er is een kit obv van een silicon polymeer dat matig hecht èn elastisch en zacht blijft als je de twee helften op elkaar plakt. Daarna kun je de stootrand er met het zelfde spul omheen vast " lijmen" . De hechting is waarschijnlijk goed genoeg om ook bij belasting goed te houden. Moet je voor onderhoud of reparatie in romp zijn, dan kun je de twee helften weer met een mes gemakkelijk scheiden. En daarna weer vastplakken etc. Ik ga in ieder geval met proefstukken kijken of dit idee een kans van slagen heeft. Lukt het, dan zijn mijn problemen eigenlijk opgelost.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 22 nov 2017
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je hebt een drie-bladsschroef gemaakt, wat zijn diameter en spoed?
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.712
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een ding moet je goed bedenken. In de bouwfase zijn romp en dek goed te verlijmen/kitten en weer los te snijden. Als de boot is afgebouwd met alle fragiele delen bovenop, dan wordt het een hele uitdaging. Niet onmogelijk, maar (onnodig) moeilijker. Maar wat ik als moeilijk ervaar doet iemand anders misschien wel met 2 vingers in de neus. O, ja Er is geadviseerd om geen siliconenkit te gebruiken. Niks mis met de kit op zich, maar daarna wordt schilderen een regelrechte ramp. Maar goed, probeer het uit op je proefstukken. Gr. Klaas.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, ik blijf toch echt, in het geval van de Banckert, vasthouden aan die 12V 7Ah lood.
    Zoals Roel ook zegt, daklood is nutteloos gewicht en de Banckert is echt gemaakt voor zo'n loodaccu.
    Dan het verlijmen van het bovendek.
    Je zegt siliconenpolymeer.
    Blijf alsjeblieft van alles wat ook maar met siliconen te maken heeft af.
    Het geeft een partij ellende, niets hecht meer.
    Als je je boot wilt verven dan krijg je mooie vissenogen door siliconen, en dat kijn zijn omdat je nog iets op je vingers had, of een doekje wat toevallig bij de siliconen lag.
    Ik heb ooit eens een mal helemaal met siliconenverwijderaar moeten poetsen, en dan nog had ik af en toe vissenogen.

    Gert-Jan
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.712
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het is beslist niet kwaad bedoeld, maar soms is ondervinding de beste leermeester. Ik overdrijf niet door te stellen dat hier gezamenlijk meer dan 100 jaar modelbouwervaring spreekt/schrijft. En ik schrijf dit omdat ik een ander eigenlijk de fouten die ik (ook door mijn eigenwijsheid) heb gemaakt niet gun. Morgen plaats ik nog even de beloofde tekening. Gr. Klaas.
     
    Lantaarntje vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben ook nog voor de internettijd met modelbouw begonnen.
    Alles gedaan, van auto's, vliegtuigen, helies en boten (alleen nooit een duikboot.
    Helaas heeft dat heel veel geld gekost, advies was moeilijk te vinden (behalve af en toe de Hobby Bulletin) maar ik heb heel wat dingen stukgemaakt door onwetendheid.
    Ik ben heel erg van de nieuwste dingen uitproberen, de nieuwste accu's, motoren, laders, etc.
    Maar met alle electrokennis die ik heb, ik reed in 1980 al met electro-auto's en vanaf 1995 vloog ik 90% electro en m'n beroep was ook electronica monteur, kan ik gerust zeggen, ga niet eigenwijs doen als je niet electronisch onderlegd bent.
    Doe gewoon wat iedereen doet, dus loodaccu.
    Wilje toch eigenwijs doen dan kan ik je maar 1 advies geven wat volgens mij de enige andere goede oplossing is:
    Koop 4 Headway Lifepo4 cellen van 8 a 10 Ah
    http://www.headway-cn.com/en/showproducts.php?id=1560
    Die zijn onverwoestbaar, kan je makkelijk binnen een uur laden, als je wilt zelfs binnen 20 minuten.
    Je kan ze helemaal leegtrekken en ze hebben vrijwel geen zelfontlading.
    Daar koop je dan een lader bij, die zijn er vanaf een euro of 40.

    En dan heb je moderne accu's die jaren meegaan, licht in gewicht zijn en je vreselijk kan mishandelen.


    GJ
     
    Lantaarntje vindt dit leuk.
  11. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    Ik heb de schroef afgekeken van de plastic schroef die bij de bouwdoos geleverd werd. Wat voor spoed deze heeft weet ik niet. Is overigens simpel corrigeerbaar. Trial en error werk zal ik maar zeggen. Dat ik juist een drieblad schroef maakte komt om dat ie gemakkelijk in de drieklauw van de draaibank past. Dit voor nabewerking. Ik freesde drie gleuven in een stukje staf van 10 mm onder een hoek van effe 40 graden. Blaadjes uitzagen, solderen en daarna torderen etc. Als je de juiste spullen hebt heel gemakkelijk te doen. Diameter ca. 40 mm. Als ie niet bevalt maak ik zo een nieuwe.
     
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.203
    Locatie:
    Steenbergen
    Nu je het over de schroef hebt, maak of plaats je gelijk een andere schroefas dan de bijgeleverde as?
    Met de origineel bijgeleverde assen van BB is te varen maar een beste naam hebben ze - tenzij ze inmiddels verbeterd zijn - niet.
     
  13. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    Ik weet waar je het over hebt. In dit geval weet ik wél waar ik het over heb. Ik was jaren verftechnoloog en ken dit soort problemen als geen ander. Siliconen effect is berucht. Zelfs al met maar een spoortje aan je handen kan het al goed mis gaan met lakken en krijg je het beruchte krater effect. In sommige gevallen maak je daar in verf en lak juist gebruik van. In hamerslaglak bv. Ik ga met jullie advies mee tav de loodaccu. Bedankt voor alle adviezen zover. Waar ik me zorgen om maakte is dat als ik alles samengebouwd had ik er nooit meer bij zou kunnen komen. Met het idee dat ik nu heb is dat probleem niet meer aan de orde. Dek en romp kun je eenvoudig met een mes scheiden en later weer vastplakken. Door deze discussie ga je verder nadenken en zo kwam ik op deze oplossing.
     
  14. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    Ik las al ergens anders dat die assen niet goed zijn. Ik heb de as inmiddels zelf gemodificeerd en die moet nu lekdicht zijn. Ik kan de as eenvoudig openschroeven en van nieuw vet voorzien.Ik lijm hem zodanig in de boot dat ie vervangbaar is. Ik smeer hem met laag visceus molicote vet.
     
  15. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    Dat spul wat ik ga toepassen is polymax van Bison. Dit is op basis van een siliconen polymeer. Dat is zelfs overschilderbaar! Het blijft nadat het uitgereageerd is ( door vocht uit de lucht) zacht en elastisch. Wordt toegepast in de bouw om van alles te lijmen en dicht te kitten. Klassieke siliconen kitten bestaan uit siliconenrubber weekgemaakt met siliconen olie. Dat laatse is de grote boosdoener en veroorzaakt het beruchte siliconen effect.
     
    willwetemans vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh, Polymax is een beetje a la Sikaflex.
    Wat goedkoper is (en blijft echt een soort rubber) is Shell Tixophalt.
    Dat is bitumenkit en daar kan je ook heel fijn de rubber stootrand mee lijmen.

    GJ
     
  17. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.712
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hieronder het beloofde laadschema. Zet het lampje wel op een plaats dat de warmte daarvan geen kwaad kan. Succes ermee en ik hoop dat je aan het varen evenveel plezier beleeft als aan het bouwen. Als voorbeeld heb ik een 18 Volts adapter genomen. Het lampje afstemmen op de gewenste laadstroom. Gr. Klaas.

    IMG_20171123_0001.jpg
     
    Lantaarntje vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoe je de binnenkant droog houdt?
    Eerst zorgen dat er geen water inkomt, misschien kan je een opstaand randje maken?
    En als goede afsluiting wordt vaak moosgummi (ik heb geen idee hoe het in het nederlands heet) gebruikt.
    Dat is een soort gesloten cellen schuim en blijft flexibel.
    Het hout van de boot dat binnenin zit zou ik impregneren met lamineer epoxy of zoals denk ik de meesten doen, met G4.
    G4 is PU lak.

    Als je alle electronica van de bodem afzet dan is een pompje overbodig.
    En er komt als het goed is, vrijwel geen water binnen.
    Maar ook daar kan Roel beter antwoord op geven, die heeft daar meer ervaring mee.
    Ik heb het alleen van wat ik van klanten hoorde (van modelvaarclub Heemskerk) en van de vertegenwoordigers van Billing Boats en Raboesch.


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2017
    Lantaarntje vindt dit leuk.
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.723
    Locatie:
    Salland
    Water in je model... tja, dat gebeurd zo af en toe. Een geniepig golfje, een passerende mede-modelschipper die de gashendel door z'n zender heen probeert te drukken, een verkeerde manoeuvre van je zelf... Hoeft geen probleem te zijn.
    Met een houten romp zorg je dat de binnenzijde net zo waterwerend is als de buitenzijde; als verf-specialist kunnen wij van jou leren op dat gebied!
    Voor je elektronica is het niet altijd funest: lees daarvoor het topic: http://www.modelbouwforum.nl/threads/apparatuur-heeft-zwemles-gehad.21632/

    Elektromotoren kunnen (kortstondig) prima tegen water; daarna wel goed drogen en de asjes voorzien van een druppel olie.
    Een paar snelle scheepjes van mij willen nog wel eens wat water tot zich nemen; zolang je de essentiële elektronica niet onderin geplaatst hebt, hoeft dat geen probleem te zijn. Eén opmerking: ik kan bij al m'n schepen de opbouw er af halen om als het nodig is met een tissue het water er uit te deppen of, bij grote nood, met een ouwe injectiespuit het water uit de romp te zuigen. Da's moeilijker als je romp en opbouw vast hebt zitten.
     
    Lantaarntje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina