Accu voor de Banckert

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Lantaarntje, 22 nov 2017.

  1. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    Wat de waterwerendheid van de binnenzijde van houten modellen betreft kan ik kort zijn. Elke terpentina afdunbare huisschilderverf is daar geschikt voor. Het is helemaal niet nodig om daar epoxyhars of polyurthaan voor te gebruiken. Lekker dik schilderen. Met twee lagen zit je al goed. De eerste laag niet teveel schuren. Alleen de pukkels er af. J moet het vooral van je laagdikte hebben. Heb je nog een restje huisschilderverf staan? Gewoon gebruiken. Goedkoop en goed genoeg!
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Lantaarntje vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik weet niet of dat nou wel klopt.
    Want waarom impregneren ze echte boten dan wel met epoxy?
    Volgens mij trekt terpentinebasis verf niet zo diep het hout in als epoxy of PU lak.
    Voorbeeld:
    Ik had in mijn vorige huis last van condens op mijn ruiten.
    Na een tijdje gaat de terpentinebasis verf dan bladderen.
    Eenmaal behandeld met epoxy heb ik nooit meer last gehad.

    Dan nog even over die 18 Volt en je gebruikte motor.
    Ik heb de specs bekeken en dat gaat niet werken.
    Met de schroef die je gaat gebruiken brand binnen de kortste keren je motor weg.
    Je moet echt niet hoger gaan dan 12V.
    Wat betreft het laadschema van k-k.
    Je krijgt op die manier nooit je accu's vol, als je accu 18V zou zijn en je adapter ook.
    Je hebt al een spanningval van 0,7 Volt over de diode, dan nog het verlies over kabels en zo, dan kom je aan de accukant op zo'n 17 V.
    En dat lampje?
    Daar regel je je laadstroom mee?
    Dan moet je wel aangeveven hoeveel Watt het lampje is, niet hoeveel volt.

    GJ
     
  4. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    Wat de verf betreft heb je het echt mis. 100% van alle woningen is bij oplevering geschilderd met huisschilderverf op basis van alkydhars. Dat zijn de verfjes waar ik het over had dus ook. Zelfs bij langdurige regen blijft je hout daaronder dus gewoon droog. Het probleem wat je beschrijft heeft eerder te maken met bv slecht ingezette ruiten.
    Wat de rest van je opmerkingen aangaat: het is een advies wat ik binnen dit draadje kreeg. Ik heb inmiddels iemand gevonden bij mij in de buurt met ervaring. Daar ga ik nu heen. Bedankt voor je advies zover GJVO.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het huis waar ik het over heb was uit 1938, dus de oplevering is al een tijdje geleden.
    En de ramen zaten met stopverf in de sponning, dus ook geen lekkage.
    Het huis waar ik nu woon heeft onder het balkon een multiplex paneel.
    Dat is geschilderd met alkyd.
    Het hout (de lagen) gaan los van elkaar, dus de verf trekt niet goed het hout in om te beschermen.
    Ook al zitten er al meerdere lagen op.
    Als het echt met huisverf zou kunnen dan zouden ze ook houten boten wel gewoon met huisverf schilderen, en dat doen ze toch echt niet!
    Daar gaan lagen epoxy en blanke lak overheen.

    GJ
     
  6. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    Het gaat al lang niet meer over de post.... Je hebt het nog steeds mis. Niet watervast verlijmd multiplex krijg je nooit watervast met verf. En geen enkele verf trekt in het hout. Hoogstens 0.5 mm en dan is het al heel veel. In de scheepsbouw wordt voor de bescherming vh staal voor de eerste laag een zinkrijke verf ibv epoxyhars gebruikt.Hierbij hebben de zinkdeeltjes ook echt contact met het staal. Dat is de basis van de corrosiewering van elk modern schip. Daaroverheen komen een of twee lagen van een high built epoxyverf. Zo heb je een mechanisch sterk en duurzame coating op je schip. En wat is het verschil tussen huisschilderverf en scheepsverf obv alkydhars? Haast niets... Ook de blanke lak is vaak gewoon een alkyd. Mogelijk een urethaan alkyd. Blanke lakken zijn onsterk. Of het nu twee componenten polyurethaan is of wat anders. Dat komt omdat ze uv licht doorlaten dat het onderliggende hout oppervlakkig aantast. Daardoor op den duur slechte hechting en zwarte vlekken en afbladderen tot gevolg. Met een schip in de blanke lak, op welke basis danook ben je eeuwig aan het opknappen. Nu terug naar het modelbootje... Dat kun je prima met alkydverf schilderen. Ook de bekende humbrol verf is gewoon alkyd. Die alkydharsen zijn zeker gezien het feit dat ze maar af en toe nat worden uitstekend als verf voor je bootje. Binnen en buiten. Er gaan veel te veel indianenverhalen rond over verf. Men gelooft veel te veel in het grote wonder van merk zus of zo. Wie start er een topic over verf? Ik ben er klaar voor.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.970
    Locatie:
    Nootdorp
    Wij lijmen vaak met epoxyhars, 24 uurs of ook 10 minuten droogtijd. Bijvoorbeeld het motorschot van een vliegtuig, ook wel brandschot genoemd, is onderhevig aan krachten en aan vieze vette oliesmurrie die de motor uitspuugt.

    Waarom zou je dan niet met diezelfde epoxy de boel impregneren ?
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zal het eens vragen aan een specialist bij Akzo Nobel, die schijnt daarvoor geleerd te hebben en zit voornamelijk in de jachtlakken.
    Wat ik wel weet is dat de blanke lakken die op houten (geen staal) boten gesmeerd wordt op PU basis is (de zogenaamde DD lak).
    Daar lak je ook het epoxy mee af omdat epoxy niet UV bestendig is.
    Ik hoef geen gelijk te hebben maar ik heb redelijk wat praktijkervaring en wat in de boeken staat hoeft niet met de praktijk te kloppen.

    Maar ik zal proberen de specialist even vragen of hij zijn mening wil geven.
    Hij zit hier ook op het forum.. misschien dat hij zijn mening wil geven?
    Gerben???

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2017
  9. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Wel op letten dat je Polymax direct moet wegvegen/schrapen van plekken waar je het niet wilt hebben. Als het eenmaal "droog" is dan kan je het alleen nog machinaal verwijderen.
     
  10. Lantaarntje

    Lantaarntje

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Hoorn
    Nooit wat van gemerkt. Het blijft zacht en je kunt het dan altijd nog wegsteken of wegsnijden. Onlangs nog gedaan trouwens MikeMohawk.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.712
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb het spul in 2006 gebruikt voor nieuwe kitnaden in het teakdek van mijn zeilboot. Overtollig materiaal was met een scherpe beitel goed weg te snijden. Het spul bleef soepel en was maar half zo duur als Sikaflex. Bij 30 patronen loopt dat aardig in de papieren. Gr. Klaas.
     
    schuit vindt dit leuk.
  12. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Oh? op de gebruiksaanwijzing van Polymax staat "... Opgedroogde lijmresten zijn alleen mechanish te verwijderen." Mooi dat dat dus niet zo blijkt te zijn :)
    Was wel de voornaamste reden dat ik het niet al teveel gebruikte want het is op zich mooi spul. Maar eens wat dingen mee doen dan.
     

Deel Deze Pagina