accu's maken geluid

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Wartexx, 8 jan 2005.

  1. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    maar dit is al de tweede keer dat ik het probleem heb met deze accu!!
    k wordt het zat en dan zeggen ze dat ze dr nooit problemen mee hebben gehad maar dat is bullsh*t want ik heb er al 2 keer over gebeld
    en ik rijd mijn accu leeg tot hij niet meer vooruit komt dus dat is leeg
    dan stokt hij een beetje (telkens kleine stootjes)
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.757
    Locatie:
    Woerden
    Harm,
    Je kunt proberen je accu weer op te peppen maar of dat helemaal zal lukken durf ik je niet te garanderen. Proberen kan volgens mij geen kwaad en als het lukt heb je geluk.
    De cellen appart meten is niet zo moeilijk. Stevo geeft hierboven een heel goed bruikbare manier. Het accu pakket "slopen" zou ik pas als allerlaatste doen. Heb je goed krimpfolie om het accu pakket opnieuw in te sealen dan kan je het wel weer bruikbaar maken. Is het pakket echt kapot dan is de chemobak de enige "oplossing".
    Overigens is het ook niet onmogelijk dat er iets mis is met de lader. Als die niet afslaat wanneer de accu vol is kan je dezelfde problemen krijgen. De lader blijft dan door laden ondanks dat de accu vol is. Wanneer je dat met 1,5A doet wordt de accu zwaar overladen met de reeds beschreven effecten.
     
  3. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    ik wil niet de beterweter uit hangen.
    maar wat is het merk van je accu.s 2100 ken ik niet als sub c cellen .
    je moet het al heel raar doen als je sanyo,s wil laten ventileren.
    bij je volgende pakket erbij blijven en voelen hoe warm ze worden als ze bijna vol zijn .
    maar je lader kan het ook zijn natuurlijk .
    ik heb ook 3 andere laders gekocht voordat ik toch maar een infinety
    van robbe heb gekocht.
    een ezel stoot zich toch wel 3 keer aan een steen dus :D :D
    het mag ook een andere zijn een isl of zo.
    mijn 2 cent groeten wiebe
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Sanyo 2100 Nimh penlite maat. Niet echt geschikt voor hoge stromen maar wel ideaal als zender/ontvanger accu.
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je een nieuwe accu totaal leeg reed zoals jij aangeeft, heb je kans dat de iets mindere cellen in het pakket ompolen. Daar worden ze niet echt beter van. De mindere cellen worden dus steeds slechter.

    Een nieuw pakket leegrijden tot de auto duidelijk langzamer begint te rijden, maar zeker NIET tot deze echt niet meer beweegt.

    @Ernst, ik denk niet aan zwaar overladen, dan zou het pakket meer dan handwarm worden.

    @Wiebe, er zijn series Sanyo's geweest die heel makkelijk ventileerden, owtewel erg fragiel waren. Bijvoorbeeld een aantal RC2400 series.

    @Theo, In autos worden vrijwel exclusief SUB-c cellen gebruikt, kan me niet voorstellen dat het hier om penlite gaat.


    Groeten,
    Gerben
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.757
    Locatie:
    Woerden
    Gerben,
    Met 1,5A overladen is hoe dan ook zwaar overladen. Je hebt gelijk dat de cellen dan warm zullen worden. Erg warm kan nog wel meevallen omdat je in dit geval nog niet eens met 1C laad. Ik denk dat je de accu nog wel vast kunt pakken bij overladen met "slechts" 1,5A.
    Toch kan je cellen ook "zwaar" overladen terwijl ze koel blijven. Dit is vooral het geval als je echt lang blijft doorladen terwijl de accu al vol is. Dat "zwaar" slaat hier dan vooral op de tijd. Hoe hoger de laadstroom hoe sneller dit effect optreed maar ook hoe warmer ze zullen worden.
     
  7. Guest

    Guest Guest

    Even :offtopic: gaan, héél even maar, om te voorkomen dat je cellen te warm worden, ze op diepvriespacks leggen, heeft dat zin? Of in de koude :xmas: buitenlucht laden ipv lekker achter de kachel [​IMG] in de hobbyruimte?
    :eek:ntopic:

