AEROMODELLER MODEL BOUWEN

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ton van Munsteren, 22 mei 2023.

  1. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.843
    Locatie:
    Vlaardingen
    Pylon is klaar.

    IMG_20240128_121753.jpg

    Kielvlak en stabilo de roertjes er aan. Aansturing dlg style dmv pull/veer dus de veertjes moesten er ook in.

    IMG_20240128_121717.jpg

    Langzaam tijd om iets met de motor te gaan doen.
    Idee was om vertragingskastje op een klein binnenlopertje te zetten. Hiervoor op de gok een stel vertraagde motortjes bij Aliexpress gekocht. De helft is binnen helaas niet zo geschikt om de kast over te zetten. Nog twee onderweg heel misschien zit daar wat bruikbaars bij.
    Optie is direct aandrijven. Een 2204 1400 is een optie. Maar ja te veel toeren. Kleinere prop 8*4 slowly of de motor nieuw wikkelen voor een lager toerental.
    Laatste is wel het mooist, maar hoeveel wikkelingen en welke draad?
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.401
    Locatie:
    Dordrecht
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.401
    Locatie:
    Dordrecht
    Voor de liefhebber.

    422727057_379671171434386_2459402191365700891_n.jpg
    422836675_944459356539586_7129996838578394816_n.jpg
    423903632_1073048483930088_6225440242677075097_n.jpg
    422734619_746038240853911_1092620667128279840_n.jpg
     
    Sebastiaan3Z9, jan brilman, HansH en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.843
    Locatie:
    Vlaardingen
    Schiet lekker op, ben ongeveer net zover.
    Voor het plaatsen van de RC op een manier dat het zwaartepunt goed uitkomt toch wel een motor nodig.
    Een 2204/1400 weegt 19 gram.
    Ga daar nu vanuit.

    Toch maar een poging om een kastje op een klein binnenlopertje te plakken. (1811 kv2000)
    Een van de Chinese motoren had een kastje dat geschikt was voor transplantatie.

    Eerst de as uit de donormotor.
    De as heeft een diameter van 2 mm en past in de buitenloper.
    Planetaire kastje heeft een vertraging van 6:1, motor KV 2000.
    Met 2S kom je dan op 2500 omw/min maximaal.

    IMG_20240204_161810.jpg


    Adapter flensje gedraaid. Nog wat draadgaatjes maken voor het vastzetten op de motor.

    IMG_20240204_215858.jpg
     
    ramses, janhein, jef en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.401
    Locatie:
    Dordrecht
    :yes: ben benieuwd hoe dat gaat werken
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.077
    Locatie:
    Gouda
    Dat ziet er hoopvol uit!
     
  7. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.843
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja, lijkt te gaan lukken.
    Nu hopen dat het kastje het geweld aankan.
    Anders verder zoeken naar wat steviger.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.077
    Locatie:
    Gouda
    Vooral het opstartvermogen en de remwerking van de ESC niet op "hard" zetten maar "soft". Wanneer hij toch niet wil remmen dan maar op "medium".
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  9. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.843
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het werkt.
    Even snel een 9x7 klapprop erop en proberen.
    Nou dat loopt mooi. :banana:

    Nu de prop met meenemer maken en kijken wat dit doet.
    Belangrijkste, hoeveel stroom trek de combinatie en wat is het toerental.
    De motor op 2S mag 5 Ampere trekken.

    IMG_20240206_191241.jpg

    Kost wel iets zo'n kastje.
    Werkt dit goed maar is de levensduur beperkt gaat het echt geld kosten ;)
    2024-02-06 21_29_56-Window.png
     
    ramses, janhein en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.401
    Locatie:
    Dordrecht
    Ben heel benieuwd hoe dat gaat werken
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.401
    Locatie:
    Dordrecht
    Na het stucen van een muur is wat prutsen aan een model een leuke afwisseling.
    Dus even een eerste proefje met een Turnigi 2204 14T had die een keer gekregen met een regelaar, dus mooi voor een eerste test.
    Regelaar is wat klein dus denk iets van 5 - 7A denk ook dat die een beetje tegenstribbelt en al een beetje op het randje wordt belast.

    De set
    423903953_919789033005565_9180902148327298286_n.jpg

    Het motortje die heel dapper zijn best doet de prop in de rondte te slingeren
    423766463_363473193125968_1511555009195369211_n (1).jpg

    Regelaar niet de mooiste maar werkt nog wel.
    423944072_1149389283101016_5973370205188037349_n.jpg

    Volgens tekening zou de hoek iets van 26inch moeten zijn en dat is toch een heel behoorlijke hoek.
    426819150_713501277624067_173350841759823368_n.jpg 423944096_1852119008545730_7688702859307002006_n.jpg

    Denk dat de regelaar wat terug regelt en draai nu 580rpm , 5,5A op de meter en accu 2S niet slecht denk ik.
     
    Bruno van Hoek, ramses en Frans Bal vinden dit leuk.
  12. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.843
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nou niet dus.
    Kastje is echt Chinese rommel, te veel speling op uitgaande as.
    De hele handel zwabbert tijdens draaien door de asymmetrische belasting van een blad.
    Gaat het niet worden.
    Terug naar de tekenplank.
    Eerst de meenemer aanpassen dat het blad in het verlengde van de as ligt.
    Denk dat dit een oorzaak kan wegnemen.

    IMG_20240211_174301.jpg

    IMG_20240211_174145.jpg

    IMG_20240211_174130.jpg
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2024
  13. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.843
    Locatie:
    Vlaardingen
    Normaal wordt dat motortje op 2S met een 8*4 prop gebruikt. Die een bladige bandiet is een stukkie groter. Op 2S wil de motor iets van 10000 de draaien. De regelaar moet dus ergens in de begrenzing gaan
    Oplossing kan zijn om de spoed drastisch te verkleinen naar bijna nul aan de tip.
     
    speedyraptor en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.401
    Locatie:
    Dordrecht
    Had eerder op 12A en sloeg toen af denk iets teveel van het goede daarna beetje warm.
    Eerdaags een 15a regelaar proberen wil naar 10A om te draaien want dat moet kunnen.
    Dus met een betere regelaar is er wel meer uit te halen en de motortjes minimaal met 10 stuks op voorraad nemen:rofl::rofl::rofl::rofl:.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.843
    Locatie:
    Vlaardingen
    Daar ben ik ook bang voor.
    Of zelf een motortje maken met een belachelijk laag KV.
    Je hebt iets van 300 nodig.
     
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.154
    Locatie:
    N. Brabant
    Frans Bal en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  17. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.843
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ton, heb jij geen last van een soort onbalans tijdens het draaien.
    Ik heb een "normale" prop op de motor gehad, een 9*4.7 SF, en die loopt perfect.
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.401
    Locatie:
    Dordrecht
    Niet heel bewust meegemaakt wel een heel grappig geluid van de wind verplaatsing van de prop.
    Heb de prop wel op de prop balancer gehad en dat was heel aardig.
    Kan wel zijn dat jouw prop wat efficienter is dan de mijne en harder trekt
     
  19. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.077
    Locatie:
    Gouda
    Wanneer de prop in volmaakte balans is om de as, heb je nog te maken met een onbalans door dat de trekkrachtsvector niet in de as aangrijpt maar buiten de as rondjes draait. Je kan did voor één toestand van toeren en vliegsnelheid compenseren door het contragewicht wat naar achteren te plaatsen tov het blad. dit zal een moment opleveren dat het moment van de stuwkrachtsvector tegenwerkt. "We" deden dit ook op Coupe d'Hiver's.
    eenbladprop.jpg
    Ik kon zo gauw geen plaatje van een van mijn eigen Coupe's vinden, maar hier een tekening van het neusblok van een Coupe van Hans van Rij, (tekening door B. v. Leeuwen.

    Ik boog het contragewicht nog iets verder naar achteren.

    Omdat het moment van het contragewicht afhankelijk is van toerental^2 en dat van de stuwkracht van toerental^3 en ongeveer 1/vliegsnelheid, zal er voor ieder toerental éen snelheid zijn waarbij perfecte balans kan worden gevonden, anderzijds voor iedere vliegsnelheid maar één toerental.
    Ook al zit je niet in het optimum dan krijg je nog altijd een verbetering.
     
    Bruno van Hoek en jan brilman vinden dit leuk.
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.843
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dacht al waarom zie je soms dat balans deel naar achter wijzen, mij nu helemaal duidelijk. Bedankt Rick :thumbsup:
    Gelijk geprobeerd en het werkte een beetje. Draaipunt in lijn gebracht, weer een stukje beter. Spoed (belasting) omlaag gebracht, dat bracht een grote verbetering. Stukken minder schudden maar nog niet voldoende weg. Balans gewicht kan niet verder naar achter.
    Mischien het blad lichter maken?

    En ja een willekeurige twee blads prop loopt als een zonnetje.
    Denk nu een twee blads prop te maken gebaseerd op het origineel. Bijkomend voordeel de diameter moet dan kleiner waardoor het blad niet meer tegen de pylon kan komen. Wel handig met weer aanzetten van de E-motor, iets dat met een rubbermotor niet mogelijk hoefde te zijn.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina