Addiction van Delro

Discussie in 'F3A' gestart door ralph123, 30 jun 2010.

  1. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    en dan nog een oude vibrator erin, trilt ie ook lekker voor een paar mooie ouderwetse storingen....:)
     
  2. ralph123

    ralph123

    Lid geworden:
    31 mei 2007
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Holland
    én hij is besteld!:)
    het duurt nog wel even voor die hier is, ze hadden nog wat andere dingen te doen,( ek, enz.)
    Hopen dat hij vliegend is voor het volgende seizoen.

    grt.
     
  3. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    hey Ralph, super gefeliciteerd!! Een mooie kist! Hebben jullie ook al voor een aandrijving gekozen?

    Volkert
     
  4. ralph123

    ralph123

    Lid geworden:
    31 mei 2007
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Holland
    ja electro!(;, het word een axi.

    grt.
     
  5. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    en is het nu een E-motion of een Addiction? Ik heb dat nooit helemaal begrepen of de Addiction EP nu hetzelfde is als een E-motion of niet.

    Volkert
     
  6. ralph123

    ralph123

    Lid geworden:
    31 mei 2007
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Holland
    nee het is een een addiction. ze zijn niet hetzelfde, maar veel scheelt het volgens mij niet.


    grt
     
  7. ralph123

    ralph123

    Lid geworden:
    31 mei 2007
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Holland
    inmiddels zijn we een hele winter verder.
    ik spreek even uit hoofde van Ralph. (ik ben de vader van Ralph) Peter. (en ik heb zelf geen account)
    hij is af.
    afgelopen zaterdag heeft hij voor het eerst gevlogen, en volgens Ralph vliegt hij als een eitje
    Toen we Addiction in september thuisgestuurd kregen, kwam er via een vrachtwagen van T.N.T.een enorme doos de huiskamer binnen.
    Mijn vrouw keek een beetje bedenkelijk, zo in de trand, van wat laten we dat vliegtuig nu weer....
    de firma delro had wel iets voorwerk voor mij gedaan , de hulsen van de vleugels en het stabilo waren al in de romp verlijmd en het gedeelte van de staart waar het richtingsroer in valt was ook al verlijmd.
    de vleugels en het stabilo waren al voorzien van een voorlijst en zijkanten, en waren al in de vorm geschuurd, alleen de roeren moesten er nog uitgezaagd worden en voorzien worden van voor en achterlijsten.
    we hadden het geluk dat Ferry van Meerkerk de orginele Addiction (die bijna geheel van hout gemaakt is) had overgenomen van Bruno Schliefer uit Duitsland.
    Daar konden we heel aardig van afkijken hoe bepaalde details eruit zagen. (koelgaten ed)
    Ook konden we vrij simpel aan een complete set servo,s, welleswaar tweedehands, maar heel bruikbaar voor ons doel, en vooral ook, betaalbaar. (waarvoor dank,Jan)
    want Ralph is nog maar een jochie van nu net 15 jaar, en een complete nieuwe F3A kist die redelijk up to date is kan redelijk uit de hand lopen, financieel dan.
    hij verdient zelf ook een zakcentje met krantenopen en helpen met de huishouding, en als hij jarig is , weten we meestal ook wel wat er voor passende kado,s op modelbouw gebied voor handen zijn. en voor de rest is Pa wel zo gek om bij te springen
    mijn motto is "als ze maar van de straat zijn"
    maar verder met de bouw. alles bij elkaar is het toch nog veel werk om de kist af te maken , we hebben gekozen voor de volgende setup;
    servo, 2 x futaba 9650 (hoogteroer) 2 x futaba 9150 (rolroer) 1 x S9151 Richtingsroer
    ontvanger R6108 HS en een futaba T8FG zender
    motor een AXI 5324-24 f3a met een Jeti spin 99 regelaar 20x13 CFK prop en 10 cellen Rhino,s 4900
    eigenlijk een redelijke standaart setup voor een F3A kist, waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden.....
    we wilden hetzelfde kleurenschema als voor Ralph zijn X-tra 60 op de Addiction loslaten,en dat was voor de vleugels en stabilo niet zo een probleem, maar hoe doen we dat met de romp ?
    Een goed bevriende autospuiter (Kempen autoschade in Hazerswoude-rijndijk) was bereid om de romp in 5 kleuren te spuiten, en geheel belangeloos !
    en eerlijk is eerlijk, het is perfect gedaan !

    de motor staat met zijn rug tegen een bijgeleverd motorschot, niet de meest optimale manier om een buitenloper te monteren, maar om hem aan de neus te monteren vond ik weer niet de juiste manier.
    wat was er goed en niet goed aan de addiction ?
    hij is redelijk compleet geleverd, heel netjes verpakt, en redelijk snel geleverd (6 weken)
    de vleugels en stabilo zijn perfect, de romp zit hier en daar een plekje wat ik niet geheel netjes vind, maar over het algemeen, heel netjes afgewerkt.
    het stabilo zit op een koolstof buis geschoven en de voorzijde schuift ook op een net te klein stukje koolstof pijp, en dat vond in niet stevig genoeg.
    ik heb die stukjes pijp verlengt en een klein gaatje in geboord zodat het stabilo en met een schroef vastzit en aan de voorzijde met een pennetje gezekerd is
    Het gedeelte waar het landingsgestel in gemonteerd wordt heb ik met een klein stukje koolstofmat verstevigd.
    het gedeelte waar de accu invalt heb ik 2 cm naar beneden gebracht zodat het accu pakket precies in lijn ligt met de middelijn van de vleugels.
    Het gewicht ligt totaal inclusief de Rhino,s 4900 op iets meer als 5000 gram.
    ik denk dat als ik de accuplank waar de accu,s op gemonteerd zitten lichter maakt, en misschien iets lichtere accu,s , dan kom je op iets meer als 4900 gram uit.

    Als veiligheid heb ik buiten een schakelaar op de zender die het gas kan blokkeren een Siecherheitsschalter Shambeck gemonteerd, die tevens er voor zorgt dat de bekende vonk niet plaatsvind bij het aansluiten van de accu,s
    als het nu fout zou gaan kan je via een 6mm plug het hele motorsysteem aan de buitenkant van de romp lam leggen
    je zet de plug er pas in als het model op de startplaats staat en dan staat de kist pas op scherp. wij vinden dat een veilig idee, voor ons en voor de andere vliegers en toeschouwers.
    voor de rest hebben wij EC5 pluggen gemonteerd, zodanig dat het onmogelijk is om de accu,s bij de montage in het vliegtuig verkeerd aan te sluiten, iets zwaarder misschien , maar wel zo veilig.
    de zender T8FG vind ik persoonlijk erg prettig te programmeren, ik zweer zelf bij een multiplex 3030, maar de T8FG heeft heel veel mogelijkheden die ook heel bruikbaar zijn, een topzender !

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    De Addiction moet nog verder worden ingevlogen, hij is nog niet perfect, maar wij vinden het voorlopig een buitengewoon goed vliegend model wat ook vrij langzaam gevlogen kan worden (heel belangrijk bij de landing)
    we gaan het zien bij de wedstrijden, voorlopig moet Ralph nog veel oefenen met zijn nieuwe kist.

    gr peter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Koenie

    Koenie

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hoogmade (vlakbij Leiden )
    Hmmmz, waar ken ik die vent toch van:D
     
  9. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    367
    Mooie kist geworden! ben benieuwd hoe het vliegt.
    dat je iets boven de 5kg uit komt is niet heel raar. de accu's zijn vrij zwaar.
    afgelopen jaar heb ik het b-programma met 4000 20c zippy's gevlogen.
    Dit was genoeg voor een B-programma met 2 extra figuren.

    De cellen die je gebruikt kan je nog behoorlijk lichter maken.
    door de folie er af te halen de draad die er onder loop weg te halen (dan krijg je de verbinding tussen de 2 accu's achter op je pakket) kan je tussen de 50 en 70 gram winnen.

    GR Ruud
     
  10. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    In de B en C is het gewicht niet van belang, maar ook in de A mag je boven de 5kg wegen, 5050 gram om precies te zijn. Mogelijk dat je daar zelfs wel al binnen zit, en anders is er ruimte zat om gewicht te winnen, mocht het tot de A komen.

    Met een 10s 4000mAh heb je genoeg voor het A-programma, en dan is er al zo'n 200 gram weg.. dus dat kan geen probleem zien.

    Niet mijn schema, maar wel netjes gedaan en de kist ziet er verder goed uit en er zitten goede spullen in, gaat dus helemaal goed komen :)

    Veel plezier ermee!
     
  11. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Niet alleen een lichter pakket, maar minder weerstand. En je regelaar (condensatoren) heeft het makkelijker met minder lang draad.
    Ik zou de draden zo kort mogelijk maken.


    Verder gefeliciteerd met je kist. Nog een die boven me staat straks...
     

Deel Deze Pagina