Nou nadat de Derwisj bewezen heeft nog steeds een prima F3A kist te zijn (op de grond vind ik 'm lelijk, maar hij presenteert gewoon erg mooi, in de lucht is het nog steeds een schoonheid, vind ik), wordt het nu wel tijd de draad weer op te pakken met de Alliance. Ik wil hem volgend weekend opnieuw invliegen. Dat betekend dus dat ik deze week aan de slag ga. In eerste instantie zal 1 van de oorspronkelijke motormounts er weer opkomen, maar ik heb een Hyde mount besteld. Eerst maar eens alles goed vetvrij en schoonmaken, dan de brokstukken plaatsen met superlijm en dan aan de binnenkant een laag carbon en aan de buitenkant een dun laagje 25 grams glasweefsel. Min of meer de aangeraden reparatiemethode dus, behalve dan dat ik het mij met het laagje glas aan de buitenkant iets moeilijker maak, maar de schade dan wel volledig onzichtbaar kan repareren.
Vorderingen.. eerst de schade maar eens in kaart gebracht. Er zijn 2 afzonderlijke schades. De eerste schade is het uitbreken van het landingsgestel. Daarbij is de landinggearplate uitgebroken, is er aan weerzijden in de romp een scheur gekomen en is de bellypan op meerdere plekken gescheurd. Dan.. nadat dit gebeurd was, had ik het toestel op z'n stand gezet, op de rug en ben ik naar binnen gelopen om even onder het genot van een bakkie koffie uit te huilen. Pech komt altijd in meer dan 1 deel dus terwijl ik binnenzat, waaide de stand om. Hierdoor is er aan de rompbovenkant nog schade ontstaan Àls eerste heb ik alle stukken weer aan elkaar gelijmd met CA. Op plekken waar wel een breuklijn zat maar geen door-en-door breuk heb ik dunne CA gedruppeld. Het verbaaste mij hoe stevig e.e.a. was na deze actie. Daarna heb ik in de neus aan de binnenkant, bovenkant 1 lap 80 grams glas gelamineerd met Wilsor 24 uurs epoxy. Over de zijkanten heb ik, overlappend op de bovenste laag, nat in nat, twee repen 80 grams glas over de scheuren gelamineerd. Daarna, weer nat in nat, een lap glas over de onderkant van de rompbinnenkant. Daarna de buitenkant glad geschuurd en daar ook een 80 grams mat overheen gelegd, bij het stuk wat in de bellypan valt. Daarna geschuurd en geplamuurd en het staat er nu zo bij Alle brokstukken zitten weer op hun plaats en alle scheuren zijn aan de binnenzijde voorzien van een glasmat, ook de bellypan zit weer helemaal in elkaar. Bij het landingsgestel is er ook een mat glas aan de buitenkant van de romp gelamineerd. Alles is geschuurd en geplamuurd. Wat ik nu nog moet doen: 1) overal nog een keer langs met plamuur en dan opschuren tot spuitklaar 2) houtwerk landingsgestel opnieuw inbouwen 3) delen spuiten 4) lakken 5) opbouwen In de vleugel zaten ook 2 gaatjes van de wielkappen. Hier heb ik nu geen foto's meer van, maar ik heb ze vierkant uitgesneden, een plankje balsa erin gezet en waar glad geschuurd/geplamuurd. Als ik zo doorga, heb ik 'm morgen klaar kan ie overmorgen drogen en vrijdag weer vliegen In eerste instantie komt de oorspronkelijke mount er weer op, maar er is een Hyde mount besteld. tot nu toe valt het mij allemaal reuze mee. In totaal ben ik er nog geen 5 uur mee bezig geweest sinds de crash. Als ik straks klaar ben, zie je helemaal niets meer van de schade, mogelijk hooguit op wat kleurverschillen in de lak na. Dat zou nog niet eens hoeven, daar het dezelfde spuitbussen nog zijn. In totaal heb ik er nu 25 gram gewicht bijgeklust, dus dat valt ook nog te overzien.
Gaat vlotter dan ik gedacht had, maar je had dit tijdschema al aangegeven. In ieder geval mooi om te zien dat je dit nu snel op pakt.
Tsja tot nu toe is het natuurlijk ook vnl 'ruwbouw' en dat gaat best vlot. Brokstukjes tegen elkaar aanlijmen en glas lamineren kost natuurlijk niet zoveel tijd. De meeste tijd gaat nog zitten in het 24 uur drogen van de epoxy. De landing gear plate zit er nu ook in. Ik heb deze gemaakt uit twee planken 1,5mm vliegtuigtriplex, welke ik op elkaar gelamineerd heb. De onderste plank (dus diegene die tegen de romp aankomt) heb ik breder gelaten en 'lipjes' aan gemaakt. De bovenste is gewoon het formaat van de oorspronkelijke plaat. Daarna de gaten erin boren, de inslagmoeren erin en dan met epoxy tegen de bodem aangelijmd. Door het indraaien van de moeren en met een stapel lijmklemmen klem ik het vast. M'n fototoestel is ermee gestopt (geeft ruis ?!) dus je moet het maar even geloven Met die lipjes bedoel ik zo'n constructie: Code: +---+ +---+ | | | | | | | | | \ / | | \____/ | | | | | | | +----------------+ Op die manier heeft hij verderop in de romp ook nog houvast. Qua houtwerk wil ik nu nog twee dunne strookjes triplex tegen de zijkanten aan lamineren (over de scheur/breuklijmen). Daar komt dan een spant tegenaan die haaks op de landing gear plate komt te staan. Dan ben ik qua bouwwerk weer helemaal klaar en is het nog een kwestie van afwerken. Het meeste daarvan is grof al gedaan. Het moeilijkst wordt het nog om de hoeken bij het landingsgestel weer mooi hoekvormig te kijken, dat waren klonten gelcoat die weg zijn, dus dat zal ik waarschijnlijk gaan doen door er een tijdelijke bekisting tegenaan te zetten en dan ingieten met epoxy/glassnippers/microballoons.
Nou het fototoestel heeft kuren, doet het af en aan.. maar wel foto's.. ik ben nu weer iets verder dan dit, maar het geeft een goede indruk. Het schadeplekje op de romprug gladgeschuurd en geplamuurd Hetzelfde, maar dan de neus.. die wordt straks mooier dan ie was, omdat gelijk die kale plekjes weg zijn Het plankje wat ik hierboven in tekst postte, gemonteerd.. De plek waar het landingsgestel uitgebroken was.. hier is al 1 laagje wit overheen gekomen, de plekken die je rond de schroefgaten ziet zitten, is omdat ik natuurlijk de schroefjes afgeplakt had tijdens het spuiten.. is ook geen ramp want daar komt straks natuurlijk het landingsgestel over.. voor de rest is ie weer als nieuw De bellypan.. die is inmiddels weer spuitklaar, maar hier nog een voorstadium.. nadat ik 'm in elkaar gelijmd had, heb ik aan de binnenkant over de scheuren een laagje 80 grams glas gelamineerd. Daarna de scheuren aan de buitenkant een stuk uitgedremeld (gelcoat weg) en in de zo ontstane gleuven wederom een glasmatje aangebracht. Kleine schade aan de romponderkant geschuurd en geplamuurd Ik ben verder dan deze foto's, alles is nu geheel spuitklaar. Vanavond nog spuiten en lakken en dan kan ie morgen drogen en misschien morgenavond al het 1e vluchtje weer maken..
En al weer klaar? Wel heel erg netjes reparatie werk, dit lijkt mij ook leuk werk om te doen! 8) succes! gr, niels
Hij heeft vandaag weer gevlogen.. de motor liep goed, ik had de instelhoek iets verlaagd en hij vloog nu strak. Tot.. ik vlieg rechtuit, gewoon een rechte lijn, was niet aan het sturen, er was niets aan de hand en ineens een knal.. in 1 klap braken zowel beide ailerons als de cockpitkap van het toestel af. Hij vloog nog rechtdoor en rudder/hoogte deed het nog, dus iets hoogte gewonnen en een halve lus gevlogen.. de bedoeling was aan het eind van het veld weer een halve lus en 'm dan aan de grond zetten, maar hij begon iets te rollen op dat moment.. en zonder ailerons doe je daar weinig aan. Ik heb nog geprobeerd met het rudder te sturen, maar hij had geen rudder/roll coupling. Ik was boven het veld en heb toen maar bewust de beslissing genomen 'm naar beneden te laten komen, voordat ie straks ergens op de snelweg uitkwam ofzo. Dat ging raar, ik stuurde een klein beetje up (hij lag inverted) maar hij maakte eigenlijk gelijk een haakse bocht met z'n neus de grond in. Total loss. Niemand die het gezien heeft, kan verklaren wat er gebeurde. Uit de brokstukken was goed te zien dat de scharnieren niet losgekomen waren, ze waren met hout en al uitgebroken. Het is echt een volslagen raadsel; wat kan er in een kist gebeuren zodanig dat beide ailerons echt tegelijktijdig afbreken en de cockpitkap ook? Wie het weet mag het mij vertellen.. On the bright side.. ontvanger, BIC, hoogte-, rudder en gasservo hebben het overleefd. De vleugelservo's hebben beide de tandwielen gestript. De uitlaat en motor zijn ook nog goed, de uitlaagbocht is kapot. Ik heb de Derwisj nog gelukkig dus daar zal ik het het komende jaar mee moeten doen. Qua financieen was er redelijk in de Alliance geinvesteerd en trek ik het niet nu om gelijk een nieuwe (of 2e hands) over te nemen. Typisch geval van jammer maar helaas dus. Deze Alliance kwam kennelijk uit een ongeluks-batch. Oorspronkelijk zijn er 2 tegelijk gekocht, de 1e is om onverklaarbare reden vol gas loodrecht de grond in gegaan, en dit was de 2e. Beide rond de 10 vluchten. Ik kan echt niet bedenken wat er nou gebeurde. Hij had al 8 vluchten gemaakt en ook deze vlucht ging gewoon helemaal goed.. ik had een grote roll-rate ingesteld kwam ik achter dus hij rolde de 1e paar keer als een gek, maar allemaal zonder problemen. Ook nadat de ailerons eruit gebroken waren, vloog hij nog gewoon.. als hij niet ietsjes was gaan rollen, had ik 'm geland. Het enige wat ik mij kan bedenken wat mogelijk een verklaring zou kunnen zijn, maar dan nog zie ik niet hoe, is dat de romp toch een knauw had gekregen en mogelijk tordeeerde ofzo, alleen daar was niets van te zien ook niet toen het gebeurde. De scharnieren zaten ook goed verlijmd, ze zijn met hout en al uitgebroken. Ik deed niets op dat moment, gewoon een normale pass rechtuit zonder te sturen of wat dan ook, driekwart gas. Denk niet dat ik er ooit achter zal komen wat er nu gebeurd is.. het zag eruit alsof iemand een onzichtbaar vislijntje in de lucht had gespannen ofzo en ik daar tegenaan vloog..
Nope. De ailerons waren absoluut spelingsvrij, hij was ook heel stil en vloog superstrak. De BIC meldde ook 0.6A als maximum opgenomen stroom, gemiddeld 0.3A.. dat is bijna rustniveau. Het rare is ook dat ze beide op exact hetzelfde moment eraf braken, plus cockpitkap, en dat op een moment dat er niets gebeurde, ik vloog gewoon rechtuit..
Ik begrijp het niet helemaal, zeker omdat BEIDE ailerons eraf braken, en dat dan ook nog icm met de cockpit....
Hey henry das flink balen zou ik zeggen maar hou de moed erin hé. Zoals alexzzz al zei kan ik enkel flutter als dader aanwijzen. Er is geen enkel ander fenomeen die zo geweldadig uit de hoek kan komen. Stevo
Je bent niet de enige.. niemand die het gezien heeft, snapte er iets van. Flutter geloof ik niet en niemand die het gezien heeft geloofd dat. Hij vloog strak, rolde snel, ik had er daarvoor nog een slow roll mee gevlogen.. gewoon keurig als over een draadje, ik was juist heel blij omdat met het veranderen van de instelhoek het ding bijna helemaal goed was in 1 keer.. hij rolde axiaal, de motor liep goed, ook muisstil, geen rare bijgeluiden, hij vloog gewoon goed.. en ineens BAM.. Ik zou ook niet weten hoe het kan flutteren. De scharnieren zaten goed strak vast en de servo's waren verbonden met kogelgelagerde quicklinks, er zat echt 0 speling op het geheel. Ik zie niet in hoe dat kan flutteren en dan blijft het een raar fenomeen dat ook de cockpitkap eraf kwam.. ik denk toch dat de meest waarschijnlijke verklaring is dat er iets getordeerd heeft aan de romp, maar dan blijft het raar dat ie daarna nog gewoon vloog en dat daardoor 2 ailerons gewoon gelijktijdig uitbreken. Ze waren ook nog niet getaped de roeren, dus dat kan het ook niet zijn. Het is gewoon een raadsel en dat zal het ook altijd blijven, vrees ik. Achteraf, maar ja, das altijd achteraf geluld, had ik door moeten vliegen, aan de andere kant van het veld weer een halve loop draaien en dan maar proberen te landen.. ik betwijfel of ik dat gered had omdat hij wel heel langzaam aan het rollen was, maar mogelijk dat ik dan minder schade had gehad.. ach ja.. achteraf.. als als als.. op het moment vlak na het uitbreken van de ailerons dacht ik nog dat ik 'm kon redden op rudder en hoogte maar toen ik inverted over het veld kwam en hij begon te rollen, heb ik echt de overweging gemaakt om 'm de grond in te drukken nu hij op een veilige plek was. Dat de grond indrukken ging alleen tig keer ruwer dan mijn bedoeling was..
Wat een pech man! En vooral irritant dat je niet echt een idee hebt wat er fout gegaan was! Hier wordt je inderdaad niet vrolijk van! Sterkte met het verwerken van je verlies.
Wat ik zelf eens heb meegemaakt met een 2 meter X-tra 2x2; ik had plastic roerhevels op de ailerons zitten, dan aan 1 kant van de hevel een ball-link. Door de zwakte van de roerhevel ging de hevel viberen met als geval dat de hele boel ging trillen met een enorme frequentie, gevolg was dus flutter op 1 aileron, deze brak er direct uit, terwijl de scharnieren super gelijmd en geborgd waren. Mijn mazzel was dat ik direct gas eraf gooide en daardoor de ene aileron bleef zitten en ik nog prima kon landen. Sindsdien word ik altijd een beetje zenuwachtig als ik mensen een zwakke aansturing zie hebben op hun modellen (de ball-link aan 1 kant van een nylon roerheveltje zag ik bijvoorbeeld bij Berto zitten op zijn Pfeil destijds). Grt.
Nu Henry, ik vind ech dik kl**te voor je. Zeker als je niet juist weet wat er verkeerd is gegaan. Dat het een structureel probleem was(is) staat volgens mijn buiten kijf. Stevo
Er zaten op de ailerons MK rudderhorns met de bijbehorende kogelgelagerde quicklinks. Aan servokant de servoarm die bij een Futaba 9150 hoort met MK kogelgelagerde quicklinks. Er tussen M3 draadeind met daarover een koolstof buisje. Dezelfde spullen zitten ook op m'n Derwisj. Ik vind het ook zwaar kloten, maar ja, het hoort bij onze hobby.. soms gaan dingen kapot. Dat het dan ZO kapot gaat.. tsja.. je doet er weinig aan. Ik heb er geen foto's van, maar hetzelfde systeem als hier dus:
Oké ben ik mee akkoord maar toch blijf ik erbij dat het een structureel probleem was. Je mag iets nog zo goed uitvoeren toch gaat er altijd iets kapot. Echt jammer toch hoe ik zie hoe je liefdesvol iets terug hebt opgebouwd. Kom je verder ook terug online wat andere draadjes betreft? Stevo
Ach ja, dat er iets niet goed was, dat staat buiten kijf, anders was ie heel mee naar huis gegaan. En your guess is as good as mine wat dat betreft, er moet toch iets aan de hand geweest zijn dat 3 stukken vliegtuig doe elk op een andere plek zitten, in 1 keer uitbreken. Het is vooral bizar dat 2 ailerons gewoon exact tegelijkertijd uitbreken.. het was echt 1 knal en daarna vlogen er 4 stukken; het vliegtuig, 2 ailerons en een cocpiktkap. Op zich is het niet zo dat ik nu zwaar depressief ben, maar baal er uiteraard wel van. Nog niet eens zozeer vanwege het toestel zelf, maar vanwege de vele uren tijd die ik erin gestoken had.. als je dan zo'n stuk uitgebroken vleugel in de hand hebt en je kunt je haar er in kammen zo spiegelt het.. tsja.. en net weer voor iets van 75 euro aan materiaal/verf ingestoken om te repareren.. En natuurlijk dat ik niet zo de financieen heb om een vervanger aan te schaffen. Zuinig zijn op de Derwisj dan maar, gelukkig vliegt die nog goed genoeg om wedstrijden mee te winnen Elk nadeel hep z'n voordeel; ik kan nu wel die twee brushless servo's in de Derwisj zetten..