Af bouwen van de Smit Nederland 1:33

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Freek-Johan, 9 jul 2014.

1. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Mogelijk was je oude verf watergedragen, Motip heeft de eigenschap het oppervlak van de oude laag op te lossen om zo een betere hechting te bevorderen ( in elkaar vloeien zeg maar) Indien de oude verf niet synthetisch is krijg je de gekste dingen te zien. Ik kan er van mee praten, heb het in een vorig project zelf mogen ervaren.
    alles schuren tot het vlak is, daarna een primer er op en enkele dagen laten uitharden.
    Als je hierna geen reactie meer hebt kan je opnieuw verder.
    vgr Marc

2. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Altijd drama in combinatie met andere verf soorten.

3. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Na een periode van 2 en halfe maand niet gebouwd te hebben wegens drukte en ziekte in de familie. Deze werk toch maar weer verder met het afbouwen van de Smit Nederland. Eerst alles maar weer eens rustig uitzoeken waar ik was gebleven, en de hobby ruimte op nieuw inrichten omdat deze voor andere doeleinden gebruikt moest worden. En mijn verslag een stukje terug lezen voor de dingen die ik op het laatst heb gemist. Ben toch wel abrupt gestopt met bouwen en het verslag bij houden. Mijn excuses voor de gene die reacties in het laatst hebben geplaatst en waar ik geen reactie op heb gegeven. Had toen even hele andere dingen aan mijn hoofd. Maar we gaan nu weer met goede moed er tegen aan.

4. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Freek, We misten je al een poosje, maar gelukkig komt je werf weer tot leven. Succes met de afbouw verder. Gr. Klaas.

5. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Het gebeurt bij elke bouwer wel eens dat er plots een niet actieve periode passeert.
    Ik kijk al opnieuw uit naar het vervolg van je bouwverslag.
    vgr Marc

6. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Gelukkig wel klaas, Ja dat is zo Marc maar we zullen zien dat we hem nu klaar krijgen. En heel misschien nog een beetje van de happy hunter kunnen doen. Maar dat komt van zelf wel, eerst de Smit Nederland klaar zien te krijgen voor vaar seizoen los barst.

7. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Gelukkig nu een dikke week vakantie, dus lekker tijd om wat te bouwen. Op dit moment nog niet echt zin om verder te gaan met de romp, moet hem eerst weer kaal halen en dan weer opnieuw een grond laag er op zetten. Dus ga vandaag lekker met de mast bezig. Er zat een houten mast bij het pakket, maar ga hier 1 van messing voor maken. Alleen zit ik even het probleem dat ik er verlichting in wil maken. Maar dat dwars stukjes op de mast waar de lampjes op staan kwa dikte alleen maar van massief messing gemaakt kunnen worden. Dus moet een oplossing vinden voor de draadjes weg te werken, of ten minste dat je ze haast niet ziet. Ik wou de mast als plus of min gebruiken. Weet alleen nog niet helemaal wat het beste is. En dan de andere polen gebruiken om de verlichting te schakelen.

Dus kort samen gevat:
    1 Hoe kan de draden het best wegwerken?
    2 kan ik de mast het best als plus of als min gebruiken?
    Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, al vast bedankt.

8. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    als je een oude bel transfo of een relais spoel af wikkeld heb je geverniste koperdraad die je zo door een buisje kan steken. Je zou de uitstekende buisjes ook uit pvc kunnen maken mocht je twijfelen over de isolatie.
    Ik hoop dat je er wat aan hebt.
    vgr
    Marc

9. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Hallo Freek, Mijn mast heb ik gemaakt van hout en daar een sleuf in geslepen voor de draden. Dwarshouten heb ik gemaakt van sateh en cocktailprikkers. Ook ik heb heel dun draad gebruikt uit een oud trafootje. Een dikke draad als gemeenschappelijke -, maar daar heb ik een fout gemaakt. De hele dunne draadjes heb ik om de prikkers gedraaid. Na het schilderen zie je ze (haast) niet meer. Je zou een metalen mast als gemeenschappelijke + kunnen gebruiken. Ik kwam er te laat achter dat de hedendaagse schakelmodules over de - schakelen. Hopelijk heb je hier iets aan. Gr. Klaas.

10. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Bedankt Marc en Klaas hier heb ik zeker wat aan. Ga er morgen mee aan de slag.

11. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Vandaag even een op fris foto gemaakt, hoe de stand van zaken op dit moment is.

De planning is om eerst de mast klaar te maken. Daarna de inrichting van de stuurhut, moet alleen nog wachten op wat onderdelen voor de hut.
    Ik ben nog druk aan het nadenken over hoe ik de sleeplier werkend kan maken, heb nog niet een idee hier voor. Misschien iemand hier met een goed idee?
    De groene kleur die nu op het dek zit is trouwens niet de goede, er was wat mis gegaan met de kleur

12. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Vanmiddag me bezig gehouden met het solderen van de mast. Hij begint al mooi vorm te krijgen. Toch wel lekker om weer los te zijn.

Kwam er alleen achter dat de messing lampenkappen veel te klein zijn, dus vanavond maar eens rondkijken voor een alternatief. En als er morgen tijd is maar weer verder met bouwen.

13. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Freek, welke lampenkappen bedoel je? Voor de dekverlichting of voor de boordlichten?
    Gr. Klaas.

14. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Ik bedoel die welke in de mast komen.

15. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Hoe groot is van die kappen de binnendiameter?

16. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    1 1/2-2 mm

17. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Freek,
    Ik neem aan dat je LED's gebruikt? Ik neem altijd messingbuis uitwendig 6 mm en inwendig 5 mm. Ik frees hierin de openingen ( Voor een dubbelle lamp) 2 openingen op de juiste hoogte en iets dieper dan de helft van de doorsnede. Ongeveer 4 mm. Op deze manier is het geen rondstraler maar eentje met een beperkte hoek. Op dit buisle soldeer ik een dekseltje van 0,3 mm en werk dit mooi af. Vervolgens neem ik een acryl buisje( doorzichtig) die precies in het messingbuisje past. Het acryl buisje heeft een uitwendige maat van 5 mm en inwendig 3,15 mm. Hierin past precies een Ledje van rond 3 mm.
    Om een rondstralende lamp te maken draai ik 3 ringetjes van ongeveer 1 mm lengte. Eén van de ringen soldeer ik weer een dekseltje op. De andere ringen schuif ik op de juiste maat op het acrylbuisje. Hierin ook weer een Ledje en je hebt een rondstralende ( dubbelle) lamp. Hoop dat je er wat aan hebt.

Groet
    Sjoerd

18. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Voor mijn navigatielampen op de Smit Finland heb ik 4 mm dunwandig alupijp gebruikt. Met een stukje rondhout erin de lensopening uitgesneden. Daarna een 3 mm ledje erin en een kapje erop. Het geheel koperkleurig geverfd. Gr. Klaas.

19. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Klaas en sjoerd, jullie hebben beiden een goed idee, alleen bij het idee van sjoerd loop ik meteen tegen een probleem aan. Ik heb geen draaibank. Maar voor de rest zijn beide ideeën volgens mij goed uit te voeren, zal morgen kijken wat voor materiaal ik heb liggen.

20. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Ten eerste allemaal een gezond, gelukkig en bouwzaam 2015 toe gewenst van mijn kant.
    Gister bij de post een pakketje mogen ontvangen met wat onderdelen voor de smit nederland. Ik had wat schakel modules besteld voor het aansturen van bijvoorbeeld de sleeplier, rookmodules en bijvoorbeeld verlichting. Ook zaten er gearmotoren bij voor de sleeplier en radar en twee rookmodules voor in de schoorstenen.
    Vandaag de schoorstenen weer opnieuw open gehaald, en steuntjes gemaakt voor de modules te bevestigen. Ik zal morgen even wat foto's maken en plaatsen. Zat vanmiddag ff lekker te knutselen en zat op een gegeven moment wat om me heen te kijken, en besefte me op een gegeven moment dat er toch wel wat projecten staan te wachten. Even een paar op een rijtje.
    Afbouwen smit nederland.
    Afbouwen happy hunter.
    Opknappen carson attack 1:5 voor mijn broertje.
    Opknappen carson cnt truggy 1:8.
    Verder vliegklaar maken van de kalt space baron helicopter.
    Dus ik heb voor 2015 nog meer als genoeg te knutselen, en stel ik ben op een gegeven moment klaar met het lijstje van projecten. Dan heb ik ergens in mijn achter hoofd al weer een nieuw project op stapel liggen. Klinkt misschien allemaal een beetje ambitieus, maar je moet toch goede voornemens hebben voor het nieuwe jaar

Deel Deze Pagina