Advies voor nieuwe golf- en windbestendige boot

Discussie in 'Speedboten' gestart door pieter_oudenhoven, 28 okt 2012.

  1. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Nou zeg, na een paar keer varen al mijn dure 45mm alu schroef stuk:

    [​IMG]

    Hoe kan zoiets nou? Ergens tegenaan gevaren? Of pech met een slecht exemplaar?

    Vandaag dus maar noodgedwongen gevaren met een 48 mm schroef. Oh, wat ging dat mooi! Als ik dit weekend een cameraman meekrijg (mijn dochtertje), zet ik een filmpje online.

    Wel worden de stekkers toch wat warm nu. Maar zolang je ze nog aan kunt raken zonder gillen, is het ok toch? Dikkere stekkers zijn wel onderweg. Ik heb namelijk ook nog een 51 mm schroef die er op wacht om uitgetest te worden. :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    geluk bij een ongeluk! haha ben benieuwd naar het mogelijke filmpje! ;)
     
  3. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Nou, het is dat ik beloofd had om een filmpje te plaatsen, maar het is helaas niet gegaan zoals ik hoopte. Boot flipte weer. Drie keer zelfs, waarvan 1 te zien in onderstaande video:



    Twee keer kwam ie weer rechtop terug, 1x op zo'n kop. Toen bleek wel dat de kantelkamer goed werkte, erg fijn!

    Wel elke keer de roerhouder flink verbogen...

    Ik weet dat het beeld wat klein is, maar kunnen de experts aangeven waarom ie flipt? Dat ik 3x iets geraakt heb, geloof ik eigenlijk niet.

    Het rare is dat ie gisteren wel heel mooi vaarde. Echt lange stukken volgas zonder rare bewegingen. Terwijl de golven volgens mij wel vergelijkbaar waren met vandaag.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    754
    Locatie:
    Lent
    Je vaart over je eigen golven heen.. Das een prima schans!

    Als de snelheden hoger worden is varen niet meer simpelweg het gas erop houden, maar veel meer anticiperen op de omstandigheden..
     
  5. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ha Lexo,

    Dank voor je reactie. Klopt, ik vaar over mijn eigen golven heen, daar was ik me ook wel van bewust. Maar ik dacht dat een Lizard daar wel tegen kon. Niet dus?

    Ik zit overigens altijd met dit probleem: eerste rondje gaat goed, dan zijn er nog geen golven :D. Maar wat daarna? Ik kom hoe dan ook mijn eigen golven weer tegen. Dan moet ik kiezen of ik ze zijdeling passeer (gaat ie link/rechts wiebelen) of recht er doorheen: dan is het inderdaad een schans. Wat is dan het beste? Of is het beste gas terugnemen als je golven ziet?

    En hoe gaat dan dat bij wedstrijden? Daar is het hele water toch een puinhoop van golven door al die boten? Dan zijn ze toch bijna niet te ontwijken?
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.908
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pieter,

    Zoals Lex al zegt, moet je bij deze snelheden over gevoelige gasvinger beschikken; de boot loopt vrij los en als je dan over je eigen hekgolf heen boendert en tegelijkertijd een beetje stuurt, zal de boot zichzelf omver varen, getuige het filmpje.

    Misschien een beetje wind van de zijkant erbij en je hebt onstabiel vaargedrag, ietsje gas terug en je kunt het (meestal) voorkomen.
    Dit valt in de categorie veel varen en ervaring op doen...

    Bij wedstrijden varen de boten over het algemeen de eerste ronde langzamer dan de volgende, omdat het water dan nog relatief vlak is en de boten zijn afgestemd op ruw water, er is dan nog veel romp in het water.

    Na een paar rondjes is dat vlakke water een heksenketel geworden en moet je boot goed over golven kunnen lopen zonder teveel uit de koers te raken, veel sturen bij zulke snelheden resulteert meestal in een flip, dus als je moet corrigeren éérst wat snelheid eruit voor je aan het roer komt.

