Het valt allemaal mee.. na het schuren van de derde laag, blijkt dat deze laag voor de gehele vleugel slechts 3 gram heeft toegevoegd. Het geheel weegt nu dus 773 gram. Per laag zal de toename in gewicht lager worden, je gaat steeds meer van de laag afschuren. Als ik reken dat er nu nog zo'n 2 a 3 lagen op moeten, en daar even 3,2 en 2 gram voor neem, dan komt er nog 8 gram bij en zou de vleugel totaal geglast op zo'n 780 gram uit moeten komen. Ik had ook een rekenfout in het vleugeloppervlakte gemaakt, dit blijkt, voor de gehele vleugel 1.3 vierkante meter te zijn exclusief rolroeren. Begingewicht was 656, gewicht nu is 773. Dat is met 1 laag glas/PU en 3 lagen PU. Dat is dus een toename van 117 gram. Als ik uitga van folie van 90gr/m2 dan zou folie voor deze vleugel iets meer dan 1.3*90 = 117 gram zijn (dat is puur toeval). Dat is dan wel zonder enige overlapping en zonder de achterlijsten te folieen. Als ik reken dat er nu nog zo'n 10~12 gram bij zal komen aan PU en verf/lak, dan is glassen in dit geval dus marginaal zwaarder dan folie (10~12 gram op een hele vleugel). Dat is te overzien Bij het stabilo bleek het lichter te zijn dan folie, mogelijk dat ik de laatste lagen te zwaar inschat. Het zit er in elk geval goed in de buurt.
Nadeel van G4 is dat je, als je je de volgende dag ineens niet lekker voelt, niet kunt zeggen dat je er niets aan zult doen.. je moet het immers binnen 24 uur schuren, anders valt er niet zoveel meer te schuren. Dus.. ondanks koorts en algemene malaise, toch maar geschuurd en gelakt.. bij elkaar ben je daar toch weer zo'n 3 tot 4 uur mee bezig. Na geheel netjes bijschuren etc. woog de vleugel 776 gram. De 4e laag had dus wederom 3 gram toegevoegd. Hij wordt al gladder en gladder, ik denk dat uiteindelijk 6 lagen voldoende zal blijken. Tevens even alle butjes etc bijgewerkt met plamuur. Die 776 gram is inc. plamuur etc. Hij ligt nu weer te glimmen in de nieuwe lak: Mijn 'eindschuurplan' is ietwat gewijzigd na wat gesprekken op de club.. ik ga de laatste laag nu tot korrel 800 opschuren alvorens ik ga spuiten. Nog wat foto's met een betere witbalans: De 5e laag is hier nog nat, daar maak ik wederom even misbruik van
Zo.. laag 6 zit er ook op. Eerst nog heel laag 5 er weer afgeschuurd en daarna druk met de plamuur aan de slag op neus- en achterlijksten, om het helemaal glad te maken.. ik denk dat dat nu redelijk gelukt is. Gewicht voordat de 6e laklaag er op ging: 776 gram. Het zou kunnen dat een 7e laag nog nodig zal blijken, met name voor de onderkant, maar dat zien we morgen wel weer
Uiteraard.. alleen zijn wij verhuisd (nieuw, groot klushok!) en heeft bitstream (=netwerkleverancier internetprovider) moeite om hier het internet aan de praat te krijgen. Ik internet nu heel af en toe via m'n mobiele telefoon (GPRS) en dat is zo traag dat de zin in internetten wel even weg is.. De Alliance is nu helemaal spuitklaar, het glassen etc is allemaal gedaan, hij is helemaal afgebouwd. Ik moet 'm dus nog spuiten en dan kan er gevlogen worden..
Vandaag met mijn kleurensecondant een bezoek gebracht aan Savelkouls te utrecht.. Dit was het schema wat ik in gedachten had: Roze/Geel/Blauw/Zilver was de oorspronkelijke 'missie'.. echter het blijkt dat een echte knallende roze nogal lastig is met lakken, een echt mooie zat er niet tussen, wist mijn secondant (vriendin) mij te vertellen.. aangezien die expert is op roze-gebied, is het dus geen roze geworden. In eerste instantie ga ik de houten delen helemaal wit spuiten. Dit werd geadviseerd om de geel en de roze-vervanger goed uit te laten komen. Over die laag wit (RAL 9010) zullen de volgende kleuren komen: HON/420 Vliolet: ondanks de naam violet, meer een blauw met een paarsachtige zweem. Donker. HON/345 R134 Red: niet knalrood, maar wel 'goed rood'. HON/112 Y105 Yellow: een felgeel HON/117NH-195 M-S Shot Silver: een felle, lichte metallic zilver Het zijn allemaal kleuren welke normaliter op Honda Brommers worden toegepast, althans, ze komen uit de kleurwaaier voor Honda brommers. Ik gebruik een 'basislaksysteem' waar al meerdere clubgenoten goede ervaringen mee hebben. Dit bestaat uit een kleurlak op thinnerbasis, afgewerkt met een 2k lak op thinnerbasis. Het schema zal verder gelijk blijven aan hetgeen op de foto, alleen het roze wordt dus rood. De rest vd. kleuren komt redelijk overeen. Zodra ik weer een normale internetverbinding heb, zal ik ook de bouwfoto's posten die ik nog in de tussentijd gemaakt heb. Wat is er allemaal gebeurd? 1) vleugel is spuitklaar gemaakt. Weegt nu, spuitklaar, 782 gram. 2) spantjes gemaakt in de romp op de plaatsen waar de romp, indien op de kop gelegd, steunt op de steun 3) binnenzijde cockpitkap op plaatsen verstevigd door er een laagje carbon extra in te lamineren 4) uitfrezen ventilatiesleuven in de bellypan 5) bevestigen pijpje voor antenne 6) maken pull/pull aansturing rudder Het toestel is daarmee helemaal spuitklaar. Ik verwacht te beginnen met spuiten zo rond de 25e deze maand. Hij zal dan zo rond de 2e week van februari de 1e vlucht kunnen gaan maken, als alles goed gaat.
schiet al lekker op nu alleen nog wat beter weer voor de eerste vlucht nu is het echt bagger (al)weer ben toch benieuwt hoe hij vliegt
Dat zijn wel ongeveer 'mijn' kleuren, alhoewel het violet iets paarser is dan het blauw op die kist.. Maar dat het het schema wordt van mijn foto, staat eigenlijk al vast. Ik vind het schema van jouw foto ook erg mooi, maar dat is alweer een stapje moeilijker om te spuiten, vanwege de rondingen. Het schema wat ik uitgekozen heb, bevat maar weinig rondingen, het meeste is rechttoe-rechtaan af te plakken.. vandaar.. (2e keer in m'n leven dat ik een kist zelf 'folie', als het ware.. de 1e keer was nog met folie, dit is de 1e keer glassen/spuiten, dus moet ik het niet _te_ moeilijk maken..)
Vind het kleurenschema op die romp wel mooier.. denk dat ik dat combineer met het schema van 'mijn' vleugels.. zoiets krijg je dan: maar dan mooier
Je zit overal op iedere gram te jagen, en haalt zelfs een Emcotec Bic uit z'n doosje... Vervolgens zet je de vleugel in glasmat en ga je die spuiten. Dan kies je ervoor om na de grondlaag alles nog eens wit te spuiten, en vervolgens 2K lak. Gaat dat niet veel wegen? Ik heb samen met een ervaren bouwer witte grondlaag gebruikt, en hierop verder gegaan. Indien je alles goed proper houdt heb je geen witte verf meer nodig, met vernis over de grondlaag is het perfect wit. De kleurlagen overlappen op mijn werkstuk niet, hoogstens een mm. Alle kleuren zijn volledig appart afgeplakt en gespoten. Veel werk, maar een mooier (en lichter) resultaat.
Geen idee, doe het voor het eerst .. maar volg adviezen van meer ervaren bouwers, zou dit niet het geval moeten zijn. Het zal zwaarder zijn dan folie, maar niet veel. Je moet gewicht besparen waar je het kunt, vooralsnog is dit de 1e kist die ik glas/spuit, logischerwijs zal een ervaren glasser/spuiter het beter danwel lichter kunnen
Heb nog 1 klein klusje te doen.. de doorvoer van de pull/pull draden van het rudder.. Nu kan ik dat op 2 manieren doen; aan de bovenkant van de romp, zodanig dat de rudderhorns halverwege het rudder uitkomen, maar ook onderlangs, zodanig dat de rudderhorns aan de onderkant van het stabilo uitkomen.. wat te doen? maakt het uberhaupt iets uit? Ik heb wat rondgezocht en in 'de tijd van de Alliance' deed men het onderlangs, tegenwoordig bovenlangs.. daar zal een reden voor zijn?
Niemand een idee over deze kwestie? Ik denk dat ik onderlangs ga.. minder in het beeld.. als het verder niet uitmaakt..
Hoi Hezik! Ik vond het een voordeel om het rudder in het midden aan te sturen omdat je dan op geen enkele manier klem komt te zitten met de hoogteroer aansturing. Vaak moet je het rudder vrij laag aansturen (als je het onder het stabilo doet) om uit de weg te blijven van de hoogteroer aansturing. Daarnaast is met de huidige grote richtingroeren het ivm torsie beter om het roer in het midden aan te sturen. Succes met de laatste loodjes. Gr WInfried
Ja dat leek mij ook de reden, aansturing in het midden ipv. aan een uiteinde.. Ik heb de proef op de som genomen en 2 gaatjes gemaakt in de romp om te kijken hoe de kabels dan zouden lopen, het is, ondanks de torsie, toch onderlangs geworden. De kabels lopen dan nagenoeg evenwijdig aan de servotray en mooi vrij van al het andere. Ik vraag mij af of die torsie niet een non-argument is. Ja natuurlijk, in principe krijg je torsie als je een stuurvlak aan een randje actueert maar over het hele vlak belast. De vraag voor mij is of je in de praktijk ooit iets zult merken van die torsie. Het rudder is stevig, die buig ik met mijn handen niet zo even een stukje om.. ik vraag mij af hoe dat in de lucht dan wel zou moeten gebeuren.. Zal straks even wat update-foto's plaatsen..
Bij een depron model ja maar bij zo´n kist nooit . Als je zo´n torsie zou hebben heb je toch iets verkeert gedaan . Ik denk ook eerder dat het aan de inbouw van het servo ligt . Zit dat hoog ingebouwt kan je schlecht onder de aansturing zetten . Mvg Johan
Lijkt mij ook. Meestal zit de servoplaat hoog in de romp, horizontaal naar achter komt dan bij een F3A kist boven het stabilo uit. Zo zit het in ieder geval ook bij mijn Synergy en Abbra. Geen torsie is dan mooi meegenomen.