Af bouwen van de Smit Nederland 1:33

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Freek-Johan, 9 jul 2014.

1. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Werkt prima idd. Vraag me echter alleen af waarom je hebt gekozen voor twee treingeneratoren ipv een grotere die je in het schip zet. Voordeel daar van is dat je meer rookoeistof kwijt kunt ( de mijne kan zeker wel 25/30ml in. Dat geeft je voldoende rook voor iig een uur ofzo. De kleintjes gaan vaak snel op en het bijvullen is daarbij onhandig. Zeker wanneer je knoeit is dat vervelend voor je verf.
    Verder wel heel keurig. Ben wel jaloers op de navy-stick versie van de F14. Heb zelf de normale maar die komt voor mijn schip beter uit. Immers gebruik ik de gasstick links/rechts voor de boegschroef.

2. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Ik had me niet genoeg verdiept in de rook module, was deze tegen gekomen en die maar besteld. Het bij vullen valt reuze mee, de modules zitten boven in de schoorsteen. Ik kan met een injectienaald ze zo bij vullen. Ik ben ok zeer content met de navystick, voor dit model is het ideaal omdat ik geen boegschroef heb. Heb hem eerst op de happy hunter gehad maar beviel me niet. Daar heb ik nu zo'nzelfde zender voor maar dan met normale sticks, de motoren heb ik op op beide knuppels naar voren. Het roer op de rechter en de op de linker de boegschroef. Wil daar alleen nog een mixer op maken zodat ik de motoren ook kan over schakelen naar 1 stick. Maar daar moet ik eerst druk aan het zoeken hoe ik dat moet gaan realiseren.

3. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Vanavond even bezig geweest met de soundmodule van le-elektronik. Heb er wat geluid uit gekregen. Is alleen nog niet helemaal naar wens, heb nog een hoop uit te zoeken hoe ik bepaalde dingen kan aansturen. Zoals het laten starten van de motor en het gebruiken van de scheepshoorn. Morgen maar weer verder kijken.

4. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Eerst de elektronica even aan de kant gelegt, zodat ik eerst even verder kan het platform. Kan ik alles iets overzichtelijker plaatsen en aan sluiten.

Eerst een steun gemaakt voor de stuurservo.

Daarna alle elektronica delen af getekend, zoals op onderstaande foto.

En als alles geplaatst is moet het er zo ongeveer uit gaan zien. De in gekleurde strookjes voor de componenten, worden nog uit gesneden voor de door voer van de bekabeling.

5. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Ondertussen de kabel doorvoeren en het gat voor de schakelaars uit gesneden. Morgen nog even afwerken en dan de boel maar eens opbouwen en kijken hoe alles uitkomt. In de zij kant van de romp word nog een pvc licht buisje geplaatst, om de bekabeling door heen te trekken naar voren toe. Zo dat alles wat netter en overzichtelijker blijft in de romp.

6. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Na wat passen en meten, wikken en wegen. Besloten om de radio plaat te vergroten. Ik kan dan de regelaars hier ook op kwijt, dus nog een stuk hout gesneden en samen gevoegd met het bestaande deel.
    Op deze manier kan ik zo'n beetje alles aan elektronica hier op kwijt.

7. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    De radio plaat even snel geplaatst met de elektronica er op, voor een overzicht van hoe het nu gaat worden. Vanavond nog wat steunen aanbrengen aan de voor kant van de plaat, voor extra stevigheid. Het gewicht komt nu toch wel aardig ver van de bevestigings punten.

8. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Zo weer wat verder met de radio plaat. Wat latjes geplaatst tussen de verschillende onderdelen.

9. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Paar dagen nix kunnen doen wegens een weekendje weg. Maar gisteravond toch weer kunnen bouwen. De radio plaat is nu zo goed als klaar. Misschien nog een paar kleine dingetjes aanpassen. Maar daar kom ik pas achter met het inbouwen van de elektronica. Voor de voorzijde van de radio plaat nog een steun gemaakt voor extra onder steuning, deze meteen verbonden met de achterste steun. Teven een plekje gemaakt voor de accu voor de decoder. Of zou de decoder op de 6v motor accu kunnen draaien?

Dennist vindt dit leuk.
  10. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Hopelijk dat ik het red om deze week alle elektronica in te bouwen. Kan daarna de waterlijn plaatsen en kan ik een proef vaart maken komend weekend met deze settup. En kan ik kijken hoeveel gewicht er nog bij moet komen om hem op de waterlijn te krijgen.

MikeMohawk vindt dit leuk.
  11. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Volgens mij gaat het wel goed komen met dit scheepje. Leuk!:)

Freek-Johan vindt dit leuk.
  12. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Ja hoor volgens mij wel. Zat net even te denken, waarom plaats ik accu packs van 6v voor de ontvanger en decoder. Terwijl ik 2 hoofd accu's er in heb staan van 6v. Dus in mijn beleving kan ik net zo goed de decoder en ontvanger voeden van af de hoofd accu's, of denk ik nu verkeerd en kan dat niet?

13. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Dat kan altijd, volgens mij werkt de ontvanger gewoon op 6v en de decoder weet ik niet. Ik zie dat je de accu's in serie hebt staan, dus je zult een losse accu van de twee moeten pakken waar je 6v van af tapt. Ik weet niet of je regelaars een BEC systeem hebben, anders geven die al stroom aan de ontvanger. Je decoder zou je denk ik wel los vanaf een accu kunnen voeden.

14. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Mooi zo, dan gaat dat goedkomen. Heb inderdaad bec op mijn regelaars zitten dus dat is ook op gelost. Ben ondertussen weer wat verder met de elektronica, de schakelaars zijn bedraad en de regelaars hebben nu stroom. Ook doorvoeren gemaakt in de romp voor de bedrading van de regelaars en motoren.

15. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    En bij 1 BEC de plus er uit!

groeten

Arie

Laatst bewerkt: 11 feb 2016
  16. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Wat de beste man boven me zegt. Je hebt idd maar één van de twee BEC's nodig. Anders gaan de twee stroompjes tegen elkaar vechten in de ontvanger:p

17. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Haha ja dat werkt niet echt goed samen. Ik had er al 1 uit gehaald zag ik.

Beide regelaars onder spanning

Morgen nog even de kabels aansluiten tussen de regelaars en motoren en de stuurservo plaatsen en aansluiten. En dan maar hopen op een beetje knap weer komend weekend, kan er weer gevaren worden.

18. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Toch best netjes zo, mooi geordend

19. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Dank je, vind ik ook

20. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Vandaag nog even rustig bezig geweest met de bedrading aangezien het toch geen vaar weer was. Op een gegeven moment een tussentijdse test gedaan en toen bleek dat 1 van de regelaars de geest had gegeven. De bedrading na gelopen en nix kunnen vinden. Had gelukkig nog een regelaar op reserve liggen dus die er maar tussen gezet, deze doet het gelukkig wel. Binnenkort maar eens kijken of ik iets kan ontdekken aan de defecte regelaar.
    De bedrading voor de regelaars en motoren is nu klaar, na een test bleek alles gelukkig te draaien.

Hopelijk dat het binnenkort dan toch nog knap vaar weer word om te kunnen testen.

Deel Deze Pagina