Afbouwverslag Top-Flite Spitfire

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ronald van den Oever, 26 feb 2007.

  1. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Ronald,

    Ziet er goed uit. Je kan proberen een Y-of U draad aansluiting ( 2 mm) aan de cockpitgeleiding vast te maken. Aansturing hiervan door het dashbord heen . Voor het dashbord een sevo op zijn kant die dit aanstuurd........:confused:
    Leg ik het duidelijk uit in woorden ...???
    Het werkt wel in ieder geval, en omdat de krachtoverbrenging haaks op de cockpit slede staat, gaat dit als het goed is heel soepel....:-D

    Groet,

    Martin
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
  3. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hoi Berto en martin,
    Wilde de kap in eerste instantie alleen met de hand heen en weer kunnen schuiven en deze borgen met het achteruitkijkspiegeltje bovenop.
    Het is misschien een idee om wat smalle laagjes glasvezel langs de randen van de kap te epoxyen. maar of tie daar nou echt stevig van wordt zal een kwestie van uitproberen worden.
    Tis natuurlijk wel mooi zo'n om tijdens het landen het kappie open te zien schuiven.
    Gaat toch eens kijken of het mogelijk is, een ding is wel duidelijk de aandrijving moet aan weerzijde van de kap aangrijpen.
    Voor het dashbord is geen ruimte meer, daar zitten de servo's voor hoogte- en richtingsroer. Nu de luchtfles weg is is er onder de cockpit wel weer wat ruimte om vol te proppen.
    Er zal ook een soort overbrenging gerealiseerd moeten worden omdat de slag van de kap ongeveer 8 cm is. dat wordt nog puzzelen.
    Heb inmiddels het filmje van de P40 gevonden.. werkt wel heel mooi.
    Gr. Ronald
     
  4. Arvid

    Arvid Guest

    Dit wordt inderdaad een mooi kist! :lol:
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Ah Ronald,
    Kijk dat scheelt alweer 3 cm met mijn P40 :)

    Ik heb er direct rekening mee ghouden waardoor ik alle servo naar achter heb verschoven, ook omdat er een "schaal"cockpit in komt.

    Naja binnenkort dit project maar weer eens oppikken ;-)
     
  6. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Klopt, was ook het eerste waar ik aan dacht maar heb je al eens gekeken hoe groot je arm dan moet worden ;-)
    Ineens is het dan minder interesant omdat je die arm niet echt kwijt kan.

    Zelfs voor 8cm zou de arm groot worden.

    Grt,
    Berto.
     
  8. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Ha die Berto,

    Met een arm van 4 centimeter kom je een heel eind. Met je Zender kan je de servo uitslag een heel eind de goede weg op helpen om je cockipit bijna maximaal te laten schuiven. ik heb deze constructie op mijn Mark XIV gebruikt en had niet te klagen.....:D:D

    Martin
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Als je dan een overbrenging toepas dan zou het gaan, maar mijn eerste gedachte was ook om het zo te doen maar 11cm slag kon ik niet krijgen met alles voluit, ook in de zender :-(
     
  10. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Het schuivende dakkie ff kwa planning naar achtere geschoven.
    Was ondertussen opzoek gegaan naar een kleurenschema.
    Persoonlijk vind ik een zandkleurige Spit erg mooi. Maar een nog vliegend voorbeeld MKIX kom je in die kleuren op het internet met veel detail foto's niet tegen.
    De voorlopige keuze is gevallen op de MJ730 (met een mooie rode spinner) of de TA805 (Spirit of Kent).
    [​IMG]
    [​IMG]
    Beide zijn MKIXE's van latere series en hebben al een aangepast balance horn aan het hoogteroer. Bij Top Flite hadden ze gekozen voor de oude uitvoering.
    E.e.a. is eenvoudig te modificeren.
    [​IMG]
    Links de oude uitvoering. Rechts de aangepaste balance horn.
    [​IMG]
    Tevens trimflapjes aangebracht in de roeren.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2008
  11. Wiomp

    Wiomp Guest

    Schuivende cockpit kap

    Hallo Ronald,

    De spitfire ziet er al goed uit. Mooi stukje bouwwerk.
    Ik zag jouw quote over de schuivende cockpit kap.
    Tijdens mijn zoektochten op internet voor leuke ideëen voor mijn eigen TF Corsair, kwam ik een bouwverslag tegen van een Giant TF Corsair.
    Deze bouwer heeft al een schuivende cockpit kap gemaakt met een pneumatische aandrijving. Misschien iets om over na te denken, je hebt al een pneumatisch retractsysteem. Of het allemaal in de romp gaat passen kan jij beter bepalen.:confused:
    Hierbij de link: Top Flite Giant Scale F4U Corsair - Page 3 - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

    Succes met de afbouw, ik ga je draadje ook verder volgen.:p
     
  12. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Afgelopen weekend eerst even het universal britsch bomb rack gemaakt.
    Vond op het internet geen foto's van het e.e.a. maar wel wat plaatjes/foto's van 1:48 plastic statische modeletjes (Griffon model accessories). Het release pennetje met de kabel moet nog aangebracht worden.
    [​IMG]
    Zag op de kaptafel een schuimgel bus staan (extra strong en bijna leeg) en die moest maar opgeofferd worden aan het bomproject.
    Met wat balsa aan de voor- en achterkant veranderde het busje al gauw in een 500 ponder.
    [​IMG]
    Met ca. 1 cm :schrik: tussen de vinnen en de grond zal het gras op veld goed kort moeten zijn.
    Situatie wordt dan wel snel beter als het staatwieltje omhoog komt
     
  13. Teus

    Teus Guest

    Hoi Ronald,

    Dat ziet er allemaal goed uit,

    Voor je Bommetje, is DIT e.v.t. een oplossing? dat geeft je wat meer grondspeling. Zie DEZE foto hoe hij onder mijn Spacewalker zit.

    Gr. Teus
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 feb 2008
  14. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Heel mooi Ronald.

    Als je er een kruisboog van maakt,
    dan kun je hem zo wegschieten.:eek:

    Han.
     
  15. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hoi,

    @ Teus: Das een mooie foto v.d. spacewalker, altijd gedacht dat het een civiel toestel was. Dat geeft inderdaad meer grondspeling. Kan dan ook een 250 ponder op schaal maken, of werden die alleen onder de vleugels gehangen?

    @Han,
    Het rack lijkt inderdaad veel op een kruisboog. Snap niet waarom ze dat ding indertijd zo ingewikkeld hebben gemaakt.
     
  16. Danny-P47

    Danny-P47

    Lid geworden:
    6 feb 2008
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Ronald, ziet er supergoed uit.Heb zelf een P-47 van Top Flite gebouwd.Echt geweldige bouwdozen.Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!Groeten Danny
     
  17. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Weer eens tijd voor een TF Spit update-tje,

    Na het lezen van Jan z'n glas en schuur avonturen :D aan z'n mooie Strega (en natuurlijk de bijbehorende opbouwende reacties en tips) ook zin gekregen in zo'n uitdaging.

    Had nog een bruikbaar blik 1 componenten PU-lak (G4) staan van een vorig project.
    Dus de keus was snel gemaakt tussen epoxy en PU.

    De vleugel die op de details na klaar was, droog bekleed met 25 grams glasmat.
    Hierop wat PU gegoten en vanuit de midden met een oude bankpas de PU naar buiten toe verdeeld (het wit van de mat moet net weg zijn). Het teveel aan PU op de overhangende weggewerkt.
    De volgende dag het te veel aan mat weggesneden en alles lichtjes geschuurd met korrel 180. Hier over heen weer een laagje PU aangebracht met een schuimroller. Daags erna dit weer geschuurd (korrel 180) en de laatste laag PU hierop gerold, deze later ook weer geschuurd met korrel 180.
    Op deze manier een mooie dichte mat verkregen.

    Het PU- en stof gesnuif een beetje beu geworden wat details gemaakt, altijd leuk werk vind ik.
    - Navigatie verlichting op de tippen (hiervoor van die felle Led's met balsa plamuur gebruikt)
    Bedrading was voor het indekken van de vleugel aangebracht.
    - Hispano en Browning guns (PVC pijp en balsa ø15 mm.)
    De Hispanoos zijn demontabel i.v.m. het transport.
    - Bolkappen voor op de Hispano guns
    - Bolkappen voor boven de wielbakken
    - Kleine bolkappen die tussen de bovengnoemde kappen zitten. De functie van deze zijn mij niet helemaal duidelijk, ze zitten in ieder geval niet recht boven de Brownings (of is het voor een naar boven opgedikte rib in de wheelbay ??)

    De positie van de kanonnen is niet helemaal schaal daar Top Flite het landingsgestel wat naar buiten heeft verplaatst. De kanonnen en de kappen daarom ook maar naar buiten verplaatst, het is natuurlijk geen gezicht een kanon voor een wielkast als je het toestel ziet vliegen.

    [​IMG]
    Voor de Hispano's de boormachine opgebouwd naar een draaibankje.
    (Klauwplaat is een inslagmoer met boutje en contramoer, werkt prima met een schuurklosje als beitel).

    [​IMG]
    De Kanonnen, kappen en het balsa plamuur weer bedekt met glas en PU.

    [​IMG]
    Als testje een gedeelte van de vleugel in de grijze primer gezet.
    Hierdoor zijn, met wat strijklicht, de oneffenheden die nog geplamuurd moeten worden duidelijker te zien.
    [​IMG]
    Bijna geen krasje te zien met 1 laagje primer.

    Deze week de wielkappen nog glassen en daarna weer verder met de romp en het cockpit kapje ;).

    :bye:
     
  18. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.005
    Locatie:
    groningen
    Gaat mooi, hè, glassen met PU! :p

    Wordt erg mooi zo.


    Aha!

    Slim bedacht, bedankt.


    jan.
     
  19. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Om nog ff terug te komen op die motoren... Laser en RCV maken motoren die prachtig onder de kap passen ben ik blij om en zou het niet anders willen. Maar vervolgens laten ze het aan onze fantasie over over hoe we koelingsproblemen moeten oplossen... gevolg is dat er toch nog gaten in de kap moeten worden gemaakt of de kap moet op de een of andere manier worden gemodificeerd... gelukkig is dit forum er en is er vaak wel een mouw aan te passen maar het vervelende vind ik dat het voor minder creatieve mensen (ik dus) lastig is om een keuze te maken omdat je vantevoren niet weet wat de motor gaat doen, ik kan alleen af gaan op wat andere mensen hebben ervaren...
     
  20. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hoi Gary,

    Het is soms inderdaad knap lastig om een keuze te maken.
    Zet wat voor en tegens naast elkaar en ga dan eens schrappen.
    Motortje zal hoe dan ook gekoeld moeten worden.
    Je mustang heeft al een aardige happer onder z'n neus dit in combinatie met 1 of 2
    openingen aan de onderzijde van de kap ben je er denk ik al (gat voor het uitlaatje heb je ook nog). Die openingen aan de onderzijde zie je alleen als je diep door de knieen gaat en in de lucht valt het nauwelijks op.
    Je kan dan ook nog wat gaas in de opening(en) plaatsen om ze zo nog meer te maskeren.
    De Mustang heeft aan weerszijde in de onderkap een gaatjes rooster zitten, deze kan je zonder meer boren, alle beetjes helpen.

    Arvid heeft al ervaring met een RCV motor kwa koeling
    bouwverslag-top-flite-62-corsair-nu-een-kleurtje-58

    Hier nog een link van een RCV met een cooling fan.
    RE: TF Spitfire build

    Er zijn er ook die de scoop onder de vleugel gebruiken voor koellucht. (via slang).

    Succes met de verdere bouw van de P51
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina