Af bouwen van de Smit Nederland 1:33

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Freek-Johan, 9 jul 2014.

1. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Nu eerst even bezig geweest met wat verlichting en aankleding in de stuurhut. Heb wat lampjes geplaatst, en wat klein spul. Ik heb er maar even wat foto's gemaakt, dat zegt meer als 1000 woorden. Let nog maar even niet op het schilderwerk, er moet nog een laag over heen en er moeten nog wat puntjes bij gewerkt worden.

Straks maar weer verder stuurhut.

bouw vindt dit leuk.
  2. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Freek, Zie ik daar een zondagse en doordeweekse stuurhut? Wel een hoop licht hoor voor in de hut. Voordeel is wel dat je een hoop details kunt zien. Lekker doorgaan zo! Gr. Klaas.

3. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Haha ja klopt klaas die 2de welke je ziet gaat misschien nog eens op een eigen ontworpen schip komen. Heb ooit eens een 2de smit nederland voor een prikkie op de kop kunnen koppen. Daar komt hij van af. Op zich vind ik het licht zo ook wel mooi, en inderdaad je kunt dan net even wat meer zien.
    Vanavond nog even aan het schilderen geweest. Het bruin in en op de stuurhut nog een keer gedaan, en meteen wat ander klein spul.

MikeMohawk vindt dit leuk.
  4. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Moet in en op de stuurhut nog wel wat bij gewerkt worden met wit, net zoals de kaart tafel. Zal deze week ook eens proberen een minikaart af te drukken van het vaarwater hier bij het eiland voor op de tafel.

5. sjaakie

sjaakie

Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Leuk stuur hoor:)

6. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Een stuurwiel kleedt de hut altijd weer aan, maar ik heb het vermoeden dat deze serie sleepboten al met knuppels werd bestuurd. Op het Sleepbootforum heb ik een verzoek geplaatst om eens uit de doeken te doen hoe dat werkte.
    Zelf heb ik geen stuurwiel geplaatst en bedien de motoren met een navy-stick. Denk echter dat een tankbesturing +extra kanaal voor de roeren dichter bij de werkelijkheid komt. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 21 jun 2016
  7. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Oké daar was ik eigenlijk al bang voor klaas. Ben zelf ook al druk aan het zoeken maar nog nix gevonden helaas. Ben druk op zoek naar een foto van het interieur.
    Vanavond bezig geweest met de reling op het dak van de stuurhut. Alles gebogen en vast gesoldeerd. Laagje verf er deze week nog op dan lijkt het meteen weer wat.

8. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Die reling waait er in ieder geval niet af Freek. Mocht ik nog wat info en foto's tegen komen dan zie ik wel dat je ze krijgt. Lekker door blijven bouwen. Zit al enige dagen te fröbelen aan "echt" motorgeluid voor de langzaamlopende Deutz in de Bugsier. Zal daar een opname van maken voor het schipperscafé. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 21 jun 2016
  9. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Klopt die blijft wel zitten. Ik hou me aanbevolen klaas, zodra het er op staat zal ik het eens opzoeken succes er mee

10. sjaakie

sjaakie

Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Er zijn niet echt duidelijke foto's te vinden, maar de foto's waar je iets van de stuurhut zien kan, zie je niet echt een wiel en op de tekeningen is het ook niet aangegeven. Ik denk, dat er geen stuurwiel in hoort. (het is wel mooi, kzou het laten zitten, als ik jou was. Het geeft er een beetje een eigen boot aan;))

11. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Klopt heb ondertussen 1 foto voorbij zien komen, en daar staat ook geen stuurwiel op. Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik ga doen of ik laat hem zitten of ik laat hem er uit.

12. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Deze foto's ben ik tegen gekomen.

13. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Leuke plaatjes Freek. Zal proberen te beschrijven wat ik zie, maar hang me er niet aan op. De bovenste foto is van de kaartentafel met "kleine" stuurstand. Die werd gebruikt voor zeereizen. Een paar "gashandels" voor de motoren en een pookje voor het sturen. Het tweede pookje aan de voorkant kan ik niet benoemen.
    De tweede foto lijkt me een artist impression en laat de voorkant van het stuurhuis zien. Het lijkt van een nieuwere generatie schepen. Geen openslaande ramen en een flatscreen radar.
    De onderste foto is wel echt en genomen in de Botlek. Links zie je de Verolme werf en rechts de Borax. De boot vaart in Oostelijke richting. Boven de ramen de toerentellers van motoren en de stand van de verstelbare schroeven. De twee binnenste meters zou ik niet weten. De radar is een ouder type met een kathodebuis. Zo te zien worden de motoren bediend met de handels links van de radar. Rechts naast de radar zie je in het vlakke paneel de wijzerplaat van het gyrokompas. Daaronder de marifoon, waarvan de hoorn aan de radar hangt. In de drie apparaten onder voor het raam zie ik v.l.r. een echolood, bochtaanwijzer en een AP navigator. De AP navigator was de voorloper van de GPS. De rest zou ik van dichtbij moeten bekijken, maar daar heb je nu niets aan. Eigenlijk hoop ik dat er nu iemand reageert, die het wel precies weet. Gr. Klaas.

14. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Bedankt voor de info klaas. Ondertussen weer verder gegaan met de bouw. Wel te verstaan met het dak van de stuurhut. Ik was al begonnen met het schilderen van de reling maar toen kwam ik er achter dat er nog dingen op de reling geplaatst moesten worden, er moest nog een navigatie lamp op waar geen verlichting in komt aangezien ik hem toch niet gebruik. En er moest nog een werklamp lamp op welke wel werkend word. Ook met de radar bezig geweest, deze word ook werkend doormiddel van een elektro motor onder de stuurhut deze word verbonden met een messing staafje door de stuurhut heen.

15. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Straks de boot en zender maar aan de lader gooien. Lijkt hier wel knap weer te blijven, dus vanmiddag of vanavond maar even te varen.

16. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    de schilder zit zo te zien wel de elektrieker een beetje op te jagen.
    brandende verlichting en een draaiende radar is steeds de moeite als je het voor elkaar krijgt.
    En hoe was het aan de water kant?
    vgr Marc

17. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Haha ja klopt, ja is het ook. Ik ga nu even te varen boel staat net klaar.

18. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Vanavond even te varen geweest, ging allemaal weer lekker. Alleen lijkt het wel of de motoren eerst in gedraaid moeten worden of zo, hij gaat steeds sneller varen lijkt het wel.

Het filmpje volgt straks nog.

19. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Hier nog het filmpje van vanavond.

MikeMohawk vindt dit leuk.
  20. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Deze week nog even aan het knutselen geweest, ik heb 1 6v accu vervangen door een 12v waar door er iets meer snelheid in het model komt. De accu bak moest iets groter gemaakt worden, maar daar was gelukkig net genoeg ruimte voor. De accu's staan nu vlak voor de motoren. Ik gebruik nu de 12v accu voor de aandrijving van de motoren en de soundmodule. De 6v word gebruikt voor de decoder en overige dingen zo als rookmodules verlichting radar en sleeplier. De soundmodule klinkt nu ook zuiverder en luider doordat hij nu 12v krijgt. Nog wat draden verlengen en aansluiten, en dan hopelijk komend weekend weer even proef varen.

Deel Deze Pagina