    Groeten, Jan.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.908
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pieter,

    Dan klapt de boot elke keer zijdelings met de spiegel op het water, waardoor je roerhouder een dreun krijgt.
    Helemaal kun je dat nooit voorkomen, maar ik vermoed, dat een deel van de flips door je stuurbewegingen op hoge snelheid komt.
    Ook de afstemming van de boot heeft er natuurlijk mee te maken.

    Ik zou er zelf eens me moeten varen om te zien of er wat aan te doen valt.

    Je zou eens kunnen testen met een korter roerblad (= kleinere hefboom) om de schade te beperken, zorg na zo'n klapper wel, dat je roer weer 100% haaks en recht achter de boot staat.

    Groeten, Jan.
     
  8. archer

    archer

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Leeuwarden
    je zou ook kunnen kijken (op mijn zender kan dat) de stuur uitslag terug te draaien kun je minder krappe bochten maken, maar je vaar gedrag word minder nerveus. misschien ook een idee.

    Gr Thom Aka Archer
     
  9. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Zwaartepunt wat naar voren & dan eens testen, voor op zo'n relatief onrustig te varen vaart je boot toch erg los, logisch dat het dan na een paar rondjes misgaat he?
     
  10. ivo

    ivo

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Eppegem België
    Bij wedstrijden is het heel belangrijk dat je een snelle gas vinger hebt, als het water wat ruwer wordt heeft die trouwens veel meer werk dan de stuur vinger.

    Dit is een video van de finale mono 2 op het wereldkampioenschap in Gent vorige maand. https://www.facebook.com/video/embed?video_id=1405601009661259
    Je ziet heel goed dat in de bovenste rechte lijn vele piloten regelmatig van het gas gaan om de boot op het water te houden. Je ziet het best als je naar de spray van de prop kijkt. Maar ook daar gaat men zoals je ziet regelmatig over de limiet.

    Op jouw video zie je net voor de flip dat de boot een paar keer iets wipt met de neus. Dat is het signaal om kort het gas iets te reduceren. Door dit wippen met de neus (waarschijnlijk door een iets grotere golf) gaat de boeg na het terug omhoogkomen iets hoger dan ervoor en vangt die meer wind waardoor de boot uiteindelijk wegvliegt.
    Hij doet dit zijdelings omdat hij net in een lichte bocht was en schuin op het water lag.

    Mvg,
    Ivo
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland

    Of als je dat hebt, expo. Dan kun je de stuuruitslag rond het midden beperken, en gaat het roer pas met grotere "stappen" sturen als de stick of stuurwiel verder uit het midden wordt bewogen.
     
  12. archer

    archer

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Leeuwarden

    Hoebedoel je dat precies? begrijp het niet helemaal.
     
  13. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    754
    Locatie:
    Lent
    De wat luxere zenders hebben vaak een expo of exponentieel optie. Je kunt dan de servo uitslag niet lineair maar exponentieel laten verlopen. Vlakbij het nulpunt is de stuuractie klein en die loopt dan exponentieel op tot einde slag.

    Eigenlijk een beetje een lapmiddel voor zenuwachtige besturingen zoals snelle vliegtuigen of heli's. Op een boot eigenlijk onnodig, zo kritisch is het sturen niet tenzij je roeruitslag te groot is.
     
  14. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Bedankt voor de adviezen mannen! (Vrouwen komen hier nooit he?).

    Ik heb vrijwel al jullie adviezen opgevolgd en vanavond nog eens gevaren:

    - accu paar centimeter naar voren
    - roeruitslag verkleind (die optie had ik ook op mijn zender)
    - zo min mogelijk over eigen golven gevaren en indien toch nodig, wat rustiger aan.
    - Heel voorzichtig geweest met sturen bij volgas.

    En nu ging het weer fantastisch! Geen enkel eng moment meer gehad, laat staan een flip. Geen cameradochter bij me helaas.

    Het inkorten van het roer ga ik nog overwegen. Er kan max een centimeter van af vanwege de waterinvoer. Het is inderdaad wat zonde dat ik nu een goed werkende kantelkamer heb, en dan alsnog naar de kant moet vanwege een kromme roerhouder. Hoewel het toch ook al mooi is dat ik in elk geval weer naar de kant kom zonder mijn opblaasboot te gebruiken :D.

