waarom gebruik je triplex 2 mm balsa en aan bijde zijde glas of koolstof is erg sterk ik heb van job een paar rest stukken gehad (glas variant) doet niet voor triplex onder, ik durf daar wel een servo plank van te maken
Tsja waarom.. omdat dat mij geadviseerd werd door Dennis Als het een beetje meezit heb ik nu een stuk honingraat geregeld (met dan aan Hans G), daar komt dan aan beide kanten een stuk 0,6mm triplex op en mogelijk aan de bovenkant toch nog carbon voor de bling. Zou een lichte constructie moeten zijn.. een clubgenoot heeft er iets over op zijn site staan, precies die constructie, 10x10cm wordt dan 3 gram.. Dat zou betekenen dat mijn 592 cm[sup:4544432085]2[/sup:4544432085] servoplank zo'n 18 gram zou gaan wegen. Ik voeg er dan nog zo'n 8 gram koolstof aan toe en mijzelf kennende ook teveel epoxy, dus in totaal zal dat wel zo'n 40 gram worden, maar dat is dan wel een whopping 90 gram minder dan de plaat die ik nu heb.. Ook nieuws op een ander vlak; was vandaag op de club en daar kwam de verkoper aan met een tasje met de wielkapjes en een true-turn light spinner. Ik dacht eerst dat die mogelijk te klein zou zijn, maar dat is hij dus niet. Hij past perfect. Had al een alu spinner bij HobbyIn gekocht. Die past ook perfect, maar is langer en daardoor loopt de neuslijn van het toestel niet mooi door. Dan eens wegen of die veel duurdere tru-turn spinner echt veel lichter is.. de 76mm hobbyin alu spinner weeg 87 gram, dat is louter spinner + backplate. Dan de true-turn op de weegschaal.. 48 gram. Dat is weer 39 gram besparing.. toch best de moeite voor zoiets onbenulligs als een spinner! Stukje over uitlaat even weggehaald, ben er gewoon nog niet uit..
Ik heb even alles gewogen..: Code: Romp inc landingsgestel en neusring* 940 bellypan kaal 161 vleugel inc roeren 750 stabilo r 61 stabilo l 60 elevator r 24 elevator l 22 kielvlak 30 vleugelbuis elev 18 wielkappen 34 servoplank ~ 40 scharnieren 1 Wielen ~ 15 Wielassen ~ 10 magic box ~ 15 magic box ~ 15 tanknippel ~ 2 propellor APC 18*12 142 spinner 49 motor 840 gloeipluggen 7 gloeiaansluiting OS 5 uitlaatbocht hatori 43 uitlaat krumscheid 1015 160 siliconenstuk 24 slangklemmen 16 tank + garn ex clunk 70 clunk 11 filter 5 brandstofslang 19 bevest. Uitlaat 15 Deflector 13 ontvanger 319 DPS 36 9150 + lang snoer 57 9150 + lang snoer 58 BLS 451 ! 58 BLS 451 ! 58 hs81mg 19 bic+snoeren+sticker 94 evolite 800 ! 49 evolite 800 ! 49 mpx stekkers lipo's 6 mpx stekker vleugel 3 elec. snoer/buisje antenne 4 Klitteband 22 Tiewraps 5 push/pull kabel 5 MK control horns 20 MK rudder horn 10 Dual Coupler ~ 20 Ballinks horns 12 ballinks servo's dual coup 7 indraailinks rudder ~ 5 Stuurstang gas ~ 3 Stuurstangen elevat. ~ 15 Stuurstangen ailer ~ 7 Glasweefsel ~ 50 PU ~ 100 Verf/lak ~ 150 Totaal 4546 *romp = romp + brandschot + vleugelbevestiging + motorsteun + hyde mount + bolly landingsgestel Alles waar een ! bij staat zijn opgaves van de fabrikant. Alles waar een ~ bij staat is een schatting. De rest zijn gewogen waardes. Ziet er dus naar uit dat ik meer in de 4600~4700 gram regionen ga uitkomen. 'Makkelijke besparingen' zou ik nog kunnen behalen op de uitlaat (bv. de Hatori #902, weegt 120 gram, scheelt 40 gram, of de Aeroslave carbon pijp, weegt 85 gram) en op de BIC (simpele regelaar ipv bic scheelt 60 gram. 40 gram klan ik nog besparen door een Graupner G-sopic prop te nemen ipv APC, maar die schijnen veel herrie te maken. Stel ik zou deze besparingen doorvoeren, met aeroslave carbon pijp, dan kom ik op 175 gram besparing. Verder zie ik niet zo heel veel dingen waar ik nog dramatisch op kan bezuinigen. PU en Verf/Lak is een raszuivere gok, kan best zijn dat dat veel meer of juist veel minder is. Hoe dan ook, ook al wordt hij 4800 gram, bij wijze van spreke, dan nog zou ik daar tevreden mee zijn.. maar hoe lichter hoe mooier natuurlijk.. De verkoper had er een afgebouwd op, als ik mij niet vergis, 4400 grammmen.. Dat ga ik dus nooit redden.
Ja hoor en ik denk in dit geval meer in de richting van 'vergeef hen, zij weten niet beter'. Gewicht is bij de bouw van een F3A toestellen, naast het ontwerp zelf natuurlijk, een van de belangrijkste onderwerpen, zo niet het belangrijkste onderwerp. 1) ontwerp 2) keuze techniek (motor/servo's/etc) 3) gewicht Het ontwerp ligt in mijn geval al vast, de keuze voor techniek is ook reeds gemaakt (waarbij gewicht ook al een rol speelt) dus is het logisch dat ik mij nu bezig houdt met het gewicht Het zou een interessant experiment zijn als de SC kunstvlucht komend jaar alle kisten voor de wedstrijd eens zou wegen.. het zou mij niets verbazen als dan over alle klasses ineens 1/3 niet meer mag deelnemen
Klopt als een bus, ik weet zelf van minimaal 3 toestellen dat deze te zwaar waren, en ik noem geen namen (zelf zat ik er niet bij met 4650 gram :lol: ) Grt.
Klopt, F3A kisten zijn voor het oor redelijk stil, maar als je gaat meten is het vaak wel een probleem.
Sinterklaas was vroeg vandaag.. had een enveloppe bij de post zitten met daarin de Alliance stikkers. Die had ik inderdaad niet en ook niet verwacht. Sinterklaas in kwestie was Winfried.. ik zal ze straks even op de weegschaal leggen
Ik heb ook mijn schoen gezet, eens kijken of Winfried er bij mij ook iets indoet vannacht (of zou het te ver rijden zijn vanuit Velserbroek :lol: ) Grt.
Over weglopen gesproken :lol: ("Hij had het geld niet voor een 100 euro shocky" Riiiiiiiiiight :lol http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=60822 Jij hebt nog heel wat in te halen als je evenveel competitie gevlogen wilt hebben als ik tot dusver gedaan heb..... :wink:
Kom je alweer met smoesjes.. de indoor competitie heb ik nog nooit aan meegedaan, en zoals je ziet besteed ik die 100 euro duidelijk elders.. Ik snap wel hoor, dat je daar nerveus van wordt