Afbouwverslag Top-Flite Spitfire

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ronald van den Oever, 26 feb 2007.

  1. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Owww oke, ja ik dacht dat die motoren meer gekoeld moesten worden, ik dacht dat de opening van de luchthapper te klein was. Maar als dat icm 2 gaten aan de onderkant en de gaten in het rooster (maken het ook weer wat meer schaal) de problemen verhelpen is het toch niet zo lastig... Alles behalve een uitstekende motor!!!

    Bedoel je niet de scoop onder de romp? Bij een echte zit daar de radiator, ook koeling... zou mooi zijn als er WATER gekoelde motoren waren, dan dan konden we daar de radiator plaatsen en zouden we het klepje aan de achterkant na moeten maken...

    Maar even 2 vragen:
    -Bestaan er al watergekoelde motoren? En zo nee, waarom niet? Zou het te duur worden of is het technisch niet te doen? Snap dat niet alles eindeloos verkleind kan worden of dat het systeem misschien inefficient wordt?
    -Hoe kan een scoop onder de romp of vleugel voor koeling zorgen...? Ik denk dan: de lucht gaat erin en moet met een bocht naar voren langs de motor en weer uit de kap stromen, kan dat? Verliest de luchtstroom na het maken van de bocht niet zoveel kracht dat het niet nog effectief warmte kan afvoeren...?

    PS: de fan is ECHT creatief...
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2008
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.005
    Locatie:
    groningen
    In de bootjes-wereld wel! :p

    (Ben vergeten naar de lucht-spullen te kijken :oops: . . .)


    jan.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    In de luchtvaart heb ik ze ook wel eens gezien.

    Technisch is het mogelijk maar alles wordt zo zwaar.
    (het was geloof ik bij een benzinemotor met iets van 60cc inhoud).

    En waarom al die moeite doen als luchtkoeling ook werkt.........
     
  4. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort

    Kijk eens op de site van Pe Reivers, bij benzine motoren staat een watergekoelde versie met radiateur! MVVS model engines main page

    Frank
     
  5. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hoi Gary,

    jetpropdlx heeft iets dergelijks in z'n P51 zitten
    p-51d-2-6mtr-afbouw-opknap-project-geslaagde-maiden-film-2
    Weet alleen niet of dit in de praktijk werkt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Weer eens tijd voor een update.

    Spitje zal 31 mei in Oss niet vliegen maar wil hem wel zo ver mogelijk af hebben.
    De afgelopen tijd zoals de meeste bouwers onder ons echter niet stil gezeten.

    Nadat de vleugel zo goed als klaar is weer verder gegaan met romp.
    [​IMG]
    Een klusje zonder veel stof: Het hoogte- en richtingsroer voorzien van Oratex
    De dummy stangen naar de trimvlakken moeten er nog op komen.

    Toen sloeg het noodlot toe...
    [​IMG]
    Had de motorkap al eens met secondenlijm samengesteld.
    Er moest alleen nog een glasmatje in.
    Dit gedaan, echter de Epoxy wilde niet goed hard worden (te weinig verharder) na 3 dagen de bubs in de oven gezet op een te hoog standje 100 graden, met als gevolg een in ingezakte kap. baaalen.
    Opties: nieuwe kap bestellen, 1 kg. plamuur of de bouwwijze van de TopFlite Mustang kopieren.
    Voor de laatste gekozen. Onderste nog bruikbare deel afgezaagd en geschuurd.
    Het bovenste niet bruikbare deel ontdaan van de uitlaatjes.
    De romp voorzien van een balsa neusdeel gebruikmakend van de plastic motorkapwelvingen.
    Een groot voordeel, geen smerige deelnaad in het bovenaanzicht.
    Van de halve uitlaatkapjes m.b.v. balsa losse 3d-uitlaatjes gemaakt. (hier kan later Ton z'n uitlaat weathering tutorial op losgelaten worden)
    [​IMG]
    Rompje geglast met G4 (gewichtstoename romp: glas + 5 lagen PU = 78 gram)

    [​IMG]
    OS-je in z'n nestje

    Alles weer eens samengesteld om te kijken of het al een beetje opschiet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met het demonteren er achter gekomen dat een neusstandje (welke Spit doet dat nou niet?) problemen gaat opleveren met de wieldeuren en het kleppendeksel.
    Voor het kleppendeksel weet ik geen direkte oplossing, niet vliegen vanaf beton scheelt krassen. De wieldeuren moeten dan nog kwa outline aangepast worden (de vorm was schaal, van een foto overgenomen)
    [​IMG]

    Wat kleine details
    [​IMG]
    De antennemast met het "eilandje"

    [​IMG]
    Uitlaatjes geplakt met nog een klein detail, de intake van generator koeling aan bakboord zijde.

    [​IMG]
    Plaatje van stuurboordzijde met detail, intake koellucht voor de luchtcompressor.

    Boven aanzicht van de rompneus.
    [​IMG]
    Met een freesje de uitsparing voor de brandstof vulopening gemaakt (wordt niet fuctioneel).
    Weet er iemand waar die twee kleine ronde uitsparingen voor zijn? kon in de boeken er niets over vinden.

    Zoals op de foto's is te zien moet er hier en daar nog wat geplamuurd en geschuurd worden, de volgende klus.
    Voordeel van het bouwen met mooie weer. buiten schuren.

    Groeten, Ronald
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Ronald je bent weer lekker bezig geweest :yes:

    Wat betreft die neusstandjes zou ik de wieldeuren zeker aanpassen, met een beetje hoog gras gaan ze happen en breken ze misschien wel af, da`s zonde.

    Voor de kleppendeksel zou ik op het beton niet zo heel bang zijn omdat dat toch niet zo veel afremt als gras en de kist beter op zijn staart te houden is/
    Op gras zijn neusstandjes voor de kleppendeksel weer niet schadelijk dus lijkt mij geen probleem.

    Succes met de verdere bouw en het wordt een pracht kist :worship:
     
  8. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    klasse

    @Ronald.

    Dat gaat er heel goed uitzien Ronald, zeker zoals je de details maakt op deze mooie kist.
    En dat met de motorkap is een hele elegante oplossing, ziet er veel beter uit dan de orginele TF kap.
    Ben benieuwd waneer dit juweeltje 'flügfertig' (airworthy :wink: ) is.

    Ger.
     
  9. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ronald,

    Knap bezig! Ze wordt net als de echte bloedmooi.

    Stevo
     
  10. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Oss
    Ziet er goed uit Ronald. Ben erg benieuw wat het eind resultaat zal zijn.
    Ben ik met je eens Stevo.

    Groetjes Rob
     
  11. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hallo medebouwers,

    Weer eens tijd voor een updatje van dit verslag.
    Afgelopen tijd bezig geweest met de afwerking.
    Tussentijds ook eens het e.e.a. gewogen om een idee te krijgen van het uiteindelijke gewicht (valt altijd weer tegen).

    Hieronder de cijfertjes:

    MASSA Spitfire Top Flite Rev. Datum: 16-09-2008

    Massa [gram]
    Vleugel compleet met glas en PU = 994
    Hoofd Flaps met 4x pen scharnier en horn = 40
    Binnen Flaps met 2x pen scharnier = 10
    Ailerons met 3x penscharnier en horn = 52
    Airtank Robart = 57
    Airvalve Robart = 6
    Retracts Robart met koppelas = 84
    Robostruts + wielas + ringen + borgring = 94
    Hoofdwielen + wielkapje = 144
    Wieldeuren met aluminium bevestigingsblokjes = 22
    Afdekkappen voor retract = 4
    Kanonnen Afneembaar = 6
    Servo Aileron Links = 43
    Servo Aileron Rechts = 43
    Servo Flaps = 43
    2x stuurstang Ailerons = 12
    Romp met 2x stuurstang, glas en PU = 788
    Richtingsroer met Oratex = 21
    Hoogteroeren met Oratex = 41
    Cockpit ramen = 40
    Piloot = geschat = 50
    Stoel = 12
    Staartwiel = 8
    Motor OS .91 Surpass 4 takt = 597
    Uitlaat + bocht (standaard OS) = 47
    Motorsteun met aluminium plaat .b.v. buffers = 167
    6x Rubberbuffer oor motorsteun = 42
    Spinner 3,5" inklusief adapter en bevestigingsbout = 140
    Propellor APC 15 x 6 geverfd = 78
    Motorkap (aangepast) = 99
    Brandstof Tank met klunk, pijpjes en slang = 67
    Schuimrubber voor tank en ontvanger = geschat = 10
    Servo Rudder = 43
    Servo Elevator = 43
    Servo Gas = 43
    Ontvanger + 2x verlengkabel = 65
    Schakelaar + bedrading = 10
    Ontvanger accu 4 cellen 1700 mAh = 127
    Verf = geschat = 60
    Diverse = geschat = 50
    Bom Rack = 29
    Bom = 32
    =========
    Totaal = 4363 gram
    = 9,62 pound
    Vleugeloppervlakte = 44,322 dm^2
    Vleugelbelasting = 98 gr/dm^2

    Net onder de 100, gelukkig minder dan een baksteen.

