Advies voor nieuwe golf- en windbestendige boot

Discussie in 'Speedboten' gestart door pieter_oudenhoven, 28 okt 2012.

1. pieter_oudenhoven

pieter_oudenhoven

Lid geworden:
    21 mei 2010
    Hallo Roy,

Volgens mij valt het met de warmte wel mee hoor. Op mijn Rocket heb ik vaker gevaren met een 51 mm Graupner schroef. Daar zat slechts een 3674 1900kv in, en die had het er helemaal niet moeilijk mee. (5 cellen).

Ik voel na elke vaart aan mijn motor, regelaar, accu en stekkers. De motor en regelaar zijn ronduit koel, de accu een beetje warm. De stekkers worden nog het warmste, maar nog goed vast te houden. Ik heb nog geen infrarood temp meter, maar ik weet wel hoe water van 60 graden voelt (uit de hete kraan). Zo warm wordt alles lang niet.

De 50 mm schroef heb ik al liggen, dus die ga in elk geval nog proberen (als het wat minder waait).

Hoe ga ik die propwerking als eerste merken? Dat ie bij het accelereren op zijn kant wil? Daar kan ik nog wel mee leven, is een kwestie van rustiger optrekken. Of gaat ie ook op topsnelheid raar doen? Overigens is mijn boot redelijk zwaar links: doordat de kantelkamer te klein was, heb ik er ruim 250 gram lood in moeten plakken om hem betrouwbaar te laten kantelen :oops:. Dat wil wel zeggen dat een beetje extra koppel niet zo erg is.

Maar goed, je hebt inderdaad ook nog propwalk, waardoor de achterkant naar links wil. Nou ja, ik merk wel waar het mis gaat. Ik doe alles met kleine stapjes en hou de temp goed in de gaten.

Maar zou meer toeren met dezelfde prop beter zijn dan dezelfde toeren en een steeds grotere prop? Ik begrijp dat teveel toeren ook weer niet goed zijn.

Tsja, het blijft toch een kwestie van proberen denk ik. En dat is maar goed ook, anders bestond de hobby alleen nog maar uit rondjes varen. ;). Tot ik aan de volgende boot begin dan.:D

EDIT: zit er op de T180 geen failsafe dan? Als ie geen signaal (of geen geldig signaal) krijgt, zet ie de motor dan niet uit?

2. focused

focused

Lid geworden:
    23 mrt 2006
    De T180 gaat gewoon uit als deze geen signaal meer krijgt van de ontvanger.

3. archer

archer

Lid geworden:
    21 aug 2013
    meeste ontvangers hebben ook een failsafe toch? mijne wel en das een van de goedkoopste als hij geen signaal meer krijgt zegt hij de niks meer naar de regelaar. m.a.w. hij valt stil. als je esc die ook heeft is dubbelsafe

gr Thom Aka Archer

4. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Je moet maar eens proberen met een grotere prop, propwalk en scheeftrekken door de torque zal je waarschijnlijk als eerste merken, geen idee wat dat zal geven met jouw romp tegen 90km/h.

Wat temperaturen meten met je vinger betreft, koop op HK een infrarood thermometer, kost je 10 euro & dan weet je het tenminste. De warmtecapaciteit van de can van je motor & water zijn totaal verschillend, daardoor kan je het gevoel hebben dat 2 objecten een verschillende temperatuur hebben terwijl dat eigenlijk niet het geval is :p Tjaaa, unief is toch nog voor iets goed he :p

Hou er wel rekening mee dat boven 30.000 toeren plastic propjes het niet lang volhouden he :)

5. pieter_oudenhoven

pieter_oudenhoven

Lid geworden:
    21 mei 2010
    Ja, dat was ik ook van plan, maar bij mijn vorige bestelling was ie niet op voorraad. Nu wel weer zie ik, maar ik wacht even tot ik wat meer dingen te bestellen heb.

Ja, dat weet ik. Ik ga moeiteloos in een sauna zitten waar de lucht 90 graden is, maar ik stap niet in een bad waar het water 90 graden is. Althans niet vrijwillig :)

Yep, ik heb zelf vliegtuigbouwkunde aan de TU Delft gedaan. En wat doe ik nu? Bootjes bouwen! :D

Ik weet er alles van. Na mijn eerste vaart met mijn Lizard zag de prop er zo uit:

Nu dus alleen nog maar metaalprops.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Zoveel verzendkosten zijn er toch niet voor zo'n klein dingetje? Maar goed voor mij geen probleem maar ze zijn snel weer uit voorraad.

Propjes van TFL vind ik zelf niet zo slecht, kosten wel nog steeds 20-25/stuk, je kan ze ook van OSE bestellen, dan kosten ze je 20 dollar, 15-16 euro, moet je wel zien dat je niet te veel besteld voor de doune + de verzendkosten komen ook nog eens op 20dollar...

7. pieter_oudenhoven

pieter_oudenhoven

Lid geworden:
    21 mei 2010
    Een idee (voor een volgende Lizard dan): is het wat om hem 2-motorig te maken? Ik kwam op Internet wel 2 motorige Lizards tegen. Dan ben je natuurlijk wel helemaal af van propwalk en effecten van het koppel.

Kun je om die redenen een 2 motorige Lizard ook harder laten varen dan een 1 motorige? Of bereik je de limieten van de romp ook al met 1 motor?

Zitten er verder nog nadelen aan 2 motoren? Behalve uiteraard de kosten en het extra gewicht? Een kantelkamer wordt denk ik lastiger?

Laatst bewerkt: 20 sep 2013
  8. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Pieter,

De grens van wat de romp kan wegsteken aan vermogen bereik je ook wel met één motor, de grootste winst zit in het veel rustigere vaarbeeld met twee tegengesteld roterende props.

Of je tweemotorig nog een werkend vloedkanaal kunt realiseren zal de praktijk moeten uitwijzen. Ik heb nog nooit een tweemotorige boot met vloedkanaal gezien...

Groeten, Jan.

9. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    kan je beter een andere romp nemen denk ik hoor, als je echt nog super veel sneller wilt moet je toch al snel naar een klasse boven 1m denk ik, wordt het direct ook pak duurder...

Met 2 motoren vaar je rustiger rechtdoor maar voor het bochtengedrag is het niet altijd het beste, ik zou het persoonlijk niet doen met jouw lizard :p

10. pieter_oudenhoven

pieter_oudenhoven

Lid geworden:
    21 mei 2010
    alu prop stuk

Vandaag heerlijk gevaren met Rob en Sam. Was erg gezellig!

Maar wel 2 dure alu props stuk gevaren. Nadat er een paar weken geleden ook al 1 stuk ging:

De alu props had ik besteld bij MHZ. Maar hoe kan het nu dat ze steeds op deze manier stuk gaan? Hoeveel toeren zou zo'n prop aan moeten kunnen? Ik vaar op 6 cellen met 1600Kv. Dat is toch niet te gek voor een alu prop, of wel? Of is het spul van MHZ slechter dan van bv Tenshock? Probleem is dat men daar steeds niks op voorraad heeft en ik 4 weken moet wachten op een prop.

En zijn alu props nu zwakker dan stalen of koper/beryllium? Vast wel, maar scheelt het veel? Aangenomen dat ik iets geraakt heb, zou een stalen prop dat wel kunnen overleven, of gaan die dan ook stuk?

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Als je iets raakt met je prop vernachel je hem altijd in zekere mate...
    Staal of brons/beryllium zal misschien niet breken , maar opzeker verbuigen en in hoeverre je hem dan weer in vorm kan krijgen......

Wel raar dat je het al 3 keer hebt gehad , ik heb het met mijn R2hobbies props nog niet meegemaakt.
    Je zou bijna denken aan een productie/materiaalfout.

12. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    denk niet dat je elke keer wat geraakt hebt. ik en rob hadden nergens problemen mee?! nouja kwa props dan (rob sterkte met je proboat ;)).

13. motorsports

motorsports Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    :oops: bedankt Sam, de proboat hangt te drogen in de schuur, de elektronica in de rijst , de kap en seal al nieuw besteld , nu afwachten wat de elektronica gaat doen na droging .Toch maar de volgende tape gebruiken voor het afplakken kap .

Het is raar dat de props bijna identiek gebroken zijn, je haast denken dat het toertal te hoog is voor deze prop. Iets geraakt hebben met varen lijkt haast onwaarschijnlijk omdat het ook bijna op hetzelfde ogenblik gebeurde(qwa toeren en snelheid zo ver was te zien en te horen) , en Sam en ik ook daar hebben gevaren en dit zonder prop schade . Misschien komen de props uit de zelfde fabricage serie en is dat gewoon een fout ?

Trouwens was er nog een goed aflopende flip/sprong van Pieter zijn boot op de film, die wel goed eindigde ,helaas was mijn flip minder rooskleurig .

https://www.dropbox.com/s/vh1d7yvuxe6x50a/2013-09-29 15.32.32.mov

Laatst bewerkt: 29 sep 2013
  14. pieter_oudenhoven

pieter_oudenhoven

Lid geworden:
    21 mei 2010
    Ja, ik kan me eigenlijk ook moeilijk voorstellen dat ik steeds iets raak. Misschien inderdaad een slechte serie. Ik ga toch eens octura props proberen.

@Rob: mooi filmpje geworden! Flip staat er goed op!

15. Xlrudie

Xlrudie

Lid geworden:
    14 jul 2009
    Hoi Pieter,

Ik kpn het niet zien op de foto, maar zijn de props gebalanceerd en geslepen?
    Aluminium props vaar je trouwens snel kapot, kunnen helemaal niks hebben.

Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  16. pieter_oudenhoven

pieter_oudenhoven

Lid geworden:
    21 mei 2010
    Hallo Xlrudie,

Deze props zijn al gebalanceerd en geslepen als je ze koopt. Staat ook expliciet erbij op de site van MHZ.

Ik krijg ook al het idee dat alu niet zo heel sterk is. Ik ga eens een poging wagen met een koper/beryllium.

17. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    hey pieter! hoe is 't inmiddels met de lizard?:)

Gr. Sam

18. pieter_oudenhoven

pieter_oudenhoven

Lid geworden:
    21 mei 2010
    Ha Sam, toevallig zie ik je berichtje net, ik ben de laatste tijd wat minder op het forum.

Maar met de Lizard gaat het goed! Ik heb nu een paar geslepen en gebalanceerde koper/beryllium props. Hopelijk houden die het langer uit dan die alu props.

Verder zit de roerhouder weer goed vastgeschroefd. 3 schroeven waren verdwenen. Losgetrild denk ik.

Het kantelkamer probleem is ook opgelost. Omdat de boot af en toe wilde vliegen, had ik het lood voorin de romp wat verder naar voren geplaatst. Maar daarbij blijkbaar ook naar rechts. Nu het weer mooi in het midden zit, doet de kantelkamer het weer.

En tenslotte heb ik net 4mm epoxyplaat binnen (5 weken op moeten wachten) waarmee ik de roerhouder stijver ga maken. Blijft irritant als de boot na een flip netjes terugkantelt maar dan alsnog naar de kant moet vanwege een verbogen roerhouder.

Ik heb na onze gezamelijke vaardag overigens niet meer gevaren. Vaar jij nog wel, met dit koude, natte, winderige weer?

Groeten,
    Pieter

Laatst bewerkt: 10 nov 2013
  19. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Probleem is niet dat het koud en nat is maar al de troep die in het water ligt, zelfs een berylium prop overleefd contact met een tak op volle snelheid niet..

20. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    nee ik vaar nu ook niet meer (vanwege de wind, houd m'n wiesel echt niet van ;))en ben nu ook vooral bezig met m'n wasabi ;) mooi dat alles nu weer werkt en er weer schroefjes in de roerhouder zitten!

Gr. Sam

Deel Deze Pagina