    De expo functie ken ik wel en heb ik wel op mijn heli/vliegtuigzender. Maar ook daar gebruik ik hem niet. Op mijn botenzender heb ik hem niet.

    Bedankt maar weer iedereen!
     
  15. archer

    archer

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Leeuwarden


    ahh kijk dat wist ik niet ;) ben geen modelvlieger. weer wat geleerd ;)


    en mooi dat het beter ging!
     
  16. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Vandaag een paar accu's leeggevaren op een werkelijk spiegelgladde Nedereindse plas. Wat ging dat mooi, probleemloos en makkelijk!

    Wat mij wel bij het volgende 'probleem' brengt: snelheid went wel erg snel... Om het woord 'vervelen' nog maar niet te gebruiken. Is dat een bekend fenomeen? En wat doe je er tegen? Behalve steeds grotere props en sterkere motoren, totdat de romp niet meer aan kan....
     
  17. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Lol
    Gaan voor een boot die toch weer sneller gaat , en daar het maximale mee bereiken ..
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.908
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pieter,

    Alleen varen op groot water is strontvervelend, ik heb het precies één keer gedaan.

    Als er golven van een meter hoog staan en het een storm waait, is het ook best enerverend varen, maar dan moet je vloedkanaal wél werken...

    Samen varen met m'n zoon is een stuk leuker, helemaal om dat we met vergelijkbare boten varen.
    Met m'n zoon vaar ik momenteel alleen nog op wedstrijddagen (en de andere deelnemers natuurlijk) omdat 'ie niet meer thuis woont, m'n speedboten komen alleen nog buiten om testruns te maken.

    Wil je alleen varen spannend maken, dan moet je op kleiner en smaller vaarwater gaan varen en het risico incalculeren dat je je boot met vol gas ooit een keer (of vaker) in de walbeschoeiing zult parkeren, waar na je je lamineer vaardigheden weer kunt ophalen...

    Op groot water een parcours uitleggen met een paar boeien en je rondetijd timen, of het aantal afgelegde ronden binnen zes-zeven minuten tellen is ook leuker dan 'doelloos' heen en weer boenderen.

    Groeten, Jan.
     
  19. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Ik ken het probleem hoor Pieter, als het te makkelijk wordt gaat het wennen en gaat het vervelen.. Bij mij is het een beetje zoals je zegt, sneller, sneller, sneller, totdat je de limieten van de boot hebt bereikt, daarna andere, en vaak grotere boot :p
     
  20. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Jan,

    Het varen op kleiner water met als 'voordeel' dat ik dan mijn lamineervaardigheden weer kan ophalen, trekt me minder :).

    Het varen om boeien heen en m'n tijd verbeteren lijkt me wel heel leuk, maar wat lastig praktisch uitvoerbaar. Dan moet ik voor elke keer varen eerst boeien gaan uitzetten (die ik niet heb), op dezelfde plek. Ik probeer als alternatief wel eens om eendjes heen te varen, maar langer dan 1 ronde blijven ze niet zitten, zie ook: fBj89JFWE10[/media] vliegt liever dan dat ie vaart - YouTube bij 12 secs.

    Echt wedstrijden varen lijkt me ook heel leuk, maar in deze levensfase (met jonge kinderen) niet zo handig. Als ik een uurtje ga varen, mekkert niemand, maar als ik een hele dag weg ben, is dat wel anders.

    @Roy: Ik zie in jouw handtekening steeds staan: leopard 4082 2000kv 6s X447 111km/h. Momenteel vaar ik met een 4082 1600 kv, maar de 2000 kv heb ik wel alvast op de plank liggen. Maar zijn dat niet heel veel toeren? En wordt de boel niet loeiheet? Die 111km/h klinken mij wel heel aantrekkelijk in de oren :worship:

    @Sam, Rob, weer eens een keer samen gaan varen, voor extra fun? Het wordt wel al wat eerder donker, maar het vaarseizoen stopt voor mij pas als er ijs op het water ligt. :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina