Aeronaut TIM stoomsleper (nu de Bertus Freede)

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Albert van Loon, 28 jun 2023.

1. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Dat klopt van die ventilator, bij lagere voeding werkt het niet. Had het getest met verschillende weerstandjes ervoor 150 - 100 - en 50 Ohm.
    Alleen bij de 50 Ohm (of eigenlijk 47 Ohm) draaide de ventilator. Dacht dat een lager toerental te creeren, om de damp wat langzamer uit de pijp te laten komen.

2. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
  3. Maarten Kylstra

Maarten Kylstra

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Ik dacht dat je dezelfde had als ik, daar zit een sturingsprintje aan de de ventilator en volgens mij de weerstand aanstuurt. Wanneer je een tijdje stilligt stopt de smoker ook.
    IMG_5271.jpeg
    groet,
    Maarten

4. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Dit zou ik kunnen testen, ik heb nog een vaarregelaar van CTi liggen de; Thor 4-S Deze wou ik gebruiken als vaarregelaar, maar kan maar 4 Amp duurstroom aan. Vond dit krap voor de Buhler motor. (Daarom voor de CTi Thor 15HF 16 Amp VSA gekozen)
    Maar komt de Thor4-S dan niet in conflict met de vaarregelaar Thor15HF als dat via een Y-kabel de signaal kabel gesplits is? (heeft met dat zgn BEC te maken toch?)
    Gr. Albert

5. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Het is een wissel contact.
    NO = normal open.
    COM = het centrale contact.
    NC = normal closed, normaal gesloten.
    Je kunt de schakelaar in elke aansluitdraad monteren, die naar de weerstand gaat.
    De draden op de COM en NO, je moet nu bewust de rookgenerator aanzetten.
    Bij het aanzetten van de zender en de ontvanger, gaat er geen stroom naar de weerstand, veilige schakeling.

6. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Albert, Gelezen dat je warmteweerstand is gesneuveld. Verkeerde spanning erop gezet? Las in de beschrijving van het apparaat dat die op de motorregelaar kan worden aangesloten, of geldt dat alleen voor het weerstandje? Is er een schema bij? Let goed op dat het voltage van de accu en rookgenerator op elkaar zijn afgestemd. Succes ermee! Gr. Klaas.

Albert van Loon vindt dit leuk.
  7. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Je mag inderdaad maar van één snelheidsregelaar de BEC gebruiken, bij alle andere regelaars moet de de rode draad uit het stekkertje verwijderen.
    Ik heb de schets aangepast om de plaats van de contacten aan te geven.

IMG_20230919_0002.1.jpg

Heb je al een oplossing voor de doorgebrande weerstand?
    Vraag, heb je misschien spanning op de weerstand gezet, terwijl de ventilator niet draaide, de weerstand koelde?
    Henk.

8. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Ik heb van Klaas een oude draadweerstand ontvangen. Daarmee was het opgelost voor mijn SMIT Nederland. Die werkt nog goed. Ik had later hier in Weert bij een elektronica zaak draad weerstanden gekocht, de witte bescherming eraf gehaald , en nog een aluminium bakje gekocht, ventilatortje had ik nog, en olielamp lont van Ali. De linkse is mijn eigen knutsel, en werkt niet goed. Komt geen rook vrij, en had het allemaal aan de kant gelegd om later nog eens te experimenteren. De rechtse op de foto is ook van TP modelbau, die heeft een weerstand van 8 Ohm en is op 6V . (Had er 2 gekocht, 1 op 12V en 1 op 6V) Daar zie je ook de binnenzijde van de deksel dat je zelf het moet solderen. Ik heb nog geen tijd gehad om eraan te beginnen. Wordt vervolgt,…

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 19 sep 2023
  9. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Er zit geen beschrijving of verdere info bij, de weerstand die je mij toegezonden hebt werkt nog goed. Daar heb ik de originele stof/doek van de defecte weerstand vanaf gehaald en gebruikt weer, dat gaat prima (Op mijn SMIT Nederland)

10. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Albert, Je moet de weerstand met lont wel zo monteren dat de weerstand boven de vloeistof blijft. De lont trekt de vloeistof op en de hete weerstand zorgt bij het verdampen daarvan voor de rook. Het lijkt me dat bij de door jezelf samengestelde rookgenerator de weerstand in de vloeistof zakt. Dan wordt die te sterk gekoeld. Probeer maar eens uit. Kan gewoon met het bakje open, dan zie je wat er gebeurt. Gr. Klaas

Herby63 vindt dit leuk.
  11. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Het was weer even dat het tegenzit. De CTi PS4 voor het licht werkte niet goed. Zo gauw er spanning op kwam brandde het zwak op kanaal 1 en 2. Dacht ik, het zit in al mijn aansluitingen. Dus alles los en ieder kanaal apart getest, deze waren goed. Na enkele dagen, gevonden. Zit de + rode draad niet goed in het stekkertje, van de ontvanger op kanaal 2.
    . Nieuwe verlengkabel ertussen en klaar. Verder de servo op de roerkoning, is erg krap om een verstelbaar iets te maken. Uiteindelijk een aluminium stripje gemaakt en met M2 boutjes bevestigd. En het geluid van een motor. De “Industrie 2VD5” uit de “ Odilo” een havensleper die nu in Maasbracht ligt, een motor uit de beginjaren van de sleepvaart wat ingebouwd werd, na de stoom periode. Verder heb ik 1 zekering van 5 Amp geplaatst in de + kabel van de batterij, met een LEDje (rood) bij de zekering. Zo zie ik of die stuk is. De romp zit al aardig vol. Vaar Regelaar en ontvanger met klittenband op een stukje hout geplakt langs de zekering. De rookkamer onderin moet ik nog mee verder, daar heb ik nog niks aan gedaan. De ventilator maakt ook teveel lawaai vind ik. Dat is wel te zien op de video :)
    Even op video gepost op youtube:

Bijgevoegde bestanden:

PeterM., Jan Walpot, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Nu zet je me wel een beetje op het verkeerde been Albert. In de video zie ik (ook qua rookpluim) een stoomsleepboot, maar ik hoor het (schitterende) geluid van een Industrie. Zou het geluid van de Christiaan Brunings of de Scheelenkuhlen niet beter passen? Heeresma heeft ook daarvan opnames gemaakt. Kijk en luister maar wat je ervan vindt. Verder niets dan lof hoe je het scheepje hebt gebouwd en leuk dat er "concurrentie" is. Op die manier is er kennis te delen. Vond nog een leuke video met stoomschipgeluiden. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 28 sep 2023
    Gerrit-Jan en Albert van Loon vinden dit leuk.
  13. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Ik heb de filmpjes opgezocht, en het zijn idd mooie stomers Klaas. Daar is wel geluid uit te knippen, als de machinekamer gefilmd wordt voor dat specifieke geluid. Maar de symphonie van de Industrie vind ik mooier. :)
    Nu kan ik verder met de afwerking. Wordt vervolgt,...

14. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ieder zijn meug Albert en geniet van dat mooie geluid. Daar is verder niets mis mee! Maar dat schreef ik al. Succes met de afbouw. Gr. Klaas.

15. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Even een paar foto's. De plaat met de plaatsnaam op zn kont ontbreekt nog, en de reddingsboeien voor op de stuurhut.
    Nadat ik de foto's online ging posten, zag ik dat het dak niet helemaal aansluit op de zijkant van de stuurhut..
    Zo had ik het nog niet gezien, zo zie je maar. Je eigen foto's bekijken, zie nog iets van Oeps,....dat kan beter.
    Wat de banden fenders betreft, is misschien wat te veel van het goede. Ik zie nog wel.
    De sleephaak is iets aangepast, en het dakje van de machinekamer heb ik anders gemaakt.
    Inspiratie van het youtube kanaal; "Loflied op de langzaamloper" Dat is wel te zien, denk ik.
    Onderin is 600 gram lood bolletjes in deromp verdeeld voorin 300 gram onder de speaker, en helemaal achterin achter het laatse spant ook 300 gram.
    In de stuurhut staan figuren van Preiser de "Preiser 44917 Lokführer und Heizer Spur G" Past wel.
    Filmpje gemaakt en komende Zondag als het niet zo hard waait buiten ga ik proefvaren bij de modelbouwclub,....

Bijgevoegde bestanden:

• 1.jpg
      1.jpg
      Bestandsgrootte:
      244 KB
      Weergaven:
      136
    • 2.jpg
      2.jpg
      Bestandsgrootte:
      265,9 KB
      Weergaven:
      148
    • 3.jpg
      3.jpg
      Bestandsgrootte:
      283,1 KB
      Weergaven:
      136
    • 4.jpg
      4.jpg
      Bestandsgrootte:
      265,1 KB
      Weergaven:
      142
    • 5.jpg
      5.jpg
      Bestandsgrootte:
      272,7 KB
      Weergaven:
      131
    • 6.1.jpg
      6.1.jpg
      Bestandsgrootte:
      267,5 KB
      Weergaven:
      132
    • 6.jpg
      6.jpg
      Bestandsgrootte:
      274,9 KB
      Weergaven:
      126
    • 7.jpg
      7.jpg
      Bestandsgrootte:
      242,4 KB
      Weergaven:
      132
    Laatst bewerkt: 6 okt 2023
    Gerrit-Jan, Jan Walpot, k-k en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. PeterM.

PeterM.

Lid geworden:
    19 dec 2017
    De "Albert" ziet er mooi uit Albert.
    Jouw model is een mooi voorbeeld voor mijn model.
    Het is een heel leuk slepertje om te bouwen.
    Succes met de proefvaart.
    Gr. Peter

17. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mooi geworden Albert! Daar kun je je mee vertonen. En mocht je later willen hermotoriseren, dan is er nog wel een wat grotere Industrie. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 7 okt 2023
    Jan Walpot en Albert van Loon vinden dit leuk.
  18. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    De vaartest vanmorgen. Mooi droog in de romp en aardig geslaagde test.

Bijgevoegde bestanden:

k-k, PeterM., Gerrit-Jan en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Het wordt al vroeg donker, dus de lampjes aan:

Bijgevoegde bestanden:

Jan Walpot, Gerrit-Jan, k-k en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Door de LED lampen is het net alsof er ook vuur uit de schoorsteen komt.
    Groet. Henk.

Deel Deze Pagina