Afbouwverslag ZNLine Alliance

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 12 okt 2007.

  1. hezik

    hezik Guest

    Hij is klaar :)

    Foto's komen nog wel..internet is nu helemaal dramatisch hier, m'n mobiel is defect (dus geen telefoon, geen internet en ook geen mobiel) en gebruik nu een UMTS USB geval van m'n werkgever.. het ding haalt 5 seconden verbinding en dan moet je weer opniew inloggen.

    Hoe dan ook.. de Alliance staat hier achter mij te glimmen, helemaal klaar. Ik moet nog wel de uitslagen instellen, de instelhoek van het stabilo instellen en het juiste zwaartepunt vinden, maar voor de rest is hij geheel afgebouwd.

    Totaal vliegklaar, inclusief alles (dus ook wielkapjes ;)) en met lege tank is het eindgewicht, volgens onze tot 25 gram nauwkeurige personenweegschaal, 4750 gram. Dat is marginaal lichter dan m'n Derwisj :)


    Dat is meer dan strikt noodzakelijk was, maar het viel mij eigenlijk heel erg mee. Ik was bang dat het afwerken (spuiten/lakken) echt ENORM zwaar was geworden en het ding de 5kg niet meer zou halen, maar eigenlijk valt dat dus best mee.

    Als ik kijk naar mijn excel sheet met gewichten, had ik zo'n 150 gram in totaal kunnen besparen, als ik folie had gebruikt. Dat valt mij alleszins mee.
     
  2. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    he goed om te horen dat ie af is, nu de maiden nog.
    maar dat horen we vast wel.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Wachtende op de ADSL monteur, heb ik de motor even laten lopen in de tuin.. die doet het dus ook, prima zelfs.. wilde niet lang volgas draaien ivm buren, dus geen toerenmeting gedaan, maar het klonk als rond de 8000 toeren met een APC 16x14. Veel herrie maakt hij niet, de uitlaat doet z'n werk goed. Starten was ook niet lastig, kwestie van zorgen dat de brandstofleiding gevuld is tot aan carb (hoeft in principe niet eens, is gepompte motor), beetje brandstof in de carb druppelen en dan binnen 3 tikken lopen. Bij gebrek aan startmotor sla ik 'm nog met een chicken stick aan.

    Nu is het dus een kwestie van uitslagen instellen, instelhoek goed zetten, zwaartepunt uitmeten en dan wachten op goed vliegweer :)

    Het zwaartepunt viel trouwens helemaal goed.. hij lag iets voor waar hij moest liggen, zonder de accu's erin, wat mooi uitkwam daar ik de accu's voor het zwaartepunt geplanned had. Met de accu's op de plek waar ik ze het liefst wilde, lijkt het zwaartepunt goed te zijn.

    Ik zeg lijkt, want mijn 'zwaartepunt-weegschaal' is nog niet binnen. 't is dus een 'vingermeting' :p

    De maiden zal mogelijk komend weekend plaatsvinden, maar e.e.a. hangt natuurlijk ook van het weer af..
     
  4. hezik

    hezik Guest

    gisteren even flink de pest in. Bij het starten was er ook wat brandstof op de neus terecht gekomen en gisteren zag ik ineens een soort van craquelee (ofzo) ontstaan daar.

    Nu zit er een witte vlek op de neus van 1x2cm ofzo :(

    Het lijkt erop dat er een gaatje in de toplaag lak zat en daardoor brandstof onder de lak is gekomen. De lak is brandstofbestendig, maar de kleurlaag niet. Had er geen lak gezeten, was de kleurlaag gewoon opgelost. Dat was hier niet aan de orde, de kleur-en laklaag waren losgekomen van de ondergrond.

    Ik hoop dat dit het enige plekje op het toestel was waar dit het geval voor is. Voor nu laat ik het heel even zo, om te kijken of er meer van dat soort plekken ontstaan.

    Ik zou het anders wel repareren, maar om voor een gaatje van 1x2cm nu een bus 2k lak a 30 euro te gaan verklooien.. dan wacht ik liever even af of er meer zulke plekken zijn om ze dan in 1 keer allemaal tegelijk te fixxen.

    Maar het is wel enorm balen als je dat ziet op je nagelnieuwe glimmende kist :(
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.420
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hmz, schiet idd niet op.

    Oja, als je hem dit weekend wilt maidenen, zou ik op morgen inzetten....

    Grt.
     
  6. hezik

    hezik Guest

    ja zat net bij het KNMI te kijken.. qua wind is zondag mooier, maar qua regen.. wordt denk ik inderdaad morgen.

    Vanavond zwaartepunt en uitslagen etc maar goed zetten :)
     
  7. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    hee das balen van die lak schade... hopen dat er niet meer van die plekken komen!

    morgen maiden? mooi dan ben ik er ook...schiet ik wel wat plaatjes als je dat zou willen...
     
  8. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.092
    Tot morgen dan mannen. En het k woord wil ik niet horen ;-)
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.420
    Locatie:
    Spijkenisse
    Kakkerlakken?:D
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Vraag mij ook af welk K woord br@m aan refereert.. ik persoonlijk wil het C woord (crash) niet horen :p

    En inderdaad, naar alle waarschijnlijkheid morgen maiden.. als motor ook op veld goed loopt, afstandstest goed is, enzovoort.
     
  11. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    hij houdt em vast wel :)
     
  12. hezik

    hezik Guest

    wordt wel een klappertje hoor!
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.420
    Locatie:
    Spijkenisse
    [​IMG]
     
  14. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.092
    Geef mij maar Bolletje :D
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Nou hij is vandaag niet op het veld geweest. Ben nog steeds bezig met het zwaartepunt.

    Een eerste ruwe meting liet zien dat het goed uitkwam, maar toen ik het vandaag wilde instellen, was het in 1e instantie gewoon een drama. Ik zou 250~300 gram lood in de neus moeten stoppen, waarmee de kist boven de 5kg uit zou komen. Nu weet ik dat er niet op gecontroleerd wordt en eigenlijk iedereen dat prima vind, maar ik wil zelf gewoon met een reglementair kloppende kist vliegen. De 1e optie was dus zo laten en deze kist als toestel 'voor erbij' gebruiken en met de Derwisj wedstrijd blijven vliegen, maar ja, da's nogal een ridicule optie.

    Dus.. meer polijsten aan de staart, accu's helemaal naar voren, tegen brandschot aan, uitlaat stukje ingekort (was nog op volle lengte is nu 2cm afgehaald), andere prop erop (APC 18*12 ipv G-Sonic 18*10, scheelt 50 gram) .. en ben er nog niet helemaal.

    Volgens de originele opgave zou het zwaartepunt 29cm van de 'bord du fuite' af moeten liggen. Nu spreek ik geen Frans, maar gezien de maat, moet dat wel de achterlijst zijn, anders zou het zwaartepunt voorbij het midden van de vleugel komen te liggen, wat mij sterk lijkt.

    Dat is de originele opgave, de vorige bouwer heeft de vleugel opzettelijk wat pijlstelling gegeven, omdat de Alliance er kennelijk bekend om stond staartlastig te zijn, en je zo het zwaartepunt wat meer naar achteren krijgt. Dat zou 1,5~2cm verder naar achteren mogen, dus op 27,5~27 cm. Het ligt nu op ongeveer 26cm, dus nog een cm te ver naar achteren.. dat is al met 50gr lood in de neus.

    Ik ga nog kijken of ik de accu's plat tegen met motorschot kan zetten. Het zijn langwerpige accu's en ik heb ze nu nog in de lengte tegen het brandschot aangezet, dus daarmee kan ik nog wat winnen. Mogelijk moet er nog wat meer van de pijp af (nog niet gelopen met nieuwe setup) en aan de staart valt nog wel iets te polijsten.

    Daarnaast ben ik er nog niet aan toe gekomen de stabilo's helemaal mooi op de romp aan te laten sluiten, daarbij wordt er nog iets van de stabilo's afgeschuurd, wat ook al weer iets gewicht scheelt.

    Met die 50 gram lood en helemaal afgebouwd heb ik 'm vandaag nogmaals gewogen en kwam daarbij op 4850 gram uit.

    Zo zie je maar weer, hoogmoed komt voor de val.. in den beginne zag ik het nog als mogelijk om 'm lichter te krijgen dan de verkoper, die er een op 4400 gram had afgebouwd.. kom ik nu aankakken met 4850 gram en mogelijk nog zwaarder haha :)

    Sowieso waaide het ook veel te hard vandaag, er was van een maiden dus niets gekomen denk ik. Misschien morgen, maar gezien de voorspellingen denk ik dat ik gewoon nog even geduld moet hebben ;)

    Als het nu blijkt dat hij te staartlastig is, zijn er een aantal opties. De 1e optie is natuurlijk lood toevoegen, maar ja, moet wel onder de 5kg blijven. De 2e optie is de vleugel een stukje naar achteren zetten, maar dat vind ik geen optie.. dat wordt spuuglelijk op zo'n toestel. Mocht dat het probleem zijn, ga ik toch voor optie 3, en dat is de staartvlakken weer kaalschuren en dan dunner spuiten.

    Maar vooralsnog ga ik er vanuit dat dat niet nodig zal zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mrt 2008
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.420
    Locatie:
    Spijkenisse
    De wind was inderdaad wat veel voor een maiden, althans hier aan de kust:)

    Nou weet ik niet of het vermogen van jouw motor vergelijkbaar is met een 160FX, maar die van mij ging destijds over zijn nek met een APC 18*12, de motor werd veel te heet....

    Dennis (hobbyin) vliegt ook een 18*12 met een gewone demper (lineaire gascurve) en dat schijnt goed te gaan met 7400 rpm maximaal, het vreet alleen wel lagers....

    Grt.
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Tsja, deze motor zou 'insane' vermogen moeten hebben. 18*12 vind ik zelf te groot, ik had een 18.1*11.1 willen hebben, schijnt de perfecte prop voor deze motor te zijn, maar die is nergens te krijgen. Volgens Dennis was een 18*12 qua belasting gelijk. Dat geloof ik niet, maar goed, we zien wel. Een 18.1*11.1 zou hij 'well over 8400 RPM' mee moeten draaien, volgens ervaringen van anderen.

    Ik heb ook een G-Sonic 18*10 voor 'm liggen, maar ja.. die is te licht haha.
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Nou toch nog maar even uitgeprobeerd.. hij draait met die 18*12, op 15% coolpower vliegtuig, rond de 7800 toeren. Hij wordt dan wel warm, maar voor zover ik kan zien/voelen niet _te_ warm. Volgens de vorige eigenaar liep deze motor beter op de 12,5% coolpower heli (minder nitro, maar meer olie) dus die ga ik later ook nog proberen.

    Denk wel dat hij de 18*10 of de 18.1*11.1 lekkerder zou vinden. Denk dat ik de 18*12 ga clippen naar iets van 17,5*12 ofzo. Ding heeft sowieso vrij dunne tippen die best snerpen.
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.420
    Locatie:
    Spijkenisse
    Grappig, bij mij deed hij ook 7800, alleen belastte hij de motor toch te zwaar, maar wellicht dat de motor van jou wat minder problemen heeft ermee:)

    Grt.
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Dan moet ik nog aan het afstellen, daar deze motor meer vermogen zou moeten hebben dan een 160FX. Niet dat je dat nodig hebt, is eerder teveel, maar ja. Ga ook niet tot het gaatje wat betreft bv. zoeken van perfecte pijplengte, als hij mooi loopt vind ik het goed. 't is geen 3D toestel he ;)

    Das ook de reden dat ik het liefst 18*10 zou willen, op m'n Derwisj heb ik (op de 140RX) ook met 18*10 gevlogen, en dat vliegt heerlijk. Nu draaide die daar maar iets van 6800 toeren mee op de grond, maar zelfs dan heb je al vermogen en snelheid genoeg, zolang het maar niet windkracht 7 is ofzo.

    Bedacht mij net dat ik hier nog geen 'klaar foto's' had neergezet.. aangezien mijn internet eindelijk weer werkt..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    hier kun je nog zien dat de accu's nu al redelijk ver naar voren liggen:

    [​IMG]

    Ook even een filmpje geschoten waarop de werking van die BLS servo's een beetje te zien is.. de FF9 heeft een servo-test modus, hier kun je goed zien dat het mooi traploos loopt allemaal, dit bv. in tegenstelling tot de Hitec servo in m'n derwisj, die heel duidelijk stapjes maakt. Als de video niet te zien is, komt dat omdat youtube nog niet klaar is met 'm verwerken..

    http://www.youtube.com/v/rFsNKnXbApo

    Snel zijn ze ook wel.. zie je vooral goed als ik de knuppel gewoon 'terug laat vallen', de knuppel op m'n zender dendert dan in het midden, en dat zie je in het rudder goed terug..

    http://www.youtube.com/v/iOtOQhjuhx8
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015

Deel Deze Pagina