Advies voor nieuwe golf- en windbestendige boot

Discussie in 'Speedboten' gestart door pieter_oudenhoven, 28 okt 2012.

1. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Ik heb het volgende systeem icm 3 verschillende telemetrie units/sensorsets

Te vinden onder deze link :
    https://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdId=SPM1305

Het kleine grijze kastje wat op een ontvanger lijkt is hierbij de daadwerkelijke telemetrie unit waar je de sensors op aansluit. Voor zowel de toeren als temperatuur was er met geen mogelijkheid een duidelijk herhaalbaar resultaat te krijgen.

Daar ga ik dus geen boot of regelaar aan wagen ;)

Ik prop gewoon lekker de Oracle erin en begin met propjes waarvan ik weet dat het moet kunnen , aan de hand van wat ik dan uitlees maak ik mn verdere keuze.

Ik ga niet wachten op een piepje wat wel of niet komt of pas te laat. Ik ga wel gewoon voor de zekerheid die de datalogger me geeft ook al is het meer werk ;)

2. motorsports

motorsports Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Roy : iedereen zijn voorkeur en gebruikers ervaring met verschillende systemen , igg is voor mij de Spektrum range een :no go!.
    Wat voor de 1 werkt wil niet voor de ander werken , ik hou het bij de eagle tree .

:cool:

3. pieter_oudenhoven

pieter_oudenhoven

Lid geworden:
    21 mei 2010
    Het kalibreren cq testen is niet zo moeilijk: ik vaar eerst zo´n 5 minuten. Daarvan weet ik dat het veilig kan, en dat de regelaar zo´n 50 graden wordt. Dan ga ik naar de kant, meet de temperatuur met mijn ir thermometer en met de DX2S. Vervolgens gewoon elke halve minuut de waarde noteren die de DX2S aangeeft en die mijn ir meter aangeeft. Totdat de boel is afgekoeld tot 20 graden. Dan heb ik een goed beeld van wat het ding kan en hoe nauwkeurig hij is. Ik ben erg benieuwd of het zo vreselijk slecht is als hier beweerd wordt. Ik kan me niet voorstellen dat Spektrum of welke fabrikant dan ook, een product durft te verkopen dat zo slecht is.

Ja, dat is dus achteraf. En dat is te laat voor mijn doel. Ik zie wel het nut van een datalogger, maar een datalogger behoedt mij niet voor een brand. Stel dat ik een datalogger had gehad toen mijn regelaar in de fik vloog. Dan had ik achteraf kunnen zien wat het temp verloop was geweest voordat ie in brand vloog. Maar hij was dan nog steeds in brand gevlogen :D.

Maar jullie hebben gelijk: als de meetwaarden vreselijk ruim zijn en soms 10 graden teveel aangeven en dan weer 20 graden te weinig, is het waardeloos en heb ik er niks aan. Mocht dat inderdaad zou zijn (over een paar dagen kan ik het testen :)), dan zal ik het hier eerlijk vermelden.

Maar dan nog: een datalogger dient mijn doel niet. Ik heb met mijn Lizard 1.5 jaar gevaren met exact dezelfde setup, zonder problemen. En ineens gaat het helemaal mis. Met een apparaat dat je achteraf de temperatuur laat zien, voorkom je dat niet, ook al is ie heel nauwkeurig.

4. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Pieter ik ga er verder geen woorden aan vuil maken want dat levert niets op. Ik heb de mijne en hij werkt perfect, voor mij is het enige minpunt het bereik, de rest werkt zoals het moet bij mij. Mijn receiver ziet er wel anders uit dan die van savage. Bij mij zit alles in 1 ontvanger en zit de telemetrie in de zender, dus zonder apart schermpje. Ik ben heel benieuwd wat het bij jou zal doen dus hou ons maar op de hoogte :)

5. pieter_oudenhoven

pieter_oudenhoven

Lid geworden:
    21 mei 2010
    Nou moe, wat een deceptie! Net de DX2S ontvangen, maar de doos bevatte alleen de zender en ontvanger. Geen schakelaar, sensoren, servo, batterijhouder, zelfs geen bind kabel.

Terwijl op de site van Toemen toch stond:

Compleet met krachtige servo met metalen tandwielen, drie verschillende grepen (klein, middel en groot) voor de zender. De zenderset is uitgerust met een telemetrie systeem waarbij temperatuur, snelheid en ontvanger accu spanning op de zender zijn uit te lezen (de sensoren hiervoor zijn meegeleverd)

Ik heb net een mail gestuurd. Eens afwachten of dit netjes wordt opgelost.