    Meten is weten. Handwarme cellen, hoe warm zouden die zijn? Als je binnenshuis bent, dan voel je cellen van 50 °C als "warm" aan, ben je buitenshuis, in wintertijden, dan heb je dezelfde ervaring met cellen van 25 °C.
    60 ° C is "lekker warm", en 70 °C kan je nog nét vasthouden, maar dan liggen ze natuurlijk al lang in de plooi. Die temperatuurservaringen zijn voor ieder individu weer anders. Kinderen zijn van nature uit veel gevoeliger voor temperaturen boven hun eigen lichaamswarmte.
    Wil je echt weten hoe warm je cellen zijn, probeer dan hun temperatuur te meten. (sommige multimeters hebben een thermometerfunctie)
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.757
    Locatie:
    Woerden
    Het feit dat de accu heet wordt is een symptoom. Het bestrijden van symptomen is meestal niet erg effectief. Stel je hebt een lager in het wiel van je auto dat droog is en erg piept. Oordopjes indoen helpt goed je hoort de herrie niet meer. Alleen hoe lang denk je dat het lager nog mee zal gaan?
    Je accu wordt heet omdat hij overladen wordt. Dat overladen is NIET GOED voor de accu. De enige goede manier om te voorkomen dat je accu heet wordt tijdens het laden is niet overladen!
    Een accu wordt een beetje warm tijdens het laden dat is normaal en geeft niets. Hoe warm hangt af van de laadstroom. Ergens heb ik al een grafiekje laten zien van de capaciteid van een accu afgezet tegen de temperatuur. Daar is aan te zien dat die capaciteid maximaal is bij een temperatuur tussen de 20oC en de 35oC. Dit geldt voor NiCad, NiMH mag iets warmer worden, tussen de 20oC en 45oC. Het is dus zinloos en zelfs nadelig als de accu warmer wordt dan 35oC (45oc NiMH) of kouder wordt dan 20oC. De grafiek loopt stijler af aan de koude kant dan aan de warme kant.

    Maar wat is warm en wat is heet? Dit is inderdaad van persoon tot persoon anders maar toch zijn er wel een paar vuistregeltjes. Zolang je een accu nog normaal vast kunt houden is de temperatuur ervan nog onder de 50oC meestal zelfs nog onder de 45oC. Bij 60oC kan vrijwel niemand een accu meer normaal gedurende langere tijd in z'n hand houden.
    Voor accu's kan je zeggen dat een accu warm is als de temperatuur ervan rond het maximum of er iets boven is. Een accu zou je heet kunnen noemen als hij meer dan zo'n 15oC warmer is dan het maximum.
    Echt kritisch zijn deze temperaturen niet, in die zin dat het geen accu zal kosten als een accu wel eens warmer of kouder wordt. Alleen de capaciteid van de accu zal bij hogere (of lagere) temperaturen duidelijk minder zijn. Voor NiMH geldt wel een maximum temperatuur. NiMH kan de waterstof die in het metaal zit kwijt raken als de temperatuur boven de 60oC tot 70oC uit komt. Als dat gebeurt ben je definitief capaciteid kwijt. Het is zelfs niet onmogelijk dat de capaciteid vrijwel 0 wordt als dergelijke hoge temperaturen lang duren.
    Hoe weet je de temperatuur van je accu? De enige goede manier is meten. Veel wat uitgebreidere multimeters hebben de mogelijkheid om met een termokoppel de temperatuur ergens van te meten. Heb je niet deze mogelijkheid dan kan een andere termometer je een idee geven of anders de vuistregeltje die ik hierboven heb genoemd hoewel dit de minst betrouwbare methode is.
     
  9. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    hallo

    het merk weet ik niet .blauwe accu's geen sanyo's das zeker
    mm dus die mensen van van dr stad modelbouw zaten weer te "l*llen" zij zeiden dat de auto als hij niet meer vooruit komt nog heel veel energie over heeft en dat ik een ontlader moest kopen :?
    ik blijf bijna altijd bij mijn accu's (ga ik mijn auto nog verder schoonmaken en bustuderen ) en ze worden pas op het laatst warm maar deze accu's kosten maar 14,95 (veel te goedkoop om goed te zijn maar dacht dat het wel goed was om mee te beginnen)
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.757
    Locatie:
    Woerden
    Klopt Harm,
    NiCad accu´s worden pas warm als ze vol zijn. Dus als jij regelmatig de temperatuur voelt en die begint opeens op te lopen dan moet je stoppen met laden, dan is hij vol. Het is wel "gevaarlijk" want als je het een keer vergeet overlaad je de accu wat dus niet goed is voor die accu.
    €14,95 is niet duur voor een accu maar NiCad is tegenwoordig niet zo duur meer dus het kan wel. Om mee te beginnen zal die accu waarschijnlijk goed voldoen en als je aan een betere toe bent is deze versleten.
    Succes.
     
  11. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    Bij verspaget in eindhoven: nicad 1700 mah 7.2v (6x Sub-c) voor mr 9.95

    Prima cellen als je voor de lol rijd, en niet teveel geld wilt uitgeven per accu. Ik vind persoonlijk 4x 1700 fijner dan 1x 2400 oid.
     
  12. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    mm maar dan moet ik helemaal naar eindhoven mijn vader vindt nijmegen al ver :p maar is het dan niet zo dat je met sanyo's van 2400 meer power(acceleratievermogen) hebt dan met goedkope 1700 cellen van verspaget??? of heeft vd stad modelbouw mij weer wat wijsgemaakt??
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    nee, ja.
    Daar waar jij op doelt heeft te maken met hoeveel C de cellen belasbaar zijn. Hoe hoger dat cijfer eigenlijk is hoe beter de cellen. Dit is geheel onafhankelijk van de inhoud in mah. Het is dus best mogelijk dat een "kleine" cel veel meer power kan leveren dan die "grote" cel.
     
  14. MetalSpeedy

    MetalSpeedy Guest

    accelleratievermogen heeft niets te maken met de capaciteit ,
    de spanning wel 7.2 volt zal trager gaan dan 8.5 volt


    de capaciteit ( 2400 <==> 1700 ) heeft te maken met de rijtijd


    goedkopere batterijen zullen wel minder spanning hebben
    als je gematchte en xcellerated ( gepushte ) koopt heb je goede batterijen met hoge spanning , maar het kost ook wel meer

    wat ook is , tijdens het rijden zal je met een goedkopere batterij naargelang de rijtijd stiller en stiller rijden

    Met een goede batterij rij je meestal goed hard , en na een tijd gaat de snelheid en trekkracht ineens naar beneden ,
     
  15. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    aha ik snap het maar is het nou nodig om een ontlader er bij te kopen als ik sanyo's van 2400mah koop?? of is het genoeg als ik ze hoe leeg?rijdt
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.757
    Locatie:
    Woerden
    Dat hoeft niet Harm. Het belangrijke punt is hier de inwendige weerstand van de accu. Het is niet onmogelijk dat die 2400 cellen een iets hogere inwendige weerstand hebben dan de 1700 cellen. Dat betekend dan zelfs dat het acceleratievermogen MINDER is.
    Het was in het verleden echt zo dat de accu's met de grote capaciteid altijd een hogere inwendige werstand hadden dan die met een lage capaciteid. Ik praat dan natuurlijk wel over accus van de zelfde afmetingen!
    Tegenwoordig komt dit veel minder voor maar het is dus niet zo dat een grotere capaciteid per definitie meer acceleratievermogen betekend. Meestal maakt het niets uit of is het zelfs iets minder. Je kan er wel duidelijk langer mee rijden want er zit gewoon meer energie in.
     
  17. MetalSpeedy

    MetalSpeedy Guest

    vraagje , die interne weerstand zal wel iets te maken hebben met de spanning

    maar wat als je een hoge interne weerstand hebt en toch een hoge spanning ?
    heb je dan minder capaciteit ? minter stroom dat er doorgaat ?
    ( ik denk het 2de , maarja ) welk is het ?
     
  18. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    mm jah dat snapte ik maar ik bedoelde SANYO's meneer van van dr stad modelbouw zei dat je daar sneller mee kon optrekken (accellereren )maar volgens mij heb ik al gelezen dat dat waar is
    hoe meer mah hoe zwaarder tog ook? dan trekt hij toch ook weer
    langzamer op/?:hammer:
     
  19. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    ja, met een betere en duurdere accu kan je meestal wat sneller optrekken, omdat het voltage bij hogere belasting minder inzakt, en je dus een hoger voltage over je motor houd, bij hetzelfde aantal amperes.

    Maar om gewoon lekker te rijden op de parkeerplaats heb je echt niet per sé 2400~3600 mah cellen nodig.

    Hecht je wel aan lekker hard optrekken, en lang rijden, gewoon voor de duurdere pakketen gaan. Tis maar net hoeveel geld je te besteden hebt.
     
  20. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    die 2400 cellen kunnen juist grote stromen hebben(als jullie tenminste die rode bedoelen nicd). 40 tot 45A continue. dit is volgens mij hoog genoeg. de 1700 kunnen iets minder hebben, maar ongeveer evenveel. Als ik accus bekijk denk ik vooral aan deze twee dingen

    als het een ontvanger accu is(lage stromen) pak de accu die het betrouwbaar is en hoge capiciteit heeft.
    gewicht is niet erg belangrijk meestal.

    Als het voor de aandrijving is moet je juist hoge stromen kunnen geven. Wat opvallend is aan accus is dat er heeel vaak een verband is tussen gewicht en interne weerstand. Dus een zwaarde accu kan meer hoge stromen leveren.
     

Deel Deze Pagina