Afbouwverslag Top-Flite Spitfire

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ronald van den Oever, 26 feb 2007.

  1. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    nu maar hopen dat je geen me109 tegenkomt want da gebeuren er nare dingen
    :wink:
     
  2. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Ligt eraan welke versie... 8)

    Maarre, wel een grappig gemaakt filmpje! En zonde van de spit :?


    PS:

    Weer aan de beterende hand?
     
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    gaat weer een beetje, maar het is nog niet helemaal voorbij :wink:
     
  4. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    @Metroid,
    De motor, een OS91FS met 15x6 prop, die nu m'n TF Mustang staat gaat in de Spit.
    Het TF manual geeft voor een 4 takt 11,5 tot 15 cc op.
    Gewicht is denk ik geen probleem de meeste TF spitfires moeten uiteindelijk voorzien worden van lood in het neusje. Het gewicht van de OS91 is 596 gram zonder uitlaat.
    Zou denk ik voor de Saito 100 gaan, is nauwelijks groter dan de 91. en misschien meer bruikbaar in een volgend project.
     
  5. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ik heb wel een aantal verhalen gelezen dat de TF Spitfire een nogal grove vleugelbelasting heeft, in verhouding zwaarder dan andere TF kits....( welke eigenlijk ook al niet echt licht zijn...)
     
  6. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Oss
    @Ronald van den Oever:
    Thanks. Dan zat ik zelf ook in de goede richting te denken. En zoals je zegt dat er toch lood in de neus moet komen denk ik dat de neus deuren en panelen op de schaal manier er op komen. De uitlaten op twee balken en dan boven een kap en onder een kap (zoals in het echie). Ook makkelijk voor mij om onderhoud te plegen aan de motor.
    Dit kun jij ook nog doen!! Wel de ABS mallen van binnen glassen tegen het scheuren natuurlijk. Om dit mooi te kunnen zien moet je eens een Revell of een ICM 1/48 kitje bouwen. Daar zie je ook direct meer details op.

    Groetjes Rob

    PS: De spit die ik wil na bouwen is FY-F BS435. Helaas is de Sqn Ldr H. Armstrong neer geschoten boven zee door een Fw190 bij Boulogne.
    [​IMG]
     
  7. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    @Metroid

    Ik ben erg onder de indruk van je struts. Ik heb hier een paar vragen over:
    - klopt het dat het aluminium is?
    - Zijn het gewoon twee maten welke in elkaar passen?
    - Loopt dit dan soepel genoeg om het te goed laten veren?
    - Welke kracht gebruik je voor de veren? Heb je een vuistregel? 2 x massa van vliegtuig of zo?
    - Hoe lijm je (of op een andere manier) de alu onderdelen aan elkaar? (met welke lijm?)
    - Gebruik je staal of koolstof voor de assen? Ziet er erg zwart uit op de foto

    Bart
     
  8. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Oss
    @bgijsber
    Hier de antwoorden op je vragen
    1 Ja, het is van aluminium, 1mm dikke buis.
    2 Twee buizen, mat 8 buiten 6 binnen en 6 buiten en 4 binnen. Met extra versteviging in de 6mm buis met 4mm veren staal.
    3 Ja dit loopt soepel genoeg om te laten veren. Met wat vet kom je al een heel eind.
    4 Ik dacht dat ik ongeveer 15 tot 20 N/cm veren gebruik. Maar dit is nog experimenteren met de veer constanten om een goede veer te vinden voor het toestel.
    5 Ik lijm de onderdelen op elkaar met de wel bekende metaal epoxy van Bison. Ruikt naar duo penottie. En deze lijm kan meer dan het aluminium dragen.
    6 Dit zijn de veren stalen poten die bij de retrac's zaten. Deze waren toch te lang en als dit niet lukte wou ik toch schaal struts er op bouwen.

    De aluminium buis is te verkrijgen bij de bouwmarkt. Deze is sterk en kan zeker de job aan. Ben nog van plan om nog een set struts te maken die beter gedetailleerd zijn en meer schaal zijn dan deze. Ik wil ook de tekening veranderen waar mee ik ze heb gemaakt. Misschien deze ook in .dwg vorm om te zetten.

    Groetjes Rob.
     
  9. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Oss
    @Bart, en de rest die geintresseert is.
    De tekeningen voor de bouw van eigen oleo struts .
    [​IMG]
    Struts


    Groetjes Rob
     
  10. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hoi Danny al helemaal opgeknapt?
    Op de site van TF wat gegevens opgezocht voor de vleugelbelastingen van de div. modellen:
    - P40: 4760/45=106 gr/dm^2
    - P47: 4540/46=99 gr/dm^2
    - P51: 4540/47,4=96 gr/dm^2
    - Corsair: 4310/45,2=95 gr/dm^2
    - DC3: 4540/48,8=93 gr/dm^2
    - Cessna 182: 5440/58,4=93 gr/dm^2
    - Spit : 3855/44=88 gr/dm^2
    Spitje komt er echt niet zo slecht vanaf. Maar door z'n relatief kleine vleugel heeft een servootje meer of een schaalpilootje natuurlijk wel veel meer effect op de vleugelbelasting dan bij de Cessna.

    Leuk dogfight filmpje: Had die Spit maar een spiegeltje op z'n cockpit gehad. 't Schaal pilootje wist het wel dat hij in zo'n situatie geen schijn van kans had, maar hield z'n mond natuurlijk.

    @Metroid:
    Mooie tekeningen van de struts. :D Dat wordt een echte zelfbouw Spit.

    Vorderingen bouw:
    Vandaag het kleine flapje onder de stuurboord fairing gebouwd.
    [​IMG]
    Flapje dicht.
    [​IMG]
    Flapje open.
    [​IMG]
    De hoofdflap neemt d.m.v. een schuivend pennetje (in plastic busjes) z'n kleine broertje mee.
    De achterste helft van de upper sheeting boven het kleine flapje is vervangen door een plaatje multiplex, dit i.v.m. de stevigheid.
    Op diverse foto's van landende Spitfire's gezien dat de flaps ±90° omlaag staan.
    Met de TF-één-servo-hefbomen-constructie is nog geen 40° haalbaar.
    Flaps op 90° ziet er wel meer schaal uit. Of zou het model dan uit de lucht vallen??
    Met twee aparte servoos zou 90° haalbaar moeten zijn. Iemand hier een mening over?

    Met het maken van de kiekjes drukte ik met de dikke duim door vleugel upper sheeting Sh@#$%. :evil: :eek:nweer:
    [​IMG]

    Bedacht me dat ik op een ander forum gezien had (ben nog op zoek waar) dat iemand de luchtfles in het neusgedeelte van het vleugelmiddenstuk heeft bebouwd.
    Dit i.v.m. gunstig effect op het zwaartepunt.
    Nu er al toch een gat geslagen is op deze plek. Eens kijken of dit nog haalbaar is.
    Servootje en het luchtventiel verhuizen in dat geval ook naar de vleugel.
     
  11. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ronald,

    Ik denk niet dat het de bedoeling kan zijn dat de flaps 90 graden uit staan. Een kleine berekening; waarbij men de tangens van 90 neemt; leert ons dat de flaps in de stand 90° een oneindig getal opleverd. Met andere woorden die flaps werken voor geen meter meer bij 90° graden en zullen enkel enorm veel weerstand opleveren en hun eigenlijke functie (het crëeren van lift) verliezen waarbij je kist dus letterlijk uit de lucht kan komen vallen. Het is dus nooit de bedoeling, ook bij de echte niet, om de flaps 90° uit te doen gaan omdat flaps bij die stand totaal niet meer werken zoals hierboven wiskundig (tangens 90°) ook kan bewezen worden. Ik heb al menige Spits in het echt gezien maar nog nooit één waarbij tijdens de landing de flaps op 90° stonden ingesteld omdat het gewoon onmogelijk is.

    Stevo
     
  12. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Oss
    Ziet er gaaf uit Ronald.
    Dat komt er bij mij ook in. Ziet er erg gaaf uit die flaps onder de fairing. Zo te ziet is het dus niet mogelijk om de flaps tussen de vleugel en de flap zelf een aanstuur hoorn te bevestigen.
    Je kunt ±90° wel halen door kortere horentjes te gebruiken. De hoek die je maakt bij de afstand die de stuurstang aflegt is dan meer. Dit is een simpele regel, hoe dichter de stuurstang bij het draaipunt zit des te groter ude hoek wordt bij een gelijke afstand die de stuurstang aflegt.
    De flaps werden wel gebruikt als remkleppen bij het landen en vooral net voor touchdown werden de flaps naar 90° gezet. Dit puur om de klist af te remmen en de lift weg te nemen. Maar ze staan net niet 90°, ik denk eerder 85°.
    En als je zeker wil weten ga je naar de open dag van de luchtmacht en neem een DSLR camera mee.
    Zoals deze foto:

    [​IMG]
    Sorry dat de foto zo blurry is, maar dat komt omdat deze is geschoten tijdens de open dag van de luchtmacht in 2005 toen het snik heet was.
    Je ziet de warmte opstijgen van het start- en landingsbaan.

    Of deze:

    [​IMG]
    Spit net voor de touchdown met de flaps op 85° tot 90°.

    Groetjes Rob
     
  13. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Oss
    Ha Ronald,
    Hoe ver staat het er mee. Ben een beetje er benieuwd geraakt na de laatste post van je. Het ziet er allemaal goed uit, maar we horen al een tijd niks meer.

    Na lang kijken op Siato en OS-max en nadenken, heb toch verkozen om de nieuwe Siator 125a te gaan gebruiken.
    [​IMG] Saito FA-125a
    Volgens de gegevens levert deze 2,2pk en is zelf iets kleiner dan de 100. De boring is iets groter terwijl de stroke gelijk is. Maar het huis is 4mm langer en dat komt te goeden aan de kleppen positie net onder uit de kap.
    Beiden motoren vallen toch buiten de kap dus dacht ik van dan maar beter .2 tot .4pk meer en wat als er toch extra gewicht in de neus moet komen. EN een GROTERE PROP !! 8O :lol: .
    Eens kijken of we deze motor kunnen scoren op de beurs van Dortmund en anders bij Hobby-In.

    Groetjes Rob
     
  14. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    zo rob, die is wel smerig duur zeg 8O
     
  15. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Oss
    Maar wel goed. En het geluid is zoooo mooi 8O :lol:.
    [​IMG] Saito 120a
    Dat is maar met inlopen. Moet je het geluid eens horen als het op vol vermogen loopt.

    Groetjes Rob
     
  16. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Tsja.... :?

    Dat is €258,00 euro voor de nieuwste 4 takt van Saito als je deze in de US of A zou kopen. Hier kost ie bij Hobby-in €349,00.

    Goedkoop is anders maar smerig duur is het niet hoor :wink:

    Ik heb in mijn Spitfire de FA120s zitten. Die kost €358,00... lijkt veel maar dat is niet het enige; het intrekbaar landingsgestel, alle servo's, de hele electronische configuratie etc etc... dat heeft op zich al een aardig bedrag gekost. Dan ben je blij dat de motor 'maar €349,00 kost'


    Zo is dat nu eenmaal bij de wat 'uitgebreidere modellen' :wink:

    Mzzltjes,

    Tjen
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik denk dat Danny op de 2de hands markt moet gaan zoeken als ie dit duur vindt (wij zelf hebben ook alleen maar 2de hands spul).

    Ik ben het wel met het relaas van Tjen eens.

    Als je 350 euro (in Nederland) voor een nieuwe motor te veel vindt dan moet je niet zo kist gaan bouwen.

    Je weet namenlijk dat met zo`n warbird je eerder op de 1000 euro zit dan de 500, wil je wel op de 500 euro zitten dan moet je net als ons de 2de hands aanbieders afstruinen of je eigen gaan beperken in bouwkosten zoals intrekbaar gear, flaps etc. etc. weg laten.
     
  18. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Ik heb onderstaande even 'gepikt' van zijn FW190D draadje.... zegt genoeg eigenlijk:

    Ik heb er destijds ook zo achter moeten komen. Het heeft daarom ook bijna 3 jaar geduurd voordat m'n Spitfire klaar was.... sparen.. sparen.. sparen..

    Later stond er, laten we zeggen, een redelijke salaris tegenover wat het geheel wat eenvoudiger maakte dus spullen waren vaak na een kleine overweging al snel aangeschaft. Moet soms ook constateren dat ik zaken dubbel heb :oops: en daar bedoel ik geen lijm mee :wink:

    Maar goed, dit is natuurlijk voor iedereen anders en ik kan me zo voorstellen dat je met je 16 jaar zonder baan en lekker aan de studie, waar op zich al astronomische bedragen mee gemoeid zijn, een motor van 350 euro best duur vindt :)

    Geloof me Danny, die prijzen zullen op den duur gaan zakken ondanks de inflatie.... je snapt me wel 8)


    Grt,

    Tjen il-vec
     
  19. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Bedankt voor jullie reacties. :D

    Rob,
    Wat een krachtpatser die Saito125. Daar kan je een mooie grote 3-blads prop opzetten.

    Danny,
    Zo'n motor gaat als het goed is jaren mee en kan natuurlijk ook later weer in een ander model.

    Update afbouw:
    Ga niet voor de bijna 90 graden flapstand.
    Zit nu na wat stelwerk op 60 graden.
    Was het niet tot 30 graden extra lift en daarboven veel drag?
    [​IMG]
    Deze week niet veel kunnen bouwen. Vanavond de binnenste bakboord flap gemaakt.
    [​IMG]
    Inmiddels het bouwverslag gevonden met de luchtfles in de vleugel.
    http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=5270&PN=1&TPN=15
    Een plaatje geleend van deze senior piloot uit de States.
    [​IMG]
    De vulnippel met de drukaanwijzer gaan bij die Spit in één vleugelradiator.
    Dat betekend dat voor de bediening retracts er alleen één servodraadje naar de romp gaat. Lekker makkelijk op het veld.

    Groeten, Ronald
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Die flaps zien er echt mooi uit!
     

Deel Deze Pagina