Aeronaut TIM stoomsleper (nu de Bertus Freede)

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Albert van Loon, 28 jun 2023.

1. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Op zich een goed idee Klaas, maar bij modelbouwshopnederland.nl verkopen ze 1 kg lood bolletjes verpakking voor 5,95 Deze had ik gisterochtend al besteld, en daarna kwam jou bericht hierover.
    En de tip over het roer vastzetten met binnenwerk kroonsteentjes ook een goed idee. De ruimte is ook zeer beperkt tussen locatie servo en roerkoning, ik ga ik eens kijken wat ik daarmee kan.

2. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Voor het geluid heb ik een speaker ingebouwd in het voorste spant, dat houten deel wat eruit kwam is als houder gebruikt met een houten asje erdoor aan 2 kanten en een borg latje voor en achter het spant. Ankerketting op het voordek, en verder de rookgenerator getest en een plaatsje gegeven voorin. (Wel 50 Ohm weerstandje voor de ventilator, dat het iets rustiger dampt) Ik had in het badje met de diepgang test de accu’s op 2 locaties geprobeerd, maar zo dwars onder het dek past het mooi op de latten van de romp versteviging. Als laatste vandaag de laadplaats van een speaker connector, en de schakelaar 1= Aan, 2=laden, en 0 = Uit. Zo kan ik door alleen het dekje achterop de boot laden uit zetten of varen.

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 16 sep 2023
    k-k vindt dit leuk.
  3. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    In elk geval maakt jouw stoomsleepboot meer afgevoerde stoom damp, dan de stoommachine in mijn Dockyard V.
    Aan de andere kant werd er aan mij gevraagd, gezien de kleine stoom pluim, of er een stoommachine in het schip zat.
    Vraag, kun je ook de stoom productie afstemmen op de snelheid?
    Wel complimenten met het behaalde resultaat.
    Groet. Henk.

Albert van Loon vindt dit leuk.
  4. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Nee Henk dat weerstandje in de rook kamer heeft 12V nodig. (Zo ver ik weet kan dat niet geregeld. ) Heb wel eens iemand gezien die met een tuimelaar een dekseltje oplichte met een servo die 360 grd rond ging. Dan komen er pluimpjes rook uit, maar is hier de plaats niet voor.

5. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Zou niet met een aan de vaarregelaar, ESC, een tweede parallel geschakelde ESC de spanning op de weerstand geregeld kunnen worden?
    Het is maar een gedachte.
    Groet. Henk.

6. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Geen idee, of dat mogelijk is. Ik wil ook niet teveel experimenteren, door onwetendheid van mij kan er ook schade ontstaan.

7. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Je hebt nu een testopstelling.
    In deze testopstelling kun je toch een test uit voeren met een snelheid regelaar, die de spanning op de weerstand regelt?
    Met de zender kun je de spanning sturen.
    Je kunt geen hogere spanning op de weerstand zetten, dan de aangelegde 12V, alleen lager, lees veiliger.
    Indien je gaat testen, zie ik graag het resultaat.
    Henk

8. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Albert, je zou in de testopstelling het volgende kunnen proberen. Zet aan de motoraansluitingen op de ESC een gelijkrichtcel. Hier gebruik je de wisselstroom ingang van de cel voor. De uitgang (+ en -) van de cel gaat naar de rookgenerator. Als je nu gas geeft komt er spanning op de rookgenerator en zal die rook gaan maken. De gelijkrichtcel zorgt ervoor dat bij het achteruit varen ook een positieve spanning naar de rookgenerator gaat en de ventilator niet achteruit gaat draaien. Door de brugcel heb je wel wat spanningsverlies. Kijk maar of het werkt. Gr. Klaas.

9. Maarten Kylstra

Maarten Kylstra

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Albert, wat gebruik jij als rookvloeistof?

Groet,
    Maarten

10. Maarten Kylstra

Maarten Kylstra

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Albert, kan je die sturingsprint van die tanksmoker die je nog hebt liggen niet gebruiken om jouw nieuwe rookunit snelheidafhankelijk te maken?

Groet,
    Maarten

11. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    SR24 olie wat ook in de treinen modelbouw gebruikt wordt

Bijgevoegde bestanden:

12. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Dat is idd mogelijk, maar dan ook met een aparte switch zodat je de rook generator apart uit kan schakelen. Want als er geen rook meer komt is de olie op, en moet het vrij geschakeld kunnen worden

13. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Albert, Zou eerst eens proberen of het werkt met die gelijkrichtcel. Best kans dat er bij langzaam varen geen rook komt. Werkt het wel, dan zou je de rookgenerator via een Ps4a aan en uit kunnen stellen. Even gesteld dat die het vereiste amperage kan schakelen. Maar met die dingen heb je zo langzamerhand al ervaring. Gr. Klaas.

14. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Als ik het goed begrepen heb, heeft een rookgenerator twee hoofdcomponenten.
    1 - De ventilator.
    2 - De weerstand voor het verdampen van de rookvloeistof.

Voor het regelen van de rook hoeveelheid is alleen de weerstand verantwoordelijk.
    Met andere woorden, bij deze moet het vermogen geregeld worden.
    Het regelen kan met een snelheidsregelaar, ESC, gebeuren, die gekoppeld is aan de vaarregelaar.

De ventilator kan gewoon op de batterij spanning blijven draaien.
    De voordelen zijn, dat er geen dampen achterblijven en een ventilator wilt vaak niet bij een lage spanning starten, daarom blijft er de volle batterij spanning opstaan..
    Ik heb een grove schets gemaakt, zie onder.

Rookgenerator verkleind.jpg

15. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Klaas, wat is dit?
    Henk

16. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
  17. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Ik kende deze toepassing niet.
    Zelf had ik gedacht om de vaarregelaar te koppelen met een Y-kabel:
    5 Stks/partij 100/150/200/300/500Mm Rc Servo Y Verlengsnoer Cable Lead Wire voor Rc Servo Jr Futaba Rc Vliegtuig Helicopter Auto Diy - AliExpress
    parallel te koppelen aan de regelaar voor de damp productie:
    https://nl.aliexpress.com/item/32907398312.html
    Voor het uitschakelen van de dampproductie, geschakeld op een ander kanaal van de zender had ik voorzien:
    Relais Pwm Aan-uit Schakelaar Navigatie Licht Zoemer Afstandsbediening Ondersteuning 5-12V Hoge Spanning Ontvanger Voor rc Vliegtuigen Racing Drone - AliExpress
    Dit relais heeft contacten en schakelt 100% af, te plaatsen in de stroomdraad naar de weerstand.
    Je hebt nu een duidelijk kanaal voor in- en uitschakelen van de damp productie.
    Groet. Henk.

18. M.Osinga

M.Osinga

Lid geworden:
    5 nov 2016
    Hoi Albert,
    Mooi , de rookgenerator.
    Hoe groot is het ongeveer? (lxbxh)
    Als het past , is zoiets misschien ook een idee voor mijn Nieuwzeelande stoomsleper.

Gr. Menne

19. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Hoi, De afmetingen staan op de site waar ik ze besteld heb;
    RG1 - Tank: 15ml, L/B/H/H mit Rohr: 53mm / 38mm / 42mm / 60mm, Betriebsdauer/Füllung ca.: 20 - 30 Min.

RG2 - Tank: 25ml, L/B/H/H mit Rohr: 90mm / 38mm / 42mm / 76mm, Betriebsdauer/Füllung ca.: 30 - 45 Min.

Beide zijn identiek qua ventilator en draadweerstandje wat je zelf nog moet solderen aan de aansluitingen op het dekseltje. Ook de ventilator voeding moet gesoldeerd of op een aparte voeding als die langer wil laten nalopen. Ik heb geprobeerd met een condensatortje die ventilator langer te laten draaien, maar was mislukt. Mijn warmteweerstandje ging ook kapot.
    Dus geen kant en klaar product is het.
    De site is:
    https://85681552.shop.strato.de/p/raucherzeuger-und-dampfoel
    Hij bezorgt alleen in Duitsland. Daar moet je rekening mee houden.
    Groet, Albert

20. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Henk, ik heb gekeken naar dat relais op de Ali site. Ik zie 3 uitgangen De NO - COM- en NC. Waar staat dat voor? Waar sluit je de + voeding op aan, en dan de + naar de weerstand?
    En de min - schaklet die niet, gaat die rechtstreeks terug naar de accu?

Deel Deze Pagina