Balen, ik had hier morgen (papadag) al mee willen knutselen...

6. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Jammer voor je Pieter, bij mij staken ze er wel bij. Ben eens benieuwd wie de schuldige gaat zijn, als Toemen zegt dat ze de doos zo ontvangen hebben en spektrum zegt dat ze hun DX2S met alles op en aan leveren wordt het een leuk spelletje. Hopelijk dat ze niet te moeilijk doen...

7. pieter_oudenhoven

pieter_oudenhoven

Lid geworden:
    21 mei 2010
    Nou, op mijn mail werd niet gereageerd, maar ik heb net even gebeld. Ze konden zien dat ze me inderdaad de verkeerde doos hadden gestuurd. Excuses en de rest wordt nagezonden. Helaas kan ik er dan pas na mijn vakantie mee spelen. Maar het wordt in elk geval opgelost!

8. pieter_oudenhoven

pieter_oudenhoven

Lid geworden:
    21 mei 2010
    Hallo Roy,

Heb jij nu eigenlijk ook de SR3300T ontvanger? Ik lees nogal slechte berichten op Internet over het bereik van deze ontvanger. Was benieuwd of jij nu dezelfde hebt of een andere Spektrum ontvanger.

9. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Hallo Pieter,

Ik heb die ontvanger momenteel in mijn Pursuit steken. Ik heb het al meerdere malen geschreven dat het bereik het enige minpunt is voor mij. Het is nu niet zo dat het echt slecht is. Het bereik van de telemetrie is niet super ver maar het bereik van de ontvanger gaat nog wel een heel stukje door. Je ziet dus gewoon op je schermpje verschijnen, no telemetrie of iets dergelijk en als je dan terug binnen het bereik komt springt hij terug op. Ik vaar zelden verder dan 70-80m van me weg omdat je de boot dan nog amper ziet. Pas de laatste stukjes valt de telemterie op het kanaal uit. Op de vijver is het wat korter omdat er daar bomen tussen zitten. Je moet het maar eens testen als je de sensors hebt.

Dit topic zegt krak hetzelfde:http://www.rctech.net/forum/radio-electronics/567768-spektrum-sr3300t-receiver-range.html

Voor de mensen die een eagle tree hebben, wat is de max ampèrage eigenlijk? Ik lees dat de heavy duty version tot 150A gaat, lijkt me toch nog steeds redelijk laag te zitten eerlijk gezegd of meet hij wel nog hogere pieken?

10. pieter_oudenhoven

pieter_oudenhoven

Lid geworden:
    21 mei 2010
    De reikwijdte van de telemetrie maakt me niet zoveel uit. Als ik maar af en toe kan zien wat de temp is zonder de boot naar de kant te halen.

Of 80/90/100 meter voor de rc genoeg is, ga ik wel merken. Net eens even op Google Maps gekeken naar de plassen waar ik vaar. Volgens mij kom ik ook wel eens verder dan 100 meter. Voordeel van die grote rondjes is dat je dan namelijk minder over je eigen golven heen vaart.

Ik meld hier wel hoe ie bevalt!

11. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Ik hoop alvast dat hij je bevalt. Mocht het bereik je te kort zijn kan je altijd met een MR3000 gaan varen. Daar vaar ik ook mee in de Buster. Met die ontvangers heb ik wat het bereik betreft nog geen problemen gehad. Ik ben nog nooit zover gevaren dat ze uitvallen. Die heeft wel geen telemetrie... Wat je kan doen om het bereik te vergroten is een je antenne naar buiten uitvoeren. Ik heb dat ook gedaan bij de Pursuit. Daar was het wel nodig omdat die gelamineerd is met carbon/aramide en de telemetrie uitviel na 20m. Met de antenna naar buiten uitgevoerd was dat weer de gebruikelijke 70m-80m.

Pieter, mag ik eens vragen, als je verder vaart dan 100m, kan je toch nooit volgas varen? Dan zie je toch nog amper wanneer hij over een golfje springt?

Wanneer heb je de sensors?

12. pieter_oudenhoven

pieter_oudenhoven

Lid geworden:
    21 mei 2010
    Ha Roy,

Vanwege mijn vakantie een wat late reactie.

De MR3000 is voor mij geen optie. Telemetrie is namelijk de enige reden dat ik de DX2S gekocht heb. Mijn budget Flysky zender + ontvanger werken namelijk perfect. Nooit enig probleem gehad, ook niet als ik volgas met flink wat spray op 100 meter afstand van me af vaar, met de antenne gewoon in de boot liggend.

