Af bouwen van de Smit Nederland 1:33

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Freek-Johan, 9 jul 2014.

1. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Als je me dat kunt toe sturen zou dat fijn zijn.

2. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    De 7 Ah vaaraccu in mijn Smit Finland laad ik op met een 18 volt gelijkstroom voeding. Om de laadstroom te beperken zit er een 6 volt 0,5 A lampje in het laadcircuit. De laadplug (luidspreker contrasteker) heb ik in het deksel van de voorpiek ingebouwd. Om te voorkomen dat bij verkeerd aansluiten schade ontstaat is er ook een diode in het laadcircuit opgenomen. De spanning voor de ontvanger komt van een motorregelaar. Het is een simpel systeem dat ik in al mijn modellen toepas. Het lampje geeft indicatie dat het laadproces loopt. Met vr. gr., Klaas.

3. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Oké, ja op die kan het ook klaas ik zal er nog eens rustig over nadenken, ik heb trouwens de schroeven ontvangen. Maar helaas passen ze niet de diameter is te groot.
    Na een tijdje MP in de gaten te hebben gehouden heb ik 2 messing roeren gevonden, deze worden hoe het nu staat vandaag of morgen opgestuurd. Ik zou vanmiddag beginnen met het demonteren van het schip maar bij nader inzien ga ik eerst de hobby kamer opruimen. Heb haast geen bewegingsvrijheid meer ): dus dat eerst maar oplossen en dan aan het demonteren en misschien al iets schuren en in de primer zetten. Hoe kan ik het best de hoogte van de waterlijn bepalen? Ik heb hem al wel in het zwembad gehad maar er komt nog wel wat gewicht bij Door middel van een geluidsmodule en speaker plus toe behoren. En nog wat elektronica voor de sleeplier.

4. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Freek, Heb net even mijn Smit Finland opgemeten. Achter zit de waterlijn 20 mm onder het berghout en voor juist aan de onderkant van de ankerkluizen. Gewicht van het schip is 9 kg. Om de waterlijn er te zetten leg je onder de kop een blokje van 20 mm.
    Wees blij dat de schroeven iets te groot zijn. Hoef je er alleen maar een stukje af te halen. Maak op de as een kartonnen schijfje dat net in de straalbuis vrijloopt en dat wordt je mal voor het aftoppen van de schroef. Met een scherp mes en een vijl kom je een eind. Succes ermee.
    Gr. Klaas.

5. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Oke en het berghout is? Ik weet niet alle benamingen van de scheeps wereld, sorry.

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Freek, Dat is die dikke rand, die om het schip heen zit. Heb op de huid tegen de onderkant aan gemeten. Wel een plaatje van de platte achterkant waar ik heb gemeten, maar nog zonder verf. Ook nog een stukje tekening met de waterlijn erop. Groeten, Klaas.

7. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Oke nu is het duidelijk klaas, dank je wel. Ik zie nu dat de waterlijn bij die van mij echt nu klopt. Hoe heb jij het schilderwerk gedaan met het dek en de dekverschansing (het geel en groen) ik ga alles spuiten maar wat kan ik het best het eerst doen in welke volgorde van de zwarte rode groene en gele kleur?

8. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Freek, Bij mijn boot is alles met de kwast geschilderd. Eerst de binnenkant van de verschansing en daarna het dek. Met een klein kwastje tussen de steunen in, zonder af te plakken. Beetje oefenen en dan lukt dat wel. Als laatste de buitenkant, eerst het rood en daarna het zwart. Alles met Revell. Buitenkant romp en binnenkant verschansing met ouderwetse verf. Houtwerk eerst een paar keer in watergedragen parketlak en daarna verder met watergedragen Revell. Het is allemaal niet zo strak en glad als spuitwerk, maar ik ben er dik mee tevree. Af en toe een kleine touch up en zo lijkt het net echt. Een sleepboot moet er een beetje uit zien als een werkpaard. Wanneer je er regelmatig mee vaart is het belangrijk dat je hout geen water opneemt en op termijn het triplex gaat delamineren. Mijn Bugsier 3 stamt uit 1976 en daarbij heb ik tijdens de bouw het houtwerk een paar keer in de blanke polyurethaanlak gezet. Wel eens de pech gehad dat ik de opbouw er met slepen compleet af trok. Gelukkig zat er toen nog geen geluid in. Nu schroef ik voor het slepen de boel vast.
    Groeten, Klaas.

Laatst bewerkt: 17 aug 2014
  9. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Dat is dan natuurlijk een andere manier van kleur aan brengen dan wat ik in gedachten heb, maar de volgorde heb ik wel wat aan thanx

10. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Vandaag eerst maar begonnen met opruimen en sorteren van gereedschap en materiaal op de hobby kamer, morgen zal ik beginnen met demontage van het schip. Zal proberen hier wat foto's van te maken, daarna wat dingen veranderen en daarna alles op nieuw spuiten.

Hier nog even een foto van de hobby kamer voor dat ik begon met opruimen, gepresteerd deze bende in 4 avonden voor elkaar te krijgen

11. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Zal het zsm opsturen per PB.

12. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Mooi dank je alvast

13. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Vandaag begonnen met het demonteren van de opbouw, viel me tegen hoe de meeste dingen vast zaten had het idee dat met een wind vlaag het meeste er af was gewaait maar nu mooi de gelegenheid alles goed vast te zetten. Het volgende wat er gaat gebeuren is het goed schuren van hey dek en opbouw, daarna ontbrekende details zoals andere trappen nieuwe reling andere mast deuren veranderen en noem maar op aan brengen en dan een laag primer er op. Ik hoop dat ik morgen er wat tijd voor heb, van mij mag het wel winter worden heb ik wat meer tijd om te bouwen.

Gestript

Alle verwijderde dingen
    Word vervolgt

14. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Freek, Ik zag dat bij de ramen in de stuurhut achter de deuren de sponningen aan de buitenkant zitten.
    Bij die ramen zouden ze aan de binnenkant moeten, anders kunnen de deuren niet open schuiven. Het is maar een kleinigheid, maar nu je toch bezig bent. Gr. Klaas.

15. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Bedankt voor de tip klaas, vandaag helaas niet veel tijd om iets te doen aan de sm. Ben even een uurtje met de reling bezig geweest, alles op gemeten en kwam er helaas achter dat ik te weinig messing draad heb. Dus vanavond meteen maar even wat besteld. Tevens nog een paar ledjes er bij omdat bij mijn vorige bestelling een rode en een witte te weinig had besteld. Ook meteen maar een paar messing letters er bij gedaan voor de naam op de romp, lijkt me toch mooier dan een paar plak letters.

16. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Vandaag zat er een pakketje bij de post met 2 beckerroeren erin vanavond toch nog tijd gevonden om wat te doen, de opbouw in een grijze primer gezet om te proberen of die als filler werk maar helaas er blijven beschadigingen zichtbaar, die morgen maar met schuurpapier en plamuur aan de gang, verder nog een stukje reling gedaan maar kan het helaas niet afmaken omdat ik voor de bovenste draad geen messing meer heb. Ik hoop niet dat het lang gaat duren heb een dikke week terug wat spul besteld en dat is er nog niet en gister daar ook besteld maar hoop niet dat daar ook 1 tot 2 weken over heen gaat voor het binnen is. Verder nog even wat veranderd aan de stuurhut.

De beckerroeren

Wat details geplaatst en de reling

Nog meer reling werk

Wat spul los op het dek gezet, toch wel blij dat ik hem gestript hebt hij word nu veel na mijn eigen smaak.

17. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Freek Johan,

Nu het nog kan zou ik je aanraden om de bakken waar de navigatieverlichting inkomt aan te passen. Is geen gezicht, veel te dik materiaal. Je kunt een veel mooier resultaat krijgen als je dit bijv. van 0,5 mm styreen maakt.;) Ook je vergrendeling op de deuren vraagt wat aandacht. Je hebt er rondom grendels op zitten. Dat hoort niet. Aan één (verticale) kant moeten scharnieren, aan de andere kant en boven en onder grendels. Wordt verder een mooie SN.

18. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Dat is een goede tip sjoerd daar ga ik zeker mee aan de slag en inderdaad hij is zo ook wat te grof, en wat betreft de grendels op de deuren dat ga ik ook veranderen. Had ik eerlijk gezegt niet bij stil gestaan. Daarom ook blij dat ik een verslag hier van bij hou, er zijn altijd mensen die goede tips en adviezen hebben en dat waardeer ik zeer.
    Ik hoop als ik vanavond thuiskom dat er een pakket voor me staat van modelbouwshop (flevo) dan kan ik ook aan de mast gaan beginnen, maar eerst vanavond de deuren veranderen en de bakken van de navigatie lichten. Daarna kan de verf er op. En anders eerst maar met de romp bezig om alles van het dek te halen en kaal te maken, 1 voordeel er hoeft niet veel veranderd te worden aan de romp, beckerroeren vervangen en de dek verschansing verwijderen en op nieuw plaatsen omdat er een naadje tussen het dek en de verschansing zit en dat vind ik niet mooi staan. Helaas kan de romp dan ook nog niet gespoten worden omdat ik moet wachten op de messing letters die er opgeplakt moeten worden. Kijken of die letters me bevallen dan komen ze ook op de happy hunter.

19. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Deze serie sleepboten had rondom de deuren knevels. Ze hadden zeeklasse en dat krijg je niet met 2 knevels tegenover de scharnieren. Kijk maar op detailfoto's van de echte schepen. Met vr. gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 21 aug 2014
  20. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Inderdaad klaas je hebt gelijk heb even meerdere foto's gezien en daar staan ze allemaal op

Deel Deze Pagina