afbouwverslag 1,80m ultim@te axar models

• Topicstarter Topicstarter ultim@te
  • Startdatum Startdatum
Zo, na alle ouwehoer even een serieuze update :D

Ik zal eens beginnen met mijn setup bekend te maken:

Motor: 3W60 Heindel
Uitlaat: Krumscheid met smoke
Propellor: Menz 24x8 2-blad (word na tijdje vervangen door de Meijzlick versie)

Servo aileron: 4x Hitec HS 645MG
Servo rudder: 1x Hitec HS 5945MG
Servo Elevator: 2x Hitec HS 5945MG

Powerbox Sensorswitch met 2x 2S 2200mah

Sullivan Skywriter smoke pomp

Verder ben ik gister samen met een clublid aan de gang geweest, en zijn nu de roerhevels netjes gemonteerd. Aileron servo's zijn ook gemonteerd, en de rudderservo is gemonteerd.

Foto's plaats ik binnenkort!

Mooi zo, wel een beetje opschieten, dan komen we binnenkort weer eens richting Nistelrode:mrgreen:

Zo, na alle ouwehoer even een serieuze update :D

Servo rudder: 1x Hitec HS 5945MG

Ik zou of een sterkere servo of twee van de 5945 nemen, aangezien jij toch 3D wil gaan vliegen heb je dat echt nodig.
Het zal vast met 1 gaan maar je belast je servo dan echt aan de top van zijn kunnen en trek dan veel te veel stroom

Maar das mijn idee.

ik denk dat die 13 kilo voldoende is voor dat rudder hoor , het is ten eerste niet geprofileerd en de grootte is minder dan bv een yak

ok geen probleem dan, dan ga ik er gewoon nog een bijzetten :p dat word dan 2x hs 5945 op het rudder, waardoor ik uitkom op 26kg.

goed idee ?

Zo, en vanavond weer even bezig geweest.

Heb nu vrijwel alle roer aansturingen af.

Enige wat ik tegenkwam, is de elevator.
Als ik met de zender up geef, gaan de roeren niet gelijk omhoog.
Ze zitten wel gelijk in 0 stand, uitslagen zijn even groot, stangetjes e.d. ook even lang ?

Kan dit komen door een zwakke/lege accu ? ze hebben namelijk ook niet zo veel kracht ? (bar weinig eigenlijk ?)

Hier nog wat foto's:

IMG_1844.JPG

IMG_1849.JPG

IMG_1846.JPG

IMG_1847.JPG

IMG_1848.JPG

IMG_1864.JPG

IMG_1856.JPG

IMG_1858.JPG

IMG_1860.JPG

IMG_1861.JPG

IMG_1862.JPG

IMG_1863.JPG

IMG_1850.JPG

IMG_1851.JPG

IMG_1852.JPG

IMG_1853.JPG

IMG_1854.JPG

IMG_1855.JPG

kan inderdaad aan de spanning liggen , ik had de servo`s in mijn 2,60m extra zitten en deze werkte zonder problemen .
ik had ze wel op de powerbox staan met 6V constant uiteraard , ik weet niet wat voor voeding/accu jij gebruikt ???

mvg

ik gebruik op moment nog een 8A bec (en ff een willekeurige 3S 2200 van de schap gehaald :p), maar dat word een 15A bec, of een powerbox sensorswitch

oke en die lipo is wel vol dan ??

wa ik zeg , de servo`s zijn uit de extra gekomen en in een doos gegaan .
er is dus meer aan de hand misschien .

mvg

Zo vandaag weer ff lekker verder gewerkt aan de Ultimate. Heb nu zover alle roeren aangesloten, alleen 1 aileron moet nog (kwam krimkous te kort *schaam*). Daarna even alles laten werken, maar ik heb me toch goed vergist in het werk wat er nog in gaat zitten haha.

Moet zoiezo alle ailerons mechanisch gaan afstellen, zodat ze allen precies dezelfde uitslagen hebben, en dezelfde middenstand. hoe gaan we dat doen !?

Ook nog even naar de elevator gekeken, en de roeren gaan idd ongelijk op en neer, dit ligt niet aan de servo's maar aan het mechanisch gedeelte, ook nog flink afstellen dus, ook hier: hoe ga ik dat doen !? haha XD

Daarna, alleen nog een extra servo monteren voor op de staart.

Verder heb ik nog wel een puntje over de servo's: als ik ze tegenhoud en ga dan de servo dmv de zender bewegen, heeft deze helemaal geen kracht ? als ik al een uitslag heb, kan ik de servo wel niet meer bewegen, dan heeft ie dus wel kracht. het is me nog nooit opgevallen, maar is dat normaal ?

Je hebt twee soorten krachten die een servo kan genereren:
  1. Torque, de kracht die een servo kan opwekken van positie A naar B. Dit is dus de kracht tijdens het moment.
  2. Static force, de kracht die de servo heeft om op een positie te blijven.
Vaak is de torque van een servo, gegeven in N/cm of Kg/cm lager dan zij statische kracht (static force). Bij servo datascheets of informaties worden vaak de statische kracht opgegeven.

En test of je servo werkt is: zet er een arm van 1cm aan en doe er een gewicht dat gelijk is aan de kg/cm (of N/cm / 9,8 ). Houd de servo zo dat hij het gewicht moet optillen en verander van positie. Als de positie niet veranderd, maar de hevel zakt niet omlaag, dan heb je de static force.

Groetjes Rob.

Laatst bewerkt:
Back