Af bouwen van de Smit Nederland 1:33

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Freek-Johan, 9 jul 2014.

1. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Zie net dat er een dubbele foto bij zit, deze moest er nog bij.

2. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Gaan we nog wat aan die waterlijn doen?

Netjes roertje geworden.

Jan

3. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Netjes gedaan met het roertje Freek! Kwastje verf erop en niemand die het ziet. Wel een beetje extra ballast aan SB om het verschil in gewicht te compenseren. Wanneer je optimaal effect van je straalbuizen wilt hebben zou je een paar schroeven moeten nemen, die net vrij lopen van de straalbuis. En het lijkt of er een knik in de koppeling van de BB motor zit. Voor mooi zouden de motoren een beetje moeten zakken. Bij mij zitten er een paar Bühler motoren in en die liggen met hun buik op de bodem. Heb zelfs aan de voorkant van de steunen het materiaal tussen de bevestigingsschroeven weg moeten zagen. Misschien kun je de motorsteunen iets aanpassen, waardoor de motoren wat rechter voor de assen komen. Let er wel op dat in de flens waar de motoren tegenaan zitten geschroefd de sleuven voor de koeling niet worden afgedekt. En inderdaad, wat Jan stelt, de waterlijn hoort een waterlijn te zijn. Maar kijk eerst maar eens hoe het vaart en dan weet je gelijk hoe diep ze ligt. De waterlijn is er relatief gemakkelijk op te zetten. Boot waterpas (in de lengte en breedte) op een glad oppervlak zetten. Even een hulpstukje maken om een potlood horizontaal op te leggen (in mijn geval een kurken schuurblokje) en dan even met de potloodstift om de boot heen. Dan afplakken en van licht naar donker aflakken. Zelf maar de keuze maken om te spuiten of te kwasten. De boot is het extra werk wel waard en des te groter is de voldoening. Verder moet je je aan ons commentaar niet al te veel storen. Tenslotte is het jouw boot. Succes verder. Groeten, Klaas.
    PS hoe groot zijn je straalbuizen en wat voor draad zit er op je schroefassen? In mijn rommeldoos liggen nog 2 afgetopte 60 mm plastic schroeven met M4 draad. Mag je zo van me hebben om mee te spelen/experimenteren. Laat maar even weten.

Laatst bewerkt: 6 aug 2014
  4. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010

In de lengte :confused: :confused: :confused:

echt niet! :mad:
    Waterlijn loopt niet evenwijdig met de kiel en ook niet met het dek, dus welke lijn gebruik je voor je waterpas?

Je moet alleen zorgen dat de afstand van de waterlijn aan de kop even veel afstand heeft tot het tafelblad als de waterlijn op de achtersteven.

foto's van mijn waterlijn zetten

.

5. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Harm, Je hebt helemaal gelijk! Met waterpas bedoelde ik de waterlijn en NIET de bodem van het schip. Had me wat duidelijker uit moeten drukken. Maar gelukkig lezen er ervaren bouwers mee en kan de zaak op tijd worden gecorrigeerd, waarvoor dank. En excuses aan Freek. Groeten, Klaas.

6. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Geeft niet, soms is waterpas geen waterpas terwijl je waterpas bedoelt. ;)
    Vandaar dat ik mijn plaatjes erbij heb gezet, dat legt makkelijker uit.

7. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Ja jan ik ga de waterlijn nog veranderen, de romp moet toch over gespoten worden. De romp is met een kwast gedaan door de vorige eigenaar maar is niet na mijn smaak gedaan dus dat ga ik over doen. Zo zijn er meer dingen wat op nieuw in de verf gezet moet worden. Eerst ga ik kijken wat het vaar gedrag is en dan ga ik kijken hoe ik de motoren kam laten zakken, ik had in gedachten om de motoren rechtstreeks op de bodem te zetten of om de motor steun te verbouwen.Het klopt dat de motor is scheef staat maar dat is ondertussen veranderd. Ik zal ze morgen op meten klaas dan laat ik het je even weten. Ik zal zo nog een paar extra foto's plaatsen van het geheel hoe ze er nu bij staat. Tevens bedankt voor de complimenten voor het roer. Ik was ook dik tevreden met het resultaat, en het viel me nix tegen hoe het ging om hem te maken.

8. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Nog even een paar foto's

9. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Vandaag een proefvaart gemaakt met de Smit Nederland , wel is waar niet in een vijver of op een plas maar in het zwembad bij mijn vriendin. Er moet nog wel wat gewicht in ze licht iets te hoog nog in het water. Alles ging goed op een paar druppen water na in de romp. 1 van de Assen zat niet genoeg in het vet, maar dat was snel op gelost. Maar wat een vermogen zit er in dit schip met deze settup. Na een 3 kwartier tot een uurtje varen in het bad met toch wel vrij veel spelen met het gas toch nog 12.80 volt in de accu, dus dat viel me niet tegen. Gelukkig ook nog wat foto's kunnen maken, en morgen waarschijnlijk de happy hunter ook klaar maken om te varen en dan met schoonbroertje eind van de middag even te varen op een plas of vijver. Lijkt me wel mooi de Smit Nederland en de Happy Hunter naast elkaar.

Ik hoop dat de foto's wat mooi zijn geworden zo, morgen hopelijk nog een paar maar dan met de hunter er bij.

10. Thijs Slotman

Thijs Slotman

Lid geworden:
    22 okt 2013
    zit wel wat power in gezien de eerste foto! gefeliciteerd met de proefvaart!

heb je misschien nog een filmpje? :D

11. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Nee helaas niet, zal morgen proberen een filmpje te maken.

12. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Helaas geen vaar weer vandaag dus het varen met beide boten word nog even uit gesteld.

13. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Zoiets Freek?

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Haha ja klopt

15. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Ik heb even een vraag over messing spuiten, ik heb wat messing pijpjes besteld voor het maken van de mast. Maar hoe kan ik dat het best spuiten? Kan daar gewoon primer op en daarna de goede kleur of moet er een speciaal goedje op? Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft. En weet iemand misschien wat de ral codes zijn voor het groen van het dek en het geel van de dek verschansing?

16. teso fan

teso fan

Lid geworden:
    13 aug 2012
    Ik heb voor mijn viskotter de messing portaalmast eerst in de primer gezet en daarna in de goede kleur gespoten, maar toen ik de boel een beetje wilde opschuren kwamen er hele stuken verf met primer af. Ik had de boel wel goed opgeschuurd etc en ontvet maar toch hechte de primer niet, ik had dan ook niet echt dure primer gebruikt dus daar kan het ook aan liggen.

Wat ik gedaan heb bij mijn portaalmast is deze weer compleet schoon gemaakt en daarna in de ijzermenie gezet, daarna heb ik deze in kleur gespoten en het resultaat is dat de verf nu gewoon goed hecht op het messing

gr mike

17. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Oké dan zal ik dat ook op die manier proberen, heel erg bedankt.

18. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
  19. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Vandaag de verf binnen gekregen, kon gelukkig de goede vinden met dank aan Mike en Baggeraar. Zal morgen beginnen met het demonteren van een gedeelte van het aanwezige spul op het dek en van de opbouw om alles te kunnen spuiten, ik hoop dat ik komende week de messing buisjes binnen krijg dan kan er ook begonnen worden aan de mast. Tevens wil ik laad pluggen op het schip maken, maar heeft iemand hier een aansluit schema van? Ik was bij de happy hunter er wel mee begonnen maar heb het idee dat daar iets niet goed is in aan gesloten dus voor de zekerheid zou ik hier graag wat meer info over willen hebben wat betreft het aansluiten.

20. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Freek,

Ik werk zelf altijd met laadpluggen. Ik laat dus mijn accu's in de boot zitten tijdens het laden. Om dit te bewerkstelligen gebruik ik een samengesteld relais. Deze schakelt van accu gebruik voor het schip naar opladen van de accu,s. Kan eventueel een schema voor je opsturen.
    Gr. Sjoerd

Deel Deze Pagina