Bij de alliances die wij hebben gebouwd is de aansturing van het richtingsroer in het midden . Het closed loop systeem is boven het stabilo geplaatst. Voor de geleide buizen is heel dunne doorzichtige kunststof buis gebruikt . De kabels zelf zijn van 26 kg lijnbesturingdraad . Zeer dun flexibel en vertind .Gemakkelijk soldeerbaar. Laat de geleidebuizen in het dunne gedeelte van de romp kruisen voor een geleidelijke flow. ondersteun de kabels minimaan 1x voor zover je kan komen in de romp Als bevestiging op de servo worden 2 kogelkopjes geplaats met m2 draad met hierop een het kunststof gedeelte van een kogelkwiklink met m3 draad . Hetzelfde gebeurt met de aansturing van het Richtingsroer . Een aluminium horn met hierop een kogelkwiklink gemonteerd . Hierdoor maakt de hoek waaronder je het richtingsroer aanstuurt niet zo veel meer uit. Veel plezier met het verder afbouwen .
Nog even een kleine nabrander op de aansturing van het richtingsroer .De grootste vijand van het richtingsroer is flutter. Een spontaan optredend verschijnsel waarin hefboomwerking torsie en andere natuurkundige verschijnselen niet meer belangrijk zijn. De beste manier om dit verschijnsel niet te laten optreden is evenwicht en een dikke achterlijst. Het evenwicht valt te bereiken door stuurvlakken in het midden vast te maken .
Ik las je posts nadat ik al klaar was.. Zo zit het nu, let niet op de stoflagen Het is 27kg draad nylon gecoat draad, bevestigd met knijphulzen aan m3 draadeinden met een oogje, wat in een kogelgelagerd quicklinkje zit welke met een boutje en een afstandsbusje op de servohevel gemonteerd is. Aan de achterkant: Eerst de plaats bepaald, daarna gaten gemaakt, deze zo schuin mogelijk uitgeveild, buisjes er in gelijmd en daarna deze buisjes gelijk aan de romp afgesneden. Dit geplamuurd en geschuurd. De draden lopen in de romp dus niet gekruist, is dat echt een 'must' of een keuze? De achterlijst van de vleugel is 3mm:
Ziet er goed uit . Ik begrijp wel dat een eenmaal ingeslagen weg niet gemakkelijk wordt terugggaan . Wat je nu hebt gedaan kan wel maar er zijn een aantal randvoorwaarden . De draad die je nu hebt gebruikt wordt ook bij de x modellen gebruikt . Je loopt het risico van een staande golf in de draad vanwege resonanties. Ondersteun de draad minimaal 1x . Ook kan je beter een wiel op de servo monteren . Hierdoor wordt de speling beter beheersbaar en blijft de draad altijd op dezelfde spanning staan. Op de F3Ax site staat een adres van MEC ( Kees Maas) Kees kan CNC elke afmeting wiel voor dit soort toepassingen maken . De diameter van het wiel is gelijk aan de afstand van de aansturing op het richtingsroer . Voor mij heeft hij ook een wiel op maat voor de Ultimate gemaakt . Vanavond zal ik hiervan een foto maken en posten
Nou.. eerst maar eens de buitenkant afwerken en dan verder hier mijn hoofd over breken.. Wie kan er niet raden wat er hier gaat gebeuren? Want.. vandaag was dit klaar: In totaal een kilo lak.. toch zonde als je je bedenkt dat maar een marginaal deel daarvan daadwerkelijk op het toestel komt.. maar ja.. misschien houdt ik genoeg over om nog eens wat te kunnen spuiten. De vleugel ligt er helemaal klaar voor.. alle scherpe hoeken heb ik met plamuur zo scherp en recht mogelijk gemaakt, de scharnieruitsnedes zijn nu zo dat je een kaarsrechte en minimale kier krijgt, enzovoort. Als laatste heeft de vleugel een lichte schuurbuurt met grit 1200 gehad, is afgespoeld onder de douche, door de film water kun je mooi eventuele laatste deukjes etc nog zien zitten.. daarna is ie goed schoongemaakt en als laatste helemaal 100% stofvrij gemaakt mbv. deze: Ik zit nu de spuitbus te schudden en zo af en toe in warm water te laten staan.. heb ook een gasmaskertje gekocht om de longen schoon te houden en de hele zolder zit nu vol met maar liefst 10x5 m^2 afdekplastic.. het feest kan beginnen! OVerigens... welke gek nu nog durft te beweren dat modelbouw geen inspannende hobby is.. die mag hier eens een paar weken elke avond komen schuren en dan die spuitbussen een kwartier schudden..
Zo.. de onderkant is dekkend gespoten, helemaal klaar dus qua wit.. hier was hij nog niet helemaal droog: De bovenkant heeft net de 1e laag gehad.. foto is direct na het spuiten genomen: Het lijkt dekkend zo op de foto, maar in werkelijkheid is het nog half doorschijnend. Tot nu toe gaat het goed.. nog geen druipers oid, niet te dik gespoten en het ziet er goed uit. Ik was bang dat er bij het spuiten ineens nog allemaal foutjes boven water zouden komen, maar dat valt heel erg mee.. een paar hele kleine dingen die nog prima af te werken zijn en verder alles mooi glad.. Als er mensen zijn die dit lezen en ook met spuitbussen ga werken; warm ze even op in handwarm water, iets warmer is nog beter, maar niet te warm, goed schudden en het best is het, merk ik net, om iets 'hangend' te spuiten. Ga je liggend spuiten, houdt dan even een stukje keukenpapier op je spuitbus vlak onder de spuitmond, mochten zich daar wat druppels vormen, dat ze niet op je 'werkstuk' vallen. Straks de bovenkant nog 1 of 2 lagen wit geven zodat hij mooi dekkend is, en dan mag hij de rest vd. nacht drogen.. morgen de laatste foutjes wegwerken, eventueel nog her en der wat wit, en dan komen de kleuren...
Dank je.. het valt mij tot nu toe ook heel erg mee allemaal.. gewoon doen zoals het verteld is, en tot nu toe komt het dan goed.. maar ja.. dit is nog maar de basislaag.. de kleuren komen nog, en al het afplakwerk Mijn procedé: bus 15 minuten goed schudden en tussen het schudden door laten opwarmen in een bakje warm water. Dan heel kort even 'ergens' spuiten. Daarna een stukje keukenpapier om de bus net onder de spuitmond, zo houdt je spetters/druppels tegen. Regelmatig spuitmond stukje draaien en keukenpapier vervangen. Dan.. op zo'n 20cm van het oppervlakte af, naast het oppervlakte (dus in de lucht) beginnen met spuiten en dan rustig een baan trekken over de hele vleugel. Met rustig bedoel ik dat ik er ca. 3~4 seconden over doe om van links naar rechts te komen (een-en-twintig, twee-en-twintig, enz). Zo het hele oppervlakte doen. Dan ca. 10~15 minuten laten drogen (spul is aanraakdroog na 5~10 minuten) en bovenstaande herhalen. Dit net zo lang tot je een dekkende laag hebt. 3 keer is genoeg geweest tot nu toe.
Hier nog wat foto's van hoe het er nu bij staat.. wingtipje: vleugeloppervlakte: Wederom lijkt dit dekkend maar is het nog niet helemaal.. er is nog 1 'halve' laag nodig.. de delen waar andere kleuren over komen, laat ik zo, ik spuit die halve laag alleen op plekken waar het toestel straks ook daadwerkelijk wit moet zijn.. nog eentje, om het af te leren.. hier zijn vele uurtjes schuren, plamuren, schuren, inspecteren, plamuren, enz, aan vooraf gegaan: maar het resultaat ben ik zeer tevreden over.. alle randen zien er zo uit.. het lijkt vaag krom op de foto, maar dat is het toestel.. het ging mij om de hoek.. die is zo scherp als ik 'm krijgen kon.. ongeverfd sneed je nog net je vingers er niet aan andere kant:
Dank.. ben er ook erg tevreden over.. zeker nu de kleuren er opzitten. Het spuiten is mij 100% meegevallen tot nu toe, maar het kritische stuk (aflakken) komt nog. Het ging allemaal best snel, had er niet zoveel tijd voor maar toch de vleugel afgekregen. De truuk: eerst de lijnen afplakken met 6mm 'lo tack' tape. Dan een stuk afdekplastic iets groter als de vleugel er overheen. Op dat plastic met gewone afplakband langs de randjes van de 'lo tack' tape gaan. Dan met een schaar de te spuiten stukken uitknippen (daarom plak ik tape op de buitenkant; dan is het spul te knippen) en als laatste nogmaals met afplakband de randen afplakken. De kleuren komen op de foto niet echt goed over, maar ik ben zeer tevreden. Op een paar hele kleine spuitfoutjes na, vnl. op hoekjes waar de afplaktape over elkaar heen ging, is het gewoon goed geworden. Ik had het niet zo strak kunnen foliien. Al met al is er op de hele vleugel zo'n 60 gram verf gegaan. Dat houdt in dat glassen/verfen zoals ik het gedaan heb, zeker zwaarder is dan folieen. Het zal straks op de hele vleugel een gram of 60~70 schelen tov. folie. Als ik naar het resultaat kijk, dan had ik het er voor over. Waarschijnlijk kan een meer ervaren bouwer het lichter krijgen, sterker nog, de volgende keer dat ik het doe zal het al lichter worden Dan.. de foto's.. de hele bovenkant: De onderkant: Voor de goede opletter.. de violet band is met opzet smaller dan de gele en de rode. De gele en de rode zijn exact even breed, de violet is 1,5cm smaller. Dit omdat ik niet teveel donker op mijn vleugel wil. Daarnaast maakt het het kijken leuker, je ziet het niet direct maar je registreert wel dat er 'iets' afwijkend is. Dan wat details.. op de foto's komt het wat smoezelig over, in het echt is het egaal qua kleur. Kwam er net achter dat er ook stof op m'n lens zit.. tsja.. schuurstof komt ook overal.. Vleugeltip: de 'pijl' op de vleugels: Ook hier is de violette opzettelijk iets smaller dan de andere. Bizarre aan deze foto vind ik de hoek bij de aileron; die is toch echt 90 graden, zoals ook op de overzichtsfoto te zien is, maar hier lijkt hij wel 45 graden? Denk dat de hoekrand van de vleugel weggevallen is in de flits ofzo.. Het zijn ook lastige kleuren om te fotograferen, vooral de metallig grijs en de violet komen er niet echt goed uit.. zal morgen even een foto maken bij daglicht.. Het lakken zal nu nog niet gebeuren. Eerst alle andere zaken afspuiten en dan pas lakken. Reden hiervoor: ik gebruik spuitbussen en als je zo'n lakspuitbus 'aanbreekt' heb je 24 uur voordat de bus waardeloos is geworden (2 componenten lak). De vleugel zou makkelijk met 1 bus moeten kunnen, maar als je er vlak voor het eind achterkomt dat je een 2e bus nodig hebt, MOET je 'm dan ook 'aanbreken' en gooi je dus effectief een bijna volle spuitbus (a 30 euro voor de lak) weg.. dat doe ik dus maar even niet Wat ook positief meegevallen is, zijn stofjes.. ik was bang dat ik overal stofjes zou krijgen, dat is niet het geval. Deze verf droogt ook ontzettend snel, na 5 minuten kun je er al op afplakken met de 'lo tack' afplaktape.
Hoi Henry! Dat ziet er super uit zeg! Petje af! Ik hoop dat het eerdaags goed weer wordt zodat alle nieuwe projecten het luchtruim kunnen kiezen en iedereen nog lekker kan invliegen, afstellen, trainen voordat de wedstrijden echt beginnen! Succes met de laatste loodjes Groet WInfried
ziet er erg goed en mooi uit je wordt aardig optische bedonderd met die pijl kijk maar naar de 1e foto die hoek is topch aardig haaks
Dat ziet er netjes uit. Compliment voor het spuitwerk. Ben benieuwd naar de eerste vlucht. Geef je wel een seintje?
Nou voorlopig nog niet.. eerst moet al het andere nog gespoten worden.. ben er nog niet, het lastigste ding qua spuiten, de romp, komt nog. Daarna moet het geheel nog in de 2K lak gezet worden. Pas dan is echt goed te zien of de vleugel mooi glad is. Vooralsnog lijkt het er wel op, gelukkig. Het spuiten is tot nu toe het minste werk geweest, de meeste tijd zit 'm in het glassen/afwerken. Er zitten ook wel spuit/afplakfoutjes in: Oorspronkelijk was ik bang dat hij niet helemaal symmetrisch zou zijn, ik heb van licht naar donker gespoten, dus geel moest het eerst. Die pijlpunt is dan nog best lastig af te plakken omdat hij ergens middenin de vleugel zweeft. Dat bleek gelukkig goed te zijn. Foto met romp, cockpitkap staat er los op: Onderkant met romp: Nog klusje wat ik al eerder gedaan had, maar nog hier neergezet: het uitzagen/schuren van de lamellen voor de koeling:
Prachtig Henry! Voor velen die jou Cessna nooit gebouwd en afgewerkt hebben zien worden is dit misschien nog een verrassing, maar ik had er stiekem al op gerekend dat het zo goed zou gaan.....
Dank je.. tot nu toe ben ik ook tevreden, maar houdt wel in je achterhoofd dat dingen er op foto's al snel mooier uitzien.. dat gold zeker voor mijn Cessna, maar ook voor dit ding.. je gaat natuurlijk ook niet de fouten fotograveren
Zo.. de vleugel ligt weer even 'op stok', wachtend op betere tijden. Dan waren er nog de stabilo's.. voordat ik die kan gaan spuiten, moest nog het gaatje gemaakt worden waar straks het bevestigingsschroefje doorheen ging. In het begin van dit verslag had ik een stukje triplex in het stabilo gelijmd hiervoor. Het gaatje daarin moet je natuurlijk maken voordat je gaat spuiten, anders vind je dat niet meer terug Ik gebruik een schroefje met een platte kop, zodat hij mooi verzinkt kan worden. De verkoper zei het al "verzonken schroefjes moet je hebben!". Hiervoor heb ik dit stuk gereedschap: Dan gaatje boren, dit ding erin, paar keer goed ronddraaien, en dan krijg je dit: Schroefje erin.. mooi verzonken. 'in het echt' ga ik een schroefje met een iets grotere kop gebruiken: En dan kan het stabilo zo neergezet worden dat het spuitbaar is:
Zo.. en dan staat het werk stil.. ik dacht genoeg wit gekocht te hebben (3 spuitbussen) maar dus toch niet. Na de vleugel en de stabilo's voor 99%, was de wit op, helaas.. Morgen maar even nieuwe halen/bestellen, en dan weer verder.. ondertussen nog maar wat kleine klusjes aan de romp doen. De stabilo's worden wel mooi, geen grote fouten kunnen bespeuren..
Laatste stand van zaken, stabilo's zijn gespoten, 1tje moet ik wegens runderigheid voor een deel opnieuw doen, je moet niet de palm van je hand zetten op verf die nog niet droog is, zo leer je nog eens wat De vleugel is nu gelakt en dat is, voor mijn doen, goed gegaan. Moet 'm nog wel polijsten en poetsen. Bij kunstlicht hadden de violet 'meer violet' en de metallic lichter mogen zijn, maar denk dat dat in de zon wel zal meevallen. Hij heeft heel iets een sinaasappelhuidje, maar dat komt er nog wel uit met polijsten, denk ik.