Adolfje, Adolfje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Bluey, 25 feb 2015.

  1. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    thx bas, heb je een fotootje van die plaat die je gekocht hebt?
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.440
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nou ik heb even wat kiekjes voor je geschoten. (toch een beetje te fris voor modelvliegen en mijn vrouw wil naar de Ikea, dat vraagt om mentale voorbereiding)


    Dit is de betreffende Heuss sjompie. Deze vraagt behoorlijk wat TLC.
    Voor een RTF behoorlijk goed in detail, maar het laat wel los. Het hekwerk bleek uitermate broos gesoldeerd. Dat moet allemaal over met nieuw draad.
    Messing of staal, en met zilversoldeer. (of met Roels lasapparaatje puntlassen!)
    Veel werk, maar ik weet hoe het moet aanpakken. Tijdsfactor dus.
    Ik heb het model deels kaal gemaakt. (door er gewoon tegenaan te blazen)


    [​IMG]


    De flying bridge met waterscherm a la U-boot! Ja ja! 't hele schip bestaat eigenlijk uit de geestelijke erfenis van het snelbootwapen... De ingenieurs hebben de werf nooit verlaten na de oorlog...


    [​IMG]


    Okeej... de gang-way... Met andere kaas tussen de gaten als het 'origineel'...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het wordt ook flink bijwerken aan de heckklap-voorziening...


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Kleppie dicht en de buiswaterlozers zichtbaar. (morsig kontje) Zijn ook daadwerkelijk open. De waterlijn is overmaats. (bijbootje is te zwaar gelamineerd natuurlijk)
    Het zit bij de Bermpohl eigenlijk ook niet anders. Enkele modelbouwers laten het niet na om dit bij de Bermpohl te reconstrueren ipv de drijvende deksel...


    [​IMG]


    Beziet hoe het achterschip er werkelijk uitziet. Er is later een Staukeil aan gebasteld.
    Dat gaf een stabieler vaargedrag. Meer druk op de boeg, waardoor verbeterde stroomlijn van de romp optrad. Verder verbeterde stabiliteit vanuit het achterschip, belangrijk bij operaties bij slecht weer, als het vangnet aan de orde was, een schip van dichtbij benaderd moest worden. Dan wil je maximale controle hebben bij een bevlogen stuurmanskunst...
    Daarbij fors geholpen door beide buitenste variable pitch props, de middelste schroef heeft een vaste spoed, is een speed schroef, 1,6 x de diameter, en net weer een iets beter ontwerp dan de Schnellboot...
    Net boven de propeller zie je anti-cavitatiematten zitten
    , ter bescherming van de scheepshuid. 1750 pk aan de schroeven. Net iets meer dan een Bugatti Veyron... maar dat is dan ook gewoon een tow-truck...

    [​IMG]


    Het achterschip is dan ook niet rond, maar scherp gestoken. Bij mijn hele oude Heuss heb ik dat reed zo 'verantwoord' gemodelleerd... Maar de wangen had ik nog niet ontdekt.
    Dat zag ik pas toen ik het schip in het museum in München mocht bezoeken. (shit, ook al weer 10 jaar gelee...)


    [​IMG]

    [​IMG]

    Ziezo... gaat allemaal van de bouwtijd af... MBF!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Wauw bas cool!

    Zo te zien heb je nog heel wat van dat gaatjes spul over voor een bermpohl in amersfoort...:D
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.440
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... ga nu maar eens bij wat bouwmarkten neuzen.
    Spul is serieus noodzakelijke persoonlijke knutselvoorraad. Het lijkt veel materiaal, maar dat is het niet. En zo schaars is het ook weer niet in de handel. Wel zo zacht als boter, dus het is zo krom. Bestaat vast ook in rvs of messing. En... volgens mij boor je sneller dan tante post haar werk kan doen. Hup! Er op uit, pretogen open! :)

    https://www.google.nl/search?q=gepe...&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=7czxVJi-O-WY7gbC4IDYDw

    Wel kwam ik dit tegen. Wellicht verstandig om in te investeren... of je moet een hele bouwdoos bijkopen. Weet er nog ook nog een in Duitsland te staan op een marktpleinachtige eBay-site. :p

    Adolph Bermpohl Bauplan komplett mit Vegesack + Bauanleitung+RC Einbauplan | eBay

    Zoiets staat er meestal niet voor lang. Bouwplannen zijn gelield. Een full-scan heb je ook niet meer voor 5 euro bij een goed toegerust repro-bedrijf, moet je er ook nog naartoe en wachten. Dus voor een hele set bijeen is het een net prijsje eigenlijk.

    Gr Bas
     
  5. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Haha ja dat snap ik. Heb een vriend die in odoorn is dit weekend dus hij kon het zo bij je halen ;-)

    De tekeningen die je aangeeft heb ik ook al naar gekeken maar is een cd, en moeten dus nog geprint worden.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.440
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    eBay... Ik weer, te snel overheen gelezen.

    Toch kan een CD-tje met bestandjes handig zijn. Het grote model leg je nimmer op de tekening, zoals met een spantenbouw.
    Met A4 of A3 printjes is het goed stoeien om nieuwe deeltjes te maken, of digitaal in een bewerkingsprogramma nog iets verder uit te werken, zonder dat dan de originele tekening er nog aan te pas komt. Die blijft dan vervolgens netjes en ongemollesteerd :).
    Stel dat je een nieuwe railing moet solderen, dan kan je het draad beter op een printje uitleggen.

    Het dek staat op de Graupner-tekening afgebeeld. Prima als basismodel voor verder uitwerken.
    Is de wijze waarop ik altijd werk, digitaal uitwerken. Zo blijft de originele tekening altijd netjes.

    Ik rij voor die centjes al niet meer naar Wim Veenstra in Groningen, daar een paar uurtjes mee in de weer te zijn. Met zo een CD-tje kan je gewoon weer snel verder toch?
    Tref je op een later tijdstip nog eens het origineel.
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2015
  7. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja is waar.

    Ik moet sowieso eerst eens even denken over dat gat dichten en een plan van aanpak maken. Verder moet ik ook eerst robbe roerheveltjes halen alvorens de boel dicht te maken.

    Daarom vanavond eerst even een oude dame van de plank gehaald: de hamburg 2(zie mijn profielfoto) romp was beschadigd ( niks ernstigs maar toch) en moest na dertig jaar een verfbeurt hebben. Binnenwerk ook aan modernisering toe, wat trappetjes stuk en de hekjes moeten gesoldeerd worden. De boel net geschuurd, morgen plamuren
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.440
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Deze link regelmatig in de gaten houden...
    bermpohl | eBay

    En natuurlijk je loopgangen...

    http://www.ebay.de/itm/Aluminium-La...94?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item339e479992

    Roeren? Vooralsnog heb ik het dus zo opgelost, maar het bevalt mij nog niet.
    Te kwetsbaar, te veel speling. Niet dat het er dan minder om zal varen.

    Er zijn oplossingen met tandwielen van Lego. Of je kan werken met schijven en straaldraad. Min of meer de aansturing van de zenderafstemmingen in oude buizenradio's. De draad wordt gelokcked aan de schijf, via een zig-zag, of borgend schroefje of visloodje dat in een gaatje valt.
    Alle drie de roeren dan in een lus.
    Verder dacht ik ook nog aan die touwtjes met balletjes waarmee je lamellen kunt stellen. Alleen het nylon draad zou iets rek kunnen hebben, waardoor je toch weer speling hebt.


    Dit is dan ook het deel dat ik nat wil laten, met een schot tot aan het dek, als waterkering...

    [​IMG]


    En zie het zeer korte roerkoninkje dat je nooit 100% waterdicht krijgt

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    Mooi draadje dit,
    ik heb er ook eentje die op een opknapbeurt staat te wachten.
    Maar vanwege tijdgebrek moet ze nog even wachten.

    Dus de tips die hier gegeven worden waardeer ik zeer.

    Mijn tip is om het boekje (bij de NVM voor 14 euro) Seenotkreuzer als Funktionsmodelle te kopen.

    Helaas staan er geen bouwtekeningen in (die zoek ik ook), maar wel leuke informatie over de diverse reddingsschepen van DGzRS en wat algemene tips.

    Zoek je alleen specifieke info voor de Adolph, dan zou ik dit boekje niet nemen.
     

Deel Deze Pagina