Advies voor nieuwe golf- en windbestendige boot

Discussie in 'Speedboten' gestart door pieter_oudenhoven, 28 okt 2012.

  1. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    mooi dat het heeft geholpen, is je boot weer klaar voor het weekend!:)
     
  2. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    telemetrie als redmiddel

    Zoals sommigen wellicht al in het 'vaarders Houten' draadje gelezen hadden, was onlangs mijn regelaar geroosterd:

    [​IMG]

    Nu vroeg ik me af: zou telemetrie geen laatste redmiddel kunnen zijn? Met name dan door de temperatuur op afstand af te kunnen lezen? Nu snap ik wel dat je door een verstandige setup en verstandig varen de meeste ellende wel kunt voorkomen.

    Maar denk bv aan:

    - defecte koeling (slangetje gescheurd of losgeraakt, verstopte waterpickup doordat het water net iets ondieper was dan gedacht)
    - extreme omstandigheden: erg warm weer, warm water, hoge golven waardoor je minder volgas kunt varen.
    - wijziging in setup: iets grotere prop, celletje extra, trimtabs, zwaartepunt verder naar voren.

    Natuurlijk kun je ook steeds naar de kant komen, kap eraf, boel controleren, kap er weer op, etc.

    Maar het is wel erg makkelijk als je dit ook van afstand kan doen. Of zou dat een vals gevoel van veiligheid geven, bv door een onbetrouwbare temp sensor?

    Het lijkt me dat ik mijn ellende hiermee wel had kunnen voorkomen. De regelaar was vast al enige tijd erg heet voordat ie verkoolde.

    Iemand ervaring hiermee? Hoe werkt bv zo'n temp sensor? Plak je die op het te meten oppervlak? Of gaat dat via infrarood? Wat zijn goede merken/types?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Hallo Pieter,

    Ik heb onlangs een nieuwe zender gekocht, ik vaar al lang met spektrum en ik ben er tevreden van dus de nieuwe zender is een Dx2s geworden met telemetrie. Hij heeft maar 2 kanalen ipv. 3 waardoor hij een pak goedkoper is dan de DX3s, kostte me 132 euro incl. het verzenden, komt van aerobertics, tevens een heel goede service daar.

    Je kan er de temperatuur mee meten, toerental en de spanning van je ontvanger accu. Beste aankoop die ik al gedaan heb. Je kan de zender instellen om een signaal te geven wanneer je receiver accu leger is dan 6V bijvoorbeeld, of wanneer de temperatuur hoger wordt dan 50°C, allemaal instelbaar. Enige nadeel is dat je dus wel maar 1 component kan voorzien van zo'n temperatuursensor. Deze moet je dan op de motor of op je regelaar plakken met een stukje tape of iets dergelijk. Je moet dus wel kiezen tussen regelaar of motor. Ik vind het zeer handig en ik vaar nooit meer zonder. Bereik van de ontvanger is wel korter dan de MR3000 ontvanger. Met de MR3000 geraakte ik zo'n 80m ver, met de nieuwe ontvanger met telemetrie geraak ik 50-60m ver voordat de telemetrie uitvalt, je kan dan nog een stukje doorvaren maar je krijgt geen rechtstreekse data meer door zolang je niet terug binnen het bereik van de telemetrie komt varen.

    Ik vind de temperatuur meting zeer betrouwbaar. Gekke is wel dat tijdens de vaart mijn motor niet heter wordt dan 30-35°C, vanaf dat ik stop met varen en dus 1 minuut later de kap van de boot verwijder meet zowel de telemetrie als mijn infrarood sensor een temperatuur die 10-15°C hoger is. Het koeleffect van het doorstromende koelwater is dus relatief groot. Als ik dan een tweede lipo leeg ga varen (en de motor dus in het begin nog steeds zeker 40-45°C heet is), zakt de temperatuur weer naar 30-35°C, zoiets weet je bijvoorbeeld niet als je geen telemetrie hebt. Hetzelfde geldt voor de regelaar.

    Edit, Als je toch nog een regelaar gaat aanschaffen is de swordfish pro + serie misschien ook wel een goed alternatief. Daarmee kan je ook data loggen zoals je maximale stromen, inzakken van het voltage van de lipo's en de temperatuur van de regelaar tijdens de vaart. Je kan dan wel pas achteraf op de pc je data bekijken. Geeft hetzelfde beeld als met de telemetrie, tijdens de vaart koelt regelaar af, vlak na de vaart warmt hij weer 10-15°C op. Die data komt van mijn swordfish 240A esc maar je hebt ook een 6s 220A(met BEC) versie en een 8s 200A versie(zonder BEC) die ook datalogging hebben.
     
  4. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Tsja , ik denk op het moment dat jij op je zender staat te kijken en de boot op 80% throttle gaat het niet ontspannen varen is , daarbij kan je tuurlijk een signaal laten afgaan als de temperatuur te hoog wordt dat je naar de kant kan varen , maar of dat dan de redding is van de elektronica ? .

    De Spektrum telemetrie ben ik niet kapot van, de waarde's zijn niet echt accuraat , meetfouten van 20 % of meer zijn meer gewoon als sporadisch , daarbij is de DSM2 frequentie niet echt betrouwbaar kwa zender / ontvanger signaal, zeker door de spray van de boot , been there done that . Het bereik is ook dramatisch vergeleken met met mijn FHSS zender van 20 euro .Daarbij heb ik nu 1 antenne en de DSM marine ontvangers hebben er twee en die zijn niet erg kort .

    Maar ongetwijfeld zijn er ook goede ervaring zoals die van Roy , dus je kan zelf afwegen wat voor jouw nuttig is of niet .
    Ik maak nu gebruik van eagletree dataloggers daarmee kan ik niet op de zender aflezen wat de temperaturen e.d is, maar meer achteraf .Dat geeft meer bruikbare data dan van de telemetrie van Spektrum .
    Een goede setup vinden en zorgen dat de temperaturen binnen de grenzen blijft is naar mijn mening het beste , dat je dat kan monitoren op afstand is leuk , maar datalogger geeft meer bruikbare info om rustig te analyseren dan real time zonder back up .

    suc6
     
  5. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Rob,

    de spektrum heeft ook een functie zodat de maximale temperatuur wordt opgeslagen totdat je reset. Je moet daarvoor niet tegen 80% throttle varen om naar je zender te kijken. Je vaart 3-4 toertjes stevig door met een nieuwe setup, stop dan, kijk naar de zender wat hij aangeeft van temperatuur (op 10seconden koelt een motor nu ook weer niet af denk ik.) Het bereik vind ik persoonlijk ook een minder punt maar als je de antenne doorvoert naar buiten heb je 80m, om eerlijk te zijn vaar ik zelden verder dan dat. Ik gebruik de telemetrie vooral om de temperatuur te kunnen loggen zonder de boot daarvoor open te moeten doen. Na de vaart meet ik altijd ook even met mijn infrarood meter, het verschil in waarde met de telemetrie is zelden meer dan 2°C. Ik ben erg tevreden van spektrum, ik heb nog nooit last gehad van hinder door de propspray, ik voer wel altijd mijn antennes naar buiten uit. Het is wat uitproberen welke zender jouw het beste ligt.

    Ik heb daarnaast zoals vermeld ook esc's met ingebouwde datalog functie zodat je achteraf met back-up data verder kunt. Mag ik vragen wat jouw telemetrie gekost heeft?
     
  6. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ha Roy, Rob,

    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb geen ervaring met spektrum, ik vaar met een hele goedkoper Fly Sky zender en ontvangers van een paar euro. Perfect bereik, ook als je de antenne gewoon binnen de boot laat. Nooit last van propspray. Ik vaar vaak ook gewoon recht van mezelf weg, dus met de spray precies tussen mij en de boot in. Een Fly Sky heeft daar geen enkel probleem mee.

    Maar terug naar de telemetrie. Ik denk toch wel dat het in sommige gevallen je electronica kan redden. Het is een beetje raden natuurlijk, maar het lijkt me sterk dat mijn regelaar in een paar seconden van een normale temperatuur naar een verkoold hoopje ellende is gegaan. Stel dat de regelaar een minuut daarvoor al een abormaal hoge temperatuur had, dan heb je toch wel de tijd om nog naar de kant te varen. Of desnoods de boot stil te leggen en op te halen met een rubberboot. Altijd beter dan dat je van niks weet en doorvaart totdat de rook er letterlijk uit komt.

    Achteraf de data bekijken kan ook zeker nuttig zijn, zeker om te bepalen of je nog een maatje groter zou kunnen met je prop. Maar voor het redden van je boot bij onverwachte gebeurtenissen, is dat toch te laat.

    Voortdurend op je schermpje kijken is inderdaad niet prettig varen, maar is ook niet nodig. Een geluidssignaal als alarm is prima, of je kunt inderdaad af en toe, om de paar minuten, eens even kijken hoe het er voor staat. Zeker bij een nieuwe setup is dat handig. In elk geval handiger dan steeds naar de kant moeten komen.

    20% onnauwkeurigheid is natuurlijk wel veel, maar als ik een alarm zet bij 60 graden en het gaat af ergens tussen 70 en 80, is dat ook nog niet zo erg.

    Ik ga me er in elk geval eens wat meer in verdiepen.
     
  7. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Pieter,

    dit is de dx3s, bijna helemaal hetzelfde als de dx2s op dat extra kanaal na, ik zie de dx2s er niet meer tussen staan dus ik vermoed dat die uitverkocht zal zijn. Je kan hem altijd eens mailen mocht je er 1 willen, dat besteld hij er 1 voor je. Ben er al geweest, een hele goede winkel.

    Aerobertics.be - Product Detail Transmitters / Receivers - Spektrum
     
  8. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
  9. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Ik heb er al verscheidene reviews van gelezen. In vele daarvan is ''storing'' van je besturingskanalen een zeer actueel onderwerp. Ze hebben er een nieuwere versie van op de markt gebracht dacht ik.
     
  10. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Roy,

    Kan ik met die dx3s eigenlijk ook de snelheid meten? Het gaat me weliswaar vooral om de temperatuur, maar als ik toch met telemetry bezig ben, is het wel leuk als ik ook op afstand de snelheid kan aflezen.

    Op de site van aerobertics lees ik verder niets over snelheid. Of is dit toch wel mogelijk, eventueel met een aparte gps module of zo?
     
  11. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Je kan het toerental van een bewegende component loggen. Ik heb het al eens getest en je kan bijvoorbeeld meten hoeveel toeren je coupler maakt/minuut. Je kan dan dat toerental laten vermenigvuldigen met een constante, zo kan je een theoretische benadering krijgen voor de snelheid. Echt super precies is dat niet maar het geeft toch een idee. Als je de snelheid wilt weten kan je beter zo'n garmin forrunner kopen. Ik heb het nieuwe meetinstrumentje van hobbyking ook: Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*
    Kost eigenlijk niet te veel en het werk goed, enkel vind ik de gps makkelijker in gebruik maar die is ook groter (en duurder). Je kan de snelheid ook meten met een app op je smartphone. Ik zou aan Bert wel vragen of je de DX2S niet kan krijgen, kost je 100 euro minder en ik denk niet dat je dat extra kanaal gaat gebruiken.
     
  12. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Zo, de DX2S is besteld! Toch prettig om straks te temperatuur af te kunnen lezen. Vraag is alleen wat ik af ga lezen... De motor vertrouw ik wel, die heeft geen enkel probleem.

    Maar mijn regelaar is al eens keer in de fik gevlogen. En bij de laatste vaarten werd de accu juist het heetst hoewel het nauwelijks scheelde met de regelaar (rond de 50 graden).

    Ik neig zelf toch naar meten van regelaar temperatuur. Of denken jullie er anders over?
     
  13. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Zo snel gaat het wel Pieter ;)
    Dit soort dingen gebeurd zodra een bepaald component sluiting gaat maken om welke rede dan ook , of dat nou overbelasting is of mechanisch falen de daarop volgende sluiting is de oorzaak van het verkoolde hoopje stinkzooi ;). Daar kan je met telemetrie weinig aan doen omdat het een te plotselinge gebeurtenis is.

    Voor jij de temperatuur echt op ziet lopen voorbij de gebruikelijke bedrijfstemperatuur is de regelaar al afgefikt..

    De enige manier om het te "voorkomen" is testen met een datalogger die de ampere's en temperaturen meet op het moment dat je vaart en op die manier tot een bepaalde setup te komen die "veilig" is.

    Wat Spektrum telemetrie aangaat ga ik met Rob mee....
    Het idee is leuk , de uiteindelijke werking bagger.

    Ik heb nog met de eerste Spektrum telemetrie module geëxperimenteerd waarbij je een losse display/ontvanger had en telemetrie unit die je aansloot op de ontvanger , temp metingen klopten van geen kant en hetzelfde gold voor de toeren. Temperaturen weken bij mn nitro motoren tussen de 20 en 30 graden af van mn infrarood meter. Geen betrouwbare manier van meten dus.


    Je moet gewoon de gehele setup een keer goed nalopen en kijken waar de problemen kunnen ontstaan. Lipo's die niet helemaal fris meer zijn kunnen namelijk dezelfde problemen veroorzaken bv .... Dan warmen zowel lipo als regelaar ook extra op.
     
  14. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Ik heb de mijne nu 6maanden en ik ben er echt heel tevreden van. Ik de temperatuurmetingen uitgebreid getest in mijn 1/8 buggy omdat je daar sneller kan nameten met een infrarood meter en daar klopte de temperatuur op +-2°C. Ook het feit dat je het voltage van je RX pack kan meten vind ik heel goed. Ik sta veel geruster aan de waterkant dan ooit tevoren en dat was ook mijn bedoeling toen ik de set kocht. Nooit meer moeten denken, heb ik die RX pack wel geladen? Dan kan je de boot binnenhalen, plakband verwijderen en manueel het voltage meten, dat is dus verleden tijd.

    Het toerental metertje gebruik ik niet dus daar kan ik niets over zeggen. Ik heb ook veel goeds gehoord van Futaba maar zolang de mijne het doet vind ik het prima met de spektrum. Overigens zijn de Futaba sets wel 2x zo duur. Het enige ''nadeel'' van de spektrum is het beperkte bereik van de telemetrie ervan, dat zal je niet hebben bij de Futaba.

    @Pieter, zorg zeker dat je de antenne draad zeker boven de waterlijn houdt. De telemetrie valt uit na 70-80m, de zender gaat nog een heel stuk verder door, nog nooit problemen daarmee gehad, zelfs niet met de propspray als die tussen de boot en mezelf in zit. Als je dan weer wat korter bij komt varen springt de telemetrie terug op.

    Ik meet zelf de motor temperatuur steeds omdat mijn regelaars nooit heet binnen komen maar in jouw geval kan je dat misschien wel eens doen, al was het maar om eens te kijken wat varen op halfgas betekent voor je regelaar. Stel je alarm in op 50°C, de zender zal beginnen piepen als de regelaar warmer wordt. De temperatuursensor gewoon met een stukje plakband rechtstreeks op die 2 (of 3, weet het niet meer, heb geen T180 meer) grote capacitors plakken met een klein stukje tape. Die caps werden bij mij het warmste en zijn denk ik de beste indicatie voor een te hete regelaar.

    Wat ik ook heel gemakkelijk vind is de expo functie, zo kan je roeruitslag expodentiel doen toenemen of afnemen naarmate jij bijstuurt, hetzelfde geldt voor de throttle. Ook dat timertje is een hele leuke functie van de zender! Je zal het zelf ook wel vinden zeker :)

    Edit: Wat het meten van de lipo temperatuur betreft, heb ik ook al een 10 tal keer gedaan en dat levert steeds hetzelfde op, sterke stijging van de temperatuur als je beneden 20% van de opgegeven capaciteit gaat. Ik vaar met 4s 8000mAh 30C zippy paks. Ik heb er 4, 2 die een jaar oud zijn en ongeveer 30ladingen hebben en 2 die 4maand oud zijn en 18ladingen hebben. Mijn setups in mijn Pursuit, 39' Delta Force mono en binnenkort ook de Buster trekken rond de 100A gemiddeld, dat om de context even duidelijk te maken. Wat er gebeurt, tijdens de vaart blijven ze rond de 35°C afhankelijk van de buitentemperatuur en je vaargedrag, vanaf dat je ze diep begint te ontladen (beneden 20%) stijgt de temperatuur aanzienlijk, bij mij naar 50-55°C als je doorgaat tot 4-5%. Dit is net wat je moet vermijden om de lipo een lang leven te geven dus ik vaar ze nooit meer leger dan 20% en tot nog toe ben ik heel tevreden van die lipo's en doen ze het goed. Ik ben niet de enige die dit ondervindt, lees maar eens rond op diverse fora, daar vind je net hetzelfde terug.

    Veel plezier ermee Pieter!

    Gr,

    Roy
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2014
  15. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hmm, nogal verschillende meningen, zie ik :D

    Maar goed, het ding is inmiddels al verstuurd, dus ik zit er aan vast. Ik laat wel weten hoe hij bevalt.

    Een afwijking in gemeten temperatuur is niet zo erg, zolang die maar constant is. Ik wil in staat kunnen zijn om een afwijking van het normale gedrag te zien. Als ie 30 graden aangeeft terwijl het eigenlijk 50 is, is dat nog acceptabel zolang ie ook maar 40 aangeeft als het eigenlijk 60 is. Ik ga eerst wel eens testen hoe ver het afwijkt van mijn ir thermometer.

    @Savage: ik geloof graag dat het in sommige gevallen bijzonder snel gaat. Zo snel dat je niks hebt aan die temp meting. Sterker nog, ik realiseer me dat er best als eens iets mis geweest zou kunnen zijn met mijn regelaar. Kort voordat ie in de fik vloog, heeft de hele boot namelijk onder water gestaan (kap eraf gevlogen). Hoewel na drogen alles weer werkte, was er 1 vreemd ding: ik kreeg m´n regelaar niet meer in config mode. Verder weinig aandacht aan besteed, maar ik realiseer me nu dat hij wellicht toch wel schade had opgelopen door het water. Wellicht heeft deze schade ook de fik veroorzaakt.

    Maar nog steeds denk ik dat het in sommige gevallen wel kan helpen om telemetrie te hebben. Bij oorzaken als testen met iets te grote prop, warmer weer (en warmer koelwater), te ruw water (en dus niet steeds volgas varen), zal de temperatuur (in eerste instantie in elk geval) toch rustig oplopen tot boven wat ie normaal bereikt. Als ik dat merk, kan ik stoppen voordat ie het ´point of no return´ bereikt :).

    @Roy: m´n accu´s had ik nog lang niet leeg gevaren, dus dat was de oorzaak niet. Ik denk dat er toch teveel lood voorin zat. Ik heb een deel van het lood dat ik onlangs had toegevoegd, weer verwijderd. Dus weer iets lichter en zwaartepunt wat naar achteren, dus minder nat. Het is even zoeken naar een balans tussen minder flips en minder nat varen.
     
  16. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Pieter ,
    waarom niet een paar keer met de datalogger varen en de data analyseren .
    Denk dat je dan meer te weten komt dan dat je continue op je zender angstig staat te kijken of de temperatuur niet te hoog wordt , ook het verschil van lood e.d wordt dat een stuk inzichtelijker .

    Geloof maar dat je niet prettig aan het varen bent met deze telemetrie om dat de waarde's behoorlijk globaal zijn en je niet hier een goede indicatie krijgt wat niet wat precies doet .
    Buiten het feit van de storing van de spray en het 2,4 GHz signaal dsm2 , been there done that ....
    maar goed ben benieuwd of het aan je verwachtingen voldoet
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2014
  17. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    In mijn geval met 3 verschillende sensorsets/ontvangers was er geen pijl op te trekken.
    Het enige wat enigzins klopte was het ontvanger voltage , maar aangezien ik de ontvangeraccu standaard oplaad voor ik ga varen maak ik me daar allerminst zorgen om.

    Ik deel wat dat betreft dan uit ervaring ook gewoon de mening van Rob , zo lekker werkt het niet als je constant een schermpje in de gaten moet houden ;)

    Ik heb al een aantal jaar 2 Medusa Oracle 200A dataloggers in gebruik en dat werkt makkelijker en beter...
    Er zit hooguit wat meer tijd in omdat je begint met de kleinere props en tussendoor thuis uitleest.

    Meestal weet ik wel redelijk wat ik kan verwachten en test ik 2 of 3 props in 1 run die ik dan vervolgens heel simpel in die ene run tegen elkaar af kan zetten door simpelweg de max amps te onthouden die ik tegenkom in de data. De Oracle heeft ook nog 2 temp kanalen waardoor je zowel motor als regelaar in de gaten kan houden.

    Jammer genoeg zijn ze gestopt bij Medusa met de productie ervan , maar er zijn van Eagle Tree vergelijkbare loggers te koop.
     
  18. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Het is niet dat je constant op dat schermpje moet zitten kijken, het gaat meer om het alarm dat je kan instellen als een bepaalde temperatuur overschreden wordt. Daarnaast onthoudt de zender de max temperatuur zodat je na de vaart kan kijken wat de maximale warmte van de gemeten component was. Bij het testen van props is dat gewoon heel gemakkelijk omdat je dan niet altijd de tape moet verwijderen.

    Ik wil helemaal niet gezegd hebben dat dit systeem beter werkt dan een datalogging. Datalogging is veel en veel beter en allesomvattender, de ctu amps, pieken, temperaturen kan je daarmee ACHTERAF goed aflezen maar ik vind het ook heel gemakkelijk om tijdens de vaart af en toe eens te kunnen zien hoe warm iets is.

    Kan je me zeggen welke zenders jij getest hebt?

    Gr,

    Roy
     
  19. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Achteraf ? Je kan na een vaart gelijk de waarde's aflezen dmv een scherm (eagle tree).
    Zoniet via de netbook gegevens downloaden en analyseren.
    Ik heb ook wel eens met het scherm aan de buitenzijde boot gevaren , dit goed verpakt in plastic .
    Twee voordelen , je kan de boot inspecteren als je de accu moet wisselen , en je kan gelijk de data aflezen en/of laden in de laptop ;)
    Nee dan is " realtime" de temperatuur aflezen of dmv een alarm laten werken beter , zeker als de meetwaarde's redelijk " ruim" zijn .... :p
    Ik denk dat de prijs van een DX2S met telemetrie net zo duur is als een eaglee tree datalogger incl sensoren en GPS , en je kan met een " betrouwbare" zenderset blijven varen .

    Maar goed ieder zijn ding en waarom.:cool:

    En hoe ga je die afwijking meten , kalibreren, berekenen ect ? door eerst een paar run's te doen , de schrik krijgen dat de telemetrie 60ºC aangeeft je naar de kant vaart en het blijkt 80 ºC te zijn met grote kan op schade ? of dat de temperatuur te laag is en je denkt ik kan nog even varen en de temperatuur ineens wel 70ºC is ? , want zo fluctueert het ......

    Ben benieuwd of je nog " relaxed" gaat varen:cool::D:p
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2014
  20. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Rob, ik wil helemaal niet gezegd hebben dat de telemetrie van spektrum beter is dan een eagle tree. Ik heb zelfs al een paar keer overwogen me er 1 aan te schaffen omdat zo'n systeem beter is dan dat van spektrum, dat geef ik onmiddellijk toe. Ik heb toen deze zender gekocht omdat hij slechts 20 euro duurder was in de modelbouwwinkel dan een dx3c en bij deze zat telemetrie bij dus waarom niet dacht ik toen. Bij mij werkt het allemaal goed en ik vind het handig om mee te werken, als er mensen zijn met slechte ervaringen met dit systeem vind ik dat zeer jammer maar met dit huidige systeem heb ik nog geen problemen gehad. We zullen zien wat Pieter erover denkt als hij hem in huis heeft :)
     

Deel Deze Pagina