Op 100 meter afstand vaar ik voornamelijk bij spiegelglad water. Dan heb ik qua golven alleen last van mijn eigen gemaakte golven. Na een paar rondjes vind ik het dan leuk en handig om een heel groot rondje te maken, ver om mijn eigen golven heen. Bij windstil zie je ook op 100 meter wel dat het water een spiegel is.

De sensors heb ik helaas nog steeds niet... Had gehoopt dat ze er waren na mijn vakantie. Moet zeggen dat de snelheid en service van Chinese winkels mij toch stukken beter bevalt dan die van Nederlandse echte modelbouwwinkels. Morgen maar weer eens een mailtje sturen...

13. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Hallo Pieter,

Ik heb momenteel zo'n orange receiver in de Buster en die werken ook wel echt heel goed. Geraken zonder problemen meer dan 100m ver, durf zelfs te zeggen dat ze beter zijn dan de MR3000 aangezien ze nog geen 10 euro/stuk kosten.

Eigenlijk is dat schandalig wat ze daar met je doen. Als ze onmiddellijk je spullen hadden verzonden had je ze 1-2 werkdagen later gehad... Ik ken maar 1 echte goede modelbouwwinkel en dat is aerobertics. Bert die de winkel daar heeft is 1 van de beste mensen om je te helpen, contact is heel snel en gemakkelijk en hij doet nooit moeilijk als er problemen met iets zijn. Ik hoop dat je je sensors snel hebt :) Vaar je nu al met een apart receiver pakje?

14. pieter_oudenhoven

pieter_oudenhoven

Lid geworden:
    21 mei 2010
    Ja, goede vraag! :D

Heel toevallig heb ik deze gisteren besteld, inclusief een laadkabeltje. Helaas hadden ze die laatste niet in het EU warehouse, dus heb ik alles maar in HK besteld. Kan dus nog even duren...

En inderdaad, ik heb dus toch weer verschillende keren met de BEC gevaren :oops:. Alleen vaar ik nu véél voorzichtiger. Korter, telkens temperatuur meten, voornamelijk volgas varen en als dat niet kan ivm golven, vaar ik niet.

Maar gezien de vakanties zit een vaarafspraak met de andere Houtense vaarders er voorlopig toch niet in, en alleen varen vind ik niet meer zo leuk. Dus de eerstvolgende keer dat ik vaar, is waarschijnlijk toch wel met de aparte ontvanger accu.

15. pieter_oudenhoven

pieter_oudenhoven

Lid geworden:
    21 mei 2010
    Nou, gaat lekker hoor: op mail wordt helemaal niet gereageerd. Nog maar eens gebeld dus. De collega die de ontbrekende spullen zou sturen, was het vergeten. Het zou nu alsnog verstuurd worden...

Fijne zaak...

16. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010

Verbaast me niet zo, wat ik steeds vaker merk is dat een "lokale winkel" de spullen niet op voorraad heeft, ze vervolgens in China bestelt, met als gevolg dat je langer mag wachten dan wanneer je het zelf daar had besteld, en ook nog fors meer mag betalen.

17. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Ik heb geen Eagle Tree maar een Medusa Oracle , daarbij is de aangegeven 200A de piek gedurende 5 sec. zo uit mn hoofd. Naar de Eagle Tree's heb ik destijds ook gekeken en daarbij was de 150A volgens mij ook de piek gedurende een x aantal seconden.

Continu of waardes voor langere tijd liggen vaak een stuk lager. Jammer genoeg zijn er voor de boten weinig bruikbare loggers , de Medusa was wat dat betreft best wel een uitzondering met z'n 200A piek.

18. drkdgglr

drkdgglr

Lid geworden:
    13 aug 2007
    SM-Modellbau online Shop - UniLog Stromsensor 400 A mit 6 mm LMT Gold (für Akkus mit Buchse am Pluspol) 2517

19. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Hoe lees je die uit? Zit daar een usb kabeltje of iets dergelijk bij?

20. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Daar moet je eerst nog de Unilog2 bij kopen voor je wat uit kan gaan lezen ;)
    Voor een enigzins bruikbare setup zit je zo rond de 150~160 euro.

Dan heb je de Unilog2 , 2x standaard temp. Sensor , brushless rpm sensor en de 400A stroom sensor.

Deel Deze Pagina