Aeronaut TIM stoomsleper (nu de Bertus Freede)

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Albert van Loon, 28 jun 2023.

1. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Maarten, de servo voor de schoorsteen weet ik nog niet of ik die maak, wel kantelbaar maak ik het. De bedrading kan nog omgelegd als dat nodig is eventueel. De plaats waar jij de PS4 hebt is een goed idee. Ik moet even kijken, want ik heb ook nog een rookgenerator die erin moet.
    Als ik die binnen heb (besteld in Duitsland via een vrachtwagenchauffeur die bij mij op het werk komt af en toe) ga ik definitief kijken hoe het past.
    De mast voor lopen de draden achterlangs, met een stukje zwarte tape. Verder heb ik een reeling op de voorhuif gemaakt, die wordt nog zwart gemaakt. Ik heb ook iets grotere navigatie bakken, met iets kleinere lamp huis (die had ik nog liggen) Heb deze op 3 mm hoogte met latjes op het dak gemaakt, en verder naar achter geplaatst. De originele gaten van het dak stuurhuis dicht gemaakt

Bijgevoegde bestanden:

2. Maarten Kylstra

Maarten Kylstra

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Jij gebruikt wel een hele dunne draad. Hoe dik is die (AWG)? Sjiek hoor dat reelinkje. Wat voor merk rookgenerator gebruik jij? Miss dat ik dat er ook nog een keer in ga zetten. Het is overigens best geinig de schoorsteen op het water te strijken en weer omhoog te zetten (als er een leuk bootje langskomt :)).

Groet,
    Maarten.

Albert van Loon vindt dit leuk.
  3. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    De rookgenerator is van https://85681552.shop.strato.de/p/raucherzeuger-und-dampfoel
    Deze man doet dit als hobby naast zijn werk. Dus je moet geen haast hebben. Hij kan ook alleen naar een Duits postadres versturen, (heeft geen vergunning voor verkoop buitenland) dus je moet familie of een kennis in Duitsland vragen. Ik heb de RG1 in mijn SMIT Nederland gebruikt, en heb nu de RG2 besteld, een iets groter doosje dus langer roken. Die RG1 doet het 20 min ongeveer.
    De LED draad komt van AliExpress, is de draad die aan het ledje zit. Wel heel gauw gebroken, dus voorzichtig te werk.
    https://a.aliexpress.com/_Ew5pqdN

Laatst bewerkt: 4 sep 2023
    Gerrit-Jan en Maarten Kylstra vinden dit leuk.
  4. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Voor ledverlichting heb je maar heel dunne draad nodig. Zelf sloop ik die meestal uit een oud trafootje (bijv. uit een afgedankte adapter). Dat is gelakte koperdraad. Met een beetje geluk kun je het zo solderen. Desnoods even de lak wegkrabben. Wel even uitkijken bij doorvoeren door metaal. Maar daar pak ik dan een dun stukje isolatiekous voor. In de houten mast van Smit Finland is in het verticale deel een sleufje geslepen waarin 7 draadjes voor 6 ledjes. In het horizontale deel de dunne draadjes een paar keer om het ronde deel geslagen. Verdwijnt in de verf. Eén draadje is iets dikker (gemeenschappelijke plus). De sleuf dicht gestreken met epoxylijm. Tussen mast en opbouw de 7 draadjes getwist en door een eind isolatie kous gestoken. Loopt deels door de schoorsteen. In de opbouw een stukje veroboard met weerstandjes. Daar vandaan naar een Ps4a, die de boel schakelt. Kijk maar of het ooit toepasbaar is. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 3 sep 2023
    Gerrit-Jan en Albert van Loon vinden dit leuk.
  5. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Peter, op Youtube heb ik nog een filmpje gevonden;

Gerrit-Jan en PeterM. vinden dit leuk.
  6. PeterM.

PeterM.

Lid geworden:
    19 dec 2017
    Hallo Klaas en Albert en Maarten,
    Ik ben gisteren al flink aan het zoeken gegaan in Google.
    Heb al een aantal foto's en ook wat filmpjes gezien op YouTube.
    Daar kan ik voorlopig wel wat mee.
    Dank voor de tips.
    Mocht ik nog vragen hebben, dan laat ik mij weer horen.
    Gr. Peter

7. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Tegenslag: de afplaktape blijft de lijm resten van op het zwart achter na loshalen, had het rood op de romp gespoten. (Heb het natuurlijk te lang erop laten zitten) Heb Methanol, wasbenzine, en aceton geprobeerd. Deze laatste lost alles op, ook de zwarte lak. Iemand nog een tip?

Bijgevoegde bestanden:

8. Maarten Kylstra

Maarten Kylstra

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Dag Albert, ik denk dat het handigste is het zwart er helemaal af te halen en opnieuw te doen. Ik heb eerst de hele romp tot het berghout rood geverfd (helemaal gekwast met waterverdunbare verf) en dan de waterlijn erop gezet en afgeplakt met Tamiya maskingtape en vervolgens het zwart met de kwast aangebracht. Tot slot heb ik het hele schip afgedekt met Glitsa eiglans. Die Tamiyatape heeft bij mij geen resten achtergelaten. Wat voor tape heb jij gebruikt?

Groet,
    Maarten

9. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Die tamiya masker tape gebruik ik ook m de lijn uit te zetten. Waar de lijm vanaf kwam is de duurdere afplaktape uit een verfwinkel. De Glitsa vernis gebruikte ik ook voor de binnenkant van de romp. Ik heb de vraag ook op Facebook gepost, kijken of daar een tip uitkomt,…

10. Maarten Kylstra

Maarten Kylstra

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Doe eens ff gek, probeer het eens met WD40, daar kan je de vreemdste dingen mee doen.

groet,
    Maarten

11. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Op mijn avatar wel eens gehad dat er (Sellotape)lijmresten bleven zitten op de Humbrol enamel. Na een week of zo er voorzichtig afgerold en het laatste vliesje lijm met een snelle veeg wasbenzine op een oud hemd verwijderd. Beetje eigen schuld misschien? Snel en goedkoop gaat niet altijd samen. Eigenlijk zou ze weer eens in dok moeten en buitenom geschilderd. Zo zijn er altijd uitdagingen. Gr. Klaas.

12. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Status, de lijmresten zijn verwijderd met kwastreiniger, dat ging het beste. Kreeg de tip om WD40 of thinner, of sticker verwijderaar te gebruiken. WD40 ging ook wel, maar dan moet je extra goed ontvetten. De thinner en sticker verwijderaar ging te goed. De lak en de epoxy kwam ermee af. Heb tamiya mask gebruikt voor af te lijnen, en groene frog tape om af te plakken. Dat ging goed. Ben ook bezig geweest met de schoorsteen. ff een foto voor de update tot nu toe

Bijgevoegde bestanden:

Herby63, k-k en PeterM. vinden dit leuk.
  13. Maarten Kylstra

Maarten Kylstra

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Gelukkig dat het is gelukt.

Groet,
    Maarten

14. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ziet er gelikt uit Albert! Maar het wordt toch wel een werkschip? De lat valt door de hoogte buiten beeld! Succes verder met het afwerken. Gr. Klaas.

15. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    De werf is te warm vandaag. Ik zal aangeven wat mij bezig hield/houdt door de geschiedenis van de stoom sleepvaart met dit soort haven slepers. (door deze bouw nu) De overgang van stoom naar diesel motoren inspireerde mij, en zocht ik geluid wat typerend was voor dit soort slepers. Hierbij kwam ik op een serie op Youtube van Heere Herema. De serie heet "Loflied op de langzaamloper" Deze camara man heeft heel mooie samenvattingen gemaakt, over de machine, de schipper, en hoe het een en ander werkt om op te starten. Typerend zijn de diesel motoren van o.a. de merken Industrie, Brons, Deutz. Hier even een link met een voorbeeld. Film nr 51

Hierdoor vond ik ook het schip ODILO dat dit mooie geluid van een Industrie motor heeft. Deze wordt momenteel gerestaureerd in Maasbracht, en is samengegaan met het binnenvaart museum aldaar.

Dit wou ik op Mp3 voor de TIM gaan gebruiken, (ipv dat Ali soundje, maar weet niet of het gaat lukken)
    maar vond ook de COPULA1930. Dit prachtig gerestaureerde schip had nog mooier passend geluid om te gebruiken.

Nu weten jullie waar ik inspiratie vanaf haal, en tot het huidige kleuren gebruik kom, wat ik gebruik voor mijn TIM.
    Bij de wereldhavendagen in Rotterdam heb ik meegevaren met de Volharding 1, en de Docyard 5.
    Verder zijn de facebook groepen 'binnenvaart sleepboten' en 'recreatiesleepboten' geweldig om te zien, hoe deze groep mensen, die oudjes in ere houdt en naar evenementen gaat zoals recent de havendagen in Vianen en Nijkerk.
    En ja Klaas, het wordt een werkschip met een beting en bolders, want een sleper zonder beting kan in mijn ogen niet. Maar dat komt nog :)
    Groet, Albert

Laatst bewerkt: 10 sep 2023
    PeterM. vindt dit leuk.
  16. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ja Albert, ben bekend met Heeresma zijn video's. Van de door jou geplaatste video's vind ik de eerste het mooist. Een 3 cilinder industrie met uitlaatgeluid. In Bertus heeft ook een 200 PK Deutz gestaan. Zal een 4 cilinder van het type VM zijn geweest. Kan er geen geluiden van vinden. Na enig zoekwerk nog iets moois gevonden. Wel een uitdaging om je slepertje geluid mee te geven. Succes ermee! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 10 sep 2023
    Albert van Loon en PeterM. vinden dit leuk.
  17. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    De beting is klaar, M3 asje erin en onderdeks met moertjes vastgezet. (Voor het sleepwerk) Verder de hak en roer geplaatst. De as van het roer is ook een M3 schroefdraad stang voor gebruikt. Watervast vet eraan, en door de messing buis, waterdicht. Zo kan ik de hefboom mooi met moertjes vast op de as maken richting servo. En de eerste water test, ha achterin 900 gram lood nodig om de juiste diepgang te krijgen. Ik ga lood bolletjes zoeken om mooi onderin te lijmen achter, deze dak lood stukken zijn wat te lomp groot. Ziet niet uit.

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 12 sep 2023
    PeterM. en Maarten Kylstra vinden dit leuk.
  18. PeterM.

PeterM.

Lid geworden:
    19 dec 2017
    Ik heb nog wat plaatjes gevonden op internet, en af laten drukken, zo heb ik een mooi voorbeeld voor mijn “Tim”. Gr. Peter

Bijgevoegde bestanden:

19. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Albert, Je zou het lood in een groentenblik kunnen smelten en dan in water gieten. Krijg je ook korrels. Wel bril op en handschoenen aan! In kleine stukjes knippen gaat goed met een blikschaar. Enig idee hoeveel hoogte je hebt voor je roerheveltje? Klemmen tussen twee moertjes heb ik slechte ervaringen mee. Gaat gauw los. Zet er in ieder geval aan weerszijden borgringen. Heb voor mijn Smit Finland recentelijk 2 hevels aangepast. Zaten ook geklemd tussen moertjes. Even roer een beetje verzetten en weer los. Twee binnenwerken van kroonsteentjes op de hevels afgetekend en krap uitgezaagd. Binnenwerken in de gaten geperst en afgesmeerd met epoxylijm. 2x een madenschroefje met imbus erin en nu gemakkelijk te fixeren. Kijk maar of het je iets lijkt. Gr. Klaas.

20. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Gesmolten lood in water gooien geeft een heel groot risico op verwondingen, door rondspattend heet water of wegspattend heet lood.
    Uit veiligheidsoverwegingen moet ik dit afraden.
    Henk.

Deel Deze Pagina