    Een paar foto's:
    [​IMG]

    [​IMG]
    Alles in de primer gezet.

    Daarna begonnen met de paneellijntjes. Een karwei waar heel wat uurtjes in gaan zitten.
    Eerst met potlood de lijnen gezet a.d.h. van diverse tekeningen en foto's van de Spit op Soesterberg. Af en toe maar gegokt of een plaat stotend of overlappend ligt.

    Daarna op de manier van plakbandje plakken plamuur erover en daarna schuren totdat het plakbandje weer zichtbaar is. (Vond het resultaat op Ton vM z'n 1500 mm. Spit zeer geslaagd). Door het opstaande kantje krijg je dan een heel aardig plaatwerk idee.
    Kon geen kwastplamuur bij de bouwmarkt vinden. Heb gewone lakplamuur verdunt met terpetine tot yoghurt dikte (werkt ook goed).
    [​IMG]
    De gaatjes in het plakband met de perforator gemaakt.
    [​IMG]
    Alles ff schuren en het plakband er weer vanaf.
    [​IMG]
    Tussentijds wat primer erover om het resultaat te bekijken.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vind persoonlijk het resultaat van een overlappendplaat realistischer dan een stotende plaat. Het met een afbreekmesje 1 mm. breed gesneden plakbandje is eigenlijk te breed. 1 mm. maal de schaal van 7x geeft een werkelijke naadbreedte van 7 mm. (beetje groot).

    Ben voorlopig hier nog wel een paar weekjes mee bezig.

    Groeten,
    Ronald
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Wat maak je hem afschuwelijk mooi Ronald :worship:
     
  13. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ronald, ziet er strak uit zeg hoop dat ik je kan evenaren????

    Ben vandaag met de stabilo gestart zal jou verslag zeker een aantal maal doorlezen m.b.t. details petje af.

    mvgr,
    Marcel
     
  14. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.005
    Locatie:
    groningen
    Maar dan heb je ook wat! :p


    jan.
     
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    prachtig! ik blijf het volgen
     
  16. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ronald heb jij meer details voor het inbouwen van de fles in de vleugel?? dat scheelt inderdaad een hoop elende op het vels alleen de servo kabel maar koppelen!!

    Kan ik dit nl meenemen zodra ik aan de vleugel toe ben.

    Alvast bedankt.

    mvgr
    Marcel
     
  17. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Dank voor de complimentjes.
    We doen ons best.
    Geniet zelf zo vaak van jullie draadjes :D.

    Marcel op blz 4 van dit verslag staat een foto van de luchtfles in de vleugel.
    De positie wordt bepaald (zo ver mogelijk naar voren) door de luchtcilinders van de retracts.
    Let op, de servo voor de flaps verplaatst/verdraaid ook.
    Gr. Ronald
     
  18. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Bedankt Gary heb het verhaal en foto's naar word geplakt en doe ze bij de omschrijving.

    mvgr,
    Marcel
     
  19. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ziet er waanzinnig uit Ronald,

    Kan je mij vertellen hoe ver ik de tips van de stabilo moet schuren in de handleiding staat dat het detail op de tekening moet staan, maar kan ze niet vinden :confused:, ik heb ze nu in het verloop van het geheel geschuurd maar kan nergens iets zien hoe scherp da rand moet worden.

    Alvast bedankt.

    mvgr,
    Marcel
     
  20. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hoi Marcel,

    De het profiel/doorsnede staat rechts van het bovenaanzicht van het stabilo getekend, boven de tekst "SHAPED 5/8" ELEVATOR TIP".
    Je kan de tip later na het schuren met wat CA-lijm insmeren, hij wordt dan wat minder buts gevoelig.
    Gr. Ronald
     

Deel Deze Pagina