Afbouwverslag ZNLine Alliance

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 12 okt 2007.

  1. hezik

    hezik Guest

    Nou.. maiden zat er dit weekend niet in, niet eens op het veld geweest, teveel wind, of regen.. en voor 13:00 uur is hier geen optie :p

    Komende week nog meer van dat onheil.. misschien volgend weekend, maar ik heb er een zwaar hoofd in.

    Wat betreft zwaartepunt-problematiek.. ik ga beginnen met het opnieuw maken van een rudder en de elevators. Met name het rudder weet ik van dat die zwaar is geworden en het lakwerk is ook niet echt mooi. Denk dat ik daar wel 20 gram op kan besparen. Elevators geldt in mindere mate hetzelfde voor, in totaal kan ik daar ook wel 10 gram op winnen. 30 gram uit de staart zou volgens de afstanden grofweg overeen moeten komen met 60~90 gram in de neus. Die 30 gram kan er dan nog aan lood voorin en dan zou het zwaartepunt wel helemaal liggen waar het officieel zou moeten.

    Maak daar geen haast mee, zoals ie nu is moet ie ook vliegen en ga ik eerst proberen om te zien of er uberhaupt veranderingen nodig zijn.. maar er zijn dus wel opties. Rudder en elevators heb ik alles voor in huis om ze opnieuw te bouwen, dus dat kan nog kosten-neutraal :)
     
  2. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    en vanaag de maiden geweest?
    was er wel prachtig weer voor
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.419
    Locatie:
    Spijkenisse
    Absoluut, zelfs hier stond maar een heel zwak windje:) Komende week weer hondenweer......

    Grt.
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Helaas.. wederom niet...

    Heb nog geen meter voor instelhoek. Wel al 2 maanden geleden besteld, maar nog niet geleverd..

    Ding is later op de dag wel meegeweest naar het veld om de motor te laten lopen, maar carb trilde los en had daarvoor geen gereedschap bij me.. was dus van korte duur.

    Wel nog even heel leuk beschadiging op m'n stabilo gemaakt.. zit zo'n alu buisje door aan de achterkant en aan de voorkant zit er in de romp een metalen pin die dan in stabilo valt in instelmechanisme voor hoek. Dat buisje gaat nogal stoef door de romp en had ik nu in 1 stabilohelft vastgelijmd (andere kant komt schroefje door) dus moest met hele stabilo draaien om buisje in romp te krijgen. Uiteraard schoot ik op laatste moment uit dus kwam stabilo op dat uitstekende pinnetje terecht.. en ging er doorheen.. nu is er dus een hapje uit waar stabilo op romp aansluit.. daar zat gaatje om hoekding af te kunnen stellen, maar is nu dus beschadigt.. Ga ik nog wel repareren, maar niet voor de 1e vlucht.

    Motor startte wel goed en liep volgens mij ook wel ok met de 18*10.. kan zijn dat 18*10 weer net te klein is, gok dat ie dik boven de 8000 zat, mogelijk zelfs in de 9000... maar niet kunnen meten want toen kwam de carb al los.
     
  5. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    dat schiet niet op zo, zo haal je 4 juni nog niet :lol:
     
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dat kun je ook met een duimstok uitmeten .
    Naar mijn mening kun je daar nog precieser mee meten als met een instelhoekmeter .

    Hat zelf zo een met een laser pointer er op .

    Ik meet nu alle modellen met de duimstok in .

    Mvg Johan
     
  7. hezik

    hezik Guest

    oh dat gaat zeker wel gehaald worden.. desnoods maiden op wedstrijddag :)

    Maar inderdaad wel beetje grumpy dat ik niet kon vliegen vandaag.. zit ook al te bedenken of er ook goede nauwkeurige methodes zijn om die hoek goed te krijgen (desnoods zet ik 'm op 0 graden) zonder meter.. maar durf dat niet goed aan.

    Zodra de twee helften echt gelijk staan, moet ik nog gaatje boren voor schroefje door alu pijpje.. en als ik dat doe als de helften niet gelijk staan.. heb ik een probleem.

    Had eerst zo'n 'laser incidence meter' van greatplanes besteld, maar die worden volgens winkelier niet meer geleverd.. Model Engineering had ze in elk geval niet meer en Great Planes levert ze kennelijk niet uit.. daarna had winkelier er eentje van Robart voor mij besteld, maar die is ook nog niet binnen.. schiet niet op zo inderdaad ;)

    Hoe meet je dat uit dan? Afstand tov grond ofzo?
     
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Model op de tafel opgebouwt.

    Model van achter onderleggen zodat het stabilo in 1 lijn loopt tov van de tafel.
    Voorkant en achterkant stabilo hebben dus de zelfde afstand tot de tafel.

    Dan kan je aan de vleugel de instelhoek meten.

    Heeft de vleugel bv een koorde van 400 mm en moet de hoek 1° zijn dan is de rekening :

    400 x 3,14 (pi) = 1256,6

    1256,6 : 180° = 6,98

    Afgerond zou de vleugel voor 7 mm hoger moeten zijn tov de tafel als achter.

    Mvg Johan
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Je zoiets dacht ik al.. maar ben bang dat ik dat nooit nauwkeurig ga krijgen.. sowieso moet ik al niet aan de vleugel meten, maar aan het stabilo.. vleugel zit vast aan romp, niet instelbaar.. maar ga zo eens poging wagen.. Berekening kom ik wel uit, maar was bang dat zo meten niet nauwkeurig zou zijn..
     
  10. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Heb nog een mooi plaatje gevonden .

    [​IMG]

    Veranderen kan je het misschien aan het stabilo maar de hoek word aan de vleugel gemeten .

    Mvg Johan
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Bedankt voor de tip, ga er gelijk mee bezig :).. misschien dan toch nog morgenmiddag maiden, schijnt 's middags droog te zijn en niet teveel wind.. zien wel. Sowieso moet de carburateur eerst uit zichzelf vast blijven zitten.

    Wat betreft meten.. het maakt toch niets uit waar je aan meet? De hoeken zijn relatief ten opzichte van elkaar.. of je nu de vleugel op bv. +0,6 zet of het stabilo op -0,6, dat is toch hetzelfde?
     
  12. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss

    Dat is hetzelfde .

    Alleen is het meten van een verschil makkelijker als de koorde groot is .

    Mvg Johan
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Ja das zeker waar.. zou het ook zeker controleren aan de hand van de vleugel.. maar anders moet ik zo gaan lopen mieren elke keer met het oplijnen van het toestel met het dus wisselende stabilo.. vandaar.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Ik had nog wat daglichtfoto's in de toekomstige natuurlijke habitat van dit toestel:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De motor loopt inmiddels zonder dat er van alles aftrilt.. de G-Sonic 18*10 draait hij op de grond met 8500 toeren rond, wat mij an sich een beetje tegenviel, maar natuurlijk meer dan zat is. Hij is ook nog niet weer ingelopen en het schijnt dat hij de 12,5% coolpower heli lekkerder vind dan de 15% coolpower vliegtuig..

    Hoe dan ook, 8500 toeren is al 2000 toeren meer dan mijn OS 140 RX met dezelfde prop, en dat vloog ook :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.497
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik mis nog wat stikkers
    verder ziet het er top uit!
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Dank :)..

    Ja stickers.. komen er nog wel op.. :)
     
  17. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.497
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    wat voor stikkers heb je?
    ik ben nu ook aan het snijden:) werkt goed zon snij plotter
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Nou nog geen.. Winfried had mij stikker opgestuurd, maar daarvan vind ik het lettertype niet mooi (sorry Winfried)

    Ik ben van plan in 'sierlijke letters' (of bv. iets italic ofzo) 'Alliance' op de romp te zetten (verrassend) en dan in de zilvergrijze band op de vleugel een stikkertje '3M Engines', 'ZNLine' en het CPLR logo naast elkaar. Ofzo. Zie nog wel.

    Eigenlijk vind ik 'm zonder stikkers mooier.. haha :)
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.419
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ziet er zeker goed uit!:)

    Grt.
     
  20. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    ziet er mooi uit! ben benieuwd hoe ie in de lucht oogt!
     

Deel Deze Pagina