Af bouwen van de Smit Nederland 1:33

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Freek-Johan, 9 jul 2014.

1. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Freek, Met die lampjes zal best lukken. Kijk even nnar de sponningen van het stuurhuisraam achter de deur. Die horen naar binnen uit te steken. Anders kan de deur er niet langs schuiven. Maar als die dicht blijft niets aan de hand. Gr. Klaas.

2. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Ja dat komt het ook wel klaas. Ik denk dat ik een klein beetje van die sponning af haal, hoef ik het er niet af te slopen. Dan kan de deur ook schuiven, aangezien je straks toch niet van buiten af kan zien of ze naar binnen zitten.

3. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Zo heb ik het ook opgelost Freek. Zag pas later op de tekening hoe het moest zitten. Succes verder! Gr. Klaas.

4. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Haha ja dank klaas

5. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    De buitenkant van de romp is zo goed als klaar dus maar begin gemaakt met de binnenkant. Er zaten nog al wat verschillende kleuren in. En wat blank hout wat zo niet echt tegen water kan, ik vond nog een pot witte jachtlak in de kast dus dat er maar in zetten.

6. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Freek, Je durft wel met een witte machinekamer! Aan de ene kant wel besmettelijk, maar je ziet wel gauw of er iets aan de hand is. Zou op de scheiding van askokers en stelringen op de as een paar spatschermpjes maken. Gaat goed van een plastic schroefdop, waar je een iets kleiner gat in boort dan de buitendiameter van de koker. Dan vanaf het gat een sleuf maken naar de buitenkant. een en ander zo dat de dop op de koker te klemmen is. Scheidingsvlak stelring en einde as moet in de dop vallen. Als er nu iets van de stelring wordt weggeslingerd vangt de dop het op en zakt het naar beneden. Half papieren zakdoekje eronder, dan houd je het gemakkelijk schoon. Gr. Klaas.

7. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Dank je voor de tip, zal er eens over nadenken hoe ik zo iets zal maken. Vind het wel mooi staan dat witte. 1 voordeel is een lakverf dus met een doekje en wat rem reiniger vrij makkelijk schoon te maken. Maar de tijd zal het leren anders komt er gewoon een ander kleurtje in.

8. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    De eerste laag wit zit in de romp en op de radiiplaat. Morgen nog een laag en kan de elektronica weer in gebouwd worden.

9. sjaakie

sjaakie

Lid geworden:
    1 mrt 2016
    is wel mooi hoor, dat het wit is
    je verschansing is ook wel mooi geworden..

10. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Dank je Sjaakie, de verschansing werk ik nog bij. Is wat teveel geel op het dek gekomen. Dus nog even een potje groene revell bestellen, dan kan dat ook bij gewerkt worden

11. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Vandaag wat verf gehaald, en dat moest natuurlijk meteen uit geprobeerd worden uiteraard. De binnenkant van de stuurhut bruin gemaakt en meteen wat materiaal wat op het dek staat, had wat dingen zwart gemaakt maar denk dat bruin mooier staat dus meteen maar veranderd. Ook even begonnen met de trappen, eerst het wit er maar op en morgen het groen er maar op zetten. Hopelijk morgen nog even tijd om de rest ook nog te voorzien van 1 of 2 laagjes verf.

sjaakie vindt dit leuk.
  12. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    dit gaat helemaal de goede kant uit, veel schilder plezier

13. sjaakie

sjaakie

Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Wel mooi om het interieur van de stuurhut bruin te maken. Het lijkt wel alsof het gelakt is. (op de foto dan)

14. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Is ook best wel een aparte kleur bruin sjaakie, op de foto's zit er nog maar 1 laag op. Met meerdere lagen er op veranderd het nog wel wat. Dank je marc komt helaal goed. Ben nu even met meerdere dingen tegelijk bezig zoals schilderen, met de mast/schoorsteen bezig en wat andere dingen te maken/plaatsen. Daar plaats ik vanavond een update van. Is in de tussentijd wel wat dingen gebeurd, maar dat is vanavond wel te zien op de foto's.

15. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Dag later als gepland maar nu toch maar even een update. Ik ben bezig geweest met het pas maken en plaatsen van de achterste sleepboog. Hier heb ik 2 steuntjes voor gemaakt voor de ondersteuning van de boog, tevens een steuntje gemaakt met daarop een soort hek licht. Daarna alles geplaatst en verlijmd op de romp. Ook met de mast bezig geweest kwa verlichting, eerst branden de voorste 3 lampjes maar helaas daar een foutje zijn er 2 kapot gegaan. Als het goed is krijg ik morgen nieuwe binnen dus kan dat ook op gelost worden. Verder heb ik een steun gemaakt voor de bevestiging van de schoorsteen en deze ook geplaatst. Dus afgelopen tijd niet stil gezeten.

16. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Het probleem van de kapotte lampjes gevonden, er is helaas kort sluiting geweest in de mast. Toen de bedrading er in zat ben ik nog aan de mast aan het solderen geweest wat ik dus achter af nooit had moeten doen, de buiten mantel van de bedrading was gesmolten. Maar tja dat ik ook niet vreemd als je met 420°c soldeerd. Dus de bedrading er weer uit, en nu weer bezig met nieuw draden te trekken. Daarna de nieuwe lampjes plaatsen en de mast in de verf zetten, dan kan die ook geplaats worden.

17. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Zo de draden zijn weer opnieuw getrokken, en de lampjes weer aan gesloten. Nu eerst de lampjes vast zetten op de mast en de kapjes plaatsen, dan nog wat klein spul plaatsen op de mast en dan maar in de verf zetten. Kan er weer een onderdeel af gesloten worden.

RoeBuilds, Roel van Essen, Marc w en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Mast zit weer helemaal in elkaar en is geschilderd. Vanmiddag of vanavond zien de draden weg te werken en de bedrading zo aan de sluiten dat alles even kan branden. Dan nog op zoek naar een stekker voor de verbinding te maken tussen de opbouw en romp. Iemand misschien een idee Tevens nog aan het twijfelen of ik de lampjes apart ga schakelen voor gewone vaart en slepen.

MikeMohawk vindt dit leuk.
  19. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Freek, Voor de elektrische verbinding tussen romp en opbouw gebruik ik 4 aderige telefoonkabel met van die aanknijpstekkertjes. De contactdozen heb ik gemaakt van vebindingstukjes, waarmee je twee telefoonkabels op elkaar kunt steken. Daarvan kun je twee contactdozen maken. Voorzichtig uit elkaar trekken en dan de draadjes doorknippen. Als je dat doorknippen een beetje versprongen doet vallen de soldeervebindingen net naast elkaar. Om je telefoonkabel op lengte te maken heb je wel een tang nodig om de stekkertjes eraan te knijpen. Lekker klein en niet duur. Geloof dat ik inmiddels wel 4 van die tangen heb, maar helaas zit je een eind uit de buurt. Gr. Klaas.

20. Marcel M

Marcel M

Lid geworden:
    5 okt 2010
    Even vraagje tussendoor, solderen jullie met een soldeerbout of een brander?
    Ziet er netjes uit.

Deel Deze Pagina