Afbouwen Survey ARTR Loodsboot

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Indoorvlieger, 29 dec 2011.

1. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Andere "projectjes" hebben even voorrang gekregen. Ik ben wel alvast na aan het denken over de electronica. Ik heb een 2.4 GHz zender liggen van een heli, en een bijpassende ontvanger, die zouden er mooi in kunnen. Mini-Servo is ook wel voorhanden.

Alleen over de regelaar ben ik nog niet uit. Ik heb me laten vertellen dat een Rokraft 50 uP prima met een Speed 400 overweg kan, klopt dit? Ik heb ook nog wel een andere regelaar liggen, maar die is voor een andere boot bedoeld, en wat forser.

2. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Nog even aandacht vragen voor mijn vraag, kan een Rokraft 50 uP goed overweg met een Speed 400? Volgens 1 persoon die ik heb gesproken zou het prima werken, maar ik hoor graag ervaringen van anderen met deze motor/regelaar combi. Alvast bedankt!

3. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Specificaties Rokraft 50 UP:

Operating voltage: 4 - 7 NC (BEC) Volts
    Momentary: 7.00 A
    Dimensions: 40 x 28 x 8 mm
    more Specification:
    Functions: Forward, stop, reverse
    Features: BEC, hec, eps, TP, POR, WP, Rx filter

Specificaties Speed 400 (diverse types)
    Speed 400 Race
    1.2 - 6 V
    1 - 7 A
    Speed 400 - 6V
    2.4 - 7.2 V
    0.7 - 4 A
    Speed 400 - 7.2V
    3.6 - 8.4 V
    0.5 - 3.3 A

Kortom: voor de Speed 400 Race is het krap-an; de andere twee Speed 400's kan je prima met deze regelaar aansturen. Ik denk niet dat dit scheepje het maximaal aantal ampere's uit een Speed 400 perst...

4. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Bedankt voor de info, Roel. Ik had wel die piekstroom van 7A gezien, voor de "50", alleen wat hij continue aan zou kunnen, was me nog een beetje onduidelijk. Bij sommige regelaars ligt de piekstroom ver boven wat je continue kan trekken, denk maar aan de 110A regelaars op Marktplaats. Bij Robbe zijn de verschillen wellicht kleiner, en is de piekstroom een meer realistische belastingswaarde, niet puur iets wat 1 miljoenste seconde mag lopen, althans dat hoop ik.

Het is niet de race versie, althans de ene motor niet, de andere staat alleen "400" op, dus dat is een beetje gissen. Het is niet de bedoeling er een speedboot van te maken, ik ga waarschijnlijk op 6V varen in beide gevallen, met een niet al te grote prop.

5. jes

jes

Lid geworden:
    13 mei 2010
    is een robbe rookie 35 niet iets is ook zeer klein,licht en goedkoop
    en spatwater dicht

Laatst bewerkt: 19 feb 2012
  6. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    "Rockfort 35"? Die ken ik niet, weet je zeker dat je de naam goed hebt? Is het geen "Rookie" of "Rokraft"?

7. jes

jes

Lid geworden:
    13 mei 2010
    sorry ik bedoelde rookie 35

8. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Hmmm, ja, ik was ooit van plan met dit bootje te beginnen. Maar even nog een keer het achtergrondverhaal: De bedoeling was een handzaam bootje met een vlot vaarbeeld, dus licht planerend/halfglijder aan de vloot toe te voegen, waarbij minimaal verfwerk nodig zou zijn.

Eerst werd ik attent gemaakt op de Survey ARTR, en na het zien van mooie vaarfoto's was ik om. Doos gekocht, maar toch wat tegenslag door een scheve schroefas. Ik dacht dat het terugsturen zou worden, en had ondertussen de Norden RTR van Graupner in het vizier gekregen, dus die aangeschaft. Bleek ook van alles kapot aan te zijn, en ook dat leek op terugsturen en geld terug uit te draaien.

Omdat ik het type ben om niet op 1 paard te wedden, had ik via Google de eigenaar van het bootje van de vaarfoto's, die me echt hadden overtuigd dat ik die echt moest hebben, achterhaald, en toevallig was hij net van plan het bootje te verkopen. Alle electronica was eruit, op motor en servo na. Na even wikken en wegen, omdat het opsturen zou worden, wat ik wel link vond. Maar nadat de eigenaar me had verzekerd dat hij alles goed zou inpakken, hakte ik de knoop door en de deal was rond.

Kort daarop kreeg ik van Graupner een tegemoetkoming voor de schade aan de Norden, en ging ik die afbouwen. Ondertussen kwam de gebouwde Survey binnen, met wat lichte schade aan details, en werd, omdat ik inmiddels al lekker aan het varen was met de Norden, werd de gebouwde Survey op de plank gezet.

Een paar weken geleden begon het toch te kriebelen om de 2e Survey vaarklaar te maken. Regelaar besteld, een Navy 15R, ik had inmiddels ook een paar Turnigy 9x compatible 3 kanaals ontvangers binnen gekregen (lekker licht, handig in zo'n klein bootje) en een 6 volt NiMH accu zou voor de stroom moeten zorgen. De spullen ingebouwd, in een opblaasbootje (gevuld met water in het deel waar je normaal zou zitten) met de accu geschoven tot de boot redelijk in het water lag, en toen naar de waterkant. Eerste proefvaart verliep goed, maar de boot lag voor toch te diep. Ik had nog een Li-Ion accu liggen, 7.2 volt, die in de Paul Denker niet helemaal overtuigde. De boeg lag daarmee een stukje hoger, dat gaf hoop.

2e proefvaart gemaakt, en een flink verschil in positief opzicht in het vaarbeeld. Het dek blijft nu bijna droog, en de boot reageert lekkerder. Vanochtend ook nog even ermee gevaren, en deze foto's geschoten:

9. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Hoi Henk,
    Bedoel je dat ik hier mag aansluiten als mijn pakket binnen is?
    Heb jij na bovenstaande perikelen nog bruikbare restanten over?
    Heb je misschien wat foto's van het inwendige van de tweede gekochte?
    Ook ik heb 2 helicopters, van Walkera, waarvan de zenders exact gelijk zijn.
    Dus gebruik ik er maar één! Zou je bij de tweede een ontvanger kunnen krijgen, zodat ik een leuk set heb voor de Survey?
    Groetjes,

10. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik bedoelde meer een eigen draadje openen, zoveel zijn er nog niet dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Wat bedoel je met "bruikbare restanten"?

De kleinere Walkera helicopters werken met een ontvanger waarin ook andere dingen zijn geïntegreerd, die zullen niet bruikbaar zijn. Maar als de grotere heli's met een losse, en pure ontvanger werken, waar je dus alles met stekkers moet aansluiten, zou het kunnen dat die wel bruikbaar zijn. Op zich is er geen reden waarom het dan niet te gebruiken zou zijn, ik heb ook gevaren met de zender van een Align Trex 100 (heli van ca 35 gram) en een los erbij gekochte normale ontvanger, die hetzelfde protocol gebruikt. Je kan ook een simpel setje bij Hobby King bestellen, vooral de 3 en 6 kanaals ontvangers zijn erg klein.

Ik zal eens kijken of ik een foto van het binnenwerk van de varende Survey heb, en er anders eentje maken.

Edit: toch maar besloten dat het handiger is dat je hier je (ver)bouwverslag neerzet, maken we er een "Survey-topic" van. Succes ermee!

Laatst bewerkt: 1 sep 2012
  11. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Hallo Henk,
    Nog geen foto's van het inwendige???

Surprice: Vandaag is mijn ARTR Survey binnengekomen!!!
    Ben weer aan het worstelen met het uploaden van foto's.
    Hint: Ik vindt het bootje echt ARTR, er zit nu zelfs een keurig motorspant in.
    Groetjes,

12. NielsdB

NielsdB

Lid geworden:
    19 aug 2007
    Zit bij jouw survey de schroefas wel recht? (Meen dat de as bij Henk zijn survey scheef stond?)

13. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Dan toch maar vast een paar foto's. De rest volgt nog.
    Wat is dat uploaden van foto's een ellende!!!

Zo kwam de Survey uit de grote doos tevoorschijn.

Dit zijn de losse onderdelen.

Surpise! Een motorschot.

Indruk geleverde: Geinig, handzaam scheepje met leuke details zoals stuurstoel, kompas etc.
    Kwaliteit: Geef ik zeker een 9. Als dit niet goedkomt, ligt het niet aan de leverancier maar aan mijzelf.

Hoe nu verder?
    - Inbouwen apparatuur;
    - Kontrole zwaartepunt, met zonodig correcties;
    - Aanbrengen verlichting;
    - "Opleuken" model.

Tijdspad?
    Gaat wel even duren, echtgenote krijgt eerst twee operaties.
    Groetjes,

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik moet bekennen dat ik het helemaal ben vergeten. Ik ben de laatste tijd vooral aan het zeilen met de beide Micro Magics. Maar beloofd is beloofd, ik zal zsm een paar plaatjes van het interieur van de vaarklare Survey maken en hier plaatsen.

Klopt, bij de eerste romp zat de as flink scheef en waren ze het motorspant "vergeten". Blijkbaar is dat nu beter, gezien hoe die van Bertus eruit ziet.

Edit:

Foto's van de binnenkant

Snelheidsregelaar zit onder de Zippy lipo, die voor de verlichting is.

Laatst bewerkt: 27 sep 2012
  15. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Henk,
    Bedankt voor de foto's.
    Deze boot is zeker zelf gebouwd uit een bouwpakket?
    Hij ziet er nog al anders uit.
    Leidt deze motorisering tot een speedboot effect?
    Groetjes,

16. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Hoera! :p
    Ik heb al weer 1 foto kunnen uploaden volgens de methode "Ad".
    Deze hoort nog bij de vorige. Romp op z'n kop: onderkant niet blauw maar zwart. :rolleyes:
    Groetjes,

17. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010

Ik weet niet zeker of deze gebouwd is van het Survey bouwpakket of als ARTR is begonnen en daarna verbouwd. Maar verbouwd is deze zeker. De dekopening is verkleind en de stoelen staan nu op het dek, ipv op een plaatje dat aan de opbouw vast zit, zoals bij de jouwe. De dekopening bij het roer is dicht gemaakt, daar zitten nu imitatie motorluiken, dus onderhoud aan het roer zal lastig worden. Het ziet er wel mooier uit dan het dekseltje, maar of het praktisch is...

De motor is ook anders, ik denk dat het een 480 is, maar zonder opdruk is dat lastig vast te stellen. Hij is zeker snel genoeg, en wordt, waarschijnlijk geholpen door de waterkoeling, niet heet. De boot is er snel genoeg mee, ik heb zelfs het maximale vermogen begrensd. Ten eerste omdat op volle snelheid de boot wat lichtjes gaat slingeren, door de zware (vanwege extra uitgebouwd interieur en verlichting) en omdat de aandrijfaccu, een oude laptop accu, op vol gas duidelijk moeite heeft. Op de begrensde stand volgas houdt de accu het prima vol, en is het vaarbeeld nog steeds fraai. De op de boeg aangebrachte sprayrails helpen daar zeker ook bij.

Standaard is het onderwaterschip bij de ARTR Survey zwart. Omdat de Nederlandse loodsboten, waar de Survey op is gebaseerd, een blauw onderwaterschip hebben, is dit overgespoten door de bouwer.

18. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Hoi Henk,
    Duidelijk verhaal.

Dan nog het volgende:
    Ik ben toch eens aan het googlen geslagen om wat meer te weten te komen over de oorsprong van dit schip.
    Op de duitse forums kwam ik er achter wat de bouwer van dit model was en welk type het dan zou zijn: Damen Alucat 1350!
    Toen ik dit gevonden had heb ik dat weer ingevoerd en wat vond ik toen?.................................Onderstaande!

Zijn jullie het mij eens dat dit hem moet zijn?
    Wie kent dit schip?
    Vaart hij nog?
    Vragen.............vragen.............vragen! :confused: :confused: :confused:
    Benieuwd naar jullie commentaar.
    Groetjes en alvast welterusten.

19. Herm

Herm

Lid geworden:
    1 dec 2009
  20. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    De gelijkenis is treffend, die heeft zeker model gestaan voor de "Survey". Hier nog een ander plaatje:

Gezien de lengte van dit schip, en die van het model, kom ik dan uit op schaal 1:26, afgerond dus 1:25. Gevoelsmatig klopt dat wel, het oogt allemaal net wat kleiner dan bij mijn 1:20 modellen. Schaalsnelheid zou dan op ca 12 km/u uitkomen. Ik denk dat de mijne daar best wel genoeg in de buurt